Dit jaar bestaat de Citroën SM 40 jaar, dus reden voor een feestje. Hoe kan je dat als Franse autobouwer beter doen dan met een thuiswedstrijdje op de Autoshow van Parijs. Volgens geruchten zal Citroën een wederopstanding van de SM tonen in een modern jasje. De concept car krijgt een 200 pk sterke diesel-hybride aandrijflijn, goed voor een topsnelheid van 250 km/u en een verbruik van 6,5 l/100 km. Naar verwachting is de concept gebaseerd op het platform van de C5 of C6.
De oude SM (wallpaper) werd door Citroën gebouwd in een tijd dat een deel van onze lezers nog niet eens geboren was. Van 1970 tot en met 1975 rolde deze coupé in Frankrijk van de band. Onder de kap van de oude SM een 2.670 cc V6 afkomstig van Maserati en goed voor 170 pk. Een sprintje naar de 100 km/u duurde 8,9 seconden en de topsnelheid lag op 220 km/h. Met deze cijfers, laat het oude beestje ook 40 jaar later nog voldoende hedendaagse auto’s achter zich. Bijzonder in die tijd was ook de hydropneumatische Citroën-vering, voorwielaandrijving en een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Vanaf 1972 werd het vermogen iets opgekrikt naar 175 pk en totaal werden er in 5 jaar tijd 12.920 exemplaren gebouwd.
De autoshow van Parijs wordt dit jaar gehouden vanaf zaterdag 2 t/m zondag 17 oktober. De pers en wij zijn twee dagen eerder al welkom. (via: autoblog.it)
Bob zegt
Volgens mij bestaat Citroen al heel wat langer dan 40 jaar.
AudiQuatro zegt
laat maar komen zeg ik!
Something zegt
Wow ben benieuwd! met de huidige designs van Citroën wordt de concept vast ook een prachtige wagen.
John zegt
Ik wil ook zo`n nummerbordje achter glas, scheelt weer een massagraf op de voorkant..
floryn zegt
Ik ben erg benieuwd. Ik verwacht alleen dat ze een coupe variant gaan maken van het concept dat ze laatst presenteerden voor China.
GWBoes zegt
volgens wikipedia is citroen in 1919 opgericht. 91 jaar, beetje raar jubileum.
GWBoes zegt
laat maar, verkeerd gelezen.
floryn zegt
Ik denk op basis van de Metropolis
Bob zegt
@GWBoes
Nee hoor de tekst wordt gewoon aangepast.
autoblogger zegt
Een nieuw SM Concept?? Hmmm, let me think…
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/30/shocking-news-max-mosley-betrapt-met-5-sletjes
Hubert zegt
@autoblogger:
Het duurde even totdat het kwartje viel….
LOL
The360box zegt
@Hubert: Bij mij ook, Johan Cruiff had ook een Sm, prachtwagen, vooral door de samenwerking met Maseari, jammer dat Citroën er weer een hybride diesel gedoe in gooit ipv een dikke V8 van Maserari, van de GT By Citroën komt ook niks terecht, jammer.
Antoon zegt
Waarom dan niet met een lekkere benzine V6? Soms moet je gewoon bij het origineel in de buurt blijven…..
Citrofiel zegt
Dit wordt mooi. De SM is toch wel een van mijn alltime favoriete auto’s. Design, hydropneumatisch comfort en snelheid verenigd in één auto. :D
TheT zegt
Zal wel goed zijn, maar volgens mij is het beter als ze de naam veranderen:P
Citrofiel zegt
Tsja, wat zou er eerder zijn geweest, de Citroën SM of de dubieuze afkorting SM…
six-trey zegt
@Citrofiel:
ik heb een voledig offtopic vraag voor jou ;) hoe noemt die camionette die ze in de jaren 60-70 maakten die voledig uit golfplaten bestond?
JH zegt
Uurtje fotosoepen…
Citrofiel zegt
@JH: :shock: Die wil ik!!
@six-trey: Type H, of HY, of HZ, ligt aan het type. Vooral HY.
Jokkebrok zegt
@JH: Netjes!
Laurens zegt
Anti-retro, goede slogan van ze. Tenslotte is (was) het merk min of meer vooruitstrevend.
Megakix zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Pallas zegt
Eerst de GS nu de SM, ik kom helemaal aan mijn trekken.
De SM is een weergaloze auto destijds de snelste voorwielaandrijver, op de voet gevolgd door de Oldsmobile Toronto.
Ik zou er een arm voor over hebben om deze te bezitten.
Ook de vierdeurs Opera en cabrio zijn prachtig.
De SM herleefde begin jaren 90 ookal in de vorm van de Activa II, helaas zou de produktieversie te duur worden.
RALM zegt
@JH: Knap gedaan!
ThomasBol zegt
Ik zeg doen!
Citroen bouwt lekker aan de toekomst. Nieuwe DS3/C4/DS4 High Rider Concept/Metropolis/GT By Citroen.. oef wat lekker..
VolvoXCseries zegt
Fantastische bak! Als er een remake komt van de SM, dan graag wederom met een Maserati motor, maar nu met een dikke V8! :D
de sjonnies zegt
Hmmm, weer een Franse ‘Grande Routiere’ van het huis naast de C6?
Waarom niet, de lijn van vooruitgang zit weer in het Citroën-design, ze bouwen weer auto’s die meer futuristisch zijn en dan kan een SM achtige niche wel wat betekenen voor het imago van Citroën, een soort van voortrekkersrol.
Als ze de radio unit maar simpeler houden dan in de C6 !
stuivenberg zegt
leuk die sm bij mij voor de ingang
er is nog een leuke
en dat is citroen sm maserati groove op you tube
Citrofiel zegt
@stuivenberg: Lekker Citroën-SM-sfeermuziekje heb je daar gemaakt. Ik neem aan dat jij hier dezelfde stuivenberg bent als degene van die muziek op youtube, indrukwekkend. Zeker op jouw leeftijd, nog lekker drummen. :)
http://www.youtube.com/watch?v=mkgvlUwO0QU