De Citroën GS viert dit jaar haar 40ste verjaardag. De familiewagen, die in september 1970 werd gepresenteerd op de Autosalon van Parijs, voorzag destijds in een grote behoefte.
De Citroën GS staat voor Grande Série. In het Frans spreekt men de naam uit als géesse, wat reuzin betekent. Op de AutoRai in februari 1971 was het feest bij Citroën. De trofee voor de ‘Auto van het Jaar’ werd uitgereikt uit handen van Fred van der Vlugt, die prijs was destijds een soort eretitel. Nu niet meer.
De GS had een carrosserievorm die eind jaren zestig in opkomst kwam: een beetje ‘stationcarachtig’, maar dan zonder derde deur. De ontwerper was Robert Opron, de man die ook de Citroen SM vormgaf. Over die SM gesproken, daarover schreven we onlangs ook een 40-jarig artikel. Die auto werd gepresenteerd op de Autosalon van Genève, in maart 1970.
De GS was een comfortabele vierdeurs auto met ruimte voor vijf personen en vele liters bagageruimte. De motorkeuze was gevallen op een viercilinder luchtgekoelde boxer van slechts 1.015 cc waarmee de GS toch nog een topsnelheid van 147 km/uur kon bereiken. Dit kwam door de perfecte stroomlijn van de carrosserie. Het meer dan gemiddelde rijcomfort was te danken aan het hydropneumatische veersysteem, terwijl veiligheid werd gewaarborgd door schijfremmen op alle wielen met rembekrachtiging.
In 1972 werd een breakversie geïntroduceerd met de kenmerkende gedeeltelijk in het dak doorlopende achterruit. Een populaire variant was de Pallas, die stond voor extra luxe. De GS Pallas werd standaard geleverd met schuifdak of vinyl dakovertrek, metallic lak, grote wieldoppen en zacht tapijt op de vloer. De GS-serie werd in 1980 grondig herzien. De naam veranderde in GSA en bijna alle modellen kregen een 1.3-litermotor en de vijfde deur deed nu zijn intrede.
In totaal zijn er bijna tweeënhalf miljoen GS-en gebouwd, waarvan er in Nederland ruim 110.000 zijn verkocht. Al jarenlang hebben liefhebbers van deze populaire auto hun eigen club; de Citroën GS/GSA Vereniging Nederland. Op 12 juni aanstaande staat deze vereniging stil bij het jubileum van de GS. Er zullen die dag in Epe zoveel mogelijk varianten en kleuren van de GS bij elkaar verzameld en getoond worden.
Jokkebrok zegt
Hoe oud is de BX eigenlijk, die zie je ook nooit meer rijden…
Jokkebrok zegt
o ja, gefeliciteerd!
Esprit_de_Flandre zegt
Mooi zoals een Citroën hoort te zijn, maar toch liever een DS.
SaxoVTS zegt
Ik heb dit altijd het zielige broertje van de CX gevonden. In 1970 moet dit echt een strakke bak zijn geweest zeg. Het ziet er een stuk moderner uit dan de rest van de auto’s uit die tijd.
Citrofiel zegt
Tsja, doe dan gelijk de ‘echte’, de CX. :P Hoewel de GS natuurlijk veel succes heeft gehad is het niet een van mijn favorieten. :)
@Jokkebrok: Gebouwd van ’82 tot ’94 of zo. Zijn er heel veel van verkocht in Nederland, maar er zijn er niet zo veel meer over inderdaad. Per 1 januari 2008 reden er nog 5312 BX’en in Nederland rond, inmiddels zullen het er nog wat minder zijn… Houd het op 5000.
Citrofiel zegt
Oh ja.
@autoblogger: Leuk stukje! Dat van de reuzin wist ik niet eens… :shock:
Jippie zegt
Een auto uit de categorie ‘echt leuke auto’s’.
Dennis zegt
Mijn ouweheer heeft er vroeger diverse van gehad. Ben een echte Citroën-fan maar kan dit toch echt niet mooi vinden. Ik hou meer van de DS of een mooie CX GTI Turbo II in het zwart met zwart leer.
Ken iemand die heeft een GS Birotor. Hij mag die auto in de zomer niet in het gras parkeren omdat het gras dan in de fik kan vliegen. Het blokkie en de rest schijnt nogal heet te worden.
Citrofiel zegt
@Dennis: Tsja, een Birotor. Daar zeg je me ook wat… :roll: Leuk verzamelobject, maar je moet er niet te veel mee willen…
Tonnie zegt
epe is 10min op de scooter bij mij vandaan..
Tonnie zegt
die grill is wel heel gaaf vormgegeven=)
Lotus-Omega zegt
ik houd het lekker bij mijn 2cv’s!!
maar wel erg mooi zo’n GS
en ben het met SAXO VTS wel eens dat het een beetje “het kleine broertje” van de CX is..
L-fred zegt
Mooi, die foto’s, alleen wat doet in vredesnaam een cowboy met een GS?? Die rijdt toch op een paard?
smax44 zegt
geweldige kar,…4 stuks van versleten. maar wat een roest en een rammels zeg, werkelijk onvoorstelbaar erg..daarnaast ieder jaar een nieuwe uitlaat. en toch blijft ie leuk!
Texter zegt
Ik kan me nog herinneren dat ik als driejarige op de bruine, plakkerige achterbank van zo’n ding zat,en dat mijn pa thuiskwam met een nieuwe GSA Break…mint-groen. Je kon hem ook nog aanzwengelen hehe. Na die werden het BX-en.
northspotting zegt
Wie denkt er nog meer 5 GT? :P
AudiQuatro zegt
toch leuk karretje!
Philippe zegt
Wat is Citroën toch een mooi automerk, alle Franse auto’s van voor 1992 zijn allemaal stuk voor stuk klassiekers (voor mij toch)
Robert zegt
Vergeet niet dat Citroën ook – niet als eerste maar wel erg revolutionair- de GS Birotor op de markt heeft gebracht. Jammer dat de oliecrisis zo roet in het eten heeft gegooid.
Griffin zegt
Goh zeg, al weer 40 jaar oud? Nostalgie! Mijn ouders hadden een oranje GSA waarmee we regelmatig op reis naar ver in Scandinavië gingen. Best comfortabel (voor die tijd).
750i zegt
Dit zijn auto’s waar ik mijn hoofd nog eens voor omdraai…alhoewel ik meer met de CX heb.
Dino2400 zegt
Ha!
mijn allereerste auto, gekocht van een vakantiebaantje. Reed niet erg snel maar wel comfortabel. Het veercomfort was ongekend, zeker na het opnieuw onder druk zetten van de veerbollen met helium.
Liep op LPG in de tijd dat LGP een kwartje per liter kostte, dus voor 10 guldens had ik een volle tank. Blijft een bijzondere auto, en voor degenen die vinden dat de GS een “aftreksel” van de CX is: De GS was er eerder en is “het origineel” de CX kwam pas later…
Citrofiel zegt
@Dino2400: Daar valt geen speld tussen te krijgen. Maar toch, de CX oogt meer als een volmaakt geheel dan de GS en daardoor heb je snel de neiging om de CX als vader te zien en de GS als aftreksel.
Dino2400 zegt
kan je hier geen filmpjes embedden?
Pallas zegt
Ben opgegroeid op achterbanken van GSA’s en CX-en, wat een prachtige auto’s die geweldig rijden. Anno 2010 zijn de luchtgekoelde boxers erg lawaaiig.
Opron was een waardige opvolger van F. Bertoni.
Pallas zegt
Van een afstand lijken ze op de E-kadet of een omega…
Echt waar, de voorkant dan.
Citrofiel zegt
@Pallas: Moet je nagaan hoe ver hij zijn tijd vooruit was qua design. ;)
Pallas zegt
@Citrofiel: Vraagje; wat rijdt je zelf?
Ik heb een aantal jaar geleden mijn DS23iePallas hydraulique verkocht en vervoer mij nu noodgedwongen(!) in een Z3.
Pallas zegt
Fantastisch op de breaks is de achterruit die over het dak heen krult.
Dino2400 zegt
Citrofiel zegt
@Dino2400: Als je een filmpje van Youtube wil embedden dan moet je gewoon de link naar de pagina neerzetten zonder omringende code. Filmpjes van andere sites kunnen inderdaad niet voor zover ik weet…
@Pallas: Hehe, ik rijd wat ik kan en mag van mijn vader. ;) Ik ben 19 en heb nu zo’n beetje een halfjaar mijn rijbewijs, een eigen auto is er nog niet van gekomen hoewel ik de laatste tijd wel een beetje aan het kijken ben naar BX’en. Tot die tijd rijd ik wat mijn vader heeft staan, tot nu toe vooral Acadiane en DSuper5.
@Klassiekerrally: Ja, die is te nieuw. Ik wil een type 1, die vind ik veel leuker. :)
En de GS zie je inderdaad heel weinig. Per 1 januari 2008 reden er nog 129 van in Nederland. :o Dat lijkt me wel erg weinig, ik denk dat dat exclusief de GSA is.
Pallas zegt
Sorry ik wordt lyrisch.. Wist je dat een break lekkerder rijdt met 50kg ballast achterin.
De druk in de achterste veerbollen is berekend op zware belasting.
Dit verschijnsel is in mindere mate op alle hydropneumatische citroëns van toepassing.
Klassiekerrally zegt
Leuke auto die je helaas vrijwel nooit meer in het straatbeeld tegenkomt. Ik moest ook even aan de versie met wankelmotor denken. Doe mij toch maar gewoon een Otto-motor…
@ Pallas: Ai, da’s behelpen, zo’n Z3 ;)
Dat met die belasting merkte ik ook enigszins in mijn BX. Hij werd -voor mijn gevoel in elk geval- rustiger wanneer je de kofferbak lekker volgepakt had.
Klassiekerrally zegt
Potverdikke Citrofiel, mijn 1,4 Cannes zal waarschijnlijk niet meer leven, maar dat was best een leuke beginnersmobiel geweest voor je… Hoewel… Hij was te nieuw he?
Freewarefreak zegt
Ik kan ik ook week van worden. Dit is mijn jeugd. Jeps.. zo oud ben ik al. Onze overbuurvrouw had er zo één. Ondanks dat ik een Duitser gek geworden ben (VW, Audi, BMW, Mercedes) hield ik toch stiekem van de GS. Heb er als klein mannetje veel naar gekeken achter de ruit. Vond het op de grond vallen en weer opstaan als ie aan ging altijd fascinerend. De eerste af fabriek gepimpte auto met airride. Cool!
Simpson zegt
Mijn ouders hadden er ook een, een rooie, station. Zaterdag’s bij uitwedstrijden met het hele pupillenzevental verdeeld over achterbank en kofferbak (de auto’s van de andere ouders waren leeg)
’s zomers je billen branden omdat er van die zwarte skai? bekleding in zat die loeiheet werd in het zonnetje.
Tinus zegt
Met dat gekke ding kon je op 3 wielen rijden!
http://www.youtube.com/watch?v=YhuEoX_y0qY
Freewarefreak zegt
@Tinus: WTF? Da’s cool! Zonder krik naar de garage. Lache!
Laurens zegt
Eigenlijk is de 5 GT een schaamteloze rip-off… tot op het achterklepje…
floryn zegt
Vroeger zag je ze nog wel eens, maar nu niet meer en eigenlijk is het maar goed ook. Het model heeft gewoon niet de klasse van de echte mooie Citroens.
Volvo_440_turbo zegt
Een tante van mij had zo eentje, en ik kan me nog herinneren dat we door een ondergelopen straat moesten rijden, eventje de auto hoger op zijn poten zetten en hupsakeee erdoor… Voor mij als jochie was dit een bijzondere ervaring!
Btw, ik las vandaag nog op wikipedia dat er ooit een wankelmotor heeft ingezeten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wankelmotor
Volvo_440_turbo zegt
ps, ik was precies niet de eerste, die het over die wankelmotor had, sorry jongens…
jodocus zegt
Maar die ontwikkeling van die ‘birotor’-wankelmotor heeft Citroën einde jaren ’70 erg veel centen gekost én ei-zo-na het failliet. Nét Zoals NSU de wankelmotor ontwikkelde en de pijp aan Audi moest geven, zo kwam Citroën in handen van Peugeot. Game Over voor Citroën en het werd braaf in de pas lopen van Peugeot. Opvolger BX mocht nog net en werd gelukkig een verkoopssucces. Verder werd Citroën beknot tot het maken van brave tot banale autootjes a la ZX, Saxo (Peugeot)en andere Xsara’s. Pas eind jaren ’90 werden de teugels wat gevierd met de eerste monovolume Picasso (ontwikkeld in prototype voor Renault’s Scenic – maar toen geen groen licht gekregen voor productie van Peugeot)en vanaf de C-reeksen groeit Citroën op een vernieuwd élan met opnieuw verbluffend design en innovatieve technologie.
zondagsrijder zegt
@jodocus
Ik ben het helemaal niet eens met wat je zegt over de huidige generatie Citroëns, ik maak me er zelfs een beetje boos om. De C5 is een heel gewone leasebak. Iemand hier noemde die auto een ‘Teutokloon’, treffende benaming zowel voor de agressieve uitstraling als het gebrek aan karakter. Voor de andere auto’s van citroën geldt ook dat ze geen charme hebben, niet in het minst voor die DS3. Een zielig apparaat en ik betreur degenen die er hun spaarvarken voor stukslaan omdat ze denken dat ze nu een echte Citroen kopen.
jodocus zegt
@ zondagsrijder,
Nou, zondagsrijder, ik gun jou graag je aller-individueelste visie & smaak en daar ga ik mij zeker niet in opwinden , laat staan mij boos in maken. Ik stel enkel vast dat Citroën goe bezig is en dat de comments hier op autblog bij elke nieuwe introductie overwegend positief zijn. En wat ’teutokloon’ C5 betreft als ordinaire leasebak: welja Citroën neemt bewust de handschoen op tegen het Duits chauvinisme (chauvinisme is geen exclusief Frans fenomeen) van de zogenaamde betere premium-bak, maar doe mij een lol en try-out die C5 met hydro-vering, zweef over autobahn én kassei-strook en dan spreken we elkaar nog :-),