Zucht. Die gasten in Wolfsburg weten ook niet wat ze willen. Onlangs was het weer dikke mik tussen het Maleisische Proton en Volkswagen, maar de gesprekken tussen de twee autobouwers zijn nu –opnieuw– stopgezet.
Even leek het erop dat Proton -eigenaar van Lotus- een partner had gevonden in de vorm van VW. Samen zouden ze technieken gaan delen en allerlei boomknuffelende autootjes op de wegen van volle steden gaan zetten. Maar de deal is off, heeft Volkswagen laten weten. Ze willen zich liever richten op andere zaken en hebben geen zin meer om verder te onderhandelen met Proton. En dat terwijl de Duitsers net zo lekker op overnamepad waren.
De vraag is nu: weet staatsbedrijf Proton een andere grote partner te vinden? Of redden ze het ook met de kleinere merken op lokale markten waarmee ze al zaken doen? Deze soap gaat ongetwijfeld nog een vervolg krijgen, en nog een, en nog een en no… (bron: thestar)
Ter aanvulling: het laatste tastbare project van Proton was deze Emas Concept in samenwerking met Giugiaro.
RallyEdition zegt
Zou het niet goed zijn als Volkswagen met Toyota ging samenwerken? Een Aygo met TSI-motor zou meer succes opleveren…
Adzam zegt
@RallyEdition: waarom zou je een TSI in de Aygo proppen? En is de Aygo zonder VW al niet de best verkochte auto uit het A-segment??
Mairsil zegt
@RallyEdition
Waarom zouden ze dat willen? Er is toch ook geen VW Fox met TSI? En het is niet alsof de Japanners zelf niet weten hoe je een turboblokje bouwt…
Benz.. zegt
@Mairsil: Omdat Toyota al bijna 10 jaar voorloopt als het aankomt op hydride-technologie en verdere zaken. (Kijk maar naar de Prius)
SimonMc zegt
God zij dank.
Anders kregen we binnenkort zeer saai uitziende lotussen met een ratelend dieselblok.
Adzam zegt
@SimonMc: waarom denk je dat? Slaat nergens op
Svenska Aeroplan AB zegt
En de soap eindigt over een jaar of 15 zo: ‘Proton koopt VW, en betaald cash…’