Tot aan 9 juni laten we hier op Autoblog diverse politieke partijen aan het woord. Waarom? Nou, gewoon om te kijken hoe toekomstige beleidsmakers denken over het thema “automotive”. En wat ze vinden van allerlei actuele onderwerpen in en om het verkeer in Nederland. Kortom: tijd voor CarPolitics. Femke doet vandaag de aftrap en neemt ons mee in de wereld van elektrisch rijden, kilometerheffing en CO2-uitstoot.
We hebben bij een aantal partijen de AB-vragenlijst op de digitale deurmat neer gegooid. Het plan was eerst om Wouter een microfoon onder de neus van alle lijsttrekkers te duwen, maar hij was weer ergens druk aan het triotesten. Dus dan maar zo. 14 autogerelateerde vragen aan een linkse partij die meer opheeft met de NS dan met auto’s. Hieronder het complete digi-interview. Uw mening lezen we graag terug in de reacties. Femke, het woord is aan jou!
- Wat rijdt de lijsttrekker (prive en zakelijk)? En hoeveel auto’s heeft zij in totaal in het huishouden?
Zo min mogelijk, de trein is de norm. het huishouden heeft één auto, op LPG.
- Kiezen jullie voor meer trajectcontrole, of gerichter controleren?
GroenLinks is voorstander van trajectcontrole. Hard rijden veroorzaakt nog altijd veel verkeersslachtoffers en verdriet. Bij de 80-kilometerzones die rond steden zijn ingesteld om het verkeerslawaai en de uitlaatgassen te beperken voor omwonenden van de weg is trajectcontrole een must. Het is wel belangrijk dat de gegevens van automobilisten zo kort mogelijk bewaard worden en zeker niet misbruikt worden
- Moet het inhaalverbod voor vrachtwagens strenger gehandhaafd worden?
Ja, het is een grote ergernis van veel automobilisten, het levert gevaarlijke situaties op en is een belangrijke oorzaak van files.
- Zijn jullie in principe voor of tegen een vorm van km-heffing (de gebruiker betaalt)?
GroenLinks was de eerste partij die de kilometerheffing al in de jaren negentig in haar program had staan.
- Is beprijzing a.h.v. verbruik/CO2 uitstoot voor u een optie/voorwaarde?
Zeker. In de variant van GroenLinks blijft de aanschafbelasting bestaan, maar wordt deze helemaal afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot. De MRB wordt omgezet in een heffing, die ook gaat variëren naar uitstoot.
- Aangezien verbruik al via accijns is beprijsd (slechter verbruik = meer accijns betalen), wordt km-heffing dan niet gewoon een nieuwe progressieve belasting? (onzuinig wordt dubbel bestraft)
De kilometerheffing komt in de plaats van de MRB, er verdwijnt dus ook een belasting. Wie kiest voor een zuinige auto, gaat minder betalen. heel eerlijk: de vervuiler betaalt, de vergroener verdient.
- Waarom focust de politiek zich zo op verbruik tijdens het rijden, waarom wordt bijvoorbeeld de cradle-to-cradle milieubelasting niet meegenomen in de fiscale overwegingen?
Goed punt! In haar verkiezingsprogramma belast GroenLinks het gebruik van grondstoffen, terwijl de belasting op arbeid veel lager wordt. dat gaat ook gelden voor de (toeleveranciers van) de auto-industrie. Bij de productie van bijvoorbeeld elektrische auto’s wil GroenLinks ook regelen dat de batterijen 100% gerecycled worden.
- Wat is uiteindelijk belangrijker, de overheidsbegroting rond krijgen of milieumaatregelen?
Beide. GroenLinks maakt zich zorgen over klimaatverandering en kiest ervoor maatregelen te nemen zodat de uitstoot van broeikasgassen beperkt worden. Geen partij reduceert zoveel uitstoot als wij. Ook zorgen we dat de overheidsfinanciën op lange termijn in orde zijn, onder meer door het belastingstelsel te vergroenen en veel werk te creëren. Doe twee zaken gaan prima samen.
- Als u, als politieke partij, de dagelijkse files ziet, beschouwt u dat als falen van de politiek, of beschouwt u files als een onvermijdelijk in onze maatschappij?
Files zijn voor veel mensen natuurlijk een grote ergernis, al biedt de eerlijkheid te zeggen dat alle westerse landen met files te kampen hebben. Toch moet de politiek knopen durven hakken om steden bereikbaar te houden. dat doet GroenLinks via een verschuiving van geld voor extra asfalt naar openbaar vervoer, een kilometerheffing en maatregelen als een wettelijk rechtop flexibele werktijden en thuiswerk in sectoren waar dat kan. Volgens de planbureaus slaagt GroenLinks erin met deze mix 60% van de files op te lossen, meer dan welke andere partij dan ook.
- Wat zijn de plannen met betrekking tot filebestrijding?
Zie hierboven.
- Is een hogere maximumsnelheid in de avonduren volgens jullie mogelijk?
Nee. Er wonen in Nederland honderdduizenden mensen langs de snelweg, die ’s avonds en ’s nacht rust willen. Harder rijden veroorzaakt veel meer verkeerslawaai. Niet voor niets mag je op veel snelwegen door steden in Duitsland ook niet zo hard rijden. Ook is het milieu er de dupe van, want door rijden te rijden verbruik je meer brandstof.
- Hoe denken jullie maatregelen te nemen zonder de indruk te wekken de automobilist als melkkoe te behandelen?
Geen antwoord (wut? -red.)
- Wat is het standpunt over elektrisch rijden en hoe willen jullie dat eventueel promoten?
GroenLinks heeft in de Tweede Kamer voorop gelopen bij de discussie over elektrisch rijden. We kregen een motie aangenomen dat vroeg om een Plan van Aanpak. We trekken in ons program als enige partij extra geld uit voor de doorbraak van elektrisch rijden. Het is wel belangrijk dat de elektriciteit die we ervoor gebruiken afkomstig is van schone energiebronnen, zoals wind. het mooie van elektrische auto’s is dat je de windenergie die ’s nachts wordt opgewekt, kunt opslaan in de accu’s van de auto’s.
- Bent u een regelmatige autoblog bezoeker? En heeft u een boodschap voor de autoblog-lezer / autoliefhebber?
Zeker, ik kijk wel eens. het is een misverstand dat alle GroenLinksers een hekel aan auto’s zouden hebben: er gebeurt ontzettend veel om auto’s schoner en zuiniger te maken en dat zijn fantastische technieken. Maar de discussie over auto’s moet wel een beetje nuchter gevoerd kunnen worden.
Dat was het. Standpunten van andere partijen vind je HIER!
Laurens zegt
In alle haarvaten van deze partij, haat men de auto. Femke is vernis…
bozewolf zegt
Wind energie voor elektische auto’s, yeah right. Dat levert nevernooit genoeg juice op voor ook maar 10% van het wagenpark…
Emile_Benz zegt
@bozewolf: Kernenergie daarentegen weer wel, mja…dat willen “we” niet…
bozewolf zegt
@Emile_Benz: Yeah, dat willen ze dan weer niet. Stupide. Het is zeker niet perfect maar het is het beste wat we nu hebben (tot ze ooit die kernfusie eens gaan uitvogelen).
Fossiele brandstoffen stoken is slecht en ’t houdt een keer op. Hydro energie is prachtig maar lang niet altijd en overal toepasbaar. Wind levert nauwelijks wat op. En met zonne energie kunnen we nog te weinig op grote schaal.
Laurens zegt
@bozewolf: let maar op, nanodeeltjes worden de nieuwe radioactiviteit. Jammer dat je om van het laatste af te komen, de aarde op moet blazen, soit, principes…
zapp zegt
Leuk initiatief dit, de twee-na-laatste vraag vind ik alleen wel een beetje vreemd. Door deze vraag te beantwoorden lijk je te suggereren dat je de automobilist inderdaad als melkkoe gebruikt maar je net doet alsof dat niet het geval is, beantwoorden is dus per definitie fout. Er zijn ook partijen die belastingen heffen met het doel het milieu te beschermen.
Emile_Benz zegt
@zapp: Dat is misschien ook wel de bedoeling… :wink: :twisted:
fab zegt
in belgie zijn groenen erger, ze zijn voor verkeersdrempels, waarvan er studies zijn die overduidelijk aantonen dat de uitstoot daardoor verhoogd, tegen hogere snelheid, waarvan er studies zijn die zeggen dat dat files oplost en minder verkeersdoden veroorzaakt maar nee, ze denken gewoon in 1 richting: alles wat mensen irriteerd is goed voor milieu
zapp zegt
@Emile_Benz, die kans acht ik vrij groot, daarom is het ook slim van Mevr. Halsema om er niet op te reageren.
RazorHead zegt
voordeel toch dat die groene partijen zo klein zijn en zo niet veel kans maken om deze dingen echt uit te voeren, of is dit enkel in Belgie het geval? :D
fant zegt
Boeiend! Ben benieuwd naar de andere partijen :) Mag voor het eerst stemmen volgende week, en gezien ik binnen een maandje of 2 ook mijn rijbewijs verwacht moet het zo gunstig mogelijk zijn :P Maarja, ben wel Links, dus dat kan nog lastig worden.
jan1666 zegt
Hoort de categorie ‘verkiezeingen’ hier niet ook bij?
Stopwearingpants zegt
Je kunt wel gaan zitten janken maar er moet daadwerkelijk wat veranderen want de natuur etc zal niet langer standhouden op deze manier
Mootjuh03 zegt
wij willen niet schoon en zuinig rijden.
Gewoon dikke V8, net zoals de VS!
Emile_Benz zegt
@Mootjuh03: Als denkt dat er in de VS alleen maar V8 big blocks rondrijden, moet je nodig eens naar de VS…
Peter zegt
Mobiliteit is slechts één thema in de vele die door de politiek behandeld worden. Voor groenen telt vooral het milieu en welzijn en is mobiliteit niets meer dan het zich verplaatsen, voor de autoliefhebbers die deze site frequenteren ligt dat natuurlijk anders. Iedereen heeft zijn eigen prioriteiten maar oordelen op één enkel standpunt inzake één thema is bijzonder kortzichtig.
Geezer zegt
De reden dat iedereen s’ochtends in de file staat is omdat iedereen wel met de auto naar zijn werk moet, omdat het OV niet een goed alternatief is. Veel bedrijven en kantoren liggen buiten de stad, of op industrie-tereinen. Erg ver van het station, en nauwelijks een bus die daar stopt.
Zou het werk beter bereikbaar zijn, dan zouden veel meer werknemers het OV pakken aangezien het meestal goedkoper is.
Als ze het Milieu en de files werkelijk wil aanpakken zou Femke moeten strijden voor meer openbaar vervoor tussen stations en bedrijven tereinen.
euro95 zegt
Allemaal bullshit..
Dit viel mij o.a. op:
Niet voor niets mag je op veel snelwegen door steden in Duitsland ook niet zo hard rijden.
euhm.. sinds waaarneer houden wij ons aan de regels van duitsland?
Zou veel beter zijn, dat wel!
Als het kan koop je een mooie bak, met flink wat vermogen, maar je kan net zo goed een fiat punto kopen.. je mag toch niet harder.
Is het geen goed idee voor femke om gewoon achter de keuken te blijven staan?
Bosaap die het is.
Sovereign zegt
Allemaal beweringen van een vrouw die tot voor kort in een Mercedes 220 Diesel reed uit de jaren ’80 en nu in een verplichte Prius. 220 Diesels zijn smerig, zelfs naar mijn maatstaven, met een 4.2L XJ uit ´70. En die Prius is toch gelijk aan mileuvervuiling als je het productieproces erbij optelt met een Hummer..
Svenska Aeroplan AB zegt
‘De vergroener verdient’??????????
Nou, volgens mij moet de eerste auto die het milieu beter maakt nog uitgevonden worden, Femke…
kemps zegt
wat een LINKS GELUL weer zeg he…. vervuiler betaalt, vergroener verdient (een pak slaag)
Squadra zegt
Dit is echt erg lekker weer zo´n linkse partij met jaren 80 ideeen.
Dat is mega oud dit.
Ciao
Squadra
erik zegt
@ laurens
kun je dat toelichten?
Laurens zegt
@erik: natuurlijke straling, het is overal. Misschien dankzij dat, zijn onze genen gemuteerd, en wij geëvolueerd?
Prima oplossing, kernenergie…
Hupke zegt
@Laurens:
Wat bedoelde je daarboven nanodeeltjes zijn de nieuwe radioactiviteit? Zoals in goedkopere zonnecellen met nanodeeltjes (zoals je ze alledagen op gizmag nieuw ontwikkeld ziet staan) of?
Natuurlijke straling heeft niet per se zo’n groot effect met gewoon basis scheikunde en wat kansberekening kom je verder om afwijkingen te verklaren dan die 2 a 3 mSV per jaar waaraan je lijf blootgesteld is.
zdev zegt
Helaas alleen maar dogma’s bij GroenLinks. Hoog tijd voor een partij die een *realistisch* duurzaam beleid heeft en de automobilist zijn vrijheden teruggeeft.
SjonnieTurk zegt
Één woord: Lame!
En ik vraag me toch af hoe een meerderheid van werkend nederland op het werk moet komen zonder de heilige koe? Want vanwege het verhuizen van de industrie naar de buitenste hoeken van steden de afgelopen 50 decennia. Is het onmogelijk om de OV te gebruiken dat tevens in de meeste gevallen ook veelste duur is.
Ik word soms toch kotsmisselijk van politici met waanideeën. De politiek heeft steeds meer schijt aan Jan Beneden-modaal. Het lijkt wel of ze daar in Den Haag denken dat iedereen op kantoor werkt en de auto een statussymbool is.
Hupke zegt
Iemand heeft hier An inconvenient truth gekeken zonder ook maar iets van bronnen of motieven na te kijken.
Stel je voor dat je die Groenlinksen (ik neem aan dat ze even erg tot erger zijn dan onze Groen!) naar Fitna laat kijken zouden ze dan ook alles wat er in voorkomt klakkeloos overnemen? (niet dat ik een Wilders fan ben integendeel)
VIP zegt
@Laurens: toevallig asimov gelezen?
Stief3 zegt
Mensen met een prius ‘verdienen’ ook, terwijl dat ding slecht is voor het milieu(qua bouwen en transport en afbreking enz)
Dev zegt
Jammer Femke, laat je eerst maar eens informeren over CO2. We hebben hier bij autoblog de bubbel al lang doorgeprikt. Is het fundament van je standpunten fout dan kun je nog zoveel voorop willen lopen, je haalt geld uit de zakken van mensen die geen schuld hebben.
Overigens moet je ’s avonds laat en ’s nachts gewoon harder kunnen rijden. Geluidsoverlast is onzin, want daar verschilt het bij elke auto in. Het zijn de auto’s die buiten de norm vallen die overlast veroorzaken. En die blijven dat toch wel doen. Ik woon redelijk dicht bij een weg en daar is redelijk veel verkeer. Het enige waar ik me aan stoor zijn de sjonnies met hun lekke uitlaten.
Uitstoot valt ook behoorlijk over te twisten. Wie stoot er nou meer uit? Een leaserijdertje die elke dag op die weg heen en weer crosst in z’n oh zo groene Prius, of het verkeer dat ’s avonds en ’s nachts vlot wil doorrijden voor de doorstroming.
Ertje88 zegt
Heel het Nederlandse milieubeleid is eigenlijk een grote homp stront en het kost echt alleen maar geld, onnodige energie verspilling, onnodige tijdsverspilling.
Ik neem aan dat de grote drijfveer van GroenLinks eigenlijk de wereld een schoner plek te maken om te leven. Op zich een mooi idee en ook wel iets om je voor in te zetten maar behalve een koe die meer CO2 uitstoot dan een Range Rover en blabla moet je is globaal kijken.
Wanneer Nederland de gehele uitstoot van ons land zou kunnen halveren maakt het nog geen reet uit. Knip Nederland ff uit je oude bosatlas en doe hetzelfde voor China en zet ze vervolgens even naast elkaar.
De chinese (auto)industrie groeit als de mofo en iedereen kan zelf wel bedenken hoeveel fabrieken roken.
Het komt er kort door de bocht op neer dat Nederland de dweilt met de kraan open en China (en/of andere grote industrie landen) er emmers met water bij gooien.
Think global, heel het CO2-gebeuren is kansloos.
Ik hoop dat alle medewerkers van GroenLinks dit lezen;
Dude/Dudette, ga voor een partij tegen criminaliteit of andere serieuze lokale problematiek waar we wat aan hebben. Jullie kunnen de wereld echt niet redden.
PS: Femke, zelfs jij bent gevallen voor de Sex-sells marketing -_- female brains are just not appreciated
Ertje88 zegt
Typte iets te enthousiast, veel fouten :D word gewoon boos van dit soort bullcrap
Sorcerer zegt
Mja, ik verbaas me niks over het GL-programma. De auto wordt onevenredig hard aangepakt vergeleken bij andere vervuilende industrieën.
De plannen van GL zijn overigens al waarheid geworden: per 2013 is de BPM al volledig omgebouwd naar CO2-tax! Daarbij is ook belangrijk op te merken dat auto’s boven de 260 gram CO2 een extreem veel hogere heffing per gram CO2 krijgen.
Op zich ben ik het eens met ‘de vervuiler betaalt’, maar in de huidige plannen zijn er deze problemen:
1) onevenredig zwaar straffen van 260+ uitstoters (deze zullen vaak niet zo veel km’s rijden als Prius-rijders bijv.)
2) berekening o.b.v. ECE-cyclus: de nieuwe Porsche supercar (500+ pk) zou volgens deze cyclus 1:33 rijden. Een V8 hybride. In de praktijk ga je dat uiteraard onmogelijk halen…
3) waarom mag diesel-roet uitstoten nog steeds?
Ik heb het idee dat we aan de CO2-tax-kant te ver doorschieten in Nederland: er wordt te zwaar “beboet”. Het belonen aan de andere kant is echter prima: een zuinige auto mag best goedkoper zijn, maar misschien moet het voordeel meer parallel lopen aan de daadwerkelijke voordelen, in plaats van dat het een uitvergroot iets is.
Laurens zegt
@Sorcerer: die CO2 heffing is idd totaal uit proportie, en dan maar piepen dat er nog meer genivelleerd moet worden. Ondertussen heeft zo’n beetje elke volgevreten GL’er een chateau in Frankrijk, waar men elk weekend heen vliegt.
Dan liever een eerlijke VVD’er, met een huisje op de Veluwe…
Diesel roet, is opgelost… Euro5. Belonen is omgekeerd heffen trouwens, net zo onzinnig, als dat uit de hand loopt (zie Prius).
mashell zegt
@Laurens: Dan liever een eerlijke VVD’er, met een huisje op de Veluwe…
En in Frankrijk, maar dat weet je niet want die geeft ie niet op in box 3. Een eerlijke VVDer bestaat niet, het zijn (neo of nep) liberalen die uit principe lak aan alles en iedereen hebben!
Sorcerer zegt
Trouwens, over laat en ’s avonds: dan gebeuren relatief gezien de meeste ongevallen op de weg.
Bovendien zie je in Duitsland op onbeperkte stukken ook dat het op veel plekken na 22:00 ook verboden is om harder dan 130 te rijden (22:00 – 07:00 Lärmschutz). Er hangen ook camera’s die iets na 22:00 ingeschakeld worden. Op dat punt ben ik het met Femke eens.
Willem zegt
Goede vragenlijst Wouter..top
Willem zegt
en ricardo :)
Sjakie Peters zegt
* Hoe denken jullie maatregelen te nemen zonder de indruk te wekken de automobilist als melkkoe te behandelen?
Geen antwoord (wut? -red.)
Meer hoef je eigenlijk over deze partij niet te weten, dit zegt alles. NOOIT maar dan ook NOOIT op stemmen dus.
Majinstar zegt
Vraag Groenlinks eens wat ze vinden dat de man van Femke Halsema een auto rijdt die meer CO2 uitstoot dan 5 vrachtwagens bij elkaar met een roetfilter ?
mashell zegt
Eerlijke antwoorden en daar waar een eerlijk antwoord niet op zijn plaats is niet antwoorden. Dit is zoals elke politieke partij zou moeten zijn.
Benz.. zegt
Ik link “Links” ook altijd vrijwel direct met “conservatieve theedrinkers”.
Dat mens reed eerst een “redelijk dorstige” Mercedes en nu is ze ineens schijnheilig aan de Prius gegaan.
Huichelachtig vrouwtje. ;)
Het is maar goed dat de VVD de verkiezingen gaat winnen!
@Majinstar: Een oude Mercedes? :)
Benz.. zegt
@Mashell: Een eerlijke GL’er al helemaal niet.
lincoln zegt
wind energie !!
dan zijn zeilboten met wieltjes de enige oplossing ..
Cantago zegt
Ik ben het met NIKS eens met Groenlinks! Wat een onzin zeg:S En dan geen antwoord hebben op de melkkoe-vraag? TE schandalig voor woorden!
Joost zegt
Voor de milieu-communisten van GL geldt hetzelfde als wat ik over PvdA schreef, nooit zal ik op deze communistische partij stemmen. GL staat voor een milieu-sovjet-staat waar je in strafkamp komt als je niet aan hun milieudoelen komt. Ook zij zijn, vanwege het niet bestaande broeikaseffect, voor 60 km/h zones, lagere maximumsnelheden, afsluiten wegen voor sluipverkeer . Ook zij kiezen de zwakkere, ook al haalt de zwakkere het bloed onder de nagels vandaan. Dus ook al fietst een fietser zonder licht, rij je als automobilist ‘m aan dan ben je volgens GroenLinks een misdadiger. (geldt ook voor PvdA en D66).
Nogmaals mijn opinie:
– Maximumsnelheid op alle wegen met vrijliggend fietspad 80 km/h
– Alle wegen die verboden zijn voor langzaam verkeer 100 km/h
– Autosnelwegen 140 km/h.
– Bussen, vrachtwagens en alles met aanhanger max. 100 km/h.
Men is zelf verantwoordelijk voor wat men doet. SUV’s, bont en foie gras moet mogen. Voor velen is de auto een stuk veiligheid ’s avonds, vanwege de bontkraagjes in het OV.
Geluidsoverlast? Zat links volk dat festivals, houseparty’s, disco’s bezoekt waar meer decibellen komen dan van de autosnelweg.
En het broeikaseffect bestaat niet!
HyperTeHK zegt
0 zetels please!!!!