Eergisteren schreef ik nog dat massale adoptie van elektrische auto’s in China weleens ernstige gevolgen zou kunnen hebben voor het milieu. Veruit het grootste deel van de elektriciteit om deze auto’s op te laden wordt namelijk in vieze ouderwetse kolencentrales opgewekt. Hierdoor is het milieu straks per saldo mogelijk veel slechter af dan nu, zo blijkt uit onderzoek. Desondanks zet de Chinese overheid zwaar in op het stimuleren van elektrische en plug-in hybride auto’s met subsidies die kunnen oplopen tot 7.200 euro.
Het Chinese ministerie van financiën heeft bekendgemaakt in 5 grote steden te zullen starten met het verlenen van de subsidies. Het doel is om de beroerde luchtkwaliteit in de steden Changchun, Hangzhou, Hefei, Shanghai en Shenzhen te verbeteren. Afhankelijk van de capaciteit van het accu pakket, krijgen automobilisten bij de aanschaf van een elektrische auto een korting van 7.200 euro en bij een plug-in hybride zo’n 6.000 euro. Daarnaast kunnen eigenaren van een benzine- of dieselauto een eenmalige subsidie van 360 euro krijgen wanneer de motor in hun auto maximaal 1,6 liter groot is en 20 procent minder uitstoot dat het huidige gemiddelde.
China mikt erop dat er in 2012 ongeveer 500.000 groene auto’s rondrijden. Jia Xinguang, een onafhankelijke automotive analist vindt het positief dat China gerichte initiatieven ontvouwt om het wagenpark te vergroenen, maar waarschuwt er wel voor dat de tijd nog niet rijp is om massaal over te stappen op elektrische en hybride auto’s. Niet alleen vanwege de eerder genoemde vieze kolencentrales, maar Xinguang wijst er ook op dat elektrische en plug-in hybride wagens kwalitatief gezien feitelijk nog redelijk in hun kinderschoenen staan. Ondertussen zijn verschillende Chinese autofabrikanten in een concurrentiestrijd verwikkeld om snel elektrische auto’s op de markt te brengen. Eens kijken hoe dat afloopt… (via: edmunds)
Mr. V8 zegt
Mistig zeg, of zitten m’n ogen nog een beetje dicht? ;)
Sorcerer zegt
Ah, ze hebben misschien mijn reactie gelezen. Elektrische auto’s zijn namelijk wel degelijk energiezuiniger. Zelfs een gigantisch snelle auto als de Tesla Roadster. Ook is het schoner: energiecentrales kunnen veel schoner verbranden dan een motor die continu toeren moet wisselen bij het rijden.
Het ideale is natuurlijk het rijden op duurzame energie (biomassa – mits duurzaam, zonne-energie, windenergie). Daarnaast dus nog een rendementsverbetering.
rstyled zegt
Komt er maar in Tony stark a.k.a Iron man..
Het is natuurlijk science fiction, maar toch verwacht ik meer van brandstofcellen de komende jaren.
AudiQuatro zegt
Lees mijn reactie maar bij het vorige artikel;)
rstyled zegt
@AudiQuatro: Dat er veel kinderen kapot gaan aan de productie van accu’s?
wow zegt
Dat er veel kinderen kapot gaan aan de productie van accu’s? Dom praat die chemishe lucht gaan er veel mensen aan dood
Relief zegt
Ik denk dat China het nodig heeft, omdat de smogvorming daar hele erge vormen begint aan te nemen.
Ze hebben daar een nieuwe type auto nodig zodat mensen daar beetje normaal kunnen ademen.
Schoon zegt
@AudiQuatro: De batterijen uit de EV’s en hybrides komen uit een fabriek in Japan zonder kinderarbeid. Waarschijnlijk komt de accu uit jouw auto net als 90% van de spullen in jouw huishouden wel uit de handjes van kinderen in China. :P
Laurens zegt
Ieder voordeel heeft zijn nadeel… wat is het rendement van een investering? Als we ons te eenzijdig focussen, rijdt elke auto straks rond met een langzaam draaiende 2-takt scheepsdiesel :-)
OT: leuke fotoshop…
dotternetta zegt
Ze doen dit omdat ze bezig zijn 42 kerncentrales te bouwen (wat by the way aardige risico’s met zich mee brengt, gezien de unstoppable chinese neiging de regels te ontwijken om goedkoper te bouwen)
mercedesfan zegt
Dit is geen goed nieuws voor het milieu, aangezien China het grootste deel van haar energie uit steenkool opwekt (steenkool is vervuilender dan olie). En naar mij inziens is ook de productie voor accu’s milieubelastender dan die voor gewone automotoren.
Het enige positieve effect van deze maatregel is dat de olie prijs zou gaan kunnen dalen
Qontroller zegt
@dotternetta
Jou reactie even ontkrachten:
In West-Europa neemt de capaciteit om elektriciteit op te wekken uit kernenergie af van 127,0 GigaWatt in 2002, naar 95,1 GigaWatt in 2025, een afname van 25%. De nucleaire capaciteit van China is in 2002 slechts 2,2 GigaWatt. Volgens de voorspelling van de EIA is dat in 2025 met maar liefst 1082% toegenomen, tot een totale maximumcapaciteit van 26,0 GigaWatt.
Als we ervan uitgaan dat een hedendaagse nucleaire centrale een capaciteit heeft van ongeveer 1 GigaWatt, dan staan er nu 2 kerncentrales in China en tegen 2025 slechts 26… Wat echt niet veel is voor zo een groot land.
Qontroller zegt
26 kerncentrales klopt ook niet trouwens, het is eerder 26 reactoren :) Kan dus zelfs in 1 kerncentrale zijn. (maar dat is natuurlijk niet optimaal voor de spreiding van elektriciteit over het net e.d.). In praktijk: stel 3 reactoren per centrale => 9 centrales in 2025 in China
Cantago zegt
Die foto hierbij is nep hoop ik he? Maar ik zie hier weinig positiefs in, ja, dat de benzine hier misschien goedkoper wordt… Waar moet dit heen:S
dotternetta zegt
Ik heb uit betrouwbare bron dat ze echt met 42 centrale/reactoren bezig zijn. Ik denk dat foto echt is, ik heb in China verhalen gehoord die dit omschrijven.
dotternetta zegt
http://www.world-nuclear.org/info/inf63.html
# Mainland China has 11 nuclear power reactors in commercial operation, 20 under construction, and more about to start construction soon.
# Additional reactors are planned, including some of the world’s most advanced, to give a sixfold increase in nuclear capacity to at least 60 GWe or possibly more by 2020, and then a further substantial increase to 200 GWe by 2030.
Blitz zegt
Kijk allemaal… HIER hebben ze elektrische auto nodig… Echt goor…
http://edition.cnn.com/video/#/video/world/2010/06/01/vbs.linfen.toxic.mov.vbs
Qontroller zegt
blijkbaar is mijn bron verouderd dan :/ Goed om te weten voor mijn kutexamen energie van volgende week, bedankt! :)
In ieder geval, aangezien ze in China ook elke week een nieuwe kolencentrale operationeel opstarten, is het mss niet slecht dat ze veel kernenergie bijbouwen. Is en blijft momenteel de betrouwbaarste, goedkoopste en minst CO2 uitstotende vorm van elektriciteitsproductie die er is (voor basiscapaciteit natuurlijk).
vloermat zegt
duurt jaren voordat die smog weg is ….