Voordat onze favoriete verkeersminister na 9 juni het politieke toneel verlaat, heeft hij nog snel even een onderzoekje aan 800 Nederlanders voorgeschoteld. En hoe verrassend, twee derde denkt dat extra asfalt zorgt voor minder files.
Vandaag werd begonnen met de uitbreiding van de A27, en zoals wel vaker is Camiel daar dan bij om te zeggen dat ze mogen beginnen, of iets van die strekking. Ook maakte hij daar de resultaten van zijn survey bekend. Je kunt je afvragen hoe representatief 800 NL’ers zijn voor een land met meer dan 7 miljoen auto’s, maar de boodschap was aardig duidelijk: Wij Willen Meer Wegen.
De vraag is hoe Camiel’s opvolger de file-terreur in Nederland gaat bestrijden. Politieke partijen verschillen daarin flink van mening (daarover later meer). Wellicht kunnen we de volksvertegenwoordigers wat AB-tips geven. De daling is al ingezet, maar wat is nou écht de ultieme oplossing voor het fileprobleem volgens jullie?
Kuukske zegt
Dubbeldekse snelwegen. Maar dat zal wel niet mogen i.v.m. de veiligheidsregeltjes
robbie zegt
Toch maar VVD stemmen dan ;) Is volgens mij de enige partij die zich hard maakt voor meer asfalt.
Kvgorp zegt
Laat maar komen hoor dat asfalt. Ik zit in de wegenbouw en daar mag wel wat meer wind doorheen.
John zegt
Minder afslagen, randwegen zoals rond Den Bosch/ Eindhoven lijken mij veel effectiever. Passerend verkeer heeft dan geen last van plaatselijk verkeer.
Slechte bestuurders bijles geven lijkt me ook geen slecht idee..
Ikke_ferrari zegt
@John: Den Bosch en Eindhoven moeten inderdaad het voorbeeld vormen voor de rest van het land… geweldig!
dd zegt
een nieuwe rijstrook op alle snelwegen voor auto’s waarover meer dan 75 duizend euro aan BPM en andere ridicule belastingen is betaald. Krijg je er toch nog iets voor terug
John zegt
@dd: nice!
Alexander_NAS zegt
Snelheids limiet van 120 naar 130 (liefst 160, dromen mag altijd toch :D) en een permanent inhaalverbod voor vrachtauto’s op de snelwegen.
laurens324 zegt
doen zoals in belgie, niets dus en hopen dat het probleem zich vanzelf oplost
net zoals de staat van het asvalt in ons kut belgenland
Laurens zegt
Geen bredere wegen, maar nieuwe, dwars door het zogenaamde “groene hart”, dat in werkelijkheid meer een stortplaats voor koeienpoep is. In plaats van dat storten tegelijkertijd bossen aanplanten, en over 30 jaar hebben we eindelijk die villaparken die we allang hadden kunnen hebben als we iets zinvols met de aardgasbaten gedaan hadden.
Maarten zegt
Zolang we allemaal dezelfde kant op moeten, en niet wonen waar we werken, denk ik dat flexibel werken, en beter openbaar vervoer de enige opties zijn.
Bredere wegen zorgen inderdaad voor kortere file’s, maar wel in één klap ook voor bredere file’s.
L-fred zegt
@Maarten: een heel waar punt!! Bredere files zijn korter dan smalle files. Files worden vaak in “kilometers” berekend. Maar, zolang het breed blijft, maakt dat niet zo veel uit. Een beter systeem is aangeven in ‘verwachte aantal minuten’- vertraging.
Oplossing: Als 10% van de auto’s niet rijdt tijdens spitstijden is er geen file meer. Kijk maar eens in vakantieperioden.
Er zijn bepaalde delen in de wereld, dat alleen oneven nummerborden op bepaalde dagen gebruik mogen maken van de wegen en even nummerborden op de andere dagen. Dat is een reductie van de helft ;-)
spykerboy zegt
haha ze moeten gewoon de max snelheid weghalen dan krijg je ook minder file ;)
atakan zegt
@spykerboy: Je krygt minder file, je krygt meer ongelukken ;) !
mrB zegt
Het is een combinatie van dingen, maar meer asfalt is toch echt nodig. Verder overal variabele rijsnelheid (maar dan wel als het rustig is hoger dan 120), beter OV en meet flexibel werken. Ik denk dat je dan al lekker op weg bent richting minder files
Zodan zegt
Inderdaad: twee lagen. De bovenste laag met veel minder op en afritten. Camera toezicht waarbij lui die met 100 of minder links zitten direct een boete krijgen.
Vrachtauto’s mogen daar sowieso niet op. Dan ben je zo van Maastricht naar Amsterdam. Daar wil ik nog best tol voor betalen ook, mits het een redelijke prijs is.
Vreddy_B zegt
Extra asfalt helpt alleen wanneer dit tussen plek A & B volledig wordt toegepast. Nu zie je vaak dat er bij grote steden op bepaalde stukken een extra rijstrook wordt toegevoegd dit lost niks op het verplaatst alleen het probleem want je moet uiteindelijk als nog ritsen. Permanent Inhaal verbod voor vrachtwagens op 4-baans snelwegen handhaven en op 6-baans alleen buiten de spits inhalen. Snelheid verhogen heeft volgens mij weinig zin dat is alleen voor het idee, als ik nu op de A wegen rijd merk ik al dat bijna elke automobilist tussen de 130 en 140 rijdt.
paulusrx7 zegt
die trutten van de weg afhalen die met 1 km per uur een ander in halen of die remmen voor helemaal niks of niemand en dus file’s veroorzaken + uiteraard meer asvalt. ik dacht er zelf over na om m’n achtertuin te asvalteren….
Kvgorp zegt
Dat is ook een probleem in Nederland. In Nederland past men de oude interlokale wegen aan tot snelwegen. Staan deze snelwegen vol is er geen uitweg meer mogelijk. In landen als frankrijk, (waar plek zat is) bouwen ze compleet nieuwe snelwegen en blijven de oude interlokale wegen in takt. Zo blijft het “bestemmings” verkeer op de oude wegen en mensen die verder weg moeten op de snelwegen. Hoeveel mensen rijden in Nederland dagelijks 10 min of een kwartiertje op de snelweg?? Daar zijn snelwegen niet voor gebouwd.
Ook een leuk voorbeeld. Op de A67 heb je de de afrit Eersel. Prima afritje. Nu komt er bij Hapert (stukje verder) een industrieterrein maar dat mag alleen als er een nieuwe toe en afrit komt voor de A67. Nu liggen er strax weer 2 toe en afritten op 3 km afstand. Dit vind ik echt van de zotten maar het zal wel moeten zo.
Laurens zegt
@Kvgorp: grappig. Mijn familie is dolblij met die extra afrit, want het alternatief is dwars door de dorpen. Die E3 zelf, is min of meer leeg.
Kvgorp zegt
@Laurens
Ja ik weet dat het dat het daar in die dorpen druk is maar mensen uit Reusel moeten nu nog door alle dorpen richting die nieuwe afrit (de nooduitgang bij Postel telt even niet mee) Maak dan bij Reusel een mooie toe en afrit i.p.v. bij Eersel een en 3 km verder een en dan de volgende pas weer Halverwegen Belgie
Laurens zegt
@Kvgorp: in en rond Parijs (= Randstad) barst het ook van de op- en afritten. Peages vind je daar niet. Gelukkig woon ik niet meer in Brabant ;-)
C6_R zegt
Ik hoef niet meer rijstroken hoor, wat minder medeweggebruikers om de weg mee te delen lijkt me ook prima!
De Marokkaanse Held! zegt
Net als in Frankrijk de snelheiden!
Vanquish zegt
Minder auto’s lijkt me de beste oplossing! En om daar nou geen regels voor te maken: minder inwoners. Ik vind 4 miljoen inwoners een beter aantal dan 7.
San Sebastiano zegt
thuiswerken..?
Flamingo zegt
het fileprobleem oplossen?
daar moet ik even over nadenken
meer asfalt zorgt even voor minder files ja dat klopt. maar in ned en over de hele wereld groeien we(mensen) de pan uit dus krijgen we steeds meer auto’s.
kan wel bezig blijven dus. en dat houdt een keer op
Tommy2 zegt
Ongelijkvloerse kruispunten op vierbaanswegen, dus niet met stoplichten of rotondes want dat loop finaal vast! Gelukkig zijn de meeste knooppunten al voorzien van een viaducht waar je zo over- en onderdoor kan rijden.
Cantago zegt
2 dingen, allereerst de wegen… Passen de auto’s niet dan moeten ze meer plek hebben. Daarnaast de veroorzakers van file’s aanpakken! Bumperklevers, oude mensen, enz. Dat met boete’s, rijcursussen en meer van dat.
Benjamin1 zegt
Voor automobilisten zijn PVV of VVD de beste keuzes. VVD wil meer asfalt en PVV wil de maximumsnelheden op snelwegen verhogen van 120km/h naar 140km/h.
printer zegt
Lukt ze nooit!!
Benjamin1 zegt
Stukje uit het verkiezingsprogramma van de PVV.
Ook de 80km zones verdwijnen!
”We willen geen kilometerheffing. Deze verkapte belastingmaatregel lost de files niet op. Wij
willen geen spionagekastjes in onze auto’s. Wel willen we de maximumsnelheid op snelwegen
verhogen: Buiten de files 140 km/uur en de 80-kilometerzones afschaffen.”
NesQ zegt
Dat zijn mooie stellingen!
Helaas blijft het altijd maar bij “Wij willen dit, wij gaan dat doen” maar komt het er nooit van….
lincoln zegt
files zijn een traditie .. al 55 jaar .. dat mag niet verdwijnen ..
waar is de stichting voor file-behoud ??
Hanico zegt
Het grootste probleem waar echt wat extra asflat handig is, zijn de plekken waar driebaans tweebaans wordt om weer later driebaans te worden. Daarnaast heb ik het te vaak dat ik niet door heb dat het driebaans is. Maar ik zie meer in het spreiden van het verkeer.
captain zegt
motorfietsen promoten op alle mogelijke manieren zoals een stuk minder belasten, gratis parkeren…. heb je in één klap minder files en een lager gezamelijk verbruik (nu moet je het benzineverbruik niet gaan vergelijken van supersport moto’s maar van motoscooters/ touringmoto’s, het is natuurlijk ook niet zo dat iedereen rijdt in ferrari’ s en astons)
een auto is immers 1600 kilo’s dood gewicht die je meesleurt om slechts 80 kilo aan mens te vervoeren… niet erg efficient om elke dag te gebruiken.
uiteraard kun je niet zonder auto maar zie de bromfiets/ motorfiets als 2e voertuig lijkt mij een geldbesparende en fileontwijkende oplossing.
L-fred zegt
@captain: Heel goed!!! Ik ben voor!
BaySideBlueBoy zegt
Wat ook file’s kan reduceren is als ze die verdomde matrixborden niet zo vaak gebruiken en spookfiles creëeren. Als ze het per ongeluk doen waarom melden ze gewoon niet “Niks aan de hand, spookfile”.
DeRaf zegt
@captain: Hoeveel extra verkeersdoden krijgen we dan?
Ik stem voor trein-rijden:
-Communicatie tussen de opeenvolgende voertuigen
-Korte afstand van mekaar
-Geen kop-staart aanrijdingen
-Efficient ritsen
-Efficient aansluiten – geen trage rups die op gang komt
Is natuurlijk verre toekomst, want oo wee als dit systeem te hacken valt.. Een wagen heeft voorlopig best geen wireless connectiviteit.
jangroothuijse zegt
Betuwe route afsluiten en asfalteren, plaats genoeg voor een lekker breedde kaarsrechte snelweg, waar je met gemak 250km/h als redelijk snelheids limiet kan aanhouden.
Ideeën over auto’s zichzelf laten rijden, daarmee pak je de mensheid een van de grootste hobby’s ooit af; in plaats daarvan, her-opvoeding van weggebruikers om files minder te laten worden; waaronder, bij stilstand, 2 auto lengtes van je voorganger af blijven, zodat je gelijktijdig met je voorganger kan optrekken zonder bang te zijn hem te raken (in de ideale situatie wordt een verkeerslicht groen, en komt de gehele rij gelijktijdig in beweging).
phantom zegt
De oplossing: Gewoon niet als ouwe opoes die snelweg op komen met 80 km/h en gewoon overal op de snelweg 120 of harder rijden,dat scheelt al de helft!
BRT zegt
Ze kunnen ook om klein te beginnen van de spitsstroken normale stroken maken. Bij ede bijvoorbeeld is het erg irritant als je zo’n open strook ziet maar er niet op mag terwijl er toch echt een opstopping is omdat er bijvoorbeeld een vrachtwagen weer wil inhalen.
Zo’n verdieping erover gooien voor het snelle verkeer is natuurlijk ook een heel makkelijke oplossing, maar nogal onrealistisch.
DRK zegt
Ik zeg verbreden die snelwegen en aparte stroken voor vrachtwagens. Op de A15 loopt het verkeer vast als het van 3 naar 2 rijstroken gaat. Andersom rijdt het ineens wel door. Aparte vrachtwagenstroken zorgen ervoor dat het langzame en snellere verkeer gescheiden is.
Northwestern zegt
Geen maximum snelheid op sommige trajecten en variabele maximumsnelheid waar het niet mogelijk is. Ook overal 3 rijstroken, midden/linkerbaanklevers en inhalende vrachtwagens rijbewijs innemen. En iedereen die files veroorzaakt, met bijvoorbeeld een botsing, rijbewijs voor een jaar kwijt. Dat zal ze leren.
50kilometerkarretjeachtereentrekker zegt
Wat doen die prutsers nu trouwens met hun van A naar Beter, behalve oneindig meer camera’s ophangen?
deeBspace zegt
@kuukske: Dan rijden nog meer petjes zich te pletter.
PeHa zegt
Ik stel voor om alle provinciale wegen te verdubbelen. Heb je gelijk een heel mooi fijnmazig wegennet met alternatieve routes.
Dutchneon zegt
Meer asvalt is wel degelijk een oplossing voor verschillende files….. en dan gaat het vooral om de files die veroorzaakt worden doordat ze van 3 naar 2 banen gaan. Of op plekken waar de 2 banen smaller worden dan dat ze voorheen zijn, denk aan de A27 bij Gorinchem met de brug die daar al 20 jaar geleden had moeten worden vervangen, net als bij Hank……
met alleen al 3 maandjes wegenbelasting van al onze 7 miljoen auto’s kunnen bovenstaande problemen in 1 klap opgelost worden! en dan hou je nogsteeds de BPM en andere taksen over :P
spykerboy zegt
@atakan, ach we hebben al een enorm lage percentage maakt niet uit als ie beetje stijgt ;) word het ook wat spannender op de weg zonder die snelheid restricties :P
Hard maar waar zegt
De benzine- en diesel- en autogasprijzen verhogen met 5 euro per liter. Dan ga je vanzelf minder rijden. En … de eigen bijdrage voor die leasebakken omhoog naar 90%. Dan heb je minder van die plezier ritjes waardoor ook in het wknd (en doordeweeks) minder files staan.
Sorcerer zegt
Kijk eens rond Eindhoven en Den Bosch: vooral bij Den Bosch is die afsplitsing in een ring + doorgaande weg echt heel effectief geweest! Ook bij Eindhoven heb ik al een hele tijd niet meer in de file gestaan nu…
Snelheid verhogen heeft eerder een negatief dan een positief effect denk ik. Verder: veel betere transferia, zodat je direct uit kunt stappen en tram/metro/trein verder nemen. Dat is nu niet zo + het is nu vaak toch voor veel mensen blijkbaar te duur.
Extra rijbanen bij/in knooppunten is ook een punt, want daar ontstaan nog wel eens files… alleen meer asfalt lost dat niet zomaar op.
T zegt
De wegen aanpassen aan de bevolkingsdichtheid van een gebied.
Een stad als new york heeft echt niet genoeg aan 4 banen door elke straat van de stad, dat zie je ook.
Hier is het een sport om tussen massawijken 2 richtingswegen te bouwen die veel te smal zijn.