De overnamedrift bij VW lijkt nog niet te zijn overgewaaid. Nadat eerder deze week Italdesign Giugiaro voor 90% in handen viel van de Duitsers, zijn ze nu weer (en weer) in gesprek met het Maleisische merk dat onder meer eigenaar is van Lotus.
Volkswagen gaf eerder al openlijk toe dat ze opzoek zijn naar wat extra merken. En de inkt van de Giugiaro-deal is nog niet droog of VW zit alweer in Maleisië om met Proton wat zaken te regelen.
Waarschijnlijk wordt het geen complete overname (Lotus-fanaten kunnen dus opgelucht ademhalen), maar gaan de twee bedrijven verschillende technieken met elkaar uitwisselen. Proton zou wel interesse hebben in VAG-platforms en VW kan wellicht goedkope autootjes met Proton-badge uitbrengen. Dit zei een topman van het merk, nadat bekend werd gemaakt dat Proton het eerste kwartaal van dit jaar winst heeft geboekt. Binnen twee weken komen ze met meer info over de deal naar buiten, dus tegen die tijd doen we even een update. (bron: Forbes)
Saillant detail: de Giugiaro Proton Emas Concept die in Genève werd getoond is een product dat afkomstig is van zowel Proton als Giugaro.
tosti zegt
vag begint nu toch wel echt gevaarlijk te worden
John zegt
Leuk als VAG zoveel merken krijgt.. Ze laten de merken natuurlijk niet onderling met elkaar concurreren dus krijg je een grote saaie massa…. Hopelijk speelt de concurrentie hier goed op in..
Frankypanky zegt
@John:
Daar moet ik je even corrigeren.
Vooral de VW Polo en SEAT Ibiza concurreren enorm met elkaar.
Neem bijvoorbeeld de Polo GTi, Ibiza Cupra en de Skoda RS!
Alledrie snelle rakkers, waarbij de Skoda het goedkoopste is (nouja, er kon nog wel een paar centen vanaf)!
Geen slimme keuze of VAG moet een re-badged Proton als Skoda op de markt brengen.
W115 zegt
Hitler zou blij zijn als hij nog had geleefd :)
TSI-tje zegt
@W115 en als we “ZO” gaan beginnen Benito Mussolini lacht op de achtergrond mee met zijn maatje !
Leuk zo, kunnen de VAG-haters nog meer commentaar hebben over de hoeveelheid VAG-autonieuws.
skier zegt
@TSI-tje: Ik heb geen haat aan VAG maar ik vind ze gewoon niet erg interresant, op wat uitzonderingen na (Lambo/R8/veyron/RS) zijn het over het algemeen maar saaie maar wel degelijke auto’s voor de grijze muisen, een 13 in een dozijn auto. En ja als daar dan elke dag nieuwsberichten over komen wordt het wel erg saai en eentonig hier. Maarja autonieuws blijft autonieuws en ik kan zelf ervoor kiezen of ik het wil lezen maarja bij gebrek een interessanter nieuws hè…
Lotus-Omega zegt
@skier: sluit ik me bij aan. ik ben bang dat ook seat ed. net zo saai worden als vw’s. zo’n saai massa product. als autofiel/freak moet je dat niet willen… onderscheid, Spannend en levend Design.. iets Unieks, Aparts..
inplaats van dde helf van de auto allemaal de zelfde knopjes op het dashbord “omdat het immers allemaal VAG is”
W115 zegt
@TSI-tje
T is maar een grapje vandaar ook de ” :) “, ik vind juist dat we het moeten toejuigen, voordat Seat en Skoda daalmaakten van de VAG was het gewoon poep op wielen.
De Lamborghini gallardo en de Bugatti Galibier zijn bovendien voorbeeelden van dat het wel goed zit met het design van de VAG
Bob zegt
@TSI-tje
Straks is er alleen nog maar VAG-nieuws.
Relief zegt
Weet je wat saai is, VAG-haters die bij elke bericht van VAG zeiken en alles saai noemen. Dat krijg je als je geen mening hebt en Autoblog loopt na te praten.
VAG heeft gewoon vele merken voor verschillende delen van de markt. Heel simpel :) En de consument bewijst des te meer dat ze geen spannende autos wil. Kijk maar naar de fransen. Die bouwen de ene vreemde eend na de ander. Allemaal prachtig, maar geen hond die ze koopt.
skier zegt
@Relief: Ja het verkoopt inderdaad, maar dat geeft toch aan hoe triest het is gesteld in onze westerse maatschappij. Komt allemaal voort uit het probleem dat niemand elkaar meer wat gunt tegenwoordig. Slim van VAG om daar op in te spelen maar als autoliefhebber kan ik het niet waarderen. Wel eens over nagedacht een mening door meerdere mensen gedeeld kan worden…? Zeker op een forum waar autoliefhebbers bij elkaar komen is het niet heel vreemd dat er veel zijn met eenzelfde soort mening tegenover de VAG. Ik ben geen hater, het zijn gewoon degelijke auto’s maar ik mis gewoon een beetje ziel in het bedrijf.
TSI-tje zegt
Je kán het ‘saai’ noemen. Ik prefereer de uitdrukking ’tijdloos. De ‘hippe’ auto’s die andere merken uitbrengen bewijzen keer-op-keer weer, dat na een jaar of 2-4 de uitstraling veranderd is van modebewust-hip, naar ronduit ouderwets omdat de mode alweer veranderd is. Kijk naar alle witte auto’s met zwarte velgen die nu op de weg ziet (met recente kentekens) die mensen lopen achter de feiten aan, wit is zoooo 2009. Bruin-metallic is het ‘wit’ van 2010. Kleine tip: nú niet meer bestellen in het bruin, dat is je kleur volgend jaar ook alweer ouderwets.
@Lotus-Omega: ‘Spannend en levend Design’ vind ik nogal een gedurfde uitspraak van iemand die ‘Omega’ in z’n nick heeft staan. Het Lotus gedeelte van die auto was dik in orde, maat het Omega gedeelte spreek echt NIET van enige vorm van ‘spannend en levend design’ vierkant hok. PUNT. (wel met hele mooie Lotus techniek, dat dan weer wél !)
TSI-tje zegt
@Skier, met alle respect, natuurlijk vind ik de doorsnee ‘instap-lease-golf’ ook enorm saai. Maar mijn inziens geld dit voor alle merken ‘instap-lease-modelletjes’ Laten we wel zijn, bij voorbeeld de Alfa 159 is een schitterende auto, maar bestel eens de goedkooste versie die de dealer aanbied….. Kan ik niet echt warm voor lopen, sorry. Wieldoppen, 5-bak, dooie belkelding, geen sportstoelen etc. zijn niet mijn ding. Daarom hekel ik die uitdrukking ‘saai’ bij een bepaald model/type/merk auto. De smaak van diegene welke hem besteld bepaald de saaiheid van iedere auto, ongeacht welke. Iedere auto is saai te maken, en de meeste auto’s zijn spannend te maken in de juiste uitvoering. Ik ben van menig dat mijn Passat verre van saai is in de uitvoering die IK heb. Een ander mag daar absoluut anders over denken, dat boeid MIJ voor geen meter. Iedere het zijne/hare. Er schijnen zelfs mensen te zijn die blij worden van een Prius… :shock:
Da’s weer niet mijn ding… so be it..
luwek zegt
VAG maakt gewoon auto’s om van A naar B te gaan, niet voor de autoliefhebber maar voor de autobezitter. Slim, niet spannend. ik sluit me aan bij de rest hier die VAG saai vind (voor ’n autoliefhebber).
Als bedrijf hebben ze hierdoor ’n groot succes uiteraard
TSI-tje zegt
@Luwek: VAG is ook Bugatti, Lamborghini, Porsche, Bentley…. Dus dat vind jij allemaal auto’s om van “A-naar-B” te komen ???? Heb jij (als autoliefhebber) je hoofd erg hard gestoten ???
Klojum zegt
>> VAG maakt gewoon auto’s om van A naar B te gaan
Een groot deel van de aanwezigen hier vindt VW kennelijk ‘saai’, maar toen bijvoorbeeld de Polo GTI langskwam struikelde iedereen over elkaar om die auto te bewieroken.
Al die gasten die hier hun gal spuwen met ‘saai’ in hun commentaren moeten eens ophouden zo hypocriet en kleinzielig te zijn.
skier zegt
@Klojum: Nee denk toch dat ik het maar bij saai houd, is niks hypocriet en kleinzielig aan dat is gewoon wat ik over het algemeen van VAG producten vindt. Ook een GTI vindt ik saai, misschien leuke specs maar heb verder de grootste moeite om er verder nog iets erg interresants in te zien. Zeker aangezien een ‘leek’ het verschil niet eens ziet. Snap uberhaupt niet wat iedereen met de GTI’tjes heeft. Joehoe een golf met een aardig vermogen… ik associeer GTI’s nog altijd met petjesvolk en volk dat beetje stoer probeert te doen. Laatst ook, nieuwe GTI vlak op me bumper terwijl ik gewoon aan het inhalen was, stoplicht staat op rood dus ik laat alvast me gas los, gaat hij naast me staan voor het stoplicht en revven (heel stoer natuurlijk…) om vervolgens vol gas op te trekken, gelukkig had hij bij het volgende stoplicht het schaamrood op z’n wangen staan en durfde hij me niet aan te kijken. Jammer dat ze slecht zijn in de auto’s uitkiezen tegen wie ze een stoplichtsprintje willen houden.
Rob zegt
Kan een goede stap voor Proton zijn. Ik hoor er namelijk weinig over. Maar of het verstandig van VAG is om nog een budget merk uit te brengen… Skoda (en misschien Seat) moest dat toch zijn? VAG doet zich er verstandig aan om Skoda weer echt budget te maken.
Klojum zegt
>> ik associeer GTI’s nog altijd met petjesvolk
>> en volk dat beetje stoer probeert te doen
Sorry, maar dan zijn je oogkleppen toch nog groter dan gedacht. Het over een kam scheren van een hele bevolkingsgroep is te simpel en te makkelijk.
Mijn vraag: als “jullie” interesse in ‘VAG-produkten’ dan nihil is (of erger), hoe komt het dan dat in ELK nieuwsartikel (in Autoweek danwel Autoblog o.i.d.) dat ook maar enigszins met VAG te maken heeft, keer op keer dezelfde haat- en/of antigevoelens worden uitgekotst onder het toverwoord ‘saai’? In mijn ogen moeten die gasten flink hersenbeschadigd zijn als je op zo’n gedwongen manier in _elk_ VAG-gerelateerd artikel je beklag moet doen. Want grappig zijn die reacties het al jaren niet meer. En ik ben zeker geen VW-fanboy..
En dat er een keertje een opgefokt persoon achter jouw auto zat?! Kijk eens vaker om je heen, d’r zijn zat van die hufters, en die rijden ook in andere automerken met andere autokleuren.
>> Jammer dat ze slecht zijn in de auto’s uitkiezen tegen wie
>> ze een stoplichtsprintje willen houden.
Nou, stoer hoor.
skier zegt
@Klojum & TSI-tje: Dit is trouwens voor de goede orde de eerste x dat ik beklag doe op een VAG bericht, puur omdat ik op een reactie reageerde.
Wie zegt er dat ik dit baseer op 1 ervaring, tuurlijk wordt een golf ook vaak als leaseslet gereden door mannen/vrouwen in nette kledij, maar het is een beetje hetzelfde als met de allochtonen in het land -> er zijn een heleboel allochtonen die zich wel aanpassen en werken en Nederlands hebben geleerd, maar vallen die op…? Nee, het is de ‘kleine’ (zijn er nog best veel) groep die constant op een negatieve manier opvalt die het voor de rest verziekt. Dit brengt een Imago aan het volk. Zo werkt het ook bij auto’s… elke auto heeft een imago dat wordt gecreeërd door de groep gebruikers die het meest opvalt.
Hier kan je over in discussie gaan, maar zo is het nou eenmaal…dat de 1 zich wel wat van het imago aantrekt en een ander niet is persoons gebonden.
Overigens is mijn idee over een GTI niet hetzelfde als over de hele VAG-groep.
TSI-tje zegt
@skier, dit verhaal is waardeloos zonder dat je zelf verteld waar jij deze winst mee boekte.
Dus één GTI Idioot met een petje vorm jouw mening over een héél autoconcern… Knap… :shock:
Ik vraag me af over wie dit nu iets zegt. Over dat ‘petje’ met zijn GTI of over jou………
Klojum zegt
>> Zo werkt het ook bij auto’s… elke auto heeft een imago dat
>> wordt gecreeërd door de groep gebruikers die het meest opvalt.
Nee, zo zijn de xenophoben die elkaar na-apen en napraten (zeker op forums als deze) waardoor ze zelf ervan overtuigd zijn dat het alleen maar ‘petjes’ zijn die in VW Golf’s rijden. Voor de rest zijn ze blind voor meningen die hun eigen waarheid zouden kunnen ontkrachten.
skier zegt
@Klojum: Uhm nee helaas u gaat niet door voor de wasmachine. Voordat zulk gepraat op forums ontstaat is er dus aanleding geweest om bepaalde meningen te vormen. Iemand schreeuwt dit uit op forums en ziet dat er meerdere mensen met hem zijn, dat er daarna een aantal zijn die dat dan klakkeloos overnemen kun je weinig aandoen. Wanneer je had gezegd dat mensen meer op gaan letten op dat soort types en daarna dezelfde mening krijgen, had je meer gelijk gehad, Oorzaak gevolg.
Ik kan niet zeggen dat de types die het klakkeloos overnemen er niet zijn, gelukkig voel ik mij daar niet tot aangesproken en bovendien moeten die meningen die zij overnemen toch ergens vandaan komen en ergens op gebasseerd zijn.
Poll zegt
Blegh, steek dat ding maar in de hens.
Citrofiel zegt
Een superbudgetmerk en een lichtgewicht sportwagenmerk. Krijg nou wat, er zijn toch nog dingen te vinden die niet overlappen met de huidige set-up van VAG.
Jayceon zegt
Leuk meisje
co-driver zegt
Volkswagen wil auto’s laten bouwen door Proton voor de Asiatische landen ,en Proton wil opnieuw auto’s verkopen in Europa .
Proton is niet alleen maar een ‘low-budget’ merk , maar de Proton Holding is een van de belangrijkste wereld spelers op gebied van engineering met centra in Malaisie , de UK , China ,USA en India .De bekendste is Lotus Engineering .
Sjonnie Kroket zegt
Goedkope auto’s bouwen? Audi wordt toch al gebruikt voor budget auto’s voor een veel te hoge prijs verkopen?
tarquesh zegt
Laat Proton maar zitten VW. Voor Lotus hoef je het niet te doen. Ik ben zeer tevreden over het onderstel van mijn VW Bora.