Dit beweert althans de National Highway Traffic Safety Administration. Het Amerikaanse overheidsorgaan dat zich graag met Toyota’s bezig houdt. Volgens hun laatste cijfers zijn er in de afgelopen tien jaar 89 personen in het verkeer omgekomen vanwege Toyota’s die last hadden van ‘ongewenste acceleratie’.
Eerder werd het dodental nog geschat op 52. Maar de cijfers zijn gisteren flink omhoog geschroefd door de NHTSA. Ze kregen daar tussen het jaar 2000 en mei 2010 ongeveer 6200 klachten binnen van bezorgde Amerikanen met gaspedalen die volgens eigen zeggen niet naar behoren werkte. Sinds de media er bovenop is geklommen heeft Toyota wereldwijd al meer dan 8 miljoen voertuigen teruggehaald naar de garage voor updates aan vloermatten, gaspedalen dan wel remsystemen. Ook hebben ze in de VS al een flinke boete mogen aftikken.
Toyota wijst op haar beurt weer nadrukkelijk op het feit dat de cijfers van de NHTSA schattingen zijn, maar dat ze -uiteraard- nauw blijven samenwerken met overheidsinstanties om Toyota-ongevallen te onderzoeken. Een tussenstand van alle terugroepacties staat HIER. (bron: NHTSA)
toyotaprius zegt
Daar zit ik dan met mijn nickname…
Bennink zegt
@toyotaprius: Wees blij dat je de lijst niet tot 90 maakt :-)
toyotaprius zegt
@Bennink: Idd, zal wat moeilijk reageren worden.. ;)
mrtn zegt
@toyotaprius: Die is al fout ongeacht Toyota’s problemen.
toyotaprius zegt
@mrtn: Weet je wat zo mooi is met zo’n nickname. De reactie die je krijgt.. :P Alleen daarom, en ach iedereen is altijd wel een beetje fout.. :D
zigzago zegt
daarom haat ik toyota!!!!! :(
zigzago zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
skier zegt
Wat een balhaar. Zullen waarschijnlijk gewoon de ongevallen zijn geweest waarbij een toyota toevallig betrokken was wat compleet los staat van enige problemen met remproblemen etc. Weer zo’n misselijkmakend bericht om toyota in een kwaad daglicht te stellen om op deze manier hun eigen nationale merken te beschermen.
BananaFlip zegt
Ai, auto’s zijn soms toch belachelijk gevaarlijke dingen…
Mr. V8 zegt
Hierdoor krijg ik zin in sashimi met soyasaus en wasabi. Lekker!
Locoss zegt
van elke toyota een blok maken maakt alles terug goed
roberto zegt
@ skier, +1
Ben t langzamerhand wel zat, al dat gezeik rondom Toyota. Wil de NHTSA ook ff onderzoeken hoeveel klachten de Amerikaanse merken in de tussentijd hebben gehad? En hoeveel personen daarbij zijn omgekomen door gebreken van de fabrikant?
Want zodra er maar iets negatiefs over Toyota valt te vertellen, wordt dat (vooral in Amerika) met koeienletters in de krant gezet. Beetje zielig om het grootste merk zo proberen naar beneden te halen, terwijl heeeeel toevallig GM, de grote motor van Amerika ook op wankelen staat..
Ik wil niet zeggen dat ik een Toyota-fan ben, maar het is niet voor niets ’s werelds grootste merk. GM laat t afweten om met de tijd mee te gaan (wat bijvoorbeeld de VGA-concern juist wel doet), en tja.. dan ga je zelf ook onderuit. Dus GM, of eigenlijk heel Amerika.. probeer eerst jullie eigen producten weer op te bouwen, en probeer dan de strijd aan te gaan.
Traxxas zegt
@toyotaprius: Ik ben er ook “trots” op (zie avatar) !!!!
toyotaprius zegt
@Traxxas: Jou avatar en mijn nickname, perfecte combinatie! :D
Traxxas zegt
@toyotaprius: indd :), zelfs na alle verhaaltjes blijf ik het een fantastische auto vinden.
roberto zegt
VGA = VAG
w0o0dy zegt
Kan Toyota nou ook naar “goed” amerikaans gebruik enkele tientallen miljoenen claimen als dit niet 100% te bewijzen valt? Schade door laster lijkt me niet moeilijk aan te tonen..
Lan_Evo zegt
Nog even doorgaan en GM heeft geen staatssteun meer nodig.
Robert zegt
En er wordt uiteraard niet onderzocht hoeveel levens falende GM-producten hebben gekost…
toyotaprius zegt
@Robert: Ja idd.. en andere merken met hiaten. Leuk en aardig, maar ik vind het wederom niet representatief. Want het komt allemaal wel erg uit 1 hoek.
wimbers zegt
brandprotection op zijn best..
Misschien weer eens wat links plaatsen naar die jaren 70 fords pinto die bij een kop staart botsing in brand vlogen door verkeerd geplaatste brandstoftanks?
Arnold zegt
ik reed laatst in een toyota yaris vtt-i die viel uit terwijl ik achteruit reed doordat ik geen gas gaf maar verder is het een super leuk autotje :) we hebben zelf ook een toyota corolla gehad ding had 75000 gelopen van een oud vrouwtje die haar man was overleden €500 ding reed verder goed niks mis mee. en iedereen maakt fouten…
§tekel zegt
maar zeg nou zelf een ford pinto of een prius??
http://www.dragtimes.com/images/7072-1972-Ford-Pinto.jpg
skier zegt
@§tekel: als ik daar een keuze tussen moet maken… dan de prius, die pinto ziet er echt belachelijk uit:P
jeanclaude zegt
dat mensen die dingen nog kopen, als het maar goedkoop is toyota-kopers:D
Lucb zegt
Helpt het dan niet om gewoon de motor uit te schakelen en te remmen, als je gaspedaal vast hangt?
vale46 zegt
Dikke sh*t!!!
Natuurlijk zetten ze er wel niet bij wat ze juist verstaan onder “falende Totota’s”.
Een ongewenste acceleratie is ONMOGELIJK! Als je op de rempedaal duwt zal hij sowieso remmen. De elektromotoren functioneren dan als generatoren en de stalen schijfremmen staan rechtstreeks in contact met het rempedaal zodat je ALTIJD kan remmen.
Toyota word op deze manier wel héél zwart gemaakt. Neem nu bijvoorbeeld BMW, die hebben bijna voor bijna elk model een recall gehad, niemand die daar over piept.
Hybride is de toekomst of die journalisten dat nu willen of niet:p
Als je hybride in de grond wil boren doe het dan op een deftige manier en niet door leugens te verspreiden!
Onzin zegt
Ik ben absoluut geen Toyota-Fan, maar ik vind de Amerikaanse hetze tegen het merk Toyota echt te ver gaan. Omdat de Amerikanen de slag op Hybride gebied volledig gemist hebben en Toyota hiermee zeer succesvol is gaan ze een beetje Toyota pakken op enkele nutteloze dingen. Ook dit verhaal rammelt aan alle kanten. De instantie spreekt van “ongewenste acceleratie”, waar je heel veel ongevallen onder kunt laten vallen. Het ergste voor het merk Toyota is dat de meeste mensen deze berichten klakkeloos overnemen, en daar gaat dan je imago!
Dietn zegt
Intriest dit bericht, als je weet hoeveel miljoenen toyota’s er al niet zijn verkocht, dan is dit cijfer volgens mij nog niet eens zo slecht. Daarnaast zal iedere toyatarijder die per ongeluk zijn gaspedaal indrukt in plaat van zijn rempedaal, of een gelijkaardig ongeval meemaakt de schuld nu bij een haperend gaspedaal ofzo steken. En als men die toyota’s dan overhandigd aan een onderzoeksteam, weigeren die toyota’s dan om te haperen…
Onzin zegt
@Vale46, ik wil je er even herinneren dat BMW bijna geen recalls heeft en een van de betrouwbaardere merken is. Je had beter als voorbeeld de Amerikanen zelf kunnen noemen(GM).
Henk zegt
@Onzin: hier heb je wat leesvoer: http://www.internetautoguide.com/auto-recalls/01-int/bmw/index.html
lambo4all zegt
dat krijg je dus als geen goede degelijke duitser, engelse of een spanjaard koopt:)
Arnold zegt
@lambo4all: degelijke duitser? nou ja je zult opel wel niet degelijk noemen maar dat ding van ons werkt echt voor geen meter soms smorgens als het geregend heeft worden je voeten nat als je achter het stuur zit van 6 naar 5 cilinders etc etc etc etc….
toyotaprius zegt
Ik denk dat men bij Toyota allerhande instructies mbt het testen en fabriceren van hun auto’s hebben uitgegeven.
En het klinkt misschien raar, maar ik ben dan ook erg benieuwd naar de technische betrouwbaarheid van de auto’s die verkocht zijn na het gaspedaal verhaal..
Beetje Verward zegt
Altijd weer leuk om er dan maar een plaatje van een Prius bij te zetten. Die Prius heeft helemaal niets met hangende gaspedalen te maken gehad. Alleen de iets te actieve ABS was een inmiddels verholpen Prius probleem dat niet tot ongelukken laat staan doden heeft geleid.
Maar ja, de waarheid is soms minder interessant.
Overigens zit ik liever in een Prius met een ABS probleempje dat in een Lamborghini die spontaan in de fik vliegt.
Gert zegt
maar toch, ik vertrouw toyota niet.
Hun RAV4 had een fout met de airbags die te laat ontploften en daardoor nog gevaarlijk zijn op zich. Dit komt door een bekabeling in het motorcompartiment naar het schijnt. Dit is aan het licht gekomen tijdens EURONCAP crash test. De RAV 4 heeft een nieuwe test mogen afleggen met een gewijzigd systeem, maar de reeds verkochte voertuigen zijn nooit teruggeroepen.
(verschillende bronnen, google maar)
dit was in 2006, toen het nog geen sport was van de amerikanen om toyota zwart te maken EN in europa. Toen al kwam toyota al in diskrediet bij mij, een probleem oplossen voor een goede testscore, maar de reeds verkochte wagens niet terugroepen is not done.
Bert zegt
Zijn die Toyotas toch nog beter voor het milleu als ik dacht!
Jesper zegt
Dat geloof ik pas als een Japanse instantie met dit resultaat op de proppen komt. Want de gemiddelde Wrangler of Cherokee steekt natuurlijk veel beter in elkaar… :roll:
C6_R zegt
@Jesper: Want alleen Japanners zijn objectief jegens Japanse auto’s? :lol:
En lol @ alle mensen die denken dat de NHTSA alleen naar Toyota kijkt! :lol:
“Toyota wijst op haar beurt weer nadrukkelijk op het feit dat de cijfers van de NHTSA schattingen zijn”
Maar het glashard ontkennen durven ze niet! :lol: Net als met die boete, wel betalen maar benadrukken dat ze geen schuld bekennen. Yeah right! :lol:
G-Ammo zegt
Achterlijke Amerikanen…
Toyota is en blijft de grootste; klaar.
Cantago zegt
Toyota verkoopt ook gewoon ziek veel auto’s, dus wat dat betreft kan er altijd wel wat misgaan. Procentueel valt het allemaal wel mee denk ik?
DTB zegt
DONT FEED THE TROLLS!!!
potver7 zegt
“89 personen in het verkeer omgekomen vanwege Toyota’s die last hadden van ‘ongewenste acceleratie’.”
Is dat inclusief al die opa’s die het gaspedaal voor het rempedaal aanzagen en hun Toyota Prius aldus tegen een boom parkeerden?
Northwestern zegt
Remmen werken toch gewoon? Zelfs als het gas blijft hangen. Dus Toyota de schuld geven is gewoon te makkelijk, maar wel erg amerikaans ;)
Benz.. zegt
@Roberto: Ach ja, daar zijn het immers Amerikanen voor.. En de fanboy’s maar klagen dat Hollanders zulke “azijnpissers” zijn. ;)
Toyota is ondanks deze problemen gewoon de allergrootste en daar kan GM “eventjes” niet aan tippen.
Misschien over een jaartje of 10 weer eens.
Benz.. zegt
Erg toevallig overigens dat (bijna) alleen Toyota’s en dan met name de Priussen (spel ik dat goed?) alleen in Amerika zulke problemen schijnen te hebben. Ik zal er niet raar van opkijken wanneer Amerikaanse tussenleveranciers steken hebben laten vallen.
Echter: Ook Toyota is fout geweest en heeft dat ook openlijk toegegeven. (Ik kan me de lange reclame van Toyota nog herinneren)
Laurens zegt
Leven, met een Toyota ? en ;-)
Beetje Verward zegt
@Benz
Juist de Priussen hebben in Amerika (en in Europa) weinig problemen gekend. Het ging om andere types waaronder van Lexus.
Dat sommigen het leuk vinden om dat langzaamerhand om te bouwen naar een priusprobleem heeft te maken met de aversie tegen deze alternatieve techniek.
Een techniek die in de praktijk overigens prima bevalt.
Dimglor zegt
En wat moeten we hier van gaan geloven? Niets me dunkt.. Is weer zo’n geval van Amerikanen die het verschil niet kennen tussen gas- en rempedaal… Zal gewoon enkele ongevallen zijn met een Toyota en dat ze niet meteen een goeie verklaring vonden…
mb man zegt
Aanpakken die lui daar./ALtijd zeggen dat ze een degelijk product hebben.Echt niet.Kijk de revieuws er maar op na.Veel problemen ,ook motorisch,vooral de d4
Beetje Verward zegt
@mb
Dat van die motorische gebreken van de D4D klopt. Al die andere verhalen en vooral dat die te maken zouden hebben met de Prius kloppen niet.
Overigens heeft bijna ieder merk wel eens een slechte periode met bepaalde types. neem bijvoorbeeld de Mercedes E eind jaren 90. Roest van binnen uit!! En de motorische problemen van hetzelfde merk zijn we ook nog niet vergeten.
Heb zelf jaren VW’s TDI gereden. Soms ook rampenbakken.
Toch vind ik dat nog steeds mooie merken. Net als Toyota op zijn eigen manier.
Lastig, de waarheid; is het niet?
Laurens zegt
@Beetje Verward: het blijft allemaal perceptie. Ik heb ook wel eens wat gehad met mijn auto’s, toch was het uiteindelijk hoe het ding reed en wat ik er mee gedaan heb, dat het eindoordeel bepaalde. Misschien scoort dan een huur Nissan Maxima nog wel het hoogst…
Niet helemaal gerelateerd, maar dit is een aardig voorbeeld: http://www.nu.nl/economie/2255417/echte-liefde-tussen-klant-en-bedrijf.html als je dan bedrijf door auto vervangt.
Beetje Verward zegt
@Laurens:
Helemaal mee eens. Zo heb ik mooie herinneringen aan een verhuisbus. Het merk ben ik allang vergeten (misschien wel een Commer), maar elke keer als ik een verhuisbus zie rijden…
Hoe verklaar jij dan de redeloosheid waarop mensen elkaars merk te lijf gaan op een forum als dit? Heeft dat ook met die percepties (uit het verleden) te maken?
Laurens zegt
@Beetje Verward: ik draai het om, mij verbaast het soms kinderlijke fanatisme waarmee mensen het eigen merk verdedigen… ik heb in zoveel verschillende auto’s gereden en zoveel merken in bezit gehad, uiteindelijk was het allemaal acceptabel (want anders zou het helemaal niet verkocht worden). Natuurlijk heb ik mijn favorieten, maar dat is ook plaats, tijd en gebruiksafhankelijk. Ander voorbeeld in dat verband: die cabrio bij min 10 (maar wel zonnig) was ontzettend leuk, hartje zomer voor een stoplicht vervloek ik de dingen :-)
Daarom ook mijn wel constante afkeer van alle overheidssubsidie binnen bijvoorbeeld het mobiliteitsgebeuren, leidt slechts tot willekeur (soms is zo’n subsidie auto echt ongeschikt), is inefficiënt (want voor hetzelfde geld is meer te bereiken) en heeft geen enkel resultaat (want de Prius is in werkelijkheid 140 gram, net als een Golf), innovatie kun je in een kleine markt als Nederland ook totaal vergeten.
Beetje Verward zegt
@Laurens:
Over zin en onzin van subsidies had ik het nu eens niet willen hebben. Daar wordt genoeg onzin over uitgekraamd. Ik weet alleen maar dat de door jouw hier genoemde Prius in de praktijk 1 op 18/19 loopt wanneer je gewoon de maximumsnelheid rijdt en 80% snelweg rijdt. Ik ken geen benzineauto van hetzelfde formaat die daar ook maar een beetje bij in de buurt komt.
En “met kinderlijk fanatisme het eigen merk verdedigen” versus “elkaars merk te lijf gaan”. Tja, de woorden “verdedigen” en “te lijf gaan” geven precies aan wat er gebeurt. Eerst een aanval, dan de verdediging.
Mijn vraag aan jouw was dan ook: hoe verklaar je dat aanvallende gedrag in relatie tot percepties (dus niet alleen de feitelijke waarneming van het object, maar ook allerlei andere zaken die daarmee geassocieerd worden)?
(en misschien verklaar je daarmee ook het gedrag van de “verdedigers” hoewel daar natuurlijk altijd de wil tot verdedigen deel van uitmaakt).
Laurens zegt
@Beetje Verward: een tijdje terug was je eerlijk… iedere diesel haalt jouw CO2 uitstoot, de dingen zijn qua andere emissies vergelijkbaar, misschien iets meer (gemeten) roet, maar weer veel minder koolwaterstoffen. Maar dat je dat niet kunt erkennen, is het kinderlijke waar ik het over heb.
Europa is gelukkig wel eerlijk, stelt uitstoot normen, maar bemoeit zich niet met de manier waarop die bereikt worden. Ik maak me wel zorgen dat men doorschiet, en vergeet dat er ook andere sectoren zijn die “vervuiling” veroorzaken. Maar deze te hard aanpakken, betekent verhuizen naar China, is het netto resultaat zelfs negatief (net als bij de Prius :-) ). Uiteindelijk zal het op wereldschaal opgelost dienen te worden, Europa hoeft geen voortrekkersrol te hebben als dat ons technisch failliet betekent. Dan maar wat hoger water, kunnen we best hanteren, geen Griekse toestanden…
Beetje Verward zegt
@Laurens:
Ik heb gezien dat je de laatste tijd maar heel weinig op de man speelt. Probeer dat vol te houden.
Ik heb het (check alles maar eens na) nooit over CO2 uitstoot. Omdat ik weet dat daar een boel waar- en onwaarheden over de ronde gaan en omdat het autoverkeer daar een beperkt aandeel in heeft.
Het terugdringen van olieverbruik (en dan niet in de zin van minder bijvullen; tjemig wat kon die TDI dorstig zijn!)vind ik des te belangrijker. En dan is 30% minder niet te negeren.
Zou je antwoord kunnen geven op de vraag van 11.56u?
Laurens zegt
@Beetje Verward: geen idee of interesse wat je wilt of van mij vindt… op de man spelen is zeer effectief als de tegenstander steeds maar geen inhoud laat zien, gewoon van een site als dit afschoppen is mijn advies. Gebrek aan inhoud: je opmerking (leugen?) over olieverbruik van een TDI, en je opschepperij over het verbruik van je Prius. Dat laatste blijkt helemaal niet de norm te zijn: werkelijkverbruik.nl, het eerste spreken de verkoopcijfers en restwaarde statistieken tegen, de markt vreet die TDI’tjes, HDI’tjes en ga zo maar door, jammer dat onze overheid diesel zo loopt te pesten, zo ongeveer de allergoedkoopste oplossing om een verder gelijkwaardige auto minder te laten uitstoten.
zigzago zegt
kies maar: bmw m3 of bugatti veyron
As_long_as_it_is_fast zegt
@Arnold:
Al eens geprobeerd van het dak te sluiten vóór het begint te regenen?
voor de rest niet te klagen van Toyota, ik toch niet.
Vind het enorm straf dat ze hier ineens absolute cijfers gaan opkleven. Ik ga ook een artikel schrijven: ‘Dodental door verkeersongelukken met Elanden.” Kom op e jongens! :D
TSI-tje zegt
Goh, daar gaan we weer…..
Jongens, natuurlijk is het echt Amerikaans overdreven, het hele trottle-gate-verhaal. Natuurlijk hebben ALLE automerken recall acties moeten doen omdat er iets niet klopte bij bepaalde types. Maar als je de gevallen sinds 2002 (!!!!!!) zelf in de doofpot stop en ontkent kan je reactie als deze verwachten van Media en Consument.
Nu niet gaan zitten huilen, dat deed de zeer gerespecteerde meneer Toyoda ook niet immers.
Ik vind dat Toyota dit hele geval -achteraf- heel netjes opgepakt heeft. Dit in tegenstelling tot de meeste Toyota-aanhangers hier, die blijven maar huilen over hetze en onrecht. Volg ‘jullie’ merk, trek het boetekleed aan over de gang van zaken uit het verleden en focus je naar de toekomst.
Mr.Toyoda-San, I salute you !
furious zegt
Als Toyota liefhebber (vooral oldtimers dan) is het voor mij allemaal wat overdone… Als je kijkt naar de problemen met auto’s dan zijn er genoeg andere merken die procentueel gezien meer problemen hebben dan Toyota. De problemen die er zijn worden in de meeste gevallen opgelost en iedereen die hiervoor in aanmerking komt wordt op de hoogte gebracht. X aantal jaar geleden hadden mijn ouders een nieuwe citroen xantia break gekocht. In dat eerste jaar (en dus onder de 10000km’s) is er een volledig nieuwe motor en tot 3 maal toe een nieuwe turbo geplaatst. In 1 van die gevallen kon de motor niet uitgezet worden (sleutel zelf uit contact) werkten de remmen niet 100% en zagen we niets van al de rook die uit de motorruimte kwam. Het mag een klein mirakel genoemd worden dat er geen ongeval van gekomen is. Ik heb dit later opgezocht en dit was blijkbaar een voorval die meerdere mensen hadden meegemaakt.
Hiervan heb ik nooit iets in de media gelezen. Ik wil hiermee citroen niet aanvallen maar mijn punt duidelijk maken dat niet alleen toyota problemen heeft. Mijn vader zijn mercedes E-klasse heeft onlangs ook een probleem gehad die erkend werd door mercedes en hersteld is, maar hiervan heeft hij nooit bericht gehad of dit is nooit in de media geweest. En dat voor een merk als mercedes…
Ik hoop dat al die heisa ervoor zorgt dat Toyota wat terugvalt en opnieuw auto’s maakt zoals ze vroeger deden.
Ik denk dat zowat iedereen het wel met mij eens is dat de huidige toyota modellen niet tot de top behoren(qua looks en performance). Wetende dat de beruchte AE86 en de supra beide auto’s van toyota zijn, vraag ik mij af waarom ze niet weer op de markt komen met zoiets.
TSI-tje zegt
@furious, zie mijn stukje hierboven…..
Probeer het te snappen in plaats van Toyota op te trekken aan de ellende van een ander. Het gaat niet over de recalls. Als Toyota in 2002 juist gehandeld zou hebben hadden deze ‘slachtoffers’ misschien voorkomen kunnen worden. Daarnaast is het een schatting van een organisatie die ‘Amerikaans-chauvinistisch’ gekleurd is. Dus niet té veel waarde aan deze cijfers hangen.
Vroegwakker zegt
89 doden door ondeugdelijke Toyota’s?
Gaat dat over een bepaalde periode in een bepaald land, of is dat overal ter wereld en over alle tijden?
Want dat laatste ga ik dus echt niet geloven.
Dan zou Toyota tienduizenden malen beter zijn dan welk merk dan ook.
En dat is gewoon niet zo.
Hooguit iets beter of gelijk aan andere Japanners zoals Mazda en Subaru.
Hooguit 3 maal zo goed als Duitse automerken.
Dus zesmaal zo goed als een Engels of Italiaans merk.
Maar tienduizenden malen, nee, onzin.
Laurens zegt
@Vroegwakker: goh, deze spuit is er ook nog. Zelfde boodschap, waaruit blijkt die leugen? Zonder subsidie bestond Toyota Nederland niet meer…
Beetje Verward zegt
Leuk om te zien hoe snel je Laurens weer aggressief kunt krijgen. En alleen maar door je eigen (positieve maar oook negatieve)ervaring te beschrijven met TDI’s en hybrides en een beste wel interessante vraag te stellen. Ik voel me wel een beetje schuldig want hij was best goed bezig om zich in te houden de laatste tijd.
Nu zal hij wel weer een tijdje moeten razen en dreigen.
Laurens zegt
@Beetje Verward: kom nou eens een keer met verifieerbare inhoud. Een keer… of rot gewoon op :-) alhoewel ik zelden zoveel plezier heb hier als na het lezen van je zoveelste “intelligente” post, je bent na autogek nr. 2, vroegwakker kan helemaal niet aan jullie beiden tippen helaas, die vertelt gewoon zijn waarheid…
werner1969 zegt
die 89 doden hebben ze dan wel te danken aan een amerikaans onderdeel
C6_R zegt
@werner1969: En als je dood gaat aan een amerikaans onderdeel is dat niet erg?
Yoost zegt
toch niet te geloven hoe snel een merk de afgrond in kan gaan. nog een paar kleine problemen en Toyota kan aansluiten achter Lancia ;-)
Sjonnie Kroket zegt
Ach, als je door een hangend gaspedaal om het leven komt, hoor je niet achter het stuur thuis. Bij mij is het gaspedaal ook weleens blijven hangen achter een vloermat. gooi dat ding in de vrij of neutraal of gooi de sleutel om! Wat een onzin zeg!