Heb je net je spaarcenten aan een Ford Focus RS500 besteed dan mag je nu gerust even vloeken. Subaru heeft namelijk in samenwerking met Cosworth een limited edition van de Subaru Impreza gelanceerd: de Subaru Impreza Cosworth STi CS400. U wilt cijfers? U krijgt cijfers!
Voordat je verder leest: eerst bestellen want er worden er slechts 75 gebouwd. Gedaan? Mooi, dan gaan we verder met de indrukwekkende feiten. De Impreza Cosworth gaat van nul naar honderd in 3,7 seconden en is begrensd op 250 kilometer per uur. Deze cijfers zijn te danken aan een gemodificeerde versie van de standaard 2.5 liter boxer. Niet alleen de motor is aangepakt, ook de turbo onderging een behandeling van de heren van Cosworth. In combinatie met de uitlaat en een opnieuw geprogrammeerde ECU wisten deze slimmeriken 395 pk en 540 Nm koppel uit het blok te vissen.
Om dit allemaal op de weg te houden werkte Cosworth samen met Bilstein en Eibach aan een aangepast chassis. De Impreza kwam daardoor 10 millimeter dichter bij het asfalt te liggen. Ook werden de remschijven vervangen door 355 millimeter grote exemplaren uit de rekken van AP Racing. Je kan de Cossie herkennen aan de speciale 18 inch velgen, die er ook voor zorgen dat de spoorbreedte met 12 millimeter vergroot wordt. Daarnaast zijn er een andere voorbumper, andere mistlampen en aangepaste grilles op gehangen.
Helaas wordt het beestje alleen in de UK geleverd in de kleuren zilver, grijs en rood. Waarom ze hem in matzwart presenteren is ons een raadsel. Prijs? 58.079,60. Maar dan staat hij nog in Groot Brittanië dus tel daar de belastingen nog even bij op. Dat lijkt misschien veel geld, maar dan kan je wel een vele malen duurdere Gallardo LP560-4 het leven zuur maken bij het stoplicht. De Focus RS500 rijd je naar de 100 zelfs met ruim twee seconden zoek.
BananaFlip zegt
Kijk, daar kun je wat mee. 3.7 seconden is belachelijk snel en dat zie je een Focus RS dus nog niet doen.
BananaFlip zegt
Maar laat het eerst maar zien voordat we het geloven..
Lan_Evo zegt
Indrukwekkend hoor, doet me denken aan de de Evo FQ400. Kan Ford nog wat van leren met hun FWD RS500.
stopwearingpants zegt
wow wat een bak, internationaal uitbrengen zou k zeggen kan subaru ook gaan cashen
alltimer zegt
kwijl kwijl kwijl,
die jongens van cosworth kennen er wat van!
AudiQuatro zegt
Damm!!
BananaFlip zegt
-edit: check-
Svensson zegt
Zag ‘m gisteren op de EVO website, wat een hondsbrutale auto is dat zeg.
bassie zegt
gekke jappen met die 0-100 tijden de laatste tijd..
nissan gtr, nu deze impreza.. wanneer komt de supra met veyron killer prestaties?
Svensson zegt
@bassie:
De nieuwe Supra is er al, hij heet “Lexus LF-A”. Alleen kun je dat Veyron-killen wel vergeten.
william zegt
@Svensson: aan de toyota supra wordt gewerkt, er zit een V10 in en lijkt aardig op een nissan gtr vanvoor! :)
CSL zegt
Is die 3,7 sec naar de 100 inclusief of exclusief de 2sec durende turbolag?
Wat is de 0 naar 200 tijd ?
Die 0 naar 100 tijden zijn voor auto’s tot 150pk leuk..
De fwd focus is no match.
Imba zegt
@CSL: ”Is die 3,7 sec naar de 100 inclusief of exclusief de 2sec durende turbolag?”
Wat geloof je nou zelf knul.
The_12oach zegt
@Imba: Denk dat je voor die turbolag inderdaad aardig hard moet klooien met die turbo’s tegenwoordig die eigenlijk bijna altijd bij de les zijn. Plus ik weet wel zeker dat je hem vol launched met hogere toeren om meteen te genieten van een ram in je rug.
Ik vind dit toch wel gelijk een hele harde snauw naar ford. GEWELDIG!
bozewolf zegt
@ lmba & The_12oach: Absoluut!
Van een staande start heb je sowieso geen probleem met turbolag.
De gearing zal heel kort zijn en de heren van Cosworth zijn echt geen beginners.
Turbolag zal er wel zijn en zal op de limiet minimaal merkbaar zijn op een circuit in de handen van een profcoureur, want de turbo’s zijn tegenwoordig zo goed gemaakt en afgesteld dat de lag mini-minimaal is.
Daarnaast haalt 80% van de mensen nog altijd echte turbo lag en boostkarakter door elkaar.
Die Evo die TG testte gingen ze in de 6e versnelling vanaf 30kmu optrekken ofzo. Ja, jezus. In zo’n laag toerengebied maakt dat blok gewoon geen power, heeft geen fuk met turbo lag te maken.
Het rondje wat Stig deed met die Evo zag je wel turbolag in de Hammerhead. Stiggie ging daar niet vloeiend genoeg in en moest lossen. Met die FQ kostte em dat even een halve seconde, ja. Ook omdat ie ’t verneukte :P
bassie zegt
@ Svensson, atmosferische hoogtoerige motor.. absoluut geen supra opvolger!
EJS zegt
Verrekte snel.. Doe mij er maar eentje! Alleen jammer dat je dan vermoedelijk genoegen moet nemen met iets rechtgestuurds..
Tommy2 zegt
Krijgt de nieuwe Impreza sedan dit pakketje ook? Dan zeg ik doen!
HDM zegt
Focus ziet er nog altijd beter uit dan deze lelijke hatchback. Hoe ver ze em ook tunen, die Impreza blijft de lelijke non-Imprezalistische hatchback.
Laat mij maar eens de sedanversie van deze zien.
DIPSHIT zegt
ik wil de STI sedanversie terug, hatchbacks zijn zooo Sjonnie
FuelMinded zegt
Monster Energy/DC Shoes stickers erop en rijden maar de British Hooligan Ricer.
Lekker alle VAG-lease sletjes treiteren! :D
Tripple zegt
blijft een lelijk hok
preske zegt
Nooit geen grote van geweest van de nieuwe impreza, maar hij mag er echt wel zijn. mat-zwart komt echt tot zijn recht op deze auto.
HTJ zegt
Wordt hier niet warm van, eerder koud. Moest mezelf er ook echt toezetten om het artikel aan te klikken, t’ is dat t’ alternatief van een wiskunde examen leren nog saaier is…
FuelMinded zegt
@HTJ: Veel succes morgen, om 13.30 toch? Weet je trouwens hoe je de lengte van een GPV moet uitrekenen?
Ferdinand1 zegt
@FuelMinded: GPV?? Goniometrische … vergelijking. Wat bedoel je nou?
OT: Zo moest ‘ie altijd al geweest zijn!
FuelMinded zegt
@Ferdinand1: Goniometrische parameter voorstellingen.
Volgens samengevat (vwo 2010) heb je een formule voor baanlengte en een formule voor lengte van een grafiek. Wat is het verschil tussen deze 2 formules?
Ferdinand1 zegt
@FuelMinded: baanlengte gebruik je bij idd goniometrische parameter voorstellingen. De functie lijkt op die van de snelheid, maar dan is deze in de vorm van een integraal.
De andere die je bedoelt is volgens mij de booglengte. Die gebruik je voor normale functies (geen gonio).
Ze staan ook op de formule kaart, maar die mag je dit jaar niet meer gebruiken toch (wiskunde B)?
FuelMinded zegt
@Ferdinand1: Bedankt voor je snelle uitleg. :D
Klopt, formulekaart is verboden. Is op zijn zachts gezegd verrekte kut!
SimonMc zegt
Cosworth, wordt dat normaal niet met Ford geasocieerd?
Citrofiel zegt
Nu nog even de body van een 1.5-je erop zetten en je hebt weer een fantastische sleeper. :D
integralechubasco zegt
een 135i is een ouwelullenbak vergeleken met dit apparaat. topper!
erikL zegt
@csl…
Vergeet die turbolag maar gast. Wel benieuwd naar werkelijk gemeten tijden, zou me niets verbazen als die ook werkelijk 3,7 sec zijn… :D
De mijne van model 2002 had 340pk en 450Nm en deed 4,4 sec van 0-100 en 100-200 12 sec. En ook daar toverde je geen lach mee op het gezicht bij menig exotische autorijders.. :D
Panther zegt
3,7 sec naar 100 geloof ik niet ( met maar 395 pk). Het zal wel 4.7 sec zijn
NLBUURMAN zegt
@Panther:
ooit gehoord van grip, koppel, tractie, gewicht?
integralechubasco zegt
@panther
geloof het maar wel… kan me nog een mitsu evo met 400 pk herinneren, die deed 3,4 seconden naar de 100. vastgelegd door topgear.
Panther zegt
@integralechubasco: die auto was niet bepaald een succes hé! dikke turbo op zetten is niet genoeg, had wel heel veel last van turbolag.
Okkii zegt
Ach peekaas zeggen niet altijd alles. Nissan GT-R bijv. haalt hem ook snel en zat volgens mij onder de 500pk.
integralechubasco zegt
@ Okkii
nee klopt, je moet ook naar de koppel kijken en daar zie je dat de 2,5 boxer turbo behoorlijk wat in huis heeft, 540 Nm in totaal. Vergelijk maar met bijvoorbeeld de 3,0 zes in lijn, twinturbo van de bmw 135i die maar 400 Nm heeft. Dit is helemaal niet zo een slecht blokje.
5LiterV10 zegt
geweldige cijfers!! maar vind het uiterlijk weer is 3 keer niks… je moet eigenlijk de focus rs met deze cijfers hebben:P! dan heb je een prachtig bommetje:P!!!
integralechubasco zegt
@panther
het is maar hoe je hem gebruikt, heb op mijn auto ook wat turbolag, maar snelle accelatietijden zijn wel mogelijk. In TG werd het natuurlijk extreem uitvergroot. Maar de murcielago kon hem niet losrijden. dus wat mij betreft wel succes… :)
Hupke zegt
Doet me meer denken aan de Ford Sierra Cosworth dan de Focus RS.
bozewolf zegt
Ohja, koppel daar de AWD aan die op Japanners altijd heel “launch-happy” zijn (quattro b.v. wil nog wel “boggen”) en die 3.7 @ 400pk is heel goed mogelijk.
0-100 is ook maar een hele korte en redelijk nutteloze meetafstand voor prestatie auto’s. Zo’n Impreza wordt gewoon door zichzelf letterlijk van de start af gekatapulteerd. Daarna moet ‘ie t met gewoon 400pk stellen, maar ik denk dat iig de midrange heel kort is, en misschien zelfs de hele bak wel kort.
250 begrensd, elektronisch of bak-matig is dan de vraag.
bpc zegt
hmmm autoblog dit is toch al een tijdje bekend hoor …
http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-Auto/article/detail/1088012/2010/04/01/Cosworth-pimpt-Impreza-STI.dhtml zie datum artikel
de auto is wel heel dik ! jammer van zijn beperkte oplage…
Henk zegt
Klinkt misschien een beetje raar, maar op de foto lijkt het meestal niks, terwijl als je er een ziet rijden, dan is het de mooiste en bijzonderste auto die je op een dag hebt gezien, vooral in het blauw! Ford RS lijkt er maar een goedkoop smal auto’tje bij.
750i zegt
Ik heb helemaal niks met Subarua maar met deze specs wil ik ‘em heeeeeel graag hebben.
Nico94 zegt
Ziet er goed uit!
Altron zegt
Lekker snel !
Maar het blijft een lelijk hok…
Nerds rulez zegt
Dit is toch vele malen gaver dan een focus rs. Zeker weten van wel.
TSI-tje zegt
Het valt me op dat alle FocusRS-aanhangers opvallend stil zijn over de introductie van dit monster.
OT; Brute bak met dito cijfers, mooi zal hij nooit worden.
s14a zegt
Zo’n auto hoeft niet mooi te zijn, als het maar snel is! Alhoewel ik het model wel best mooi vind :)
BMW330Ci zegt
Dankuwel, zet hem maar naast de BMW (A)
Euphoric77 zegt
@s14A
Zo’n auto moet voor mij toch echt mooi zijn en hoe je het ook wendt of keert daar is Subaru nog nooit in geslaagd.
Hoe fantastisch snel het allemaal ook zal gaan, doe mij maar een “mooie” bolide met “wat” minder vermogen.
Dit zal NOOIT in mijn garage komen evenmin een Focus RS, snel zijn ze, maar designmatig uiterst triest.
jurgen zegt
tja.. hij is alleen bijna 2x zo duur als een rs!!!
en een gewone RS is ook te tunen naar 400 pk.
plus 75 van gemaakt alleen in UK dus niemand ga je zien met dat ding.
ford toch nog steeds opperbaas in hothatch land!
Piet zegt
Gaaf ding, en dat voor die prijs. Ik wil hem wel.
jeanclaude zegt
hahahah soo dat is snel
Paul zegt
Dit is echt een mooie auto, een Porsche lijkt er maar saai bij. Ga binnenkort eens bij een dealer kijken om een STI te gaan bewonderen en waarschijnlijk een kopen. Wel in een nette uitvoering, want deze kleur staat hem niet.
Paul zegt
http://www.thetorquereport.com/20th_anniv_subaru_impreza_wrx_sti4.jpg
Veel dikker, kan geen RS tegenop!
Vincenzo zegt
net zo lelijk als die ford natuurlijk.
Elke fabrikant kan een snelle auto ontwikkelen, dat is het punt niet meer in deze tijd.
Fout zegt
Matzwart, dik gefaked van de RS500
3,7 sec? Geloof ik niets van, min. 4,5 sec
jack_abarth zegt
Zet voor dat geld maar een EVO 9 FQ400 neer, de rest gebruik ik dan wel voor de banden en brandstof.
lambo4all zegt
zo zie je maar weer dat voorwielaandrijving niet werkt.
edgar zegt
alleen jammer dat dit impreza model nog steeds hondslelijk is en niet in de buurt komt van het vorige type.
en nog wat: bij de ford zijn de pk’s alleen voor de voorwielen en de zoeb doet het met 4×4 dus is het gewoon niet te vergelijken…
jack_abarth zegt
@Edgar,
Daar ben ik het niet mee eens. Deze auto is najuist wel te vergelijken met een RS.
Beide wagens hebben de potentie voor uitzonderlijk bochten gedrag en snel optrekken i.v.m. rallye ervaring.
Alleen ieder probeert het op zijn eigen manier.
Subaru met 4WD, en Ford op de voorwielen.
Henk zegt
Het vorige model heeft zijn tijd gehad en veel vonden dat een lelijke auto en deze weer mooi.. ieder zijn smaak. Heb het altijd bijzondere auto’s gevonden en alleen dat al, maakt hem mooi. Hij is in ieder geval een stuk volwassener geworden en de “petjes” figuren lopen wel naar Ford:-).
Chuck Norris zegt
Ik voel een line-up?
Voor mij maakt de uitkomst niet uit, doe mij maar de ‘gewone’ Focus RS met het opgefokte blokje.
RazorHead zegt
eindelijk terug cosworth variaties van auto’s! lekker
Joost1990_2 zegt
Ze zeiden dat de Legacy met diesel in 6 sec naar de honderd zou gaan… dus ik denk dat we dit ook wel met een korreltje zout kunnen nemen. Maar toch lijkt dit iets aannemelijker!
s14a zegt
Er zijn genoeg Impreza’s die binnen 3.5 sec naar de 100 gaan…
Flatfour zegt
@s14a:
Ja de mijne:twisted:
Cantago zegt
Dat is snel naar de 100! Sneller dan een RS? Met 2 seconden???!! Ik neem hem!
Dimglor zegt
Vet.. zo zie je maar dat die Fwd niet zo’n goeie keuze was.. Ze waren bij Ford beter voor de awd gegaan ;) Dit ziet er trouwens echt een klein monstertje uit ;)
jh zegt
http://www.menmrally.nl/2009/THR/g800/evtl16.jpg
deze is toch net iets mooier
werner1969 zegt
toch een flinke sneer richting ford die toch een jaartje of 40 heeft samengewerkt met coshworth
EJS zegt
@werner1969:
Volgens mij bouwt Cosworth(zonder H overigens!!!) al langer zaken met Soeb..