Volkswagen wil de allergrootste worden en de volgende stap kon wel eens zijn dat designstudio Italdesign Giugiaro wordt ingelijfd.
De geruchten gaan dat er een meerderheidsbelang wordt gekocht in de designstudio uit Italië. Medewerkers van zowel Volkswagen als Italdesign Giugiaro weigeren op het gerucht te reageren, wat zoveel betekent als “Jep, klopt, je hoort van ons.” De bekendmaking van de overname zal dan ook waarschijnlijk komende week plaatsvinden. Eerder ontwikkelde Giugiaro onder meer de Nardo voor Volkswagen.
Italdesign Giugiaro heeft op dit moment een kleine 1000 werknemers en 800 werkplekken waar aan ontwerpen gewerkt kan worden. De overname zou voor Volkswagen flink wat extra capaciteit betekenen. Capaciteit die hard nodig is om de beoogde doelstelling van 10 miljoen auto’s per jaar te realiseren. Vader en zoon Giugiaro blijven volgens de geruchten gewoon voor de designstudio werken.
italiaanopoe zegt
wow die is wel vet goed gelukt +1
lambo4all zegt
nou dan hebben ze waarschijnlijk het enige Italiaanse bedrijf opgekocht dat geen smaak heeft!
midasracer zegt
@lambo4all: Hoe bedoel je? Giugaro heeft geweldige ontwerpen op zijn naam staan. Ik ken er de Golf 1, Ibiza 1, Panda (okay geen mooi ding, maar @ Lincoln zegt er ’s avonds lieve dingetjes tegen), Daewoo Matiz, BMW Nazca modellen en niet te vergeten de Lotus Esprit! En ik ben er vast vele vergeten.
Jochempie zegt
Wat gebeurt er dan met Volkswagens eigen designstudio in Potsdam?
Jochempie zegt
@italiaanopoe: die conceptauto is ongeveer zo oud als jij dus wij kennen ‘m allemaal nog.
AMG Powerrr zegt
Dan hoop ik meteen dat we een echte Nardo krijgen!
Markus zegt
Ganz geil die Nardo, ook al is op de foto boven niet zijn beste hoek om er naar te kijken.
Vanquish zegt
Ze moeten weg blijven uit Italië!
W115 zegt
De alfa vond ik geweldig :)
midasracer zegt
Hier staan ze allemaal.
http://en.wikipedia.org/wiki/Giorgetto_Giugiaro
Er zitten een paar horken tussen, maar al zijn Alfa’s waren top en de ongelooflijke BMW M1 was ook van hem.
L-Fred zegt
@midasracer: thanks. Wat een waanzinnige lijst met burger-klassiekers zeg!! De Audi 80! Golf 1, Suzuki Carry (:-)), Zastava Yugo, Hyundai Pony. Leuk hoor!!
ha ha, die Matiz. Ik wist niet, dat het onderhuids een Fiat Cinquecento was.
midasracer zegt
@L-Fred: Haha ja dat klopt. Het was een prototype om Fiat lekker te maken, maar ze wilden hem niet. De Daewoo big boss zag het ding staan in de showroom van Giugiaro en heeft toen meteen gezegd “die wil ik”. Hij is nagenoeg zonder wijzigingen in produktie genomen en het is Daewoo’s best verkochte auto geworden.
Merry zegt
Maar VW geeft dus toe dat ze zelf niet kunnen ontwerpen en dat daarom heel de meuk op elkaar lijkt? ;)
Ben zegt
Bugatti 18/3 Chiron AUB!!!
W18 3 turbo’s:)
jack_abarth zegt
@Midas,
Ook nog de grande punto, die is wat recenter dan hetgeen wat jij opnoemt
Edge zegt
Ik hoop het niet, maar als het zo is dan hoop ik toch dat we de komende jaren eindelijk mooie VW’s te zien krijgen.
paulusrx7 zegt
en nu maar hopen op een beetje variatie in het vag concern…
handrem trekken is fijn! zegt
Wat een zielige vertoning!
Als VAG Alfa Romeo niet kan kopen, proberen ze het designhuis in te pikken. Bah wat laf!! Stelletje kleine k*tkleuters daar bij VW.
Laten ze eerst maar zorgen dat ze SEAT uit de rode cijfers krijgen.
Ach ja, Hoogmoed komt voor de val!
Jantje_555 zegt
je ziet wat er is gebeurd en aan het gebeuren is met Toyota, zij waren ook de grootste en ze zijn diep gevallen!
Stender zegt
Betekent dit dat er in de toekomst geen andere klussen meer komen voor Giugiaro? Neem aan dat als Vw het koopt, dat andere merken er naar kunnen fluiten…
alfa mannetje zegt
Nou alle Vw ”s zijn nu hetzelfde , de meuk is er straks op uitgekeken en VW blikt vooruit . Goed hoor.
HDM zegt
Hm, wie weet worden de ontwerpen misschien wat spannender.
Cantago zegt
Heel leuk dat ze zoveel auto’s willen, maar dan gaat het dus om geld en niet om auto’s? Dus nog meer emotieloze massaproducten? Jammer…
astonfreak zegt
mooie opvolger voor de volkswagen transporter!
(geintje)!
Shenkie zegt
Van Giugiaro heb ik vroeger nog schoenen gehad. Misschien wel jammer als ze niet langer onafhangkelijk blijven en dus niet voor alle merken kunnen ontwerpen. Van de andere kant krijgen we misschien wat spannendere VAG en vooral Volkswagen modellen.
GWBoes zegt
@ L-fred :
dat is hij ook niet, matiz was een ontwerp van de cinq opvolger (seicento dus) gemaakt door guigaro voor fiat. Fiat heeft het ontwerp echter afgekeurd en toen heeft deawoo het voor de matiz gebruikt.
Eric zegt
Ze hebben ook enkele Lambo proto’s gebouwd. Niet allemaal naar mijn smaak, maar ze maken wel mooie ontwerpen.
En ze bouwen niet alleen auto’s….
de bugatti Filip, zegt
Volkswagen moet ze eigen orginele duitse auto`s maken,
Later krijgen we nog een Italiaanse volkswagen!!
Hupke zegt
Daar is al veel lekkers en speciaals naar buiten gekomen bij Italdesign kan het alleen maar toejuichen in de hoop dat dat lekkers dan ook in grotere aantallen geproduceert wordt.
En met de vrees dat creativiteit er de kop in gedrukt gaat worden om eenheidsworst te maken kan ik het alleen maar afkeuren.
De tijd zal het ons leren.
Alpinaa zegt
Zonde, krjgen we straks alleen nog maar VW concepts te zien. Daar zit ik niet op te wachten. Blijf gewoon lekker onafhankelijk ontwerpen.
Mr. Dj M. zegt
Ik ben bang dat VAG echt te groot gaat worden en het in de toekomst nog eens fout zal gaan met de onderneming. Is het niet door verandering van de markt, dan is het wel door “belangenverstengeling” binnen het eigen concern…..
fiestafeest zegt
1000 werknemers en 800 werkplekken.
200 man op kantoor en de rest werkt lekker thuis??
TMNL zegt
Ghia… Ford… Anyone? Laten we hopen dat VAG de boel nooit zo zal verkwanselen.
Dimglor zegt
Die Nardo blijft een gave bak! Kon je mee rijden in Test Drive Unlimited :)
GOD zegt
Mijn favoriete designstudio sinds dat ik wist wat auto´s waren.
quanti zegt
Is dat oranje ding niet de voorganger van de veyron? met 2 vr6 blokken aan elkaar gekoppeld
Relief zegt
@fiestafeest
Lees beter….
mashell zegt
Giugiaro erin betekend dat ook de Silva er uit? Want dan is dit een hiep-hiep-hiep-hoera waard! Denk maar aan de Seat Toledo, het Giugiaro design versus het de Silva design.
coen zegt
doet me denken aan een audi avus uit ’91:
http://audicars.wordpress.com/2008/03/07/audi-avus-quattro/
Freewarefreak zegt
Ik zal nu wel afgebrand worden, maar ik vind deze VW sportwagen toch wel vet. Het doet mij iets, het VW logo op zo een racer. Heb dat ook met de Pheaton. Een super dure topklasse sedan a la A8 en toch een VW! En ik weet dat de VAG stal al veel sportwagens in eigen huis bouwt, zoals de Gallardo en de R8 en sinds kort Porsche. Toch zou ik het vet vinden als er een zo een productie raspaardje van VW bij zou komen. Ben zo benieuwd naar die nieuwe VW concept roadster die ze gaan bouwen in samenwerking met Porsche en Audi. Eindelijk een echte VW sportwagen.
Left_Lane_Slayer zegt
voorkant is veyron
jos zegt
Zonder Italianen had Volkswagen het nooit gered, zoveel mag duidelijk zijn.
Lancia Lover zegt
jos, je haalt me de woorden uit de mond!
Ik neem aan dat de concurrentie (lees Fiat) Giugiaro dan geen orders meer zal gunnen. Dan zouden ze namelijk indirect de kas bij VW spekken…
Jokkebrok zegt
Uit de ‘Top Ass’ kwartet… Die goede oude tijd *zucht*