Hatsjikidee, daar is-ie weer. De opvolger van de huidige M5, compleet met camouflage-outfit en een turbogeblazen V8 onder de kap.
In maart zagen we al eens een BMW test-M5 (codenaam: f10) geparkeerd staan in de sneeuw. Toen was de voorkant nog vrijwel hetzelfde als bij de overige 5-Series. Een spyvideo liet onlangs al iets meer zien van de M5-voorgevel. Maar deze foto’s benadrukken dat nog maar eens: een agressief ogend voorbumpertje met grote koelopeningen en een motorkap die Chris Bangle zo maar had kunnen verzinnen, als hij nog bij BMW op de payroll zou staan.
Aan de achterkant vinden we uiteraard vier typische M-pijpjes terug. De BBS testvelgen die onder dit exemplaar zijn geschroefd zul je waarschijnlijk niet in de showroom bij BMW terugvinden. Wanneer de M5 onthuld gaat worden is nog niet bekend, maar dat er nu twee cilinders minder in zitten is al bevestigd. Ook wordt het gewicht van de über-Vijf flink naar beneden gehaald. Flink wat carbonfiber en een carrosserie van aluminium, dat moet aardig wat kilo’s gaan besparen bij de M5.
Verwacht vermogen: 580 pk. Spyfoto’s vanaf de ‘Ring in de gallery! (bron: 5Post.com)
BMW zegt
mooi :)
Tostitje zegt
ze zouden die camouflage in productie moeten nemen:P lekker apart!
Benjamin1 zegt
falend hoor. Die geblazen V8 klinkt voor geen meter. Had lekker bij die heerlijk klinkende V10 gebleven!
fconderkantlat zegt
@Benjamin1: inderdaad en als dit ding toch nog een zeer goed geluid gaat produceren komt dat door veel snufjes die ze dan toch zouden moeten installeren en instellen voor een mooi geluid. Dus zeer kunstmatig wat ook jammer is.
Als je een m5 koopt, ga je echt niet als koper naar de benzineverbruik kijken. Als je een sportmodel wilt produceren, laat dat eco-friendly gedoe gewoon lekker achter en maak de auto lekker rauw! Dat eco-friendly gedoe compenseer je wel met andere basis modellen met 4 cilinders en/of minder!
timberleek zegt
het is wel grappig dat je ondanks die folie vrij goed vorm van de auto kan zien.
het zou de bedoeling moeten zijn dat je door al de vormen moeilijk in kan schatten waar de randen etc zitten.
Maar de lichtval zorgt ervoor dat je het alsnog redelijk goed kan zien
bmw7 zegt
de camouflage wordt elke keer steeds minder..
thomatski zegt
Heb deze auto al zien rijden in München, met de camouflage natuurlijk.
toyotaprius zegt
Ik vond die camouflage stickers altijd wel leuk. Denk dat ik dat maar op mijn auto ga doen. Nieuwe trend ontketenen. Na wit, en mat zwart. Dat soort camouflage stickers..
Laurens zegt
Ik vind het ding te groot geworden, voor een sportsedan.
janklaassen zegt
komt BMW beetje laat mee
de RS6 uit 2007 had ook al 580 PK
en gaat met die nieuwe in 2012 door met 550 PK.
dikke voorsprong van Audi dus weer.
M-lover zegt
@philipzuidijk:
OOH, FANBOYWAR! RS6 is turbo, de vorige M5 hoogtoerig en atmosferisch. De oude M5 was lichter dan de RS6.
Laat die zever over voorsprong voor wie dan ook dus maar gewoon weg.
@Laurens:
tja, auto’s groeien blijkbaar, net als mensen ;)
Ben eens benieuwd wat hij gaat wegen en verbruiken!
Ach, waarom ook niet, BMW, bouw die M1 nu maar, en steek er een licht opgefokte variant van deze motor in… een supersportwagen is immers geen inbreuk in de klassenhierarchie! (jammer dat een 1-M dat wel zou zijn)
Duidelijk zegt
Ze zouden die ‘zebra paintjob’ eens moeten aanbieden in hun gamma. Zou wel grappig zijn om er zo’n paar te zien rondrijden.
Patrick zegt
ik hoop echt dat ze nog wat aan dat geluid gaan doen.. het laatste filmpje klonk echt niet gewoon!
Majinstar zegt
big failure.
FuelMinded zegt
hmm… Naar mijn mening ziet hij exact hetzelfde uit als de 550i op de voorbumper en uitlaten na. Had toch meer onderscheid verwacht, zoals de M3. Die deelt nog maar heel weinig exterieurdelen met het origineel. Er mag bij de M5 een diffusor opzitten, de spoorbreedte mag wat breder worden, dus ook wat bredere wielkasten, een powerdome op de moterkap en ten slotte air-outtakes bij de voorwielkasten (met geïntegreerde richtingaanwijzers). Ookal zal de M5 na al die maatregelen uiteindelijk op een M3 gaan lijken.
SimonMc zegt
Wat moet ik verstaan onder serieus wat kilo’s minder?
100 kg?200 kg?
EJS zegt
@SimonMc:
100, 150 kg als ze héél hard hun best gedaan hebben..
Verder hoop ik dat de V8 beter gaat klinken dan in de X6/5M, ik was niet zo’n fan van M’s V10 maar dat was toch wel een domper..
Sneep zegt
RS6 halen ze toch niet in. Daar komt bij dat ik liever
AWD dan RWD heb. De mensen die iets te zeiken hebben over AWD gaan zeker elke dag driftend de bocht door… En wat is dat met die 580 pk?
Zielig om Audi na te doen. Maak er dan 600 van. En die V8 is gay. Audi laat toch ook die V10 zitten.
Inderdaad, ik haat BMW.
SimonMc zegt
@Sneep: Waarom zou de M5 de RS6 niet inhalen?Vergelijkbaar vermogen, maar waarschijnlijk 300 kg minder?Spreekt boekdelen toch?
En audi nadoen?Wie had er eerst een V10?De M5 of de RS6?Juist…
BMW doet audi juist niet na.Audi heeft turbo’s nodig om het vermogen omhoog te krikken, BMW doet dit louter om uitstoot en verbruik binnen de perken te houden.
Als het aan BMW lag, hadden ze die prachtige V10 gewoon een verjongingskuur gegeven en een grotere boring.
En trouwens, audi loopt bmw en mercedes achterna, niet omgekeerd.Maar als je in het middelbaar onderwijs terecht komt, komt misschien het verstand wel om dit in te zien.
EJS zegt
@SimonMc:
Je betoog is niet helemaal terecht.. Audi had bijvoorbeeld eerder een hoogtoerige V8 in de RS4 dan BMW in z’n M3 en BMW volgde moedwillig.. Zo zal de één altijd proberen toch op z’n minst weer gelijk te staan met z’n concurrent en liefst er ver overheen te gaan, en als die eenmaal zo ver is zal de concurrent ’t andersom idem dito weer proberen, dat is een wisselwerking..
SimonMc zegt
@EJS: Met het V8 verhaal moet ik je wel gelijk geven…
Maar iedereen volgt de trend zowiezo.Zoals Mercedes bv ook gevolgd is in de trend van atmosferische blokken, terwijl ze beter hun 5.4 liter V8 met compressor hadden gehouden.
Resultaat van zoiets is dat ze na 2 jaar -en waarschijnlijk héél veel geld voor een nieuwe motor te ontwerpen-de 6.2 liter V8 alweer in de vuilbak kunnen dumpen…om dan terug over te schakelen naar een geblazen 5.5 liter V8.
En zoals de trend eruit ziet, kunnen ze deze dan weer op hun beurt dumpen ( binnen een jaar of 3 ) voor een V6 met elektromotor.
CSL zegt
@EJS:
” Audi had bijvoorbeeld eerder een hoogtoerige V8 in de RS4 dan BMW in z’n M3 en BMW volgde moedwillig..”
Dat is niet waar!
BMW had in 2000 al een M3 met 4.0liter V8 die rondjes om elke audi reed:
By using carbon fiber body parts and
by completely foregoing any comfort equipment, the two-seater M3 GTR is a car for true purists. An empty weight of approx. 1350 kilograms has been achieved. The 4.0 litre V8 engine with a cylinder bank angle of 90 degrees resembles the race version featuring in excess of 450 hp. Due to the necessary adaptations regarding emissions and noise levels the road version still generates more than 258 kW (350 hp.
The GTR was also the first factory V8 powered M3. It had a a 4.0L V8 producing roughly 380hp DIN and 288lb-ft of torque (DIN is the modern German standard for horsepower ratings.
)
)
)
Rhyo zegt
@CSL: Haha je bent er helemaal serieus op gaan reageren! Goed joh, bespaart mij de moeite.
Haha niet te vergeten dat de oude M5 400pk al sneller is dan een RS4. Nog grappiger is dat de RS4 overschat is. Hij levert echt maar 380pk ipv 420pk (opgegeven). Dan nog AWD waar ze veel pk´s mee verliezen.
Ontopic: Serieus goede auto wordt dit.
Hupke zegt
@Rhyo:
Je kan ze niet echt met elkander vergelijken de RS4 en de M5 en de M3 ook al niet.
De M3 is een sportieve coupé en de RS4 niet. En de M5 zit dan weer een klasse hoger.
En bij droog weer en bij lange bochten enzo is de M5 wel heel leuk. Maar als het spekglad word is de fun er nog wel maar is een RS4 toch net iets sneller.
CSL zegt
@Hupke:
” maar is een RS4 toch net iets sneller”
net iets sneller onderstuurd ja..
@Rhyo
Het ging om de A4 en 3serie niet om de 5serie..en een hoogtoerige V8. Anders kun je wel terug gaan naar de 7serie die 30jaar geleden V12 onder de kap had..
Hupke zegt
@CSL:
Onderstuur is niet een puur negatieve eigenschap, mensen die ermee rijden kunnen kunnen er ver mee raken. Ooit gehoort van Stig Blomqvist? Reed met Saab en met Audi rally, nog nooit iemand geweten die zo snel door de bocht kon en dat met een FWD saab op ijs.
Je kan ook niet ontkennen dat een RS4 (hoewel hij niet de lichtste is) veel beter zijn vermogen kwijt kan (en dat je er ook schuin me kan gaan al is er iets meer kunde voor nodig dan met een M3 waar het gewoon op de gas stampen is).
Dimglor zegt
Die voorbumper doet mij denken aan de M3…
Kan eigenlijk niet wachten tot deze officieel wordt voorgesteld…
Zal wel een toppertje worden ;)
Stoplichtsprintertje zegt
@ SimonMC
groot gelijk heb je, stelletje kleuters
GOD zegt
@ EJS
En ook is dat is weer niet helemaal waar.
Als merk A vandaag met een V10 komt en Merk B komt een jaar later met een V10 is dat niet nageaapt.
Zoiets zit al jaren in de planning en productie.
Sneep zegt
@ SimonMc
Met inhalen bedoel ik de techniek, uitstraling en veiligheid, geen snelheid. we weten trouwens allebei dat de RS6 eng snel is.
Ik snap ook niet waarom je me probeert te irriteren met die uitspraak over het middelbaar onderwijs.
Je doet net alsof je alles over Audi en BMW weet en ik op de kleuterschool rondhang.
SimonMc zegt
@Sneep: Ik vond je reactie nogal vrij kinderachtig.Lopen verkondigen dat je een bepaald merk haat…
Je hoort me toch ook niet roepen dat ik Audi haat?Probeer dingen een beetje te onderbouwen en we zullen de conclussie zelf trekken.
En nee, ik zal nooit zeggen dat ik alles weet over een bepaald merk terwijl het niet zo is.
En nog iets, Audi verkondigt altijd dat ze “Premium” zijn.En dat is nu een woord dat IK haat.
Grappig dat Audi zegt dat het premium is terwijl het hun vlaggenschip gewoon verkoopt met voorwielaandrijving.
Niets tegen voorwielaandrijving, het is gewoon niet premium.
En zo’n gedrag noem ik “Douchebagerij”, maw veel show aan de buitenkant…en niets van inhoud.
SimonMc zegt
@Sneep: O ja, ik zeg niet dat je op de kleuterschool rondhangt, ik zeg dat je op de lagere school rondhangt ( want die volgt net voor het middelbaar onderwijs ) ;)
cap zegt
ik vind hem er goed uit zien tot nu toe maar ik vind het dak te hoog in verhouding met de rest van de vormen….
Cantago zegt
Ik hoop ECHT dat dit goed gaat klinken!
GOD zegt
Niemand weet zeker of het blok in de testwagen het echte blok is.
Kan heel goed zijn dat we verrast worden met een mooi geluid.
Zulke dingen gebeuren wel vaker.
Zo niet pech gehad, ik kan er toch geen 1 betalen dus ik slaap er geen nackt minder om.
Ivo zegt
+1 voor simonmc
audi premium? hahhaha
Punk zegt
Ga aub weg met die nepmerk Audi dit is een BMW Premium Topic !!
rudolf535d zegt
pfff wat ’n slap geleuter allemaal. Kunnen we nu even serieus praten over die mooie bestickering ipv dat audi beter is. Het is uiteindelijk toch een persoonlijke keuze. En daarbij ik denk dat bijna 75% van de lezers en posters hier niet eens weten hoe een RWD atmosferische v10 of AWD v8 580PK rijdende bolides sturen. Dus laten we wel even bij de realiteit blijven ipv de ouwe jongensdroom najagen. En vervolgens roepen zelfs merken te haten.
Hupke zegt
Vind het nogal raar dat de nieuwe m5 zover overhelt in de bochten, ofwel is het onderstel nog niet op punt, word er getest met een minderwaardig exemplaar, ofwel rijd hij gewoon loeihard met magisch klevende banden. Maar iets is er mis, ze kunnen geen M5 de weg op sturen die zover overhelt.
jo-zef zegt
Voor alle kinderen die morgenvroeg wakker worden, de M3 is een benchmark, de M5 is dat nog meer. Mercedes-benz levert ook al enige tijd lekkere modellen af (jullie kennen waarschijnlijk alleen ‘AMG’), maar het is pas recent dat andere ‘premium’ merken audi (RS), jaguar, lexus, … zich specifiek willen onderscheiden en zich richten op het segment M.
Ook na-apen of nadoen zijn hier totaal uit den boze, het valt hier zelfs geheel onder “kinderlijk taalgebruik”. Een model wordt pas gebouwd wanneer een marketingmachine aan het werk is gegaan om een vooraf gedefinieerd publiek warm te maken. En als veel potentiële kopers neigen naar een model van de concurrentie, dan heb je als autobouwer maar één ding te doen…
De V8 overigens, laat zich enkel verklaren door nieuwe regelgeving rond uitstoot, verbruik en andere. Ik raad alle criticasters aan om nog even te wachten tot ze de (bekende) V8 in deze M5 zelf gereden hebben ;-)
Echt wél:
http://www.youtube.com/watch?v=GMh2Kr2Lb20
Sorcerer zegt
580pk met vrachtlading koppel. Ben benieuwd :) Ook of het motorgeluid beter is dan bij de X[5|6]M.
De hele combinatie voorbumper/koplampen etc. (wat je dus in je binnenspiegel zit als hij achter je zit) vind ik er trouwens een beetje uitzien als een eng beest in Mario Bros.
Moet dat stripje over de koplampen trouwens betekenen dat er straks ook een slang ledlichtjes in komt?
Ramshoek zegt
@alle RS6 fans;
Prachtig hoor, dat je RS6 3 miljoen pk meer heeft dan de ‘concurrentie’. Mooi ook dat je quattro aandrijving hebt. Dankzij quattro en al dat vermogen ben je – ondanks het overgewicht – snel weg en zie je de concurrentie gestaag (iets) kleiner worden in je achteruitkijk spiegeltje.
Maar dan is daar opeens die bocht. Dankzij de ceramische remmen – een optie waardoor je je vrouwtje niet hebt kunnen verwennen met een leuk (maar wel wat kaal) A3’tje – weet je de snelheid er aardig uit te halen. Je besluit in te sturen. De volgende momenten (gevoelsmatig minuten) zit je met samengeknepen billen af te wachten of er ooit nog een einde komt aan die periode van chronisch onderstuur…
Een RS6: Leuk hoor, op de Autobahn…
Rhyo zegt
Haha..
Oude M5 had ook een V8 en die is dan weer voor de RS4. Maar lekker interesant. Waar het omgaat is dat een BMW met dezelfde PK´s altijd sneller is dan AUDI. Het geluid waar iedereen nu over klaagt wordt natuurlijk nog enigzins aangepast. Zoveel scheelt de M5 v10 en de RS6 nu ook niet.
CSL zegt
@Rhyo
Endan heb ik het niet eens over de BMW Alpina E36 B8.
Like a big brother to the B3, the B8 is very unique because of its V8 engine. Based on the 4.4L from the 540i, it puts out 333 horsepower, 93 and 68 more horsepower than the BMW M3 and Alpina B3, respectively. 350 of its 470nm of torque are available at 1000rpm. Over 40 modifications to the engine compartment had to be made before the V8 fit in. Only 231 cars were built in its three year lifespan from 1995 to 1998 however 4 more detuned versions with a 4.0L engine and 313hp were also built and sold exclusively in Japan.
To achieve the bump in power and displacement over the stock engine, new engine blocks were cast by BMW for Alpina, higher compression Mahle pistons were added, the valve timing was changed, and a new exhaust system and new catalysts were fitted. A six-speed manual tranny made by Getrag is the only transmission available. Exterior differences include a new front spoiler, an optional rear spoiler, optional Alpina decals and 17in Alpina wheels. Given the huge increase in power it is very surprising to see the Alpina accelerate slower than a stock M3, but a conservative estimate may be to blame. If your main concern, however, is showing off your V8 3-series than the B8 4.6 is the car for you.
Rhyo zegt
@ Hupke
Echter wordt de RS4 en de M3 al jaren met elkaar vergeleken..
RS4 kan beter z´n vermogen kwijt? Dat is niet zo… M3 kan zijn vermogen ook heel goed kwijt.
Trouwens ik begon over die oude V8 omdat hierboven gezegd werd dat BMW Audi nadoet met V8 =P
duke zegt
Ondertussen kan niemand van jullie jochies dergelijke auto’s betalen.Dus droom maar lekker verder…..praktijk ligt nog ver weg.
ps ik kan ze ook niet betalen hoor!
Rhyo zegt
@duke: Alleen rijd ik deze catogorie auto’s dagelijks in praktijk. Maar goed..
duke zegt
@Rhyo: Uitzonderingen heb je altijd. Met een dergelijk antwoord heb ik toch mijn twijfels.Zou het echt zo zijn, doe je daar toch niet zo dik over? Low profile??
baryy zegt
Dit wordt een knaller!
Benz.. zegt
Jammer, zelfs de CTS(V) vind ik stukken mooier.
@CSL: De 400pk sterke M5 (van 2 generaties terug) werd op zijn beurt weer te kakken gezet door de veel sterkere/snellere Mercedes E55 AMG.
Zo heb je overal weer baas boven baas.. ;)
mashell zegt
Hoewel zo’n auto net min zo past in het huidige tijdsgewricht als een mammoet in een winkelstraat moet BMW wel. De gewone 5 serie is zo ongelooflijk saai geworden, om nog iets van hun dynamische imago te redden moet er wel een “hete” versie komen. Hoewel een sloep van dit formaat natuurlijk altijd meer lomp dan sportief is. Een Lotus Elise is als een heel snelle marathon loopster, een BMW M5 als een heel sterke sumo-worstelaar.
CSL zegt
@Benz..
“De 400pk sterke M5 (van 2 generaties terug) werd op zijn beurt weer te kakken gezet door de veel sterkere/snellere Mercedes E55 AMG.”
Jij bent zeker de grapjas van de klas ofniet?
In de periode van de E39 M5 (1998-2002) had de E55 met zijn 5.5 liter maar 354 pk en werd zoek gereden door de E39 M5 die nog eens goedkoper was! Pas toen de E39 M5 bijna uit productie werd gehaald kwam mercedes pas met een 5.5liter E55 waar ze ook nog een kompressor erop hadden geschroefd, die vervolgens door de E60 M5 met zijn 5liter NA naar huis werd gereden. Zelfs door de Touring!
De nieuwe M5 zal hellemaal niets meer overlaten van de concurrentie! Ik hoop dat ze de versnellingsbak weer op het koppelkromme afstellen, dan houden niet veel auto’s hem bij.
@ Hupke
Je moet dus Stig Blomqvist zijn om dat voor elkaar te krijgen!
Benz.. zegt
@CSL: Een E39 M5 wordt te kakken gezet door de veel sterkere/snellere Mercedes E55 AMG..
Bewijs eens dat dat niet zo is.. Wijsneus… :lol:
“De nieuwe M5 zal hellemaal niets meer overlaten van de concurrentie! Ik hoop dat ze de versnellingsbak weer op het koppelkromme afstellen, dan houden niet veel auto’s hem bij.”
Gut gut, zoals het een echte Uber-fanboy betaamt. De nieuwe M5 is er nog niet eens en meneertje wijsneus denkt al te weten dat de concurrentie geen kans maakt.. Het zou zo maar eens kunnen dat de nieuwe M5 helemaal geen verpletterende indruk zal maken.. Ik weet het niet, en jij ook niet.
Laat maar weer zo’n “objectief”BMW-filmpje zien wat totaal niet linkt met je “be-argumentatie” :lol:
Entwicklung88 zegt
Ik kijk nu al met weemoed terug naar de E60. Motorisch zal alles weer tiptop in orde zijn en alles overtreffen ten opzichte van de vorige generatie maar ik vind de koets echt doodsaai.