Een legendarische auto op een website waar druk gehandeld wordt in tweedehands fietsen en gebruikte koffiefilters. Je verwacht het gewoon niet.
Deze Porsche 959 met slechts 44.700 kilometer op het klokje werd gebouwd in 1988. Oorspronkelijk had Porsche de auto ontworpen om te racen in de legendarische Groep B rally. Toen deze werd opgeheven werden er nog een aantal 959’s ingezet in Dakar, welke in 1986 door Porsche werd gewonnen.
De 959 heeft permanente vierwielaandrijving en werd uitgerust met een variabele rijhoogte die afhankelijk was van de gereden snelheid. Uitgerust met een 2,9 liter zescilinder boxer werd de sprint van nul naar honderd in 3,7 seconden afgelegd. De top was 317 kilometer per uur. Er werden slechts een kleine driehonderd units geproduceerd.
Nu staat deze legende dus te koop op marktplaats. Er zijn op dit moment nog geen biedingen uitgebracht, dus sla je slag! Met dank aan japie krekel voor de tip.
ElniÑo zegt
Nice!
Bob zegt
Ik geloof dat ik deze niet mag invoeren in de VS totdat ie 25 jaar oud is :(
TSAARno zegt
Hij heeft een trekhaak :-s
Bennink zegt
Het kenteken zegt 130 kW (177 pk)… lijkt me niet helemaal goed, toch? Wel een erg leuke auto, had er vroeger een paar schaalmodellen van.
roadronner zegt
Gelukkig maar, dan blijft ie op de Europese wegen! Prachtige wagen, vaak enorm onderschat door het publiek (“gepimpt 911je”).
Dumpiej zegt
Je mag hem zolang wel bij mij in de garage kwijt…
jpfeikens zegt
Is ook nog een redelijke prijs voor zo’n exclusieve auto! :lol:
paulusrx7 zegt
nou dat geld heb ik toevallig nog in m’n matras zitten…
Bart_V zegt
lol trekhaak afneembaar :P
of uberaud met een aanhanger daar mee wil gaan rijden
maar ondanks dat is het wel een mooie auto maar 229.000 euro heb ik hier niet liggen
fant zegt
Hij is wel apart, maar ik vind hem uiterst lelijk eerlijk gezegd :) Zou liever wat anders kopen van dat geld! Of 4 andere auto’s :P
frarissimo zegt
De enige Porsche die naast de 928 tot de verbeelding spreekt. 229.000 is wel een prijs zeg daar koop je ook een
bijna nieuwe Gallardo lp 560 voor en als je 60.000 bijlapt dan staat een 458 italia voor de deur. Doe dan die laatste maar!
de sjonnies zegt
Bill Gates heeft er eentje die hij nooit in de Vs op een officieel kenteken heeft kunnen krijgen. Die staat dus nog ‘in het vet’
Het is trouwens de enige auto die en Dakar heeft gedaan en Le Mans in de Rothmans dress
Er is ergens een videootje dat er een 961 ( de race versie van de 959) op Le Mans uitbrand, uiteraard begint dat ding tijdens het rijden spontaan te fikken.
sjaak1234 zegt
Volgens mij was deze auto helemaal niet ontwikkeld voor group B rally. De 595 heeft namelijk wel aan een paar group B races meegedaan maar Porsche heeft nooit een heel seizoen mee willen doen vanwege kosten geloof ik.
Bart Thans zegt
In de annonce staat dat de auto 177pk heeft, volgens mij heeft een echte 959 444pk? Niet?
911GT2 zegt
Hmm dis al wel een maand oud nieuws, maar goed, ik snap het ook niet alsof iemand die een 959 zoekt op marktplaats gaat kijken.
En als iemand dik twee ton stuk te slaan heeft op een auto denk ik ook niet, maar goed. Doordat jullie het op pikken hebben ze waarschijnlijk wel hun doel berijkt!
Legendarische auto, als ik het geld had wist ik het wel.
PCCB zegt
Niet in de verste verte zo dramatisch als z’n Italiaanse spitsbroeders, maar desondanks een auto waar ik heel veel bewondering voor heb. Dergelijke cijfers neerleggen in 1986 met een 2,9l 6-cilinder boxer getuigt van een enorm vakmanschap. De auto werd overigens net als de Veyron nu verkocht onder diens ontwikkelingskost, als prestigeproject om de toenmalige ingenieurscapaciteiten bij Porsche te etaleren. Knap!
Bart_V zegt
deze toekomstige klassieker staat bij dezelfde garage
http://link.marktplaats.nl/341589095?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=35519
Loos zegt
Exterieur vind ik nog wel gaan, maar het interieur verpest het verder… bordeaux met grijs?
CSL zegt
price $ $ $225 000 USD
engine Twin-Turbo Flat 6
valvetrain DOHC 4 Valves / Cyl
displacement 2849 cc / 173.9 in³
bore 95.0 mm / 3.74 in
stroke 67.0 mm / 2.64 in
compression 8.3:1
power 335.6 kw / 450.0 bhp @ 6500 rpm
specific output 157.95 bhp per litre
bhp/weight bhp per tonne
torque 500.3 nm / 369.0 ft lbs @ 5500 rpm
body / frame Fibreglass Reainforced Kevlar, Ployurethance Plastic & Aluminum
driven wheels Rear Engine / PSK 4WD
front tires 235/45VR-17
rear tires 255/40VR-17
front brakes Vented Discs w/ABS
f brake size x 322 mm / x 12.7 in
rear brakes Vented Discs w/ABS
r brake size x 308 mm / x 12.1 in
front wheels F 43.2 x 20.3 cm / 17.0 x 8.0 in
rear wheels R 43.2 x 22.9 cm / 17.0 x 9.0 in
steering Rack & Pinion
weight 1450 kg / 3197 lbs
wheelbase 2271 mm / 89.4 in
front track 1504 mm / 59.2 in
rear track 1549 mm / 61.0 in
length 4260 mm / 167.7 in
width 1839 mm / 72.4 in
height 1280 mm / 50.4 in
transmission 6-Speed Manual
gear ratios :1
top speed ~313.8 kph / 195.0 mph
0 – 60 mph ~4.1 seconds
0 – 100 mph ~9.6 seconds
0 – 1/4 mile ~12.5 seconds
Simpson zegt
@frarissimo: maar daar heb je dan weer geen afneembare trekhaak bij… :mrgreen:
Be-100 zegt
Wat een droomklassieker die 969.
Zijn prestaties zijn 20 jaar later nog steeds indrukwekkend! En er zijn slechts een 300-tal van gemaakt!
http://www.cwaboard.com/ubbthreads/attachments//27416-969.jpg
http://www.thebestporsche.com/images/newspost_images/porsche-959-paris-dakar2.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Porsche_959_Coupe_Paris-
Hubert zegt
Is een nette prijs. In duitsland zijn ze vanaf 170k.
Deze (hightech) en de F40 (lowtech) zijn gewoon ikonen van eind jaren ’80.
@Roadrunner :
“Prachtige wagen, vaak enorm onderschat door het publiek (”gepimpt 911je”).”
Ik denk dat het publiek nog nooit een 959 heeft gezien.
In mijn 22-jarige carriere als rijbewijshouder heb ik er nog nooit eentje in het wild gezien.
jpfeikens zegt
@Hubert:
Er staat er 1 in de Meilenwerk in Berlijn! zeker een aanrader om er een keer langs te gaan! Nu op werk, maar zal thuis eens kijken of ik er nog een foto van heb!
Timmie zegt
Dat zijn zeer fraaie cijfers voor een 2.9!!!
DavidZ zegt
Legendarisch lelijk. Ziet er idd uit alsof een tunert zich heeft vergrepen aan een gewone 911. Er mee rijden kan de nieuwe eigenaar ook eigenlijk niet: slecht voor de restwaarde. Indrukwekkende prestaties voor die tijd ja. Maar inmiddels gaat voor 120 duizend euro elke GT-R net zo snel, en is nog een stuk veiliger ook.
911GT2 zegt
@DavidZ: Twee domme dingen zeggen in 1 post is best knap, een GT-R is namelijk geen 120K (eerder de helft) en ten tweede de restwaarde blijft bij een 959 altijd wel bestaan hoor, die wordt bij dit soort auto’s echt niet meer vastgesteld obv de km’s op de teller.
Dat je het lelijk vind getuigt in mijn ogen ook nnog eens van weinig autokennis, de 959 is een van de mooiste Porsches ooit gemaakt en dat is niet mijn mening maar de algehele consensus onder autokenners.
CL65 zegt
@911GT2: nissan gt-r kost (vanaf) 120.200 in nederland, dus informeer ff voordat je iemand verbeterd.
OT: wat een beest, dat moet heerlijk rijden lijkt mij.
Stijn zegt
@ sjaak1234
Zeker het prototype droeg de naam “Gruppe B” omdat de wagen helemaal niet ontwikkeld zou zijn voor groep B *kuch*
@ DavidZ
Wat dan met die hyperdure Bugatti van afgelopen week? Nog véél ouder, trager en onveiliger…
Stijn zegt
P.S. Standaard heeft de 959 450pk maar nogal wat hebben gekozen voor de 500pk van de 959S…
Markus zegt
Gave bak! Hoort wat mij betreft naast een F40 en een XJ220 in een garage te staan.
BakPouwww zegt
dit was de tijd dat de porsch ontwerpers nog niet zo lui waren. weet hier trouwens iemand of deze car ooit een opvolger zou krijgen ???
Hupke zegt
Zalige wagen, zou er doodgraag eens in willen rijden.
Een proefrit forceren zou dan weer zo oneerlijk zijn als je toch al weet dat je dat geld niet aan een auto kan of wil uitgeven.
HDM zegt
En dan biedt iemand als eerste e50.001 xD
midasracer zegt
De über-911. Een icoon van de jaren 80, toen geloof ik voor 4,5 ton aan keiharde guldens. Ik had verwacht dat hij nu meer waard zou zijn. Een technisch meesterwerk dat meer geld kostte om te ontwikkelen, dan Porsche ervoor terug kreeg. Voor elke Porsche fanaat een natte droom. Deze mag niet missen naast de Ferrari F40 in een droomauto verzameling. Het verbaast me dat deze auto op Marktplaats tussen de burgerbakken staat ipv op een sjieke autoveiling wordt aangeboden.
Cantago zegt
Lelijk maar snel! Koopje;)
frarissimo zegt
@911GT2 Consensus bestaat niet over esthetiek. De 959 is een klassieker door zn techniek, zeker in die tijd.
Ben het wel met je eens dat je de waarde van een klassieker niet moet afzetten tegen een hedendaags model.
Dat is Porsches met peren vergelijken.
Citrofiel zegt
Op de site van de aanbieder zelf staat wel een richtprijs: €229.000. Laat maar…
Jokkebrok zegt
Hijz wel prijzig!
NielsB zegt
Kunnen jullie Sacha niet langssturen?
EJS zegt
Leuke wagen, als ik echt veel geld had zou ik ’t overwegen.. Aan ’t interieur te zien moet je er nog dagelijks mee kunnen rijdne ook, leuk!
Bo1972 zegt
Op http://www.mobile.de staan er genoeg te koop
Ferdinand1 zegt
Ik vind de prijs nog meevallen! Als ik geld teveel had dan was het de mijne :D
Den zegt
dus in 1992 wisten ze uit 2.9 liter 450 pk te persen…wat hebben ze in die 18 jaar gedaan? jaaa, natuurlijk milieudingetjes, maar toch…
jorden zegt
ik heb mijn twijfels over de echtheid van de auto…
De prijs is veeeel te laag en google maar eens wat andere foto’s van 959, dan ga je toch twijfels krijgen over deze auto.
Stuko zegt
De prestaties van die auto zijn zelfs heden nog abnormaal goed te noemen! En dat uit een 2.9 litertje! Fenomenaal!
Pallas zegt
Een lelijke maar heerlijke jongensdroom!
integralechubasco zegt
lelijk? wat doet dat er nou toe… dit is een mijlpaal in de automobiele historie, moeten er nou altijd figuren zijn die roepen dat ze het lelijk vinden? totaal nutteloos en apatisch. Vinden jullie een rotspartij ook lelijk, of schilderijen… of cirkels…
wat een dom gezwets…
Henk zegt
Denk dat de Hr. 911GT2 een redelijke score zal halen bij het spelletje “knoop in je zakdoek”.
enews zegt
Mocht je op zoek zijn naar (andere) Porsche(s), check dan ook even deze lekkere Porsche veiling op BVA:
http://www.bva-auctions.com/auction/index/1976;jsessionid=74f3e4a0a0e789b8f7fe391e66f7
spykerboy zegt
haha ik ga bieden :D maximaal 10,000 want meer heb ik niet t ebieden xD
de sjonnies zegt
Zouden de knaken geen probleem zijn, ging ik nu nog naar deze handelaar om mezelf deze 959 aan te schaffen.
Deze wagen mag namelijk in geen enkele collectie ontbreken en is een accelerator en wegwijzer van de techniek geweest.
bozewolf zegt
Een absoluut icoon. Ik vraag me ernstig af wat deze wagen nou op circuits zoals de Ring doet ivm moderne supercars. Setje moderne banden onder die Porsche mieteren, Rohrl uit de mottenballen trekken en achter het stuur en gaan met die banaan. Ik denk dat opa&opa nog aardig mee kunnen komen.
The360box zegt
Leuk, aan het kenteken is te zien dat hij Geïmporteerd is want vanaf +- 2002 kregen auto’s eerst een nummer en dan letters, auto’s uit 1988 hadden dit nummer niet.
Alleen de bPM is al 92.000.
The360box zegt
Iemand een nieuwe DB9 kopen
http://www.etdautos.nl/occasions.html
basgti zegt
Vroeger vaak mee gereden in het spel TestDrive 2 the duel.
Jelle zegt
LOL Hij heeft gewoon een afneembare sleurpukkel!!
Dat kan niet…..
voor de rest mooie wagen :D
Alcantara zegt
Leuk, maar voor 230k kan ik leukere dingen kopen.
sds zegt
Fraai en een zeldzaamheid op de markt. Als P-rijder een van m’n favorieten uit de tijd van de echte supercars (hopelijk komt dat nog es terug).
Maarre, ‘speciaal voor parijs-dakar ontwikkeld’ zoals in de advertentie staat, vind ik wat gek klinken…eerder daarvoor flink aangepast. De 959 paste niet lekker in de raceklassen en om toch een internationaal podium te hebben koos Weissach dan maar voor Paris-Dakar. Achteraf geniaal natuurlijk, omdat zo de betrouwbaarheid ook nog es flink getest kon worden.
Search zegt
Deze auto was echt zwaar cool in de jaren 80, althans ik vond hem als guppie iig heel cool. De prestaties zijn echt heel goed voor die tijd. 3,7 sec 0-100 met een 2,9L 6 cilinder boxer, daar reed je Ferrari’s mee aan bagger. Ik ben geen Porsche liefhebber, maar dit is echt een toppertje. :D
Dimglor zegt
Geweldig toch.. Maakt nu nog gehakt van de meeste supercars ;)
Carmaster zegt
Waarom glijdt iedereen van zn bureaustoel als ze “2.9” en “450pk” na elkaar lezen?
Hoe bijzonder is dat?
Compleet niet, er is een term voor: Twin Turbo.
Zo is 450pk een stuk minder moeilijk te bereiken niet?
OT: Leuke bak, en zeker een legende, maar veel te duur.
En ik heb ook niet zo gek vbeel met Porsches, dit is na de Carrera GT, de 930 “Slopenose/Flachbau”, de 928 en de 997 GT3RS een van de weinigen die me wat doet.
Nee voor dat geld heb ik toch liever een Skyline R33 GTR, een ’73 Trans Am, en een ’68 Charger R/T, heb je veel meer aan. De overige 130K is benzinegeld.
Tonnie zegt
Dat is écht wel teringsnel voor een auto uit die tijd, en nu nog steeds trouwens xD
aloha zegt
Geweldig ding, maar een trekhaak ? Geintje mag ik hopen op zo’n klassieker, maar whatever… Had altijd gedacht dat er andere velgen onder hoorden, maar ik zie op het net dat ze ook vaak met de velgen in de advertentie rond rijden.
Toch vind ik deze er beter bij passen… iets minder cheapo…
)
steve zegt
@Den:
Audi quattro sport van bouwjaar 1984 had 309pk met een 2100cc motor. En voor de rally was had in 1987 500pk