Ze zijn bij Land Rover al een tijdje aan het stoeien met een aantal hybride-ideeën. Eén daarvan is de milieuloving-versie van de Range Rover Sport. Vandaag hebben ze de eerste beelden onthuld van dit project.
Eerder werd er bij JLR nog vol optimisme verkondigd dat de eerste hybride-Range Rovers in 2012 de showrooms aandoen. Het is inmiddels een jaartje uitgesteld. 2013 is nu het jaar geworden van de onthulling. In de Range_e (MSN-naam alert) wordt een dieselblok gekoppeld aan een elektrisch motortje die de achteras aandrijft. Land Rover wil hiervoor de oliestokende 3.0 V6 gaan gebruiken. Later komt er waarschijnlijk ook een benzine-variant op de optielijst te staan.
In 2015 moet er een plug-in Range_e op de markt komen. Deze SUV-met-stekker wordt gekoppeld aan een 8-traps automaatbak. De gewone hybrideversie zal zo’n 100 gram CO2 per kilometer de lucht in spuwen. Hoeveel de plug-in gaat uitstoten is nog niet bekend. De actieradius op alleen accu-power zal zo’n 50 kilometer bedragen.
Na de onthulling van de Range_e zal het niet lang meer duren voordat ook zijn grote broer en de Discovery voor hybridetechiek zullen zwichten. (bron: Carmagazine)
Bruno zegt
Tja, goede keuze…
AMV8Bart zegt
Zat er aan te komen.
Nu maar hopen dat de gekoppelde kracht nog wat word.
Dit gaat een hit worden voor de shoppende vrouw,
let op mijn woorden!
floryn zegt
Grappig om te zien hoe de wielmaat op de computertekening heftig overdreven is. Zouden ze bij Land Rover echt allemaal van die voetballersfantasieën hebben?
Wat betreft de hybride. Misschien is het wel handig in het terrein zo’n motor die vanaf 0 toeren al volledig koppel heeft.
Uiteraard zegt
Is dit niet de geweldige PSA blok, dat met andere ECU-settings een héél ander karakter krijgt?
Laurens zegt
Maak het ding dan wat kleiner… maar dat drop in door de weg hybride systeem is wel handig voor de verbruikstests…
Autogek zegt
:) :) :) Eindelijk :) :) :)
Eindelijk mijn lievelingsmerk op naar de hybrides en plug-ins. Nu graag snel de andere modellen van Land Rover in hybridevorm. Op zijn zachts gezegd ben niet zo weg van de “Sport”.
Laurens zegt
-edit: speel eens niet zo op de man-
midi zegt
Haha 100 gram CO2 per km, met een 2.5 ton zware suv. Ik ben gekke henkie niet. Het wordt tijd dat de Europese verbruik en uitstoot tests anders en vooral dichter bij de werkelijkheid komen te liggen. Ik ben fan van de normale Range Rover en zeker niet tegen hybride aandrijving maar dit slaat nergens meer op. Ik weet dat het allemaal marketing is maar kom op zeg, wie houden we nu eigenlijk voor de gek, onszelf toch zeker!
Autogek zegt
@midi: Met een plug-in bepaal je grotendeels zelf de CO2 uitstoot. Als je niet meer dan 50km per dag rijdt en elke dag met schone stroom oplaad dan zou je uitstoot dus 0 gr CO2 kunnen zijn. Ik ben wel benieuwd eigenlijk als je dit zou doen hoe je verbrandingsmotor dat zou vinden. Dus denk wel dat je deze af en toe toch zou moeten laten draaien. Maar dat kan je dan op 80km wegen doen. Dan ben je nog redelijk zuinig en schoon.
Als de Hybride versie maar echt wat veranderd aan het verbruik zoals bij de LexusRX450H.
Dimglor zegt
Mja ik denk dat we dit nieuws van ongeveer elke autofabrikant gaan mogen horen….
Ze kunnen niet anders… zeker hier… De Eu begint normen op te leggen om het brandstofverbruik te drukken… dusja dan is dit het logische gevolg…
Timon zegt
Het is grandioze onzin om in dit soort kleine vrachtauto’s accu’s te gaan plaatsen.
Wees dan echt innovatief en doe iets aan het gewicht.
De Fiets zegt
Oh geweldig. Straks een dikke Range Rover zonder bijtelling en wegenbelasting :-) kikke!
Laurens zegt
@De Fiets: grapjas :-)
Op de “man”: stroom is CO2. 400 gram/kWh gemiddeld. Groene stroom is marketing.
OT: die diesel gaat het ook in Amerika goed doen.
sven2 zegt
Ze zullen wel moeten, hé… Porsche komt met een hybride Cayenne, VW met een hybride Touaereg, dus waarschijlijk komt binnenkort dan ook een hybride Q7… dat zijn al 3 wagens uit 1 en hetzelfde segment van de Range…
Albert, koning der Belgen zegt
Zolang de hybride geen 250 km acrtieradius heeft, vergeet het maar.
Zolang de hybride niet ’s nachts kan opladen via de kabel aan nachttarief, vergeet het maar.
Zolang die hybride geen zonnecellen heeft op zijn dak (motorkap) om op te laden terwijl hij stilstaat, vergeet het maar.
Zolang ze geen deftige batterijen hebben die razendsnel opladen, vergeet het maar.
Zolang alle openbare parkings geen laadstations zijn, vergeet het maar.
Zolang ge uw spul niet kunt opladen op uw werk, aan de cinema, aan een restaurant, terwijl ge eet, vergeet het maar.
Dus, wacht nog even voor ge U laat kloten.
Weet dat de BMW diesel MINDER verbruikt dan de Toyota hybride.
Maar
Eens alle bovenstaande opgelost is, 4 wielen, in elk wiel 1 motor, geen boite, geen diff, geen torsen, geen detroit, wel de perfecte permanente 4×4
Cantago zegt
Weer zo’n stomme onzinbak… Wanneer houdt de terreur eens op???
Benz.. zegt
Jammer.. Mijns inziens hoor een Range Rover te “zuipen” en niet op z’n laatste restje stroom te “kruipen”.
Jammer dat sommigen hier te dom zijn om te bevatten dat de hybride nog helemaal niet rendabel genoeg is.
Autogek zegt
@Benz..: Zou toch even onderzoek doen en vergelijkingen bekijken voor je andere mensen “dom” noemt. :)
BV: Lexus RX 350 heeft een uistoot van 250gr/km CO2 en de RX 450H heeft een uitstoot van 149gr/km CO2.
BV: Auris 1.3 heeft een uitstoot van 135gr/km CO2 de 1.6 doet 152gr/km en de hybride doet maar 89gr/km CO2.
Benz.. zegt
@Autogek: Ik had het toch meer over de onkosten die je maakt en bijv. de max. haalbare actieradius.
En mocht ik je gekwetst hebben: M’n excuses. Ik heb niet de instelling om reaguurder af te kraken o.i.d. :)
Autogek zegt
@Benz..: Met hybrides blijft de actieradius gewoon goed. Inderdaad is de actieradius van electrische auto’s een stuk minder. Maar voor de gemiddelde gebruiker zou deze nog steeds goed genoeg zijn voor dagelijks gebruik. Ik heb ook ergens gelezen dat ze nu een electrische auto aan het ontwikkelen waren met een actieradius van 300km dat is dan weer een goede zaak. Inderdaad worden electrische duurder in aanschaf door het accupakket. Maar het gebruik en onderhoud is daarin tegen wel weer veel goedkoper. En des te meer ze gaan produceren, des te goedkoper zal de techniek gaan worden verwacht ik. ;)
Ben niet zo heel snel gekwetst, maar sommige weten het wel heel erg bont te maken.
Toch bedankt voor je nette reactie.
Laurens zegt
@Autogek: ROFLOL. Durf je wel in de spiegel te kijken, ’s ochtends? Wat een trol ben je toch :-)
Laurens zegt
Oei, op de man? Al kan dat strikt genomen niet…
Benz.. zegt
@Laurens: Spuit 11 is wakker?
Laurens zegt
@Benz..: je bedoelt een mercedes spuit? Leef je uit, gezellig…
Benz.. zegt
@Autogek: Graag gedaan.. :)