Subtiel design of een smakelijke steek naar het verbod op tabak-reclame. De opvattingen over de streepjes op de Ferrari F1 auto’s verschillen sterk. Helaas maakt het nu niet meer uit, de streepjes moeten er af. Voor de Grand Prix van Spanje zal Ferrari met een wit rechthoekje rijden.
Een grote rode leegte prijkt waar eerst de streepjes zo mooi stonden. Ferrari heeft de streepjes altijd om esthetische redenen willen houden, maar geheel onschuldig waren ze natuurlijk niet. Ze zaten immers precies op de plekken waar eerst het witte logo met zwarte Marlboro letters prijkte. Als ‘oudste van de klas’ heeft Montezemolo de strepen nu verwijderd om verdere zinloze discussie te voorkomen.
Verder blijft het hele reclameverbod mij wat vreemd aandoen. Mensen die gestopt zijn met roken door het afschaffen van de reclames kunnen zich in de reacties melden. Verder zou ik willen voorstellen ook reclames van banken te verbieden. Minder banken reclames, dus minder hoge directeurs-salarissen, dus minder onverantwoorde leningen. Als we vervolgens ook de shell-stickers verbieden, gaat misschien zelfs het gebruik van fossiele brandstoffen weer omlaag! Ach, laten we de Formule 1 anders gewoon vergeten en alleen racen in kleine auto’s.
Hupke zegt
Allemaal zever, dikke zever. Als men de mensen per se het roken wil afleren zijn er veel simpelere oplossingen. Niet dat ik daar fan van ben, wie wil roken moet dat gewoon kunnen doen en wie niet wil roken moet ook daar de kans toe krijgen. Dat kleine beetje reclame gaat echt geen veschil maken voor de wereld, de miljoenen wel voor de teams.
Alhoewel ik wel kan begrijpen dat het imago problemen zou geven zo’n tabak gesponsorde sport.
Floc zegt
Haal dat witte rechthoekje dan ook weg ziet er zo niet uit ;p
baldrick zegt
Opzich snap ik het verbod wel: het zet jongeren minder aan om te beginnen roken. Om te stoppen haalt het inderdaad niets uit, maar als je het elke race ziet staan op autos waar je vol bewondering naar kijkt, dan kan het wel de drempel om te beginnen verlagen. Het is dan ook een morele kwestie en voor discussie vatbaar.
Langs de andere kant vond ik de streepjes ook wel mooi staan :)
AlexUS zegt
Wat me opviel voordat ze vanmiddag van start gingen is dat Fernando Alonso de ”bar-code” nog wel op de rug van zijn race-overall had. Geen tijd gehad om dat aan te passen waarschijnlijk! haha
spykerboy zegt
en die reclame van alcohol mag wel gewoon blijven op autos :S eigelijk zou ik liever tabak reclame zien op de autos dan alcohol reclames…
Hupke zegt
Ok vroeger de marlboro Mclarens zagen er niet uit, maar de West Mclarens en de Marlboro Ferrari’s mochten er toch best wel wezen.
Rossi zegt
Het meest on-interessante F1-nieuws wordt op Autoblog geplaatst… :S
Anyhow Schumi did a good job today!
MrJones zegt
@Rossi: inderdaad..
RDS zegt
Verbied dan ook de Pall maal, marlboro en camel kleding. O en natuurlijk moet Superman dan een andere achternaam…..
RDS zegt
@RDS: pall mall*
Edge zegt
Goed gezegd! Dat hele tabaksreclameverbod is zwaar overdreven. Ferrari mag niet met Marlboro rijden, maar McLaren mag wel met Johnnie Walker rijden. Alsof alcohol niet voor problemen zorgt. En dan zijn er ook nog banken (Santander) die mensen er stiekem toe aansporen veel te grote en onbetaalbare leningen te nemen. Oh, en we mogen ook Tata en Marussia niet vergeten, die maken auto’s die slecht voor het mileu zijn. Etihad/Kingfisher/Air Asia mogen ook verdwijnen, want vliegtuigvluchten zijn ook zeer slecht voor het mileu. Acer maakt computers, welke voor lichamelijke klachten en internetverslavingen kunnen zorgen. Kortom: alle sponsors moeten verboden worden als je het zo gaat bekijken. Laat die mensen gewoon reclame maken.
SHFT zegt
@Edge:
Het probleem is dat roken ook schadelijk is voor de mensen rondom je, dat is één van de redenen dat er zo’n klopjacht op rokers is.
RickB zegt
Snap niet waarom ze het hebben vrwijderd, ze kunnen toch ook nog verder gaan onder het Marlboro kleding label?! :P
EJS zegt
best wel bullshit dit^^
Relief zegt
Jezus wat een simplistische manier van denken hier.
Het gaat niet om het afleren van roken. Het gaat erom dat de komende generatie niet opgroeit met het “Roken is good” imago dat de tabaksindustrie graag naar voren wil brengen.
Laurens zegt
’t Was een leuke race. Gesponsord door tabak, olie, vastgoed, IT of windmolens, who cares. Met 1/10 de van het budget, is het misschien nog leuker…
Dirk zegt
De meest voornamelijke reden om de tabaksreclame te verbieden is simpelweg omdat roken ook je medemens direct schade toebrengt. Met alcohol kan dit indirect ook (geweld?) maar dat ligt nog altijd aan de persoon zelf, niet aan de drank.
Ik kan zelf niet zeggen dat ik me ooit aangetrokken heb gevoeld naar een sigaret na het zien van een tabaksreclame. Dit soort discussies zijn te ingewikkeld om op een blogsite te bespreken (waarmee ik eigenlijk mijn eigen post teniet doe, maargoed).
Relief zegt
En oh ja autoblog. Is dit het enige F1 nieuws voor vandaag? Dan gaat het wel erg hard achteruit met autoblog.
Dimglor zegt
Mja ik versta het ook niet echt waarom die reclames van tabak niet meer toegelaten waren.. Een beetje zever…
Spykerracing zegt
Op de helmen en overalls van de coureurs waren nog wel de barcodes te zien..
Overigens suggereert het artikel dat de Grand Prix nog gereden moet worden, terwijl het ná de race gepost is, beetje scheefjes ;)
Guust Flater zegt
Mijn ouders roken, ik kijk al sinds dat ik een klein kind was naar F1, en toch ben ik er zelf nooit aan begonnnen. Misschien kunnen mensen toch wel hun eigen beslissingen nemen.
@SFHT
Alcohol gebruik kan ook schadelijk zijn voor de omgeving. Menig mishandeld kind bijvoorbeeld kan daar over meepraten.
Wessee zegt
@Guust Flater: Idd, ik ben ook opgegroeid met tabaksreclame en ik rook nu ook niet. Ik kan zelf prima beslissingen nemen. Het feit dat mensen beginnen te roken nadat ze een F1 auto met tabaksreclame voorbij zien rijden getuigt meer van de zwakte van een individu dan de kracht van die reclame.
Om even op Lennrt’s comment in te springen: drinken jullie nu meer Red Bull omdat het een eigen team heeft? Zijn jullie allemaal overgestapt op Vodafone omdat McLaren ermee rondrijdt?
Rossi zegt
@Wessee: Nee maar wel bij Vodafone vertrokken omdat Mclaren ermee rondrijdt :D
Lennrt zegt
Zelfde geldt toch voor redbull en monster. Het wordt neergezet als een drankje voor topsporters maar een sportman zou het nooit drinken.
Mr. Dj M. zegt
Zonde, wat een gezeik weer!
Wat_een_gezeik zegt
Nu nog ff iets leuks,
Op de motoren van Ducati in de MotoGP staat ook heel mooi de barcode van marlboro. Hoe lang zal deze blijven zitten?
doe een gok zal ik maar zeggen!
Wat_een_gezeik zegt
@ Mr. Dj M.
Idd helemaal mee eens!
Wessee zegt
Oh en Het Suzuki MGP team wordt gesponsord door Rizla: zijn we met zijn allen stiekem vergeten waarvoor die papiertjes gebruikt worden?
Timmmehhhh zegt
Het mooie is wel, dat die antirokerslobby met al dit gezeur Marlboro flink wat gratis reclame heeft bezorgd:P
Ik ben het trouwens wel met ze eens hoor. Als ik zo’n race op tv zag, en er kwam zo’n Ferrari langs, begon ik altijd gelijk helemaal te trillen en moest ik gewoon gaan roken. Niet dus.
Megakix zegt
@Alwood; AMEN !…al die betutteling, moederkoekfatsoensnormpjes en peterrdevriesvindingrijkheid…het is té droef voor woorden…bij een toch al zzzzzzzeeer zzzaaaie razzzeeeewedzzzztrijd zzzzzzoals de Formule Gaap…1..
Megan-tron zegt
In dat geval mag het kruis van jesus ook weer op de zijkant van de auto’s ….
iedereen een visje !
Robbert89 zegt
[quote]Verder zou ik willen voorstellen ook reclames van banken te verbieden. Minder banken reclames, dus minder hoge directeurs-salarissen, dus minder onverantwoorde leningen. [/quote] Ja want dat is net zo schadelijk voor de gezondheid als roken……. :’)
Robbert89 zegt
Meest belachelijks is nog wel dat er constant is geroepen: “het heeft niks te maken met marlboro, nee echt niet!! Marlboro heeft er niks mee te maken, we krijgen er totaal geen geld voor!!!” En toch reclame weg…… :’)
AriM6 zegt
Dan haal Red Bull ook weg.
Stimuleert overtollige cafeine gebruik onder jongeren.
Verbied dan ook meteen de Durex reclames, stimuleert seks op jongere leeftijd.
Verbied dan ook alle snoep reclames, stimuleert de mensen om meer suikers binnen te krijgen en zo worden veel mensen te dik.
En zo kan je nog een tijdje doorgaan.
Onzin dat je geen reclame mag maken voor sigaretten, mensen kiezen er toch zelf voor om te roken of niet ?
Een beetje reclame hier en daar doet daar niks tegen hoor.
qoekje zegt
dat vier kantje doet me denken aan dit pakje
mashell zegt
Tja de mensen die stellen “je kiest toch zelf om te roken” zijn volgens mij niet de groep die ook echt rookt. Iedereen met een beetje gezond verstand weet dat het niet goed voor je is, een zinloos tijdverdrijf waarvan je gaat stinken en dat anderen hindert of zelfs ziek maakt. De vraag is dus wat drijft die rokers er dan wel toe om toch te gaan roken? En dat zou best de associatie met stoere cowboys of snelle auto’s kunnen zijn. Laten we nou niet moeilijk doen en die associatie gewoon wegnemen. De ruimte op de formule 1 auto kan prima worden opgevuld met luchtvaartmaatschappijen, banken en verzekeringen, kleding, automerken, etc.
AriM6 zegt
@mashell:
Kan prima ja.
Maar betalen die bedrijven dan ook even veel als Marlboro ?
Ik betwijfel het, anders had Ferrari allang al een andere sponsor genomen om af van het gezeik te zijn.
P8301 zegt
@Hupke
Ik vind die oude Marlboro McLarens juist de mooiste aller tijden.
Sportiva-Italia zegt
Hallo Autoblog.. jullie hebben notabene via mij een tip gekregen hierover, maar krijg ik een berichtje? nee!!!!!
En bedankt… Als er meer mensen dit hadden doorgegeven, wat niet vreemd is, dan hadden die namen er wel bij gekund, of gewoon iets als “bedankt aan iedereen voor de tips”.
Ik had dit nieuws 30 april al geplaatst (http://www.sportiva-italia.nl/viewtopic.php?t=1369) en jullie later gemaild. Maar zoals gezegd (en dat is vaker gebeurd) kwam er geen reactie en werd er niets mee gedaan. En nu maar doen alsof AB het zelf gevonden heeft. Ja, dit was/is algemeen nieuws, maar als iemand dan al vroeg een tip geeft (het was nog maar net bekend), waarom dan niet reageren of de naam erbij zetten, zoals meestal??
Erg vreemd.. ik kom ook wel ns wat tegen op AB wat ik nog niet wist en zet de url van AB er ook bij als bron, dus een beetje raar dat mijn tip niet aangenomen werd..
Doe die tiplijn dan maar dicht!
autoblogger zegt
@Sportiva-Italia: we krijgen erg veel mail en we plaatsen erg veel artikelen. Het kan dus gebeuren dat we wel eens een tip over het hoofd zien, of een vermelding vergeten. Neem het niet al te persoonlijk. De overgrote meerderheid van de tips wordt gelezen en zonodig wordt dankbaar een reply gemailt.
integralechubasco zegt
@sportiva-italia
slimmerik… even sluikreclame maken voor je site… ik ga het iig nu checken… ;)
Sportiva-Italia zegt
@integralechubasco: Tja, iedereen probeert reclame te maken, maar ik haal ook wel s wat van Autoblog, dus n beetje sluikreclame voor mijn site moet kunnen toch? Bovendien gaat mijn site alleen over Italiaanse auto’s en – autosport, dus geen concurrentie. Het is gewoon persnieuws, dus eigenlijk kan iedereen die op zoek is naar nieuwtjes dat wel vinden.
Dat ik AB er op attendeer, maar geen reactie krijg, vind ik flauw. En zeker als het dan een week later geplaatst wordt zonder de tipgever(s?) te vermelden. Laat men dan gewoon mijn naam erbij zetten of mij terugmailen dat het niet interessant is of men het in de gaten houdt. Het is een week later, dus ga ik lekker sluikreclame maken. Zou het vaker kunnen doen, maar dat doe ik niet.
Cantago zegt
Ja! Gelukkig staat het Shell logo er nog!! Niet echt toepasselijk in deze tijden, maar als hij er af gaat gebruik ik NIET minder benzine;) Net zoals rokers wss niet minder gaan roken…
Didier zegt
wat een onzin eigenlijk … het Ferrari F1 team heet officieel: Scuderia Ferrari Marlboro … hun naam hoeven ze toch ook niet te wijzigen … dus wat maakt zo’n streepjescode nu uit ?? (en bij die streepjescode denk ik persoonlijk echt niet aan een pakje sigaretten)