Slecht nieuws voor pomphouders van BP en Shell, goed nieuws voor de automobilist. Deze twee oliemaatschappijen eisen namelijk dat tanken bij hun goedkoper is dan bij de concurrent.
Vaak zijn kleinere pompen in de buurt net even een paar cent per liter goedkoper dan Shell’s en BP’s. En aangezien wij graag op de kleintjes letten, kan dit de Grote Namen in de branche nogal wat klanten schelen. Pomphouders van deze firma’s die niet goedkoper zijn dan de rest, of die te weinig benzine verkopen krijgen binnenkort een ‘boete’ opgelegd van het hoofdkantoor. Een regelrechte machtsgreep, maar de automobilist profiteert er van.
Uitgezonderd zijn de prijsvechters in de branche. Onbemande tankstations zoals de Tango zullen dus altijd iets goedkoper blijven. Maar goed, dan heb je wel weer brandstof van mindere kwaliteit. De pomphouders zijn het er -vanzelfsprekend- absoluut niet mee eens. Trouwens BP, hebben jullie niet ergens één of ander olieleidinkje te dichten, voordat jullie hier gaan soebatten over pompprijzen?
RobertJ zegt
zou mooi zijn als ze de prijzen asap verlagen, wil wel even wat ultimate tanken maar die is nu nog fors(meer dan 10 ct) duurder dan de 95 van kok (onder de 1,50)
Mr. V8 zegt
Ach dat maakt toch niet uit.. Dan gooit onze fijne regering er weer een paar cent bovenop zodat wij alsnog teveel betalen.
Gnermo zegt
@Mr. V8: Ja als Camiel dit leest zal hij wel snel nog even willen graaien.
Off: 2 weken terug bij de Tango prijzen van 10 jaar terug, 1.20 voor 95 geloof ik, er was 45 minuten wachttijd…
ErikkNL zegt
Bij ons in de buurt was dat al heel lang het geval. de BP en de Shell zijn al jaren de goedkoopste dus hier zal het effect helaas niet zo groot zijn :(
Kimbo zegt
Maar goed, dan heb je wel weer brandstof van mindere kwaliteit.
ehh en hoe kom je aan die informatie?
AutomotivePassionNL zegt
@RobertJ
Ik tank al 1,5 jaar BP-Ultimate in de RS omdat ie RON98 nodig heeft. Ja, het kost wat meer, maar wat is die paar euro nou.
Niettemin, als de boel daalt vind ik het best :)
august zegt
Allicht, BP wil graag zijn 297 triljoenmiljard-kostende akkefietje in de Golf van Mexico gecompenseerd zien.
Dic Ta Tuur zegt
Ik sluit me aan bij Kimbo.
Gaarne uitleg hoe u aan de info komt dat de brandstof bij bv. Tango van mindere kwaliteit zou zijn.
Prius zegt
Prima, de BP bij mij in de buurt is standaard een cent of 10 duurder dan de rest vd pompen in de omgeving. Ligt lekker aan een uitvalsweg, dus kassa…
Alwood zegt
laten ze die prijzen maar ff lekker onder de 1.50 houden, dan praten we verder…
Brutus zegt
De pomp prijzen zullen altijd hoog blijven zolang ze hier die accijnzen en belastingen niet verlagen.
Ik tank altijd bij Shell (in Drunen) die geeft 10 cent korting.. Dat is nog meer als het onbemande Avia-tankstation in Waalwijk dus onbemand is niet altijd even goed ;)
KwamTochMaarTochNiet zegt
De ‘kale’ benzineprijs is circa € 0,45. De distributie ervan kost ca € 0,15. Wat de brandstof werkelijk zo duur maakt zijn de accijnzen en de BTW die de overheid ons oplegt. De overheid dus, daar moeten we wezen. Door de overheid worden we collectief belast, denk nog maar even aan het het kwartje van Kok die we nooit meer hebben terug gezien. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwartje_van_Kok
Stemmen zou een mooie oplossing zijn om ons hier tegen te kunnen wapenen maar helaas zullen we geen politici vinden die dit onderwerp op de agenda zetten en zich daadwerkelijk hardmaken voor structurele belastingverlagingen die de staatsburger direct in zijn portemonnee terug ziet.
We zijn niet alleen het haasje met hoge brandstof kosten maar ook met overmatige accijnzen op drank en sigaretten. Als je dat doorrekent lopen de rillingen over je rug. Wat een geld roverij van de overheid.
Laten we blij zijn dat de aardoliemaatschappijen geld verdienen, faciliteren om onze economie op pijl te kunnen houden en nieuwe olievelden aanboren. Dat maakt ons leven een stuk aangenamer dan de onnodige belastingen die de overheid ons oplegt en keer op keer bewijst op schandalige wijze dat geïnde geld te beheren. Om maar wat te noemen; 1,3 miljard verkwanseld aan de Nederlandse Spoorwegen. Miljarden euro’s ontwikkelingshulp (€ 642 per hoofd van de beroepsbevolking) miljarden overheidssteun naar de banken.
En wat krijgt de consument? ZOAB dat er beroerd bij ligt, structureel en collectief in de file staan is na 30 jaar nog steeds realiteit en wat te denken van een spoorwegen netwerk dat sinds 1950 (60 jaar geleden) niet meer is aangepast aan de veranderde reis behoeften. Hoe is dit toch mogelijk in zo’n schijnbaar welvarend land en met die miljarden die er jaarlijks binnen komen aan accijnzen die niet besteed worden waar ze voor bedoeld zouden moeten zijn. Zeldzaam wat een overheid!
E320cdi zegt
@KwamTochMaarTochNiet: lekker betoogje hoor, ik stem voor een Autoblog partij tegen onzinnige belastingen en nutteloze bestedingen van de overheid.
Henk_he zegt
“Ja, de kwaliteit kan verschillen.
Over de kwaliteit van benzine doen de wildste verhalen de ronde. Feit is dat zelfs bij Shell de kwaliteit per tankstation kan verschillen. Dat komt door de wijze van distributie van brandstoffen in Nederland.
Alle tankstations van alle merken in Nederland halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots. Dagelijks melden zich bij dezelfde opslagtank de tankwagens van alle merken: Shell, Esso, Texaco, maar ook de ketens van onbemande tankstations en de traditionele witte pomp. Alle tankstations in een bepaalde regio gebruiken dus dezelfde basisbrandstof, die moet voldoen aan de minimale Europese kwaliteitsnorm.
Het is, kortom, een fabeltje dat de witte pomp alleen maar de restjes van de grote merken toebedeeld krijgt, die dan ook nog eens van slechtere kwaliteit zouden zijn. Wel kan de kwaliteit als gevolg van dit distributiesysteem per regio verschillen. Het is mogelijk dat de benzine in het depot in het oosten van het land uit een ander deel van de markt komt dan de benzine in het depot in het westen van ons land.”
Bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-kwaliteit-benzine-verschillende-pompen.10900
xiran zegt
tango heeft dezelfde benzine als shell, ze dezelfde raffinaderij in rotterdam. bron. tango directeuren zelf
Stefje zegt
@Ricardo:
Fout. Nu is het even voordeliger voor de automobilist. Maar ga eens door denken.. Waarom zou je de benzineprijs als multinational met een gigantische overhead omlaag willen gooien? Omdat je die marge hebt door de volume’s die je draait, in tegenstelling tot vervelende concurrenten die veel minder geld voor brandstof vragen.
Oftewel, gevalletje vervelende concurrenten KAPOT concurreren. En wat gebeurd er als de markt minder verzadigd is? Juist. Dan schieten de brandstofprijzen weer omhoog. Iedereen die ook maar lichtelijk iets met bedrijfskunde heeft gedaan snapt dit nog.
En leg me nog eens een keer uit waarom een vat benzine nog steeds ruim de helft goedkoper is ten opzichte van een anderhalf jaar terug, maar wij nog steeds hetzelfde aan de pomp betalen hier?
jack_abarth zegt
@KwamTochMaarNiet,
Ik heb ooit eens door zitten tellen, dat van elke bruto verdiende euro je nog geen €0,10 overhoud en de rest gaat naar een belasting
Barnato zegt
@xiran
Helemaal mee eens! De zelfde vrachtwagen die hier in de buurt lost rijdt van de shell, gulf, avia en op de terugweg langs onbemande texaco en tango.
_Eend_ zegt
Waarom is benzine van Tango van mindere kwaliteit? Het is gewoon een dochter van Kuwait Petroleum BV. Zelfs bij GeenStijl voegen ze bij dat soort uitspraken een linkje toe..
Voor het eerst dat ik het antwoord vind op Fok!: http://forum.fok.nl/topic/784339/2/25#32645320
boer zegt
Als ik bij de Shell tank, tijd ik toch echt 50 km verder op een tank dan wanneer ik bij de Tango/BP/Firezone tank.
conclusie: De Benzine van Shell is beter, en zeker niet dezelfde als bij andere merken.
sacha zegt
Is dit wel goed voor het milieu jongens?
GTR zegt
@sacha:
milieu!? wat is dat?
jack_abarth zegt
Voor degene die het erover hebben dat brandstof hetzelfde is, verklaar onderstaande kolom dan maar.
Shell V-Power: 97 RON octaan
Total Excellium: 98 RON octaan
Argos 95/E5: 98 RON octaan
BP Ultimate: 102 RON octaan
bron: http://www.klassiekerrally.nl/techniek-benzine/
Barnato zegt
@jack_abarth:
Jij hebt het nu over speciale benzine!
Ik denk dat iedereen het hier gewoon over euro 95 en diesel heeft.
En als je helemaal slim bent ga je gewoon in duitsland bij aral tanken en dan ultimate! Nog hoger octane gehalte ;)
Simpson zegt
@jack_abarth: de tango mixt het met slootwater?
OT: daar maken wij als tankpashouders ons toch helemaal niet druk om :mrgreen: wat zal het uiteindelijk schelen? 3, 4 euro per tank? Interessant voor een baas die dagelijks 500 wagens gevuld ziet worden, maar toch niet (echt) voor de particulier
en natuurlijk een actie om ff wat extra geld binnen te harken om in dat gat in de golf van mexico te kunnen stoppen.
patrick zegt
@boer; zal dat niet een heeeeeel klein beetje aan je rechtervoet liggen?
ot; ik heb wel een verhaal van een collega die bij de bim tankte, waarna ze auto ermee ophield en dus naar de garage ging. bij de garage vroegen ze na een poosje kijken of hij bij de bim had getankt toevallig..
boer zegt
@patrick: misschien een klein beetje.
maar dit verschijnsel is al een jaar redelijk constant over bijna 20.000km
Vreddy_B zegt
Ik tank ook altijd bij Shell. Heb het gevoel dat mijn auto gewoon fijner rijd maar dat zal wel tussen mijn oren zitten.
johanw zegt
wat ik wel eens heb vernomen is dta bij de onbemande tango etc. stations, benzine in de zomer als voorbeeld (overgebleven benzine is uit de winter), welke ene wat andere basis heeft als benzine die voor de zomer is bedoeld.
en ook weer andersom….zodoende zegt men dat het van mindere kwaliteit is, omdat deze niet toegespitst is op het seizoen waarin we dan rijden.
wat precies het verschil is, sla je me dood, dat weet ik niet meer :D
Kuukske zegt
“dan heb je wel weer brandstof van mindere kwaliteit”
Tango is onderdeel van Q8 (Kuwait Petrolium), en over het algemeen is daar de kwaliteit redelijk goed.
Mr. Dj M. zegt
Laat ze eerst maar eens die lek stoppen ja, echt een ramp voor mens en dier daar!
Overigens is er echt geen verschil tussen een onbemande of bemande Shell pomp en ook tussen de verschillende maatschapijen verschilt er weinig. Wel kan er iets anders zijn aan het toegevoegde goedje.
edgar zegt
Wat een mooie betogen worden hier neergezet! heerlijk om te lezen!
Maar even ontopic: maakt het nog verschil in welk deel van het land je zit? in twente kost de benzine op het moment ongeveer 1,45 tot 1,48.
Ik kan me voorstellen dat de distributie van de benzine in sommige regio’s ook moeilijker gaat dan anderen?
G-power zegt
Waar ik niet over uit kan is dat we nog steeds het ‘kwartje van kok’ betalen terwijl die vent nergens meer te bekennen is, zou toch mooi zijn als de benzineprijs daalt met +/- 11 eurocent..
off topic:
hahaha je zou voor de grap eens moeten tanken in een oostblokland (ik had het idee dat ik 50% van mn vermogen kwijt was)
in nederland is mn auto gretig op het gas, en als ik hem dan onderin trap dan zegt ze motor jippieee toerennn :)
maar toen ik in een oostblokland had getankt was het allemaal maar moeilijk en was het zo een beetje het gevoel van nou het is omdat het moet, en hij kwam ook met moeite voorbij de 4500 toeren..
Cantago zegt
Het maakt me allemaal niks uit, zolang ik maar goeie kwaliteit brandstof tegen de laagste prijs heb;) En dat uiteraard voor iedereen in Nederland;)
Rover75v6 zegt
Fijn om in een Jeep Cherokee 3.7 v6 te rijden in Turkije (Duurste benzine is namelijk daar) en een als een m5 zuipende rover75v6 in Nederland (2e duurste in de wereld toch?).. Nou ja.. De auto’s zijn perfect, dus zal ik niet klagen. Maar een beetje hulp is welkom.
CURACAO zegt
Mensen hou toch op over benzine BENZINE = BENZINE.
Het zit allemaal tussen de oren echt waar.
Op Curacao en Bonaire hebben ze hellemaal geen merk benzine ze hebben alleen maar brandstof van Curoil en deze brandstoffen worden allemaal gemaakt op Curacao zelf en die auto’s daar rijden gewoon goed.
Tango is onderdeel van Q8 (Kuwait Petrolium),
en gebruiken alle bij de zelfde brandsfof het zelfde geld ook voor Tinq zij krijgen benzine van de Gulf Oil
nokiaaaa zegt
@CURACAO: benzine wel maar het octaan gehalte tog ni ;)
VW T5 174PK zegt
http://www.metro-mcc.nl/tanken/amsterdam.asp?active=88
Daar staan prijzen op van de Makro in Amsterdam, die zitten vrijwel altijd erg laag qua prijs.
BP en Shell zijn vaak duurder behalve als er een Q8 Tango enz enz in de buurt zit dan zijn de prijzen gelijkwaardig met de ”prijs vechters ”
AudiQuatro zegt
Esso onbemand is zeer goedkoop en goed! Maar als nog vindt ik 080 voor diesel en 100 voor benzine een mooi streven!
Arnold zegt
zo kreeg ik laatst een e-mailtje waarbij het tanken bij deze grote namen werd afrgeraden tot ze hun prijzen omlaag doen….
Dimglor zegt
Van mij mogen alle pomphouders de prijzen verlagen ;)
Klassiekerrally zegt
*kuch* Octaan GETAL *kuch*
On topic
Fijn nieuws voor de consument. De Morris lust ’t liefst BP Ultimate… (het blijft natuurlijk een Britse auto he? ;) )
Scheelt me weer een paar euro per jaar…
En er zit wel wat verschil tussen de benzines, maar ik vermoed dat de elektronica in moderne auto’s daar uitstekend raad mee weet, zodat de doorsnee bestuurder er niets van merkt.
w0o0dy zegt
@Klassiekerrally: bij de Gulf hebben ze superplus (98) dat lust ie vast ook wel…. Bij de Mx5 kun je horen of er 98 of v-power of gewoon euro-95 in de tank zit… Loopt mooier op het dure spul…
w0o0dy zegt
Dat zeg ik natuurlijk ook omdat de Gulf redelijk goedkoop is en je dus toch 98 kunt tanken… Daarnaast krijg je leuke zegeltjes (ouderwets plakken?) en stempeltjes voor de wasstraat… alle beetjes helpen nietwaar?
jack_abarth zegt
Gisteravond getankt bij de BP op de A50 (tussen veghel en eindhoven).
BP ultimate: €1,659
Kom in Tilburg aan bij een BP niet aan de snelweg.
BP ultimate: €1,599
Klassiekerrally zegt
@ w0o0dy: Er is hier geen Gulf pompstation in de buurt. En bij BP spaar ik Freebees ;)
The Honda Spirit zegt
gewoon lekker Shell tanken aan de Havenstraat in Doetinchem, altijd de goedkoopste en ook nog eens de voordeligste en beste wasstraat van de achterhoek.