We zien de vraag naar hybrides al een tijdje toenemen. Onze overheid is hier voor een belangrijk deel mede verantwoordelijk voor, o.a. dankzij maatregelen als de BPM vrijstelling en het lage bijtellingstarief (14%) voor leaserijders. Al die nieuw verkochte hybrides komen op enig moment natuurlijk als occasion op de markt. De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) deed hier eind vorig jaar nogal nerveus over, want de restwaarde van hybrides zou tegenvallen. Volgens de VNA moet de overheid de aanschaf van een hybride occasion eveneens stimuleren. Wellicht is de VNA iets te vroeg in een stuip geschoten, want de handel in hybride occasions is vorig jaar verdubbeld ten opzichte van 2008.
In 2008 werden 2.841 tweedehands hybrides verkocht en vorig jaar is dit aantal zo goed als verdubbeld naar 5.547 hybride occasions, zo becijferde RDC, de grootste informatiseerder in de sector mobiliteit. Op de totale tweedehands markt van ruim 2,6 miljoen auto’s per jaar is dit uiteraard nog peanuts, maar de trend is gezet.
Maar hoe zit het dan met die restwaarde van een hybride? Hybrides kwamen in 1999 in Nederland op de markt. Van de 1.850 in 2010 verkochte hybrides, hebben 34 exemplaren een leeftijd van zeven tot elf jaar. Dit zijn de Priussen van de eerste generatie. Op Marktplaats wordt voor een dergelijke eerste generatie Prius nog altijd een bedrag tussen de 4950 en 7950 euro gevraagd. Van de eerste generatie Prius met bouwjaar 1999 rijdt er in Nederland exact nog één rond. Ben jij toevallig de ‘early adopter’ met die inmiddels unieke Prius? (via: autokompas.nl)
paulusrx7 zegt
waarom wil je zo’n ding hebben pak dan gewoon het ov of de fiets en als ik zo naar het weer kijk stoten we nog steeds niet genoeg co² uit want het is weer beere koud.
timberleek zegt
Ik zou een hybride niet zomaar 2e hands kopen. Je kan niet zien wat er nog ‘over’ is van de accu. Die slijten ook gewoon. en bij slecht gebruik/onderhoud kan dat veel sneller gaan als mensen denken.
En in het geval van een prius zijn nikkel blokken. Die zijn amper zelf te krijgen. Als ze nou gewoon lithiumaccu’s gaan gebruiken. die kun je zo los kopen (voor een fractie van de prijs van de nieuwe originele accu)
Bert zegt
Voor mijn Espace van 9 jaar en 125000 km – perfecte staat – heb ik nog exact 2300 Euro. gekregen. Dan valt die 4950 mij reuze mee!
Bob zegt
De doelgroep voor zo’n gebruikte hybride is ook veel kleiner dan nieuw. Als de restwaarde dan tegenvalt is dit toch bedrijfsrisico voor de leasemaatschappijen. Wat heeft een overheid daar mee te maken?
Jerry iva zegt
@timberleek
Eerst je huiswerk doen.
Nieuwe batterij na vijf ton
De afmetingen van de batterij achter in de Prius II wijkt nauwelijks af van die in de oorspronkelijke Prius; nog steeds is het een pakket NikkelMetaalHydride-accu’s (afgekort NiMH) ter grootte van twee schoenendozen. In de II is de spanning echter verlaagd van 270V naar 200V. Vanaf 2000 zijn in Europa ruim 128.000 Priussen verkocht, waarvan 19.000 in Nederland. Daar moeten toch wel ’n paar exemplaren met batterijproblemen tussen zitten? Harry: “Voor zover ik weet, zijn in de afgelopen negen jaar in heel Europa maar zeven batterijen verkocht ter vervanging van de originele exemplaren. Zeven! Voor dat accupakket hoef je dus niet bang te zijn. Een mooi voorbeeld is de Prius II die in Australië als taxi in drie jaar tijd maar liefst 550.000 kilometer reed. Pas bij ’n half miljoen moest er een nieuwe batterij in, voor de rest waren er geen problemen!” Volgens een woordvoerder van de Nederlandse importeur is er in elk geval nog nooit een batterij vervangen vanwege slijtage. Mocht dat tóch het geval zijn, dan komt dat voor de Prius II neer op € 1.782 inclusief btw en montage en voor de Prius I op € 1.720. Over het opladen van de batterij bestaan nog misverstanden. “NiMH-accu’s moet je, in tegenstelling tot nikkelcadmium- accu’s, juist niet helemaal leegtrekken voordat je ze oplaadt”, legt hij uit. “Ideaal dus voor ’n systeem dat regelmatig de batterij bijlaadt. Om de levensduur een autoleven lang te garanderen, worden de accu’s dus nooit volledig ge- of ontladen. Als de computer aangeeft dat de batterij leeg is, dan is-ie nog voor zo’n 40 procent opgeladen, ‘vol’ betekent in werkelijkheid circa 80 procent.”De auto moet bij stilstand dan ook minimaal eens in de twee maanden worden gestart om te voorkomen dat de accu leegloopt.
Bron: stukje uit de AutoWeek 32 – 2009
Dus volgende keer geen onzin blaten svp
Dennis zegt
@Bob: Dat vroeg ik me in mijn vorige bericht dus ook al af…
Ik snap niet zo goed waar de leasemaatschappijen zich druk over maken, want het leasetarief wordt mede bepaald door de verwachte restwaarde. Met andere woorden: de leaserijder (of zijn werkgever) draait op voor de tegenvallende restwaarde en niet de leasemaatschappij. Of zouden de leasemaatschappijen zich werkelijk zorgen maken over het milieu?
Autogek zegt
Ik vind de restwaarde helemaal niet tegen vallen. Als je kijkt wat ze voor tweedehands Priusen vragen met bepaalde kilometerstanden! 5 jaar oude Priusen met 100.000km op de teller wordt nog steeds vanaf 13000 voor gevraagd. Dat is nog geen 50% pruisdaling in 5 jaar. Dat doet ongeveer elke auto in die klasse. Extra subsidie voor occasions is onzin. Je hoeft al lekker geen wegenbelasting te betalen en je rijdt een lekkere zuinige goed rijdende auto. ;)
De vraag zou sowieso aantrekken als men zich een goed liet informeren. Vele weten niets van de techniek en worden b.v. bang gemaakt/gehouden over de accu’s ( zie Timberleek). De accu’s zijn niet zoals in een gewone auto. Deze gaan veel langer mee. 300 a 400.000km is al meerdere malen bewezen in de praktijk. En daarnaast rijden er al vele Priusen rond met accupakketen van 10 jaar oud op de wereld. En als ze dan op zijn kost een nieuw pakket ongeveer 1200 euro. Klinkt duur, maar wat kost een nieuw roetfilter als de oude versleten is? 800 euro en die moet je eigenlijk elke 80 a 100.000 vervangen.
alfa mannetje zegt
Deze is van 2001 hen ik opgezocht :
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=almelo+mozartstraat&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.58073,9.854736&ie=UTF8&hq=&hnear=Mozartstraat,+Almelo,+Overijssel&ll=52.356627,6.639776&spn=0,0.02738&t=h&z=16&layer=c&cbll=52.35656,6.635607&panoid=mwJXKGDqLkDjVzSyFmz8ZQ&cbp=12,351.66,,0,19.54
Bohica zegt
@Autogek
Wie zegt dat ze zuinig zijn.
De gemiddelde leaserijder met een prius verbruikt ongeveer 1 op 11.
Dan rijdt ik zelf met een 2,5 6cylinder nog zuiniger.
En heb ik 100x zoveel fun en hij ziet er veel mooier uit en is vele malen luxer
Autogek zegt
@Bohica: Weet niet waar jij je verbruikscijfers vandaan heb. Zeker van de gemiddelde “geinformeerde autoliefhebber” hier? De gemiddelde leaserijder rijdt 6 op 100. En van een gemiddelde leaserijder staat vast dat ze vaker meer verbruiken dan een privegebruiker. En hier leaserijder met een rappe rijstijl en dan nog 5,4 op 100km gemiddeld. En over die fun durf ik het ook aan om te zeggen dat het je tegen zal vallen dat jij meer lol heb dan ik. Luxer: Ha, ha, ha. SatNav. 9-speaker sound, full leer, climate, LM’s. Kom maar op met luxer. En je moet wel dezelfde autoklasse tegen dezelfde autoklasse vergelijken. ;)
Cantago zegt
Ik fiets nog liever dan dat ik zo’n ding koop!!
timberleek zegt
@autogek en jerry iva
ik weet hoe nikkel accu’s werken. die 40-80 beveiliging wist ik niet precies. Maar accuslijtage is ook afhankelijk van je gebruik. Als je altijd plankt dan wordt hij amper gebruikt. Dat heeft een andere invloed op de slijtage dan als je altijd rustig op de accu’s wil optrekken.
Dit is overigens ook zo bij motoren.
Die uitvalcijfers zien er trouwens goed uit. Doen ze een stuk beter dan verwacht.
Maar ik ben toch altijd wat terughoudend bij 2e hands elektronica onderdelen(veel slechte ervaringen mee gehad namelijk).
ik had de accu’s een stuk duurder verwacht. Kijk maar eens naar een nieuw accupakket voor een tesla. Die zijn wel een stuk groter maar het is wel een dure liefhebberij. Er zal alsnog een flinke marge op zitten, maar die 1200 valt me dan alles mee.
een voorbeeldje van accu marges: Neem bijvoorbeeld een laptopaccu (makkelijk voorbeeld). Een nieuwe accu voor mijn laptop kost bijvoorbeeld ruim 100 euro. Als ik gewoon nieuwe cellen koop ben ik nog geen 40 euro kwijt. En dan heb ik nog redelijk dure cellen genomen.
timberleek zegt
@autogek
wie zegt dat ik de techniek niet ken?
Ik heb me alleen niet verdiept in de systemen van de prius. Ik kende die cijfers niet. Ik keek alleen naar mijn (niet al te beste) ervaringen met accu en elektronica levensduur
Autogek zegt
@timberleek: ” Ik zou een hybride niet zomaar 2e hands kopen. Je kan niet zien wat er nog ‘over’ is van “de accu”. Die slijten ook gewoon. en bij slecht gebruik/onderhoud kan dat veel sneller gaan als mensen denken.”
Hierin laat je zien dat je de Prius techniek en accu’s niet ken. Je heb het over de Prius accu’s en dat deze sneller slijten dan men denkt. Maar de cijfers geven heel wat anders aan. Je heb het hier nergens over andere accu’s/ervaringen, maar over de Prius accu’s. ;)
Maar goed, nu je de cijfers heb denk je er misschien toch weer anders over. LOL.
Laus zegt
Hmm…enige interessante rekenmethode is het vergelijken op kilometerprijs waar ALLES inzit. Ik denk echt dat je prius/hch dan behoorlijk goedkoop uit de bus gaat komen.
Ik riep om het hardst dat ik nooit zo’n batterijmobiel zou leasen. Maar nu rijd ik braaf in een HCH, omdat er geen enkel ander merk is dat me enigzins aanspreekt met een dergelijk slim concept. Het is verder een simpel sommetje: 29000 euro en 14% bijtelling(HCH) of 24000 euro en 25% bijtelling (bvb een Octavia). Die laatste is dan snel 100 euro p/m duurder. Ze zijn allebei lelijk, en bijzonder snel zijn ze ook niet voor die prijs, zeker de laatste heeft niet al te veel mee voor die prijs. Ik heb geen hond en een chronisch geldgebrek, dus de keus lijkt me dan vrij makkelijk. Sure, ik zou liever een BMW3 of nog beter een Saab of een amerikaan rijden, maar die zijn in de lease helemaal niet te betalen als je budget 150 euro p/m is inclusief eigen bijdrage en bijtelling.
Laus zegt
@hierboven: die 150 euri komt natuurlijk wel de werkgeversbijdrage bij zo rond 700 euro en 55000km per jaar.
Laus zegt
@Bohica:
Ik rijdt tussen 1 op 16 en 1 op 19 met de HCH. En ik rijdt pittig door maar wel slim(uitrollen/anticiperen, hard optrekken op batterij, CC). Mijn ex rijd tussen 1 op 11 en 1 op 14 in datzelfde ding. En ze rijdt echt niet sneller/harder. Het zijn absoluut auto’s waarin je moet leren rijden als in spelen met je pedalen en metertjes. Als je erin rijdt alsof het een koekblik is, rij je niet zuinig. Ik denk ook dat daar meer aandacht moet worden besteed.
timberleek zegt
@autogek
ik zeg al in mijn reactie dat de cijfers er heel goed uit zien. een stuk beter dan verwacht inderdaad.
Autogek zegt
@timberleek: Dus? Zou je nu wel ooit overwegen om een 2dehands Prius te kopen?
Dat was mijn bedoeling met : Misschien denk je er nu anders over. ;)
timberleek zegt
@autogek.
voorlopig niet.
de priussen die nu aangeboden worden zijn superlelijk ;-)
het nieuwe type is al een stuk beter (nog niet moeders mooiste imo), maar die is nog niet echt opgerukt op de 2e hands markt.
Als er echt een keer mooie hybrides komen, maybe
Dimglor zegt
Mja zo’n wagen zou ik al niet nieuw kopen, dus zeker niet occasie ;)
blaat zegt
Zo nutteloos die wagens, de mileage van een prius haalt m’n zwager ook met z’n Passat Wagon TDI en daar kan je tenminste nog wat in kwijt. Om over de looks nog maar niet te spreken.
Vroegwakker zegt
Dennis: “Van de 1.850 in 2010 verkochte hybrides, hebben 34 exemplaren een leeftijd van zeven tot elf jaar. Dit zijn de Priussen van de eerste generatie. Op Marktplaats wordt voor een dergelijke eerste generatie Prius nog altijd een bedrag tussen de 4950 en 7950 euro gevraagd. Van de eerste generatie Prius met bouwjaar 1999 rijdt er in Nederland exact nog één rond.”
Zo lijkt het wel of er van alle Prius 1 wagens in Nederland slechts enkele tientallen nog rijden.
Was het maar waar(voor mij), de waarde van mijn Prius 1 zo heel hoog zijn.
Ik kan je vertellen met mijn bijna 10 jaar oude Classic, het verbruik nog steeds geweldig. Bij dezelfde route en rijstijl nog hetzelfde als jaren geleden.
Zelfs ietsje beter nog, of ligt het aan mijn rijstijl?
Hoe dan ook, zou je op de hoogte zijn, dan wist je dat het getal van ca 460 oorspronkelijk verkochte Prius 1, er nog steeds ongeveer hetzelfde aantal rondreden in NL.
Vroegwakker zegt
@blaat, Je Blaat!