Sommige auto’s hebben het in zich, daar wordt je gewoon spontaan vrolijk van als je ze ziet. Bijna alle kleuren passen, maar geel staat deze A110 uitzonderlijk goed.
Je zou het bijna vergeten, maar de Fransen kunnen ook leuke auto’s maken. Dan heb ik het niet over Molsheim, want zo Frans is dat niet. Een Bugatti heeft simpelweg te veel vermogen en is te zwaar. Nee, een echte voiture de rêve is licht en wendbaar. Zoals Colin Chapman het gewild zou hebben. Zo ook de Alpine A110. De vederlichte A110’s hadden begin jaren ’70 slechts een klein Renault-motortje nodig om vooraan te rijden in het wereld rally kampioenschap. Na deze successen heeft Lancia de achterwielaandrijving en middenmotor op de Stratos overgenomen. Deze auto bleek veel sneller, en zette daarmee de A110 buiten spel.
De gespotte 1300VC heeft een 81pk Renault viercilinder achterin liggen. Een van de zwakkere motoren verkrijgbaar in de Alpine, maar sterk genoeg om de 700kg tweezitter van de plaats te krijgen. De topsnelheid lag ruim boven de 200km/u. Renault-veiligheid was in die tijd nog niet aanwezig, maar rally-uitvoeringen hadden natuurlijk een stevige kooi. Bekijk meer plaatjes op autojunk.nl.
Met dank aan KD-Producties voor de spot!
Petsmaster zegt
In de straat waar ik ben opgegroeid had een bewoner er ook zo eentje. Weliswaar in saai grijs, maar vond het altijd leuk om naar te kijken. En nu nog steeds. Al valt me nu wel op hoe ‘lief’ ie er eigenlijk uitziet.
Cantago zegt
best een geinig apparaat! Die gele kleur staat hem ook echt prima;)
lincoln zegt
zo ..
dan sta je voor lul met je spiksplinternieuwe sportscar + pumastickers ..
Jimmie zegt
Vanwege de successen heeft Lancia het ontwerp van haar Stratos grotendeels op de A110 gebaseerd.
-edit: het kwam niet goed over, en is aangepast, bedankt-
Bron voor deze onzin?
EJS zegt
Ja, die staat op mijn, overigens ellenlange, droomlijst met auto’s die ik ooit nog eens wil hebben.. Beetje de Elise van seventies!
morty zegt
hij staat niet op de lijst om te hebben maar wel om te rijden.
BasK zegt
Deze staat dagelijks bij STAM in Bussum.
Hupke zegt
Leuke wagen, alleen naar wat ik heb horen zeggen ontbreken de anti-roll baren.
Heb eigenlijk nooit niet opgezocht of dat onzin is of niet.
EJS zegt
@Hupke:
Als dat zo is is dat iig ook zo verholpen..
vincent996 zegt
Leuke auto. Daar wordt ik vrolijk van, en dat zeg ik niet vaak over franse auto’s.
integralechubasco zegt
@alwood
Dit autootje heeft de motor achterin net als de Porsche 911, de Lancia Stratos had de motor middenin. Lancia heeft helemaal niks overgenomen van deze Alpine. zijn werelden van verschil.
de Sjonnies zegt
@integralechubasco:
Klopt, eigenlijk is de Stratos het mooiste samenraapsel ooit !
Dimglor zegt
Blijft toch een prachtige wagen dit :)
Oscar zegt
Leuke auto, maar niet zo bijzonder voor de homepage van autoblog toch? Misschien vind ik dat alleen maar aangezien ik er elke dag langs fiets…
de Sjonnies zegt
Technisch is het een Renault R8 Gordini, vooras, achteras en motor + bak. Is in de loop der jaren door getjoend tot aan de zeer succesvolle 1600SX’ met een gekietelde Renault R16 TS motor.
Werd ook in Spanje gefabriceerd onder de naam Fasa Espana in Brazilie door Interlagos en zelfs in Dacia land Roemenië
Heb als jochie een hele stapel polyester carosseriën zien staan in Dieppe, bij Alpine dat weer opgericht is door Jean Redele; later verkocht hij de tent aan Renault om als Alpine Renault verder te gaan; wat uiteindelijk Renault Sport is geworden.
Voor de freaks : dit is een latere, herkenbaar aan de oranje Citroën Dyane knipperlichtjes voor.
The360box zegt
Mooi toch met 81 Pk 200KM. Daar kan onze Xantia met 94Pk niet aan tippen maar is dan ook 2 x zo zwaar. ;)
integralechubasco zegt
@ de Sjonnies
achja de stratos..
waren de de laatste A110’s niet uitgerust met een 1800 cc motor. staat me iets van bij dat de groupe 4 A110’s ermee reden…
de sjonnies zegt
@integralechubasco:
’t is een soort van super amateur rally en heuvelklimwagentje, ze werden idd door fans zwaar gemodificeerd; er zijn zelfs A 110’s met een Renault Turbo motor en bak gebouwd en verbouwd.
En bij Alpine zelf,was veel ’te regelen’ voor de autosport.
1800 weet ik niet meer precies, groep 4 silhouette werd veel in Duitsland gedaan door heuvelklim fanaten.
De straatversies kregen later een verwarmde voorruit.
rs133 zegt
@BasK: Nee hoor, daar staat hij niet meer. Staat gewoon bij 15a nu;).
Mr. Dj M. zegt
Mooie spot 8)
Vanquish zegt
Super mooie bak! Eén van de mooiste van Franse bodem vind ik.
PCCB zegt
@de Sjonnies: Oprecht bedankt voor de bijdrage. Ik weet weer wat meer over deze schitterende wagen!
_Eend_ zegt
Mocht ik ooit de loterij winnen dan is de Alpine A110 de eerste auto waar ik mezelf op trakteer. Ik wilde altijd een blauwe, maar deze kleur heeft me toch ernstig aan het twijfelen gebracht.
*droomt verder*
Wouter zegt
Dit is geen “echte” Alpine A110 maar een fase (gebouwd door Renault in Spanje en niet zoals het bij een echte Alpine/Renault Sport in Dieppe, Frankrijk)
Afwerking is minder dan een exemplaar dat in Frankrijk is gebouwd en alles in de auto staat in het Spaans.
de sjonnies zegt
@Wouter:
Dan is het toch een echte volgens mij; ok die-hards en puristen zullen alleen maar een Franse willen hebben, maar die kosten een vermogen.
De motor uit deze is afkomstig van de Renault 12 Ts, die destijds ook in Spanje werd gebouwd en de Renault R8S was de Spaanse ‘Gordini’
Stond er ooit eentje op e-bay, zonder motor in de Vs, die is weggegaan voor $ 4500, maar ik had net daarvoor iets anders gekocht en moest em laten lopen.
Het grote voordeel van deze Alpines tegenover een 911 van dezelfde leeftijd, is dat onderdelen voor de Alpines vele malen goedkoper zijn; behalve een gemodificeerde cilinderkop a la Gordini, dat kost een vermogen.
L-Fred zegt
Van de retro-auto’s mag deze zeer serieus weer terugkomen! Wat een mooi ding!
peter - italia zegt
de rally kooi bood ook niet veel veiligheid hoor… er zijn een stel equipes zwaar gewond of zelfs overleden bij een koprol doordat de stalen kooi gewoon door het plastieken ‘chassis’ brak…
_Eend_ zegt
@peter – italia: Dat is normaal bij een Alpine toch? Als je aan een andere autoliefhebber verteld dat je toch wel graag een Alpine wil hebben dan is de eerste reactie meestal “Oh, zo’n plastic doodskist bedoel je?”
rs133 zegt
@Sjonnies: onderdelen goedkoper? Zie jij maar eens (nieuwe) onderdelen voor een Alpine te vinden…
de sjonnies zegt
@rs133:
mecaparts in Frankrijk
Le bon coin voor velgen en andere delen of GBS voor nieuwe Gotti’s
Vooral Mecaparts maakt veel, dus als je er eentje hebt, op naar Bourges !
Wouter zegt
@Sjonnies,
Deze auto stond bij een grote Renault Meeting in Nijkerk. Ik ben er zeker van dat het een fasa is.
Als je ze naast elkaar zet, zie je duidelijk verschillen.
de sjonnies zegt
@Wouter:
Ik geloof je zeker en idd de afwerking van een Fasa is idd wat grover.
Jurrian zegt
Wat een geweldig ding! ik weet er niet veel van, maar heb er eens in nederland op de snelweg een blauwe voorbij zien komen en was gelijk verliefd. beetje jammer dat ze een fortuin kosten en natuurlijk vrij zeldzaam zijn.
waar staan van die roemeense of spaanse te koop sjonnies?
integralechubasco zegt
gotti’s zijn toch wel de mooiste velgen ooit :)
zo vindt ik hem op zijn mooist…
Ricardos zegt
Dit is de auto van Jan en Geerlof Stam, namen staan trouwens ook op de zijkant. Auto staat inderdaad bijna altijd bij Stam Bussum, of soms in Soest
mark zegt
Jammer dat deze auto nooit echt een opvolger heeft gehad. De A310 moest dat worden maar die was een stuk groter en zwaarder en daardoor nooit succesvol in rally’s. De renault 5 turbo kwam het dichts bij als een waardige opvolger van de A110. Wat die rally uitvoeringen betreft in het begin reden ze nog met 1300 motoren maar aan het einde reden ze met 1800 motoren. De laatste groep 5 rally versies hadden zelfs een 16 kleppen kop. Ook is er ooit een 1600 turbo gebouwd met 240 pk!. Dat was de eerste rally auto ter wereld met turbo. Bovendien hadden de rally versies een lichtgewicht carroserie ten opzichte van de straat modellen. Mocht er ooit weer een alpine komen dan hoop ik dat weer net zo iets wordt als de A110.