De DTM heeft -sinds het vertrek van Opel- nog maar twee merken om mee te spelen: Audi & Mercedes. Vorig jaar werd al bekend dat ze in Beieren aan het flirten waren met de Duitse raceklasse. Deze week werd het zo goed als officieel, en de concurrerende merken zijn maar wat blij met hun nieuwe oude tegenstander.
Sinds 1992 is BMW niet meer actief geweest in de Deutsche Tourenwagen-Masters. En aangezien het Formule1-avontuur voor BMW ten einde is en ook de WTCC voor hun niet helemaal lekker loopt, wordt het weer hoog tijd om bespoilerde DTM M3’s richting de circuits te sturen.
Audi en Mercedes zien deze verrijking van het DTM-veld wel zitten. Blijkbaar zijn de twee uitgekeken op elkaar en hebben beide merken zin om de strijd met BMW aan te gaan tussen de kerbstones. BMW heeft laten weten dat ze mikken op 2012 om dan de strijdbijl weer op te graven en écht te gaan racen in de DTM. (bron: Formule1, rendering: JonSibal)
Tot slot: hard gaan en hard crashen, dat kunnen DTM-wagens ook best goed.
Met dank aan iedereen voor de tips!
EJS zegt
Leuk! Weer wat meer afwisseling in ’t DTM, en die sport is iig leuker om te kijken dan ’t F1..
willemseles zegt
Die goeie ouwe tijd met nog herkenbare straatauto’s (die van nu kosten een miljoen).Ben vaak geweest naar de DTM in die jaren. Echter, anders dan dat videootje doet voorkomen, ging het tussen Alfa (155’s) en Mercedes.
gr.
willem
petervd3 zegt
DTM! xD
Philip zegt
Moet dat niet de E90 M3 Sedan zijn normaal gezien?
EJS zegt
@Philip & AMG Powerrr:
Het zijn in feite ook alleen maar body’s, technisch hebben die auto’s niks meer met straatauto’s te maken;) Zogenaamde Silhouet racers dus;) Dat ze voor bovenstaande fotoshop een m3 als basis hebben gebruikt doet er toch eigenlijk niet toe, ’t resultaat was toch ’tzelfde geweest; een zwaar bespoilerde carroserie met een V8 van rond de 470 pk..
AMG Powerrr zegt
Waarom niet gewoon een gemodificeerde 335i (E90). Mercedes zet toch ook geen C63 in, en Audi geen S4?
lambo4all zegt
@AMG Powerrr: de huidige wagens lijken op de straatwagens, alleen dan zwaarbespoilerd. daar houdt het echter toch wel op, de motor is naar achter geplaatst (4 liter v8) en de bestuurder zit ongeveer op de plek waar je normaal je benen hebt achterin (in het midden tussen de achterbank en de voorstoelen). even een feitje, ze gaan in 2.8 seconde naar 100, dan krijg je wel door hoe weinig C klasses en A4ren dit nog zijn. toch nog steeds een van de beste raceklasses!
lambo4all zegt
@lambo4all: de motor is VERDER naar achter geplaatst.
JMWPvG zegt
Mooi Filmpje , die goeie oude tijd ;-)
bozewolf zegt
Awesome filmpje!
M-lover zegt
vroeger was het toch nog net iets mooier, toen moest er nog enige link met het straatmodel zijn… nu is dat alleen nog de looks.
Zou ik ook doen als ik bmw was, DTM en ook in WTCC blijven, maar dan ook met diesels!
revstars-net zegt
sowieso moet een DTM bolide 4 deurs zijn ;)
Hupke zegt
Nu nog zien wie ze gaan kunnen strikken als rijders.
Matthis zegt
Het is Deutsche Touring Meisterschafft
M-lover zegt
was het niet tourwagen meisterschaft?
Danny zegt
Nu nog alfa terug met de 8c motoren in omgebouwde 159 carosserie’s en het is helemaal af!
spykerboy zegt
heb voor de verandering me niet ge ergerd aan de muziek!! pade er wel bij, trouwens wel super die terug keer, nu nog alfa en volvo en ze zijn compleet:D
HanWik zegt
kerbstone = curbstone?
Monnie zegt
De oude Merc’s en BMW’s in de DTM waren supergaaf, dat waren wagens die je op straat kon tegen komen. De huidige DTM-ers zijn dat allang niet meer. En dat is juist heel jammer, ze moeten terug naar de “simpelheid” van vroeger.
mbevo zegt
@Monnie: helemaal met je eens:)
Jeff zegt
@ Revstars-net: deed een tijdje geleden de TT van Audi niet mee…
revstars-net zegt
@Jeff:
Klopt maar die regel is daarna ingevoerd, om de auto gelijk te trekken.
..porsche.. zegt
die zwart grijze mercedes 190 is echt te gruwelijk
beter dan die bmw e30’s
Philip zegt
@ EJS: ik had het in feite enkel maar over de body hoor. :)
Aangezien er in de DTM enkel sedan’s rijden tegenwoordig. :)
Ralph zegt
Als het een silhoutte racer is zoals je beweert…
Waarom is er dan zoveel verschil tussen Mercedes en Audi.
(Opel heeft nooit kunnen aanhaken)
Het is géén NASCAR, Superstars V8 enz.
TT was Der Abt… totdat de ITR besloot om enkel 4-deurs ipv. Coupé toe te laten.
Nog steeds een mooie klasse die buiten de landsgrenzen van Duitsland racet.
Euh. die 8C motor is gewoon een Ferrari motor, zoals die ook in de Maserati zit.
En laat het renderen maar over aan Amerikaan Jonsibal!
ascari15 zegt
pleas laat ze weer gaan racen op de nurburgring
Luc zegt
Klassieke muziek en DTM
http://www.youtube.com/watch?v=xCS7CBcHxtA&feature=related
Luc zegt
The sequel
http://www.youtube.com/watch?v=BHMkiLOaBgY&feature=related
lambo4all zegt
wordt geweldig om BMW weer te zien de 3 beste primium merken vechtend voor het podium, ga zeker kijken!
De verschrikkelijke Barbiepop zegt
Die rottige muziek altijd op de achtergrond, snappen mensen die dit soort filmpjes maken dan niet dat men gewoon het heerlijke brute geluid wil horen i.p.v. die ongeinsireerde Duitse baggermuziek ;)
Armbeiter zegt
@ Ralph
De reden waarom er verschil in zit is dezelfde reden als er verschil zit tussen de Ferrari en Mclaren in de F1 en de Audi en Peugeot in de sportscars. Kortom, het zijn niet dezelfde auto’s zoals in de F3 of GP2.
Dimglor zegt
Juij.. De 3 grote Duitse merken in competitie met elkaar :)
Altijd leuk :)
Esprit_de_Flandre zegt
M3 DTM photoshopje met een link naar die Vision-concept-dinges. Leuk gevonden.
GLTSRY zegt
Ze kunnen niet met elkaar en niet zonder elkaar, maar een strijd zonder een van de drie is niks en is veel minder interessant
Chevelle zegt
Misschien een domme vraag maar waarom is het toegestaan dat een merk als Alfa Romeo mag meedoen terwijl het niet Duits is?
RND zegt
daar wordt je toch gelukkig van:P
jammer alleen dat de sport steeds meer gt3 stijl krijgt… zeker deze rendering.
GOD zegt
Der BMW-Vorstand hat eine positive Grundsatzentscheidung zum Einstieg von BMW in die DTM ab der Saison 2012 getroffen. Für eine Teilnahme müssen bestimmte Voraussetzungen erfüllt sein. Dies teilte das Unternehmen heute in einer Presseinformation mit. Die Techniker von BMW Motorsport treffen entsprechende Vorbereitungen für einen Einstieg des Premium-Automobilherstellers aus München. Als Fahrzeugmodell für das geplante Engagement in der DTM soll der BMW M3 dienen.
Die Basis für den Einstieg von BMW bildet das neue DTM-Reglement, welches der DMSB (Deutscher Motorsport Bund e.V.) derzeit in Zusammenarbeit mit dem DTM-Rechteinhaber und -vermarkter ITR e. V. entwickelt. Unterstützt wurde die Reglement-Entwicklung von den Ingenieuren der Hersteller Audi, BMW und Mercedes-Benz. Das Reglement soll künftig auch dazu dienen, DTM-Fahrzeuge zusätzlich international in anderen Rennserien einsetzen zu können.
BMW war bereits in den Jahren 1984 bis 1992 in der ‚alten‘ DTM aktiv und konnte zahlreiche Erfolge verbuchen. Unter anderem gewann der damalige BMW-Pilot Volker Strycek den Meistertitel im Premierenjahr. Weitere Meistertitel folgten in den Jahren 1987 und 1989.
Zitate zur Pressemitteilung von BMW
Hans Werner Aufrecht, 1. Vorsitzender des Vorstands, ITR e.V.:
„BMW in der DTM – darauf warten die DTM-Fans seit geraumer Zeit. Wir haben stets versucht, unsere Zukunftsstrategien auf den Einstieg weiterer Hersteller auszurichten. Das scheint jetzt Früchte zu tragen. Jetzt gilt es, sich nicht auf seinen Lorbeeren auszuruhen und mit vollem Engagement weiter an der Plattform DTM zu arbeiten. Ich bin überzeugt davon, dass wir mit dem neuen DTM-Reglement auf dem richtigen Wege sind. Wir heißen BMW herzlich in unserem Kreis willkommen.“
Dr. Wolfgang Ullrich, Audi-Sportchef: „Im Namen von Audi sage ich schon jetzt: Herzlich willkommen in der DTM. Wir freuen uns über die neue Konkurrenz aus München, die ohne Zweifel stark sein wird. Mit seiner langen und erfolgreichen Tradition im Tourenwagensport und vor allem in der DTM passt die Marke BMW perfekt in die Serie hinein. Ich bin mir sicher, dass die Mannschaft schnell lernen wird und sich innerhalb kurzer Zeit konkurrenzfähig präsentiert.“
Norbert Haug, Mercedes-Benz Motorsport-Chef: „Das ist eine positive Nachricht nicht nur für die DTM, sondern für den Motorsport insgesamt. Sie unterstreicht, wie wichtig und zielführend es war, dass Audi und Mercedes-Benz an der DTM auch in sehr schwierigen Zeiten festgehalten haben – sonst gäbe es diese hervorragende Plattform heute gar nicht mehr. Und wie hervorragend die Plattform DTM ist, wissen wir nach sieben Siegen in den letzten zehn Rennen sehr wohl – alleine in Deutschland erreichte Gary Paffetts Sieg in unserer Mercedes C-Klasse am letzten Wochenende eine kumulierte TV-Quote von 20 Millionen – und das ist ein großartiger Wert.“
Tommy2 zegt
Aah lkkr, de Duitse 3 strijdend op de baan, altijd leuk! :D
Seroo zegt
@luc
Dat is geen klassieke muziek als ik mij niet vergis is dan Bond ^^.
En alsjeblieft maak die DTM weer spannend met meer concurrentie tussen de nu al rivaliserende merken. Hopelijk komen er dan weer een paar knijterharde AMG/M/RS modellen :P.
trigger565 zegt
@Seroo: Dit is Vanessa Mae, een violiste die ervan houdt om moderne elementen (beat e.d.) in klassieke muziek te mengen, hier brengt ze (als ik me niet vergis) een variatie op La Folia van Corelli ;)
OT: Telkens als ik naar de DTM keek, stelde ik me voor hoe gaver het zou zijn als er een paar BMW’tjes zouden bijrijden, ipv altijd dezelfde audi’s of mercedessen
Rick-dos zegt
Zij blij, wij blij, iedereen blij.
Ben benieuwd. Wellicht dat ik het ook daadwerkelijk weer ga volgen.
m5 zegt
Schnitzer en Alpina gaan ook weer dtm rijden het wordt weer een mooie klasse
the-budel-guy zegt
dit word leuk audi mercedes en bmw in de DTM hopelijk gaat
het hard tegen hard
vincenzo zegt
Nou ik zie geen Alfa 155 in het filmpje, en iedereen weet wel waarom….ja de rest zat er allemaal achter haha. Hopen dat Alfa ook weer terugkomt, kunnen ze weer de baan aanvegen met die superieure duitse rammelbakken.
trigger565 zegt
@ mezelf: ik bedoel natuurlijk eende he deel uit herfst (uit 4 seizoenen) van Vivaldi.
bozewolf zegt
@trigger565: Winter ;)
2007 Corsa 1.3 CDTI zegt
Wat een supergaaf filmpje hebben jullie toegevoegd aan dit nieuws-itempje! Echt heerlijk; wat was die MB 190 toch een gave bak destijds!!!
BakPouwww zegt
eindelijk dat bmw weer mee doet. en trouwens leuk filmpje
:)
mb man zegt
geweldig die oude filmpjes.Dat waren nog eens tijden.
RND zegt
ik was een beetje aan het zoeken, kan iemand me vertellen waarom BMW het ooit verlaten heeft?
Bisazza zegt
Wel, als Alfa nu meedoet met een mooie 159 en weer heerser is over de DTM is het feest compleet
Bisazza zegt
Ter illustratie,
http://forum.alfaclub.nl/templates/scarb/resizefix.php?originalsize=http://img221.imageshack.us/img221/5449/alfa159dtmjn6.jpg
Ramshoek zegt
Even een reactie op een kreet ergens een stuk naar boven.
Vroeger stond DTM inderdaad voor Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, tegenwoordig staat de M voor ‘Masters’. Er schijnt een FIA regel te zijn dat een nationaal kampioenschap (Meisterschaft) slechts 1 maal buiten de landsgrenzen van dat land mag rijden. De DTM wil internationaal gaan en doet een hele serie europese landen aan. Dat ze de titel Meisterschaft daarvoor in moeten leveren, daar hebben ze schijt aan (en terecht).
Trouwens, Het huidige DTM vind ik van een zaaddodende saaiheid. Net als in de Formule 1 kunnen de wagens elkaar niet dicht genoeg meer naderen voor een lekker potje close racen. Ook zijn de wagens fysiek te gevoelig (al die flaps en vleugeltjes en zo), waardoor body contact vermeden wordt. Daarbij spreekt een strijd tussen slechts 2 constructeurs me ook niet echt aan (hoewel daar nu aan gewerkt wordt…)
Het is te hopen dat met de toetreding van BMW ook het reglement wagens gaat opleveren die, in ieder geval optisch, dichter bij straatauto’s gaan zitten.
Ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan het Italiaanse Superstars Kampioenschap, waar met productieauto’smet dikke V8 motoren wordt gereden. Een technisch bureau zorgt er middels een serie maatregelen voor dat de dicht bij de productie staande auto’s aan elkaar gewaagd zijn, een systeem dat ook in de GT sport goed blijkt te werken…
lambo4all zegt
@Ramshoek: ik vind het stukje van dat de wagens elkaar niet dicht genoeg naderen een beetje ononderbouwd.
http://www.youtube.com/watch?v=cpJGl1jMHNs
Petsmaster zegt
Photoshop of niet : vette M3!! Kijk er naar uit, DTM is altijd leuk :)
weirdo zegt
geef mij maar een lada sport dtr veel beter xdd
pedro zegt
blijft mooiste autosport :d
ben blij dat bmw en ms opel terug gaan meedoen :d