Een goed begin is het halve werk. Het welbekende gezegde is niet van toepassing op dit prototype van de nieuwe Mercedes M-klasse. Afgelopen weekend raakte het prototype van de Mercedes SUV in Duitsland betrokken bij een ongeluk. Zeer spijtig met dodelijke afloop.
Het ongeluk gebeurde in de vroege uren op de A81 Autobahn nabij het Duitse Rottweil toen een 52-jarige Daimler medewerker in het prototype een testrit maakte. Een tweede auto stond stil op de weg nadat deze de linker vangrail had geraakt. Twee bestuurders van andere auto’s (29 en 57 jaar) kwamen de gestrande automobilist te hulp. Toen de 25-jarige automobilist uit zijn beschadigde auto wilde stappen, werd hij geschept door de Mercedes SUV.
Het prototype sloeg door de klap over de kop en kwam meters verder op z’n dak terecht. De 25-jarige automobilist overleefde de aanrijding helaas niet. De bestuurder van de Mercedes werd met ernstige verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. De twee behulpzame automobilisten konden nog net op tijd over de vangrail springen. De 57-jarige automobilist raakte daarbij lichtgewond.
De politie moet de schuldvraag nog officieel vaststellen. Op het stuk A81 waar het ongeluk gebeurde, worden vaker Mercedes en Porsche prototypes getest. Liefst in het donker vanwege pottenkijkers. Er geldt op de weg geen snelheidslimiet. De videobeelden tonen een grote ravage. (via: spiegel.de)
mb man zegt
De mercedes is dus veilig bevonden.Zeer spijtig natuurlijk voor die 26 jarige
Bomkat zegt
Erg triest. Maar naar mijn idee is dit niet de eerste keer met een prototype van Mercedes. Was er een paar jaar geleden ook niet een dodelijk ongeval onder soortgelijke omstandigheden?
Wat ik me kan herinneren werd dat erg breed uitgemeten in de Duitse pers.
York zegt
Mensen die het liefst aan de snelheidslimiet van hun wagen rijden.. Dit kunnen de gevolgen zijn voor als iemand anders dat ook wenst te doen en jij tegen de vangrail staat.
Lan_Evo zegt
Wow wat een ravage inderdaad.
@mb man
Wat een domme opmerking man.
xilver zegt
25-jarige.. niet 26-jarige.. hoor maar het bericht
-edit: je hebt gelijk!-
mb man zegt
Lan evo.HOezo. Waar maak je je druk om man.
mb man zegt
Tegenwoordig wordt alles volgens mij met opzet niet begrepen.JAmmer
Flamingo zegt
ja de mercedes zal behoorlijk hard hebben gereden maar midden op de snelweg uit je auto stappen is ook niet erg verstandig
Peter zegt
@Flamingo: iemand die met zijn auto in de vangrail hangt, kan moeilijk blijven zitten.
sven2 zegt
@Peter: ik weet nu niet hoe erg de schade al was voor de aanrijding met de ML, maar waarschijnlijk had hij toch nog tot aan de pechstrook kunnen doorrijden/uitrollen, niet?
Peter zegt
@sven2: waarschijnlijk niet, gezien het feit dat er anderen gestopt en uitgestapt waren om hulp te bieden en misschien stond hij wel op de pechstrook (dat is uit het artikel niet op te maken) Ik ben ook niet zeker of men in Duitsland zijn auto mag verplaatsen na een ongeval zonder dat de politie de nodige vaststellingen gedaan heeft.
w0o0dy zegt
Bij ongevallen met slachtoffers geldt automatisch dat de bestuurder van het voertuig dat het ongeval veroorzaakt onderwerp is van een justitieel onderzoek. Als er geen limiet geldt dan is de regel dat je strafrechtelijk vervolgd kan worden ivm het veroorzaken van het ongeval en het onverantwoord hard rijden… het is dan ook best mogelijk dat de medewerker van Daimler daadwerkelijk de cel in moet na dit ongeval…. triest, maar dat is wel hoe het werkt in Duitsland. You drive fast, You mess up, you are responsible.
sven2 zegt
Gecondoleerd aan de familie, maar ik heb een kleine vraag. De man die gestorven is, is dat degene die met zijn auto stil stond omdat zijn wagen de vangrail raakte? ik kom er niet goed aan uit, sorry…
spykerboy zegt
tja kan gebeuren hea….
LC zegt
Eland test?
spykerboy zegt
ok ik denk dat ik met me vorige reactie een relletje ben begonnen hier op AB…
Arnold zegt
dat is niet heel mooi sterkte aan de familie maar die daimler man was die nou 52 of 57 ??? of is die van 57 nog iemand anders? ik vind het een onduidelijk verhaal :)
JK 733 zegt
was het vorige keer niet met een porschetestrijder die omkwam? herinner mij ook zoiets
BJ zegt
@JK 733:
Klopt, dacht ik ook.
Overigens… vroeg me nu meteen eigenlijk af of die prototypes allemaal wel straat legaal zijn? Kan me niet voorstellen dat die netjes gekeurd worden voor ze op pad worden gestuurd… Of kunnen fabrikanten daar ontheffing voor krijgen? Geen idee hoe zoiets werkt, maar met dit soort ongevallen wordt dat toch wel relevant.
Dimglor zegt
@JK 733: Ja herinner mij daar ook iets van.. De bestuurder was volgens mij zelfs dood…
ot: Jammerlijk ongeluk, maar versta al niet meteen waarom die jongeman uit de wagen stapte…
janklaassen zegt
Erg voor die 26-jarige;
maar Mercedes moet dus minder gevaarlijke opdrachten geven.
floryn zegt
Hier een artikel met details voor de mensen die het vergeten waren. DIt is al meer dan zes jaar geleden gebeurd.
”The autobahn speeder known as Turbo-Rolf, who contributed to the death of a young woman and her daughter, was jailed for 18 months today.
The verdict ended a trial which has stirred passions across Germany, even resulting in death threats against the judge, Brigitte Hecking, apparently from a person or a group sympathetic to the man who was driving at over 155mph at the time of the crash.
Rolf Fischer, a 34-year-old test driver for DaimlerChrysler, looked pale and shook his head repeatedly after Judge Hecking found him guilty of manslaughter. “There has never been a car accident in the modern history of Germany that has so aroused popular feeling,” said prosecutor Matthias Marx.
He had demanded a 21-month sentence – in part as a signal to other high-speed tailgaters on the motorway network – but will probably not lodge an appeal. The defence is demanding a retrial.
Herr Fischer, said the judge, had been speeding legally down the fast lane of the A5 – most stretches of the German Autobahn have no upper speed limits.
He flashed the car of the 21-year-old mother who was accompanied by her two-year-old child, and signalled that he wanted clear passage. “It was a driving manoeuvre that occurs hundreds of times a day,” said the Tagesspiegel newspaper today.
“It usually works out alright because the driver in front keeps his nerve and switches lanes without panicking. But on July 14, 2003, it all went wrong.”
The woman lost control of her car and crashed fatally into some trees. Herr Fischer, said the judge, drove on.
Later he rang the police to ask details of the accident. This aroused initial suspicions.
Four witnesses were heard and it quickly became clear how difficult it is to judge visual testimony in high-speed cases. One witness identified Herr Fischer’s car, a Mercedes CL600 Coupe, on the basis that it had two separated headlamps on either side.
But the witness himself was travelling at 158mph and was being overtaken; his observation was based on a split-second assessment.
There were two test drivers on the stretch of motorway at the time. One was Herr Fischer’s boss, driving a Mercedes S Class. This prompted speculation that the employee could somehow have been covering for his boss, but the judge was ultimately convinced by the witnesses. Much of the questioning hinged on whether the witnesses could tell the difference between the two models of Mercedes.
The jail sentence – which will have to be served out and will not be suspended – is strict by German standards. Even so, said Rainer Bogs, spokesman for the Karlsruhe prosecutor, the “fast lane tailgaters on German Autobahns will not be deterred. We must still reckon with irresponsible overtaking hundreds of times a day.”
Two wooden crosses, a smaller one representing the infant daughter, have been planted on the accident site. The family of the dead woman left the courtroom today to place flowers on the Autobahn crash scene.”
[from The Times/England]
Bomkat zegt
@floryn: dat is de situatie die ik bedoelde. Ik kan me ook nog wel herinneren dat het een discussie losmaakte over de maximumsnelheid. Zal mss nu ook wel weer komen.
RSX zegt
@sven,
Voertuig A (25 jarige bestuurder) is tegen de vangrail aangereden.
Vervolgens komen 2 bestuurders helpen voertuig B en C (29 en 57 jaar).
Voertuig D Mercedes Prototype (52 jarige daimler medewerker) komt aanrijden en schept de 25 jarige bestuurder van voertuig A die op dat moment uit zijn auto probeerde te stappen. Bestuurders van B en C konden nog op tijd aan de kant springen.
Nu vraag ik me 2 dingen af, hadden de bestuurders van voertuig B en C duidelijk gemaakt dat er een ongeval was gebeurd (denk maar aan grootlicht, waarschuwingslichten enz.) dan zou voertuig D het wel gezien hebben? of hij reed natuurlijk flink door omdat er toch geen snelheidslimiet geldt.
Esprit_de_Flandre zegt
@sven2: Zo heb ik het ook begrepen.
Man raakt vangrail, man stapt uit, man is dood.
@Arnold: Daimlerman is 52, helpende hand 2 is 57. Maar wat heeft dat voor belang?
Arnold zegt
@Esprit_de_Flandre: eigenlijk weinig maar ik d8 dat ze die daimler man bedoelen had te snel gelezen :oops:
@bernd: aantekeningen waren niet nodig hoor :oops: :)
bernd zegt
@sven2 en Arnold: Lees het artikel nog eens langzaam door, maak desnoods wat aantekeningen, dan komen jullie er wel uit.
Esprit_de_Flandre zegt
@Dimglor: Als je een ongelukje hebt, hoe klein ook, stap je uit op de schade te bekijken. Natuurlijke reactie. Maar op zo’n weg zorg je natuurlijk best dat je zo snel mogelijk achter de vangrail komt. Maar ja, waarschijnlijk de tijd niet gehad…
HDM zegt
@w0o0dy: is dat hier niet net zo met fietsers? Zij mogen de fouten maken, als zij aangereden worden is het toch automatisch de schuld van de persoon in het voertuig. Dat herinner ik me tenminste…
Wat ik niet snap, is hoe een SUV van meer dan anderhalve ton gewicht door één persoon van misschien 80kg aan te rijden zo verwoest kan worden? Daar is wel wat meer gebeurd dan enkel een persoon aanrijden, waarschijnlijk uitwijken.
w0o0dy zegt
@HDM: vergis je niet…. het ligt in Duitsland toch wel anders…hier in NL moet aangetoond worden dat je onverantwoord hebt gereden EN dat de dood van de man een logisch gevolg is van je handelen, dat je had kunnen voorzien. Men gaat uit van een overtreding met noodlottig gevolg.
In duitsland is het feit dat je boven de 130km/u hebt gereden EN een ongeval hebt gehad op zich al genoeg om aan te nemen dat het onverantwoord was. Daarmee kom je dan automatisch voor een strafrechter… geen overtreding met noodlottige afloop, maar een misdaad….
Je rijdt bewust harder dan 130 dus neem je bewust het risico van een ongeval op de koop toe en is het jouw verantwoordelijkheid om de veiligheid van anderen als richtlijn te nemen bij alle volgende handelingen… Doe je dat niet dan is gevangenisstraf een reële mogelijkheid. Hier in NL zul je alleen in heel bijzondere gevallen ooit achter de tralies komen.
80kg raken met 100km/u is een gigantische hoeveelheid energie, vergis je niet.
RSX zegt
@HDM,
Fietsers zijn idd kwetsbare verkeersdeelnemers.
1. Persoon aangereden inclusief de auto (persoon stapte uit dus je kan er van uit gaan dat hij naast zijn auto stond)
2. Uitwijken
De Fiets zegt
Dat krijg je met die bizarre snelheden in Duitsland. Gewoon niet harder (kunnen) dan 120 is meer dan genoeg.
Flamingo zegt
@De Fiets:
wat doe jij hier?
laatst was er ook zo’n poll op msn.nl;
minister huppeldepup wil een begrenzer op auto’s gooien zodat ze niet harder kunnen dan 150km/u.
WTF!
er waren ook nog behoorlijk wat mensen het ermee eens
WTF!
Dennis21 zegt
@hdm : die persoon was nog bezig uit de zijn auto te komen dus wss heeft de proto ook zijn auto geraakt …dat zou een wonder zijn als hij ’t had overleeft
bozewolf zegt
Das wel ongelofelijk hard gegaan dan.
Alcantara zegt
Ik kreeg al bijna angst om nog hard te rijden op de snelweg…maar het slachtoffer werd aangereden toen hij uitgestapt was. In een moderne auto zit je dus nog steeds veilig en kun je rustig 200+ blijven rijden
floryn zegt
@ Bomkat
Ja dit soort tragische voorvallen grijpen politici aan om met een mooi verhaal over snelheidsbeperking aan te komen. Dat verhaal van zes jaar geleden met de moeder en dochter die overleden was wel een stuk mediagenieker. Deze jonge man had misschien zelf wel wat hard gereden en was daardoor in slip geraakt.
Je kunt wel overal regels voor maken, maar dat is zo zinloos omdat de dingen 99,99 procent van de tijd goed gaan. Hoe had de bestuurder van de Mercedes moeten weten dat er iemand midden op de weg staat in het holst van de nacht.
Ik ben benieuwd wat het onderzoek oplevert. Er is trouwens nog nooit iemand overleden aan te hard rijden ;)
Rimmert zegt
Ja, wat ik begrijp uit het verhaal is dat de gecrashte auto op de linkerbaan stond en dat de andere twee auto’s gestopt zijn op de vluchtstrook. Met waarschijnlijk de alarmlichten aan. De Mercedes testauto heeft waarschijnlijk vervolgens de linkerbaan verkozen om vrij baan te geven aan de vluchtstrook waar het leek alsof twee auto’s pech hadden. De auto die links in de vangrail was gecrasht en daar nog stond heeft waarschijnlijk de lampen allemaal stuk gehad/ uit gehad. Waardoor de Mercedes die auto over het hoofd heeft gezien en er vol op is geklapt met die snelheid. Waarschijnlijk was op dat moment de bestuurder nog aan het uitstappen en heeft daarbij het leven gelaten.
Erg noodlottig geval, waarbij de Mercedes bestuurder misschien te gemakkelijk gedacht heeft ow daar staan twee auto’s rechts met pech ik ga er aan voorbij op de linkerbaan, allicht dat hij in ieder geval terug had gekund naar normale snelheid om meer overzicht te houden en in het donker nog makkelijker te reageren. Maar misschien was daar ook helemaal geen tijd meer voor bij zijn snelheid.
Helaas kan in ieder geval 1 iemand het niet na vertellen. En mensen sta daar alsjeblieft toch even bij stil. Ik snap dat het het werk is van de bestuurder van de Mercedes, maar alsnog is elk verkeersslachtoffer te betreuren!
troublesome88 zegt
Waarschijnlijk gewoon in slaap gesukkeld, tegen de vangrail wakker geworden en keihard op rem getrapt.. Uitstappen moet je dan natuurlijk nooit doen, als het zo is gegaan tsjah eigen schuld.. Maar als die misschien klapband had dan is het wel spijtig, alsnog nooit gelijk uitstappen, eerst spiegels kijken of wagen toch op de velg naar de vluchtstrook rijden..
max zegt
krijg je ervan als je je kind achter het stuur laat.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/27/9-jarige-mag-van-papa-los-in-een-getunede-ml63-amg
Flamingo zegt
de op de kop liggende merc is trouwens paars
DikkeD zegt
das wel balen hebben ze met pijn en moeite een prototype gemaakt en raakt hij bij de testrit in de kreukels
Ponrow zegt
@DikkeD: dit is eigenlijk niet om met te lachen:-s
Het is niet slim om uit te stappen op autostrade maar aan die mazda te zien was er in blijven zitten ook niet veel veiliger geweest?
C220AMG zegt
Heftig verhaal, ook al staan we er niet bij stil dat dit behoorlijk vaak voor komt, enkel niet met prototypes.
@ De fiets,
Ga fietsen. Als zo’n begrenzer erdoor komt, weet ik het niet meer hoor, de betutteling.
Thomas Bol zegt
Allereerst, ondanks ze het niet lezen, veel sterkte aan de nabestaande en betrokkenen! Wel zo netjes om even te vermelden. Maar nu weten we in ieder geval wel dat we massaal de nieuwe ML moeten vermijden, veelste gevaarlijk!
@Defiets
Uit onderzoek is gebleken dat er in verhouding in Duitsland minder ongevallen gebeuren op ongelimiteerde snelwegen dan in Nederland waar je constant op je snelheid moet letten. Daarnaast is de concentratie van de automobilist op hoge snelheid ook meer, wat resulteerd op een sneller reactievermogen.
Ik betrap me er zelf ook wel eens op dat ik niet goed oplet tijdens de traject controle op de S12 bij Utrecht omdat ik steeds om me odo-meter moet kijken. Heel irritant!
Thomas Bol zegt
A12 bij Utrecht, uiteraard
VW Freak zegt
Mercedes = Goekgekeurd.
Alleen vergeten er REMMEN op te zetten.
Bij mercedes is het alleen maar: ik moet zo snel mogenlijk vooruit komen, maar aan stoppen ednken ze niet hoor.
Kijk bv. naar audi: KERAMISCHE REMMEN?
Die familie, Gecondoleerd.
Mark zegt
nu opeens een snelheidslimiet instellen gaat nergens over want er zijn wel meer dodelijke ongevallen op de autobahn gebeurt in de afgelopen jaren.
@VW Freak
volgensmij hebben de SLR Mclaren, SLS en de SL Blackseries toch keramische remmen ;)
Mark zegt
gecondoleerd voor de familie ofcourse ;)
9000cse zegt
Zondagavond ben ik rond 22.00 uur langs die plek gereden. De bandensporen waren nog duidelijk te zien. Op de radio, SWR 1 BW, werd er in het nieuws nog steeds melding van gemaakt.
Ik rijd de A81 van Stuttgart naar de Zwitserse grens meer dan 80 keer per jaar. Op zondagen meestal tussen 21.00 uur en 23.00 uur. Op donderdagnacht meestal tussen 01.00 uur en 03.00 uur.
Op zondagen is er meestal rond die tijd veel verkeer vanuit Stuttgart en wordt er vreselijk hard gereden. Snelheden van meer dan 200km/h zijn er heel gewoon. Op de donderdagnachten is het er vrij rustig rond die tijd met meestal alleen wat vrachtverkeer en ik zie er ALTIJD wel een paar prototypes van Mercedes of Porsche.
Het zal niemand verwonderen, dat ik er (op de terugweg bij daglicht de volgende dag) veel slipsporen over erg lange afstanden en kapotte vangrails zie.
Over dit ongeluk werd op de radio gemeld, dat de proto-SUV met zeer hoge snelheid is ingereden op de auto van het dodelijke slachtoffer, dat die auto in twee stukken was gereten en dat de motor eruit was geslingerd.
Tevens werd gesproken over macho rijgedrag van testrijders, die menen meer rechten te hebben dan andere weggebruikers. Er werd gemeld, dat het beroepsrijders zijn, die hun verantwoordelijkheden moeten kennen en aan wie ongelukken extra streng aangerekend dienen te worden.
Overigens wordt hier op AB (maar ook elders) te vaak aangenomen, dat je er in Duitsland zonder snelheidsbeperking maar op los kunt rijden. Niets is minder waar! Er geldt een adviessnelheid van 130 km/h. Ben je bij een ongeluk betrokken en heb je harder gereden dan die 130, dan zal dat gevolgen hebben bij zowel de rechter als ook bij je verzekering.
Nog mijn medeleven met de nabestaanden van het slachtoffer.
bozewolf zegt
@9000cse: tnx voor de achtergrond info. Iemand kaartte het eerder ook al aan dat de Duitsers dan soms wel geen limiet kennen maar ze wel heel streng zijn als je betrokken bent bij een ongeluk.
Ik ben wel benieuwd wat dit losmaakt in de Duitse politiek en samenleving.
PeteyCore zegt
Vergeleken met die andere auto ziet de mercedes er nog goed uit :O
Thomaz zegt
Wat mij betreft heeft iedere snelle auto van nature meer rechten op de autobahn. Dus gewoon oprotten met je 1.6 hatchbackje en maak ruimte voor de Mercedes’en/BMW’s/Audi’s op de linkerbaan. En anders gewoon aan de kant knipperen met de bi-xenon, zoals het hoort.
de Sjonnies zegt
@Thomaz:
Ben jij wel helemaal goed bij je hoofd?
troublesome88 zegt
@Thomaz: I have to say, he’s got a point..
Dennis zegt
@ VW Freak: waar haal je die onzin vandaan?
KUYL zegt
Als ik het zo lees is het een echt ongeluk, ongelukkige samenkomst van gebeurtenissen en omstandigheden.
the-budel-guy zegt
@ Thomaz ik ben een enorme fan van hard rijden we doen het ook vaak genoeg met onze audi (wel in duitsland natuurlijk) maar we hebben ook respect voor de 1.6 jes en ander voertuigen en knipperen met je bi-xenon lichten zal ik je afraden is in duitsland verboden.
OT: een zeer ernstig ongeluk maar om nu gelijk te zeggen van gooi die begrenzer van 150 er op of 120 is meer dan genoeg is ook overdreven want of je nou met 250 of 120 imand aan rijd dood is hij dan bijna zeker.
floryn zegt
@ Thomaz
Volgens mij moet je een auto die sneller rijdt op de Autobahn sowieso vrij baan geven. Bedoel je dat?
the-budel-guy zegt
@ VW Freak waar heb je het over mercedes heefd juist vrij goeden remmen en volgens mij was bmw van zo snel mogelijk vooruit komen. (niks mee bedoelt voor de BMW fans)
als je met je mercedes vrij hard rijd zo als dat vaak gebeurt op de autobahn dan is je remweg wel wat langer dan anders :P
rover zegt
ik vind het duitse systeem goed. Er is vrijheid( om hard te rijden) maar als je daar gebruik van maakt neemt je verantwoordelijkheid toe. Knallen mag, maar zorg ervoor dat het niet misgaat. Gaat het wel mis, dan mag jij aantonen dat je niets anders had kunnen doen( en minder hard rijden had je zonder bevallende of zwaargewonde passagier altijd kunnen doen). Voor de testrijders; topsnelheidachtig rijden `s nachts op de openbare weg.hmmmm. Helaas krijgen de tegenstanders van vrijheid weer een argument met dit voorval. Duits woord is toepasselijk: Schade!
ps: Autoblog levert genoeg artikelen om grappig over te zijn….is dit er ook een? Dan doe je alsof wat je zegt geen betekenis heeft of je hebt schijt aan het feit dat je ook jezelf ermee benadeelt…doe es over denken
the-budel-guy zegt
duitsland is gewoon een top land vol gas als je wil maar volgens mij was het boven de 130 per uur ben je niet vezekert nou wij rijden er weekelijks (bijna dan) en als wij 240 gaan worden wij nog ingehaald en wij hebben er nog nooit ongelukken mee gemaakt.
"Beetje Verward zegt
Rover schreef: “ik vind het duitse systeem goed. Er is vrijheid( om hard te rijden) maar als je daar gebruik van maakt neemt je verantwoordelijkheid toe. Knallen mag, maar zorg ervoor dat het niet misgaat. Gaat het wel mis, dan mag jij aantonen dat je niets anders had kunnen doen”.
Mee eens. Ik denk alleen dat het Duitse systeem in Nederland slecht zou uitpakken. Duitsers rijden meer vanuit verantwoordelijkheid, Nederlanders meer vanuit hun eigenbelang (die leuke VOC koopmansgeest, weet je nog wel?). Geef je een Nederlander de ruimte dan probeert ‘ie nog iets meer te pakken. Niet doen dus.
Cantago zegt
Dus als ik het goed begrijp heeft een prototype Mercedes een persoon geschept die uit zijn auto stapte na een ongeluk op de Autobahn? Die helpers waren zeker met te weinig om even de weg van gevarendriehoeken te voorzien oid? Erg jammer dit, lijkt me een geval verkeerde plaats verkeerd moment…
VW Freak zegt
@Mark : Inderdaad, en in de rijtest is gebleken dat de SLR MCLaren niet GOED REMT, Koop je voor zoveel geld een auti, kun je niet eens fatsoenlijk remmen, ja na 1 uur warm te hebben gereden, dan nog de vraag, remmen ze wel goed? ;)
Joost zegt
Een snelheidslimiet is geen garantie voor weinig verkeersdoden: de feiten en cijfers van 2009:
– Duitsland, Noordrijn Westfalen
– 17.933.086 inwoners
– N-wegen: 100km/u, autosnelwegen: 100, 120, 130 of geen snelheidslimiet.
– 621 verkeersdoden in 2009
– Nederland
– 16.587.551 inwoners,
– N-wegen: 60 of 80km/u, snelwegen 80, 100 of 120 limiet.
– 720 verkeersdoden in 2009
Conclusie: maximumsnelheid op de snelweg helt geen ene donder, dit soort gruwelijkheden horen nu eenmaal bij de mens en het verkeer en zijn nooit te voorkomen.
Mark zegt
@ VW Freak
koop jij maar een A1 met keramische remmen :P
Mr. Dj M. zegt
Zeer ernsitg ongeluk, ben bang dat beide schuld hebben. De gestrande auto was waarschijnlijk niet voldoende zichtbaar en de Mercedes heeft waarschijnlijk gewoon heel hard gereden.
GerreLekker zegt
Hij zal een scherpe afrit genomen hebben en het ESP systeem zal te laat ingegrepen hebben….
Benz.. zegt
@Thomaz: Doe even normaal, rechtsextremistisch figuur..
OT: Mijn innige deelneming naar de familie en verdere kennissen.
Ik weet niet hoe hard de Mercedes-bestuurder gereden heeft en ik ga ook niks speculeren. Echter: Hard rijden is niet moeilijk. Het is gewoon zaak dat je bij dergelijke snelheden goed anticipeert en nog beter geconcentreerd bent dan normaal.
Een ongeluk zit in een klein hoekje.. Helaas. :(
willie zegt
hmmm, zijn wat reacties “weggevallen”. toch geen gevalletje
Autoliefhebber zegt
Das behoorlijk kut, maar de botsproef is geslaagd neem ik aan?
Benz.. zegt
@Autoliefhebber: Doe normaal man..