De Fiat Group heeft in Turijn het businessplan voor 2010-2014 gepresenteerd en daarin is uiteraard ook de toekomst van Maserati beschreven.
Uit het businessplan blijkt dat de Italianen van plan zijn om de Quattroporte te vervangen. Het nieuwe model zal prijstechnisch zodanig worden gepositioneerd dat deze meer concurreert met modellen als de Mercedes-Benz S-klasse en de BMW 7-Serie.
Daarnaast komt er een nieuw model in een lager segment, waardoor een Maserati voor meer mensen bereikbaar zal zijn. Het entry-level model zal een vanafprijs krijgen van nog geen 55.000 euro (ex. belastingen). Daarmee moet het model een concurrent worden voor premium modellen als de BMW 5-Serie, Mercedes E-klasse, Audi A6 en Jaguar XF.
Wanneer we de twee nieuwelingen precies mogen verwachten is nog niet duidelijk, maar het businessplan bestrijkt de periode van 2010 tot 2014. Hopelijk dus uiterlijk 2014 en misschien wel eerder. (via: carscoop)
Jipp zegt
dat word leuk, een echte premium auto in het a6 segment!
verder ziet het er ook allemaal goed uti, de quatroporte mag nog wel even mee van mij!
Kaje zegt
Doodzonde! Maserati moet gewoon exclusief blijven, als ze gaan concurren in het E-klasse segment vind je er zometeen een op elke hoek van de straat.
Lustigson zegt
@ Kaje
Of kun je straks in Amsterdam zelfs ’n Masetaxi bestellen…
Entwicklung88 zegt
Een Maserati in het hoge E-segment? Willen ze concurreren met de Duitsers gaan ze er zeker een diesel in leggen..
GijsSpierings zegt
@Entwicklung88: Dat kun je in Eindhoven ook hoor haha.
Jan zegt
Met 55.000 euro ex belastigen concurreer je niet zo snel met eklasses hoor. Reken maar op een V8, dus met btw en bpm word dat makkelijk meer dan 100.000 euro.
Eric zegt
Zouden beter naar onder toe concurreren met Z4,Cayman en SLK ipv. een kleinere 4 deurs!!!!!!!!!!!!!!
jan1666 zegt
ach..rustig maar iedereen
jullie klagen nu wel ”oh oh oh hij raakt zn exclusiviteit kwijt” maar als je even verder denkt dan weet/zie je dat hij duurder wordt dan de A6/E/5 en dus in de lease minder aantrekkelijk is, dus komen er minder.
wees blij duitse-fanboys, jullie merkje blijft helaas weer ongeschonden..
Laurens zegt
@jan1666: kan ook zijn dat maserati de dominatie van de duitsers niet aan gaat vallen. Daar zijn al zovelen mee op de bek gegaan, nu probeert Infinity het weer :-)
Imba zegt
@Laurens: ”Daar zijn al zovelen mee op de bek gegaan, nu probeert Infinity het weer”
Ieder merk wat het ”opneemt” tegen de duitsers hebben al gewonnen wat betreft betrouwbaarheid/kwaliteit/prijsverhouding.
Het is dat mensen zich nog steeds vasthouden aan hun duits”embleem”.
John zegt
Mooi merk, mag van mij best een beetje duur blijven. Nu is het exclusiever dan een 7-serie/A8, en zo hoort het!
Duur = mooi ;)
skier zegt
@John: Haha dat zei ik vroeger ook altijd over kleding tot ik het een paar jaar geleden opeens zelf moest gaan betalen:P Nu ben ik maar een arme student, dus had 2 keuzes… of goedkopere kleding of minder kleding.
ontopic: Uhm ben benieuwd, heb het nooit echt gehad met Maserati misschien dat ze dat in de toekomst kunnen veranderen
xilver zegt
Een lagere premiumklasse lijkt me niet slecht… Wordt idd duurder dan de A6 ofzo dus blijft ie wss nog vrij zeldzaam op de weg. Wat de quattroporto en de gt betreft moeten ze wel hun exclusiviteit behouden, maar ik denk niet dat ze hierin gaan inboeten
floryn zegt
Lijkt me wel leuk om eindelijk weer een opvolger te krijgen van de Ghibili. Zo kun je jonge mensen ook wat bieden. Dat ze de Quattroporte goedkoper willen maken snap ik niet helemaal. Ze willen natuurlijk meer volume, maar als ze ook al een 5-serie concurrent gaan maken is dat toch niet nodig? Het is juist leuk dat de Quattroporte een gat vult tussen de duitse premum limousines en de nog duurdere auto’s.
@Dennis ik ben nu wel heel benieuwd wat de Fiat group in gedachten heeft voor Lancia!
Specht zegt
Een kleine Maserati wordt dus eigenlijk een soort van vervanger van de Alfa 166 (waarvan de opvolger niet meer komt).
rsh zegt
Ah, naast de BMW 5-serie een tweede premium auto in dit segment.
Mooie V6/bi-turbo V6 of V8. Kom maar door!
Je kan niet te weinig mooie auto’ s op de weg hebben!
skier zegt
@rsh: leuk om een provocerende opmerking in een onschuldig jasje te stoppen. Nu komen er natuurlijk allemaal mensen die gaan zeggen dat een Mercedes E-klasse ook ‘premium’ is en de Audi A6 ook en dan krijgen we weer een hele discussie, wat natuurlijk weer leuk leesvoer is:P
Ik persoonlijk vindt de 5-serie en E-klasse premium en de A6 niet, maarja dat is mijn mening. (gebasseerd op eigen ervaring)
de Sjonnies zegt
Da’s dus de reden waarom Alfa geen 166 opvolger gaat maken, ze willen kijken hoe de Maserati badge het gaat doen in dit segment.
L-Fred zegt
@de Sjonnies: lol, dat is nu eens een positieve benadering! Ipv downgraden van de Masserati is het nu upgraden van een Alpha ;-)
Cantago zegt
Maserati daalt dus van het topsegment naar het premium segment? Beetje jammer… Of is het omdat Ferrari met een Panamera concurrent gaat komen? Want dat zou wel apart (gaaf mss?) zijn!
Hupke zegt
Terug ene maserati Ghibli en Biturbo???
Bob zegt
Als ze volume willen maken in deze klasse zullen er wel flink wat dealers bij moeten komen.
Autoliefhebber zegt
De Quattroporte is zijn houdbaarheidsdatum nog lang niet voorbij.
Mooi tijdloos design!
Geldt overigens ook voor de GranTurismo.
RP zegt
Die E-segment Maser zal op het 300C platform gebouwd worden. Ik ben benieuwd of er een V6 komt en of die een beetje Maserati geschikt is.
Esprit_de_Flandre zegt
Geen SUV op de toekomstige Alfa? Vreemd…
lincoln zegt
passie en emotie noemt men dat knullies ..
en Cash in de grote mensen-taal ..
Entwicklung88 zegt
@ GijsSpierings
Eindhoven? Whut?
Dimglor zegt
Leuk, een opvolger voor de Quattroporte :)
De Fiat groep heeft zeker onlangs als z’n plannen voor al z’n merken openbaar gemaakt zeker? Is al de 3de deze week ;)
erik zegt
@ autoblog
ik vind dit wel heel slordig hoor, op het plaatje staat duidelijk MEER dan 55k, niet MINDER
Pieter zegt
Lijkt mij een zinvol besluit om ook in die E klasse vertegenwoordigd te zijn, daar had de groep eigenlijk alleen de Alfa 166 voor, maar die is prijstechnisch niet serieus te nemen. Een Maserati badge is gevoelsmatig toch een niveau hoger en dat kan de doorslag geven om die hogere kosten toch te accepteren.
gschoots zegt
Ik denk dat Fiat ook ziet dat met het instorten van de wereldeconomie er toch ineens een stuk minder auto’s worden verkocht en als je omzet wilt blijven draaien zul je meer goedkope auto’s(denk ook aan de AM Cygnet) moeten gaan verkopen en in tegenstelling tot Ferrari kan het qua modellen gamma ook wat makkelijker…
meneersander zegt
zullen we dit niet doen?
lambo4all zegt
dit kan helemaal geweldig worden, OF de hele status van Maserati gaat eraan! laten we maar hopen op dat 1e:)
Bart zegt
We hebben al zoveel brand stretch gezien, (Audi A1, Aston Rapide, Porsche Cayenne) dan kan dit ook nog wel. Niet bij voorbaat kansloos of slecht voor het merk. Aston Martin Cygnet gaat me te ver overigens. Dus een kleinere Maser, waarom niet. Zal niet bij Ferrari worden gebouwd, dat is te duur. Hopelijk geen 4WD en ik hoop zeker dat er geen diesel komt!