Begin deze maand schreven we dat de Verenigde Staten Toyota een boete wilde opleggen van 16,4 miljoen dollar. De National Highway Traffic Safety Administration zou bewijzen in handen hebben waaruit zou blijken dat de Japanse autobouwer al langer bekend was met de problemen van de “hangende gaspedalen”, maar hier te laat op zou hebben gereageerd.
Toyota wil de inhoudelijke behandeling van een rechtszaak niet afwachten en heeft besloten om het bedrag te betalen om daarmee de zaak te schikken. De autobouwer benadrukt hierbij dat dit niet moet worden opgevat als een schuldbekentenis. Toyota blijft volhouden naar eer en geweten te hebben gehandeld en wil de kwestie liefst zo snel mogelijk vergeten en focussen op de toekomst. Een slepende zaak, kost veel energie en geeft alleen maar negatieve publiciteit, terwijl Toyota positief naar de toekomst wil kijken.
Wonden likken, niet jammeren en doorgaan. Een slimme zet als je het mij vraagt, want ik begin er hoe langer hoe meer van overtuigd te raken dat er in de Verenigde Staten veel meer belangen spelen dan enkel de veiligheid van de auto’s. Het zou voor de Amerikaanse autobouwers, en daarmee de Amerikaanse economie, en daarmee de Amerikaanse schatkist, namelijk helemaal niet slecht uitkomen wanneer Toyota een stuk marktaandeel verliest ten gunste van de eigen autofabrikanten. Bovendien is de hoogte van de boete, een fractie van wat alle terugroepacties Toyota hebben gekost en nog zullen kosten. Ik zou uit sympathie -of is het toch medelijden?- bijna een Prius kopen. Oeps, nu snel even mijn mond spoelen. (via: detroitnews)
ddr zegt
pak maar bleekwater dan als je de mond gaat spoelen :)
Yuri zegt
Hahahaha @ddr
Nja lijk me ook wel een slimme zet om van al dat gezeik af te zijn..
paulusrx7 zegt
ze worden ook belachelijk gemaakt en belachelijk hard aangepakt. wat daar geflikt wordt slaat helemaal nergens op.
Fova zegt
Autoblog, jullie lopen wel een beetje achter. Vanochtend stond het al in de Telegraaf!
lincoln zegt
en west-europeanen zijn in eens massaal misbruikt door “de kerk” ..
want schuld bekennen is cashen ..
Autogek zegt
Dit is voorlopig nog niet voorbij. Toyota bashing is de nieuwe olympische sport geworden. Goed dat Toyota dit snel af wil handelen op deze manier. Ze hadden het toch nooit kunnen winnen met lange rechtzaken in de rechtbanken van Amerika. Ze zijn allang veroordeeld!
lincoln zegt
@Autogek: alles heeft een prijs .. knullie ..
mb man zegt
Aanpakken dat tuig.Er zijn ruim dertig mensen omgekomen en het was stil ge houden.Die boete kan mij niet hoog genoeg zijn.
mc zegt
@mb man
Ik denk dat elk jaar meer mensen in een volkswagen overlijden in Nederland dan in een prius in de VS. Je kunt je afvragen of deze sterfgevallen door de auto veroorzaakt worden of dat er andere oorzaken zijn..
mb man zegt
Het is bewezen dat de ongelukken door toe doen van het voertuig gebeurt zijn
mc zegt
@mb man
Het is dus niet bewezen dat de fout bij de auto lag. Er is geprobeerd om deze fouten tevoorschijn te laten komen bij tests, maar dat is nooit gelukt. Het kan dus net zo goed zijn dat iemand zelf een ongeluk heeft veroorzaakt en het dan Toyota in zijn schoenen probeert te schuiven.
krissie zegt
Lees net elders dat ze ook Landcruisers en Lexus SUV’s gaan terugroepen omdat ze soms omvallen . Dit gaan ze dan dmv nieuwe software proberen recht te breien…. Kan ook nog wel bij het gaspedaalgate, het remprobleem, en het vertikken om een paar dopjes aan te brengen waarmee de vloermat blijft waar hij zit, en dus niet onder pedalen schuift.
Ik blijf wel lekker duits rijden, ondanks wat tevredenheidsonderzoeken aangeven!
Imba zegt
@krissie: ”Ik blijf wel lekker duits rijden, ondanks wat tevredenheidsonderzoeken aangeven!”
Goed zo!! Jij staat waarschijnlijk elke maand in de garage.
jan1666 zegt
@mb man
hoeveel dodelijke ongelukken gebeuren er omdat een ander merk een fout verdoezelt? Als die merken het later bij de volgende inspectie fixen..(vooral duitse merken doen dit)
tja..denk is na voor je wat zegt kleuter
mb man zegt
JAn kom terug als je verstand heb tman.Je rijdt zelf zeker zon emotieloos hok
robert--123 zegt
@mb man: Ja, Duits auto’s! Die barsten van emotie! Volkswagen! Audi! Merecedes! Joepie! Echt hot, not.
Ik heb een hekel aan zo’n pro-Duitse houding. (Alsmede pro-Aziatisch overigens.)
mb man zegt
Toyota is toyota niet meer .Slechte dieselmotoren,rammelen enz.
robert zegt
@ dennis,
Dennis voor mij had ik je eerlijk gezegd al afgeschreven als blogger maar dit bericht berust meer op waarheid en realiteit en geeft goed weer hoe Amerika nu echt omspringt met Toyota. Ga zo door!
w0o0dy zegt
Recent lieten de verkoopcijfers van Toyota in de VS al weer een 41% stijging zien ten opzichte van vorig jaar… Beaten but not defeated.
toyotaprius zegt
@w0o0dy: Tja dan heeft de actie wat mi groot en deels bedoeld is om de eigen markt te beschermen. dan ook amper effect gehad. Wat zal actie nr 2 gaan inhouden??
Met fakkels, hooivorken en knuppels, naar de fabriek in Princeton?
C6_R zegt
“Amerikaanse autobouwers, en daarmee de Amerikaanse economie, en daarmee de Amerikaanse schatkist, namelijk helemaal niet slecht uitkomen wanneer Toyota een stuk marktaandeel verliest ten gunste van de eigen autofabrikanten.”
Leuke theorie, maar waarom geven die verfoeilijke Amerikanen dan een boete die een fractie is van wat alle terugroepacties Toyota hebben gekost en nog zullen kosten?
“Een slepende zaak, kost veel energie en geeft alleen maar negatieve publiciteit…” En je zou veroordeeld kunnen worden, dat natuurlijk ook…
Als je écht gelooft in je onschuld dan laat je de zaak voorkomen, je bent er immers zeker van dat je vrijgesproken zult worden. Kun je mooi in het openbaar uit de doeken doen hoe zorgvuldig je altijd in het belang van de klant hebt gehandeld!
Of je koopt vervolging af en laat de vuile was lekker uit het zicht. Dan nog een laf persberichtje de wereld in sturen dat het vooral niet als schuldbekentenis gezien moet worden en presto! :lol:
You can’t have your cake and eat it too Toyota…
Dennis zegt
@robert: Je ontroert me. Ga zo door!
Dennis zegt
@C6_R: “Leuke theorie, maar waarom geven die verfoeilijke Amerikanen dan een boete die een fractie is van wat alle terugroepacties Toyota hebben gekost en nog zullen kosten?”
Er zijn wettelijke bepalingen die voorschrijven hoe hoog een boete maximaal mag zijn.
C6_R zegt
@Dennis: Dus Toyota is gematst, met een boete van slechts $16,4 miljoen ipv $13,8 MILJARD en nog lopen we te jammeren dat die nare Amerikanen zo verschrikkelijk oneerlijk zijn jegens het arme Toyota?
E34M5Touring zegt
@C6 R Mischien is de ‘arme amerikaan’ de Ford Explorer vergeten, die gaven gewoon de bandenfabrikant de schuld toen later bleek dat ze met andere banden net zo hard omvielen hoorde je er niemand over werdt ff weggemoffeld. Begrijp me niet verkeerd ben een GROOT USA fan maar dit is wel erg toevallig en makkelijk. Had een Chevy Suburban of Lincoln Navigator diezelfde test wel eens willen zien doen. Zowiezo een land waar de Pick up het meest verkochte voertuig is en toevallig ook aan geen enkele veiligheidswet hoeft te voldoen…… ga je toch nadenken
Frankypanky zegt
En geen enkele Japanse CEO heeft “Harakiri” gepleegd?!?
Dat was ‘in die goeie ouwe tijd’ anders wel gebruikelijk!!!
Geen wonder waarom het zo fout ging/gaat bij Toyota… :mrgreen:
toyotaprius zegt
@FrankypankyV8: Tja, Japan is Japan niet meer.. ;)
TSI-tje zegt
Ach, ze lossen het op, Hulde voor Toyoda-San.
Natuurlijk is er NIETS aan de hand met de Lexus’/Toyota’s, dus waarom zouden ze schuld moeten bekennen?
Laurens zegt
Te snel willen groeien, daarvoor zijn hoge marges nodig, gaat ten koste van R&D, en uiteindelijk je reputatie. Komt vaker voor…
lincoln zegt
@Laurens:
ga je hier nu de populistische onderbuikjes een lesje logica geven ??
snappen die sukkels toch nooit ..
Laurens zegt
@lincoln: toch blijft er wel eens wat hangen…
TSI-tje zegt
Imba: wát een onzin, rij al jaaaaren ‘Duits’ sta alleen in de garage voor de reguliere beurten, wat dat betreft is mijn auto net een Toyota. (rij ca.1000Km/week dus worde ‘goed gebruikt’)
Cantago zegt
Natuurlijk koop je geen Prius! Weg met die dingen! We kopen allemaal een Ford Raptor voor de dagelijkse boodschappen, en iets leuks (Ferrari, Aston, Lambo, enz) voor de overige ritjes:) Misschien een RS6 er bij voor de familiedagen? Maar geen Prius!
Dimglor zegt
Mja slimme zet van Toyota.. Bij een rechtszaak gingen ze nog meer in de publiciteit staan voor een langere tijd.. En ik denk niet echt dat dit zo’n groot bedrag is voor een autobouwer van het formaat zoals Toyota…