Stap je (verkeersveiligheidstechnisch) het liefst in bij oma (M/V) of bij je buurmeisje (M/V)?
Het is een publiek geheim dat de snelste weg naar een nieuwe auto is om deze uit te lenen aan de oudere of juist de jongere bestuurder. Aan het begin en aan het eind van de levenscyclus van het product mens blinken we blijkbaar niet uit in het besturen van auto’s en andere gemotoriseerde voertuigen.
De hamvraag is natuurlijk wie van deze twee groepen nu precies het allergevaarlijkst is op de weg. Helaas hebben we op dit moment alleen Amerikaanse statistieken, maar dan weten jullie daar tenminste ook bij wie je wel of niet dient in te stappen. Van de 100.000 bestuurders tussen de 15 en 20 jaar oud zijn er 69,5 betrokken bij een dodelijk ongeluk. Bij bestuurders van 70 jaar en ouder zijn dat er slechts 22,1, terwijl deze groep toch brozer is, en dus sneller permanent stuk gaat.
Toch moet je niet zonder met je ogen te knipperen bij oma/opa instappen, want het risico nam sterk toe naarmate oma/opa ouder worden. Boven de 80 is de kans vier keer zo groot dat een bestuurder een fataal ongeval veroorzaakt. Voor de bestuurders onder de twintig is dat risico maar twee keer zo groot. (bron: TheAutoinsurance, via Jalopnik)
Stappen we toch liever in bij het buurmeisje.
MDA zegt
Ik weet het wel…
Vooral als het buurmeisje in kwestie ook echt de titel ‘buurmeisje’ mag dragen.
KaCh1ng zegt
Buurmeisje zowiezo!
RtB zegt
Tieners zijn veelal een gevaar voor hunzelf. Oudjes vaak voor anderen. Ik stap dus liever bij beide niet in, en rij zelf wel :P
MDA zegt
Ik zou zeggen: zoekt u maar uit bij wie je instapt:
http://images.google.com/images?rlz=1C1CHMZ_nlNL325NL326&q=buurmeisje&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=en&tab=wi
faf zegt
Allebei té
de opoe: Te afwachtend.
de tiener: Te toegrijpend/overmoedig.
Ruben00 zegt
In amerika mag je ook al vanaf je 16e autorijden.
Wessee zegt
@Ruben00: Niet overal slimmerik. En als je al zo jong mag autorijden is het meestal een learner’s permit of een restricted license.
lincoln zegt
tis allebei tuig ..
GK91 zegt
Nutteloos Amerikaans onderzoek, waarschijnlijk geen rekening mee gehouden met het feit dat er meer jongere mensen op de weg zijn, en dat die meer km’s maken dan oudere…
ik ben ervan overtuigd dat opoe’s gevaarlijker zijn op de weg dan jongeren….
bozewolf zegt
‘k ga wel fietsen…
Hupke zegt
Lees zaterdag en zondag ochtend de kranten maar eens, altijd jongeren die dood zijn, vaak door anderen van de weg gemaaid tijdens overdreven moedig rijden op schijnbaar onbevolkte wegen.
Ik mag zelf nu wel niet veel zeggen ben zelf ook nog maar een jonge bestuurder.
golffreak zegt
Ik ben er ook van overtuigd dat de oudere mensen gevaarlijker zijn op de weg dan jongeren.. Zolang de jongeren nuchter zijn ;)
Pornking zegt
@ MDA…
joah, allemaal!! en niet alleen instappen he, ook een testrit;)
Thomas Bol zegt
Heb ik de pech dat me buurmeisje een vrouw van 69 is…
Rohrl-fan zegt
Ik ben normaal niet iemand die reageert over spelling in een artikel of zo, maar die M/V bij oma en buurmeisje vind ik toch een beetje raar…
On-topic: Ik stap op zich bij iedereen in die een beetje normaal rijdt, uiteindelijk kan iedereen wel eens een ongevalletje aan de hand hebben!
Citrofiel zegt
Jongeren nemen bewust meer risico’s. Ouderen proberen veilig te rijden, maar hun lichaam heeft daar moeite mee. Als je een jongere kunt overtuigen om oplettend te rijden, dan denk ik dat het wel veiliger is om bij een jongere in de auto te stappen.
reaguurder zegt
Lekker ding. Ik zou d’r doen.
Oliver zegt
jongere:P
en ik ben het met citrofiel eens :p
MDA zegt
@Hupke en GK91: Ik weet dat statistiek vrij lastig is, maar dit onderzoek laat juist zien dat oudere gevaarlijker zijn dan teens… lezen, proberen te begrijpen, en dan pas reageren… pffff….
bozewolf zegt
@MDA: 1 onderzoek maakt geen zomer…
Hupke zegt
@MDA:
Er is helemaal niets lastigs aan statistiek, is een makkie. Maar dan heb ik wel de cijfers nodig en niet de bewerking. En liefst doe ik de proeven dan nog zelf want een slechte verwerking verneukt alles.
Mijn punt was en is, los van de grafiekjes. Dat ik vind dat jongerenniet onderschat mogen worden. Wij zijn nu eenmaal sneller geneigd om te willen stoefen, overmoedig te zijn of wat plezier te willen hebben eens de straat vrij is. Als we dan iemand tegenkomen of de bocht net iets scherper is hebben we prijs.
Oudjes daarentegen hebben pech doordat zij geen rekening houden met anderen. (en andersom) En daardoor vallen er gewonden of misschien doden.
Ik ken meer mensen uit mijn kenissen kring (gelukkig niet het volk waar ik mee omga) die dood zijn of gewond of mensen kennen die dat zijn, dan dat mijn grootouders er kennen. En die zijn nochtans dagelijks met de auto op de weg en ver boven de 80. (wel regelmatig een een paaltje omver of wat blikschade tegen lage snelheden)
Merc s420 CDI zegt
Ik rij tog liever zelf dan dat ik bij men opa en opoe instap. Men opa en oma hebben een Mercedes e350 cdi coupe. Ik zou ze tog niet in mijn auto willen zien stappen. En men opa heeft een loden poot.
Wessee zegt
Ligt eraan hoe representatief die zwaluw is. ;)
JPM zegt
Allemaal leuk en aardig maar voor ons is dit nutteloos want sinds wanneer mag men hier rijden met 15 of met 16 ooof met 17?
jbvdg zegt
liefst bij de jeugd
T-Spark zegt
Dit onderzoek zegt wat over de Amerikaanse situatie, aan onze kant van de plas is het allemaal toch wat anders. Je krijgt hier o.a. je rijbewijs niet bij een pak cornflakes (oké rondje om rijden)als je net je eerste borsthaar kan zien, hetgeen natuurlijk al een enorm verschil maakt.Ook betekent dat voor oudere bestuurders dat zei over een veel uigebreidere basis kunnen beschikken. Zowiezo; 70% betrokken bij een DODELIJK ongeluk WTF???!! Ik mag hopen dat in NL van de bestuurders onder 20 nog geen eens 70% uberhaupt een ongeluk heeft gezien.
@GK91: het onderzoek werkt met percentages, dus hoezo is er geen rekening gehouden met aantallen? Statistiek niet zo een sterk punt van je?
T-Spark zegt
Nog een keer omdat dit echt niet normaal is; WTF 70% bij een DODELIJK ongeluk betrokken!!!!??? Hier moet de Amerikaanse poverheid toch wat aan doen!?
Bruintje zegt
@T-Spark
Hoe kom jij aan 70%?
fant zegt
@T-Spark
geen 70%, 70 :) Dus dat is stukken minder.
Wessee zegt
Er staat niet 70% van alle 15-20 jarigen. Er staat dat er een onderzoek is gedaan met 100.000 respondenten die een rijbewijs hebben. Dus 70% van de 15-20 jarigen van die 100.000.
MDA zegt
@T-spark: rustig rustig….
Het is 69.5 op 100.000 mensen met een lisence. Dus 0.07% niet 70%. Anders zouden we ook rap door onze jongeren heen zijn.
En wat GK19 correct opmerkt is dat er weer eens bij zo’n onderzoek geen rekening is gehouden met het aantal gereden kilometers of uren op de weg. Als opoe maar eens per maand zijn pickup pakt en 2 ongelukken per jaar heeft is dat wat anders dan een jonge yup die iedere dag in zijn auto zit en 50.000 km / jaar maakt en ook 2 ongelukken heeft.
Duidelijk zegt
Jeugd, waaronder ikzelf, rijd anders met pasagiers dan alleen. Alleen ben is de marge waarbinnen ik rij kleiner en kan de snelheid hoger liggen. Met passagiers ben ik vele alerter en zal ik eerder nog een auto wachten voor ik op de baan kom.
Ik krijg echter wel constant de commentaar dat ik zeer goed met een auto kan rijden voor mijn leeftijd. Maar het zit dan ook in mijn familie. Zo rijd mijn grootvader (75j) beter dan het grootste deel van de autobestuurders.
Ik denk dan ook niet dat dit representatief is.
Als ik dan kan kiezen tussen men 18j zus of 75j opa… toch maar mijn opa :p
Henk_he zegt
Als ik mag kiezen, rij ik liever zelf.
BART! zegt
“en dus sneller permanent stuk gaat.”
LoL
Mee zegt
Het gaat hier dus wel over dodelijke ongevallen hè jongens. Tegen 30 km/h een dodelijk ongeval hebben is moeilijk tegenwoordig…
vale46 zegt
Vraag gewoon de autosleutels van je buurmeisje/oudje en rij zelf!
Jonge mannen zijn het gevaarlijkst!!
(Ik ben zelf 17.5 dat even ter zijde)
Over het algemeen zijn ze te overmoedig en kennen ze geen gevaren. Stoer doen bij vriend(in)en en van die dingen.
Meisjes zijn veel voorzichtiger en beseffen dat een vrouw achter het stuur niet zo een goede combinatie is.
Er zijn ook jongeren die voorzichtig zijn maar die hebben ook wel eens een botsing door onervarenheid.
Tot welke groep ik binnenkort ga behoren weet ik nog niet, ik denk de eerder een voorzichtige maar zelfzekere bestuurder.
Oudere mensen hun zintuigen zijn gewoon véél minder scherp als andere leeftijden. Daardoor zullen ze minder snel reageren en dus op cruciale ogenblikken te laat reageren met een ongeval tot gevolg.
Ik heb al vrienden van mij op de baan gezien(jonge bestuurder dus), als ik ze zie rijden heb ik al meerdere malen gedacht:
Als ik met hem/haar ooit moet meerijden zal IK de sleutels opeisen!
nemon zegt
De hamvraag is: hoe serieus kun je een grafiek nemen waar men “licensed” als “licenced” spelt? :P
Wessee zegt
@NemoN: De hamvraag is eerder of jij de Engelse taal wel snapt of niet. ;)
AMG Powerrr zegt
de bejaarde! Ik moest vandaag echt idioot hard remmen omdat er zomaar een zo’n oldtimer besloot om eens te gaan remmen en af te slaan zo de stoep op, zonder richtingaanwijzer of wat dan ook. (ik reed in de vrachtwagen, aan het lessen, en nee: niet mijn schuld ;)) Niet zo handig om te doen als er een vrachtwagen achter je rijd. Ik moest zo hard uitwijken dat ik zo in de middenberm reed, over de stoep. Hard toeteren, zag je die bejaarde als een of andere verdoofde in die auto zitten…
bpc zegt
als de bejaarde jackie stewart is dan de bejaarde anders het buurmeisje
clijde zegt
@duidelijk
Als je verschillende rijstijlen aanneemt ben je niet goed bezig als je het mij vraagt. Of je nu alleen of met meerdere mensen in de auto zit, je zult je altijd moeten aanpassen aan andere mederijders om je heen. Als iedereen dat zo doet, zijn er geen problemen. Maar in de praktijk loopt het helaas anders. Als de jeugd z´n rijbewijs haalt denken de meesten dat ze Felippe Massa zelf zijn, en daar gaan ook de meesten in de fout. Geen gebruik maken van de juiste snelheid en afstand tussen anderen omdat ze geen ervaring hebben. Voor ouderen heb ik ook wel opmerkingen, helaas zie ik wel regelmatig ouderen, die eigenlijk niet meer moeten rijden, omdat ze het verdommen om een juiste bril of gehoorapparaat aan te schaffen. Hier zou het Cbr meer op moeten controleren-aanscherpen. Om het democratief op de stellen± iedereen moet eigenlijk gewoon een punten rijbewijs hebben, of je nu jong of oud bent, je bent een van de 5 miljoen weggebruikers.
smeck zegt
Voor Nederland is dit onderzoek volstrekt nutteloos.
In Amerika zijn de wegen bijna 2x zo breed al in Nederland en zijn de “jonge” bestuurders pas 16/17
Verder gaat het hier inderdaad om DODELIJKE ongevallen.
Blikschade, wat 9/10 het geval is bij ouwetjes wordt dus niet meegerekend.
lincoln zegt
doe eens een Belgisch onderzoek ..
Linkador zegt
’t Liefts een al dan niet rammend buurmeisje graag
3er Reihe zegt
een onderzoek moet je baseren op het aantal KM per jaar wat men opslokt, een tiener die maar 5000 per jaar rijdt is anders dan een met 15000. oudejes rijden langzaam en (te)voorzichtig waardoor de youngster opgefokt raakt en gaat stampen met z’n AIR MAXjes en petje op met openluchtfilter :mrgreen:
oudjes zijn zeldzaam op de weg en je kan ze door hun tempo inschatten en op inspelen maar met Petjes moet je geduld hebben dat ze ooit tegen een geranium aan kunnen knallen en hun leven lang achter de geraniums zitten
ace_dave zegt
@ NemoN: Engels versus Amerikaanse spelling… Ik geef toe dat grafiekjes uit de VS nogal eens twijfelachtig overkomen (Al Gore over dat de wereld naar de kl#te gaat en dan Bush die zegt dat er niks aan de hand is…), maar Britse grafiekjes zeggen ook niet alles :P
RDS zegt
is er ook in meegenomen dat jongeren over het algemeen ouder/slechtere auto’s rijden. Ik bedoel de kans om dood te gaan bij een ongeluk in een colt uit 91 is groter dan in een nieuwe 5 serie…..
LeCoq zegt
De kans dat tiener in de jaren die volgen beter gaat rijden lijkt me groter dan bij een opoe.
xilver zegt
Het probleem is eigenlijk vrij simpel… Jongeren zijn het vaakst ZELF betrokken bij een auto-ongeluk, omdat ze denken dat ze goed kunnen rijden en daardoor worden ze overmoedig (ik geef toe dat ik mezelf daar af en toe ook op betrap).
De derde leeftijd veroorzaakt ongevallen, zelf zullen ze vrij weinig voorhebben. Maar het is door hun toedoen dat er accidenten gebeuren (bv: rare manoeuvres die andere mensen aanzetten tot onoplettende fouten). Daarmee zeg ik altijd: verplicht rijexamen voor mensen vanaf 60 jaar… en elke 2 jaar laten vernieuwen.
lincoln zegt
mensen van mijn leeftijd zijn de allerbeste ..
de rest suckt .. da,s altijd al zo geweest ..
Marijn zegt
@ vale46
Nog geen 18 en nu al denken dat je beter als je maten kan rijden?
Ontopic:?Stap ook liever bij een jong iemand in de auto. Al moet ik zeggen dat mn opa ook nog heel behoorlijk rijdt voor zijn leeftijd. Anticipeert nog goed en rijdt nooit te langzaam. Al rijdt ik het liefst nog gewoon zelf
AudiQuatro zegt
Tieners maken meer ongelukken als ouderen omdat ze meer kilometers maken. Dit is sowieso onzin. Ik ken mensen van 40 die slechter en onverantwoordelijker rijden dan mensen die net hun rijbewijs hebben. Dit licht heel erg aan het karakter van de persoon. Ik heb zelf een behoorlijk agressieve rijstijl. Rechts inhalen en meestal te hard je kent het wel. En wat de ouderen betreft. Toen mijn opa nog leefde racete hij op zij 84e nog gewoon 160 op de linkerbaan! En mijn moeder van 48 die toch in de veilige categorie zou moeten vallen heeft een bijzonder truttige rijstijl. Dus kortom rijstijl hangt deels af van leeftijd maar vooral van karaker
floryn zegt
buurmeisjes staan tenminste open voor tips oma’s horen het niet.
Liever een jonge vrouw dus.
bozewolf zegt
Even over het “licenced” @ nemon, ace_dave en Wesse:
Licence en license als zelfstandig naamwoord mag beide, waarbij licence doorgaans Brits is en license doorgaans Amerikaans.
Als werkwoord is het in beide vormen (to) license, met in het Brits bij uitzondering licence (ouwe spelling).
Als bijvoeglijk naamwoord echter is alleen “licensed” correct.
Aangezien dit een Amerikaans onderzoek is, hebben ze het inderdaad fout gespeld. Maar Amerikanen maken wel vaker een potje van hun spelling.
Wessee zegt
@bozewolf: Ik weet hoe je het moet schrijven. Maar omdat er tegenwoordig steeds minder onderscheid is komt het ook voor dat Amerikanen de Britse spelling gebruiken. Is dus wat mij betreft niet fout. Sommige Amerikanen schrijven ook colour en flavour zoals in de UK ipv color en flavor, vooral in het noord-oosten. ;)
basjebaasje-12 zegt
ja ik denk dat het percentage bij oudere vanaf 70 jaar veel lager ligt bij dan bij jongeren omdat oudere ook veel minder rijden en omdat er veel minder oudere rijden. is dus niet helemaal een logisch vergelijk. maar ik zou ook wel bij het buurmeisje instappen hoor:P
Benjamin1 zegt
tieners dan toch liever. Ouderen zien vaak ergere dingen over het hoofd, denk aan een trucker die toevallig nog een oplegger erachter heeft, dan tieners. Die stoppen hoogstens niet voor een voetpad ofzo.
AMG Powerrr zegt
buurmeisje ftw!
NovaStar zegt
Lol @ Benjamin1 hahahahahha
bozewolf zegt
“Licenced” is niet Britse spelling, das gewoon fout.
Wessee zegt
Als voltooid deelwoord of afgeleide van de verb idd, maar niet als adjective, daar kan licenced net zo goed.
bozewolf zegt
@Wessee: Volgens Oxford woordenboek niet. Ik geloof Oxford.
En ja, Oxford maakt onderscheid tussen BrE en NAmE.
Wessee zegt
@bozewolf: Dan hebben we verschillende bronnen, want mijn Longman’s EN-EN zegt dat het wel zo kan. ;)
bozewolf zegt
@Wessee: crisis :D
Nu ben ik wel enorm nieuwsgierig, lol.
timberleek zegt
verschillend
tieners zijn vaak onervaren (of eigenlijk altijd). Voelen zich heel stoer en denken dat ze alles kunnen. maar kennen de grenzen van de auto vaak nog niet.
oudjes zijn vaak heel schrikachtig of halen levensgevaarlijke capriolen uit zonder dat ze het doorhebben
Cantago zegt
Ik zit liever bij mijn buurmeisje in de auto dan bij mijn opa/oma! MAAR! Liever bij mijn buurjongen! Want ik merk duidelijk verschil tussen beginnende meisjes en beginnende jongens!
Henk_he zegt
@Duidelijk: [verbetermodus]
Jeugd, waaronder ikzelf, rijdt anders met passagiers dan alleen. Als ik alleen ben is de marge waarbinnen ik rijd kleiner en kan de snelheid hoger liggen. Met passagiers ben ik vele malen alerter en zal ik eerder nog op een auto wachten voordat ik op de baan kom.
Ik krijg echter wel constant het commentaar dat ik zeer goed met een auto kan rijden voor mijn leeftijd. Maar het zit dan ook in mijn familie. Zo rijdt mijn grootvader (75j) beter dan het grootste deel van de autobestuurders.
Ik denk dan ook niet dat dit representatief is.
Als ik dan kan kiezen tussen mijn 18j zus of 75j opa… toch maar mijn opa
[/verbetermodus]
Als ik jou was, zou ik eerst mijn basisschool afmaken voordat ik in de auto zou stappen.
Dimglor zegt
Ik zou waarschijnlijk wel voor het buurmeisje kiezen… Maar dan enkel op bepaalde voorwaarden en dan om haar capaciteiten als chauffeur….
Maar eigenlijk rijd ik liever zelf….
Wel een groot verschil tussen deze 2 groepen bestuurders… Jonge bestuurders rijden vaak snel en agressief terwijl de oude bestuurders langzaam en soms niet zo aandachtig rijden… Moeilijk, maar gewoon verplichte rijlessen aan jonge bestuurders en ze beter controleren en voor de ouderen om de zoveel tijd test laten afleggen om te zien of ze nog met de auto kunnen/mogen rijden…
xiran zegt
ligt er ook aan hoeveel km ze rijden.. bejaarde rijden bijna geen km’s meer dus dan is het logische dat ze niet crashen
citro-feel zegt
Buurmeisje, die hebben ten minste moeite gedaan en lessen gekregen, opoes moesten hun rijbewijs hier in belgie gewoon afhalen op het gemeentehuis en daarna rustig de weg optuffen…
Hmmmm: geschoold vs. ongeschoold, moeilijke keuze :D
Griffin zegt
Toevallig gisteren bij BodW aanrijding oudje met vrachtwagen. Madam (90) rijdt gewoon de voorrangskruising op zonder op of om te kijken.
Rare regelingen in NL: je kunt een rijbewijs hebben met daarop de aantekening dat je niet meer dan 9 km vanaf huis mag rijden… huh? En rijden met een soortement van telescoop op je bril, lekker betrouwbaar (je hebt in ieder geval geen losse oogkleppen meer bij nodig om niets van de zijkant te zien aankomen).
Anyway, jongeren => meestal zelfoverschatting. “Hard rijden is stoer”. Heel thuis aankomen blijkbaar niet. Ouderen => “maar met een beetje rustig rijden gaat het toch prima?”. Ze zien alleen niet voldoende en reageren te laat. Laat maar, ik rij zelf wel…
zdev zegt
Doe bij Drivers involved in Fatal Crashes dezelfde berekening, maar dan per gereden kilometer. Dat is een betere methode. Dan zal je zien dat de bejaarden er echt heel slecht af komen.
MacReady zegt
Verzekeringsmaatschappijen kennen al jaren het antwoord op deze vraag (op basis van eigen statistieken) en dat antwoord sluit redelijk aan op getoonde statistieken. Vandaar ook dat de jeugd nog steeds veruit de hoogste premie betaalt.
Bas zegt
Dat ligt een beetje aan waar we naar toe gaan….en aan hoeveel sterren de auto van haar krijgt in de EURONCAP test.