De trend van het downsizen is alweer eventjes aan de gang. Auto’s met minder cilinders dan wielen vallen vaak in een lekker gunstig bijtellingstarief. En minder cilinders betekent vaak minder CO2-uitstoot en zo. Het Franse moederbedrijf PSA ziet er wel wat in voor de lange termijn en heeft besloten om een flinke som geld te gaan investeren. De komende drie jaar willen ze er €175 miljoen in pompen. Geblazen 3-cilinders voor de massa!
Het nieuwe turboblokje wordt een doorontwikkeling van de huidige atmosferische driepitters. In de La Française de Mécanique-workshop -de motorenfabriek in het Franse Douvrin- moeten deze toekomstige ‘krachtbronnen’ in 2012 het levenslicht zien. Hoeveel vermogen de motortjes meekrijgen is nog niet duidelijk.
Per jaar willen ze minstens 320.000 units produceren in Frankrijk. De lichtste varianten zullen qua inhoud variëren van 1.0 tot 1.2 liter (turboloos). Het ’topmodel’ wordt een 1.2 met turbo. De viercilinder benzinemotoren die Peugeot samen met BMW bouwt zal gewoon leverbaar blijven. Maar wij vragen ons wel af: komt de PSA driepitter ook ooit in een BMW terecht? Ze willen namelijk wel meer motoren gaan uitwisselen.
Citrofiel zegt
Tsja, de kleinste motoren in de splinternieuwe C3 zijn ernstig outdated, dus het was te hopen ook…
John zegt
Zolang BMW het toepast op hun motorfietsen hoor je mij niet klagen..
Mja, die 4 cilinders in de 1-serie zijn echt superfijn. Als er een modelletje onder komt en die krijgt dan een cilindertje minder zie ik het probleem nog niet eens. (mits deze minimaal 120pk heeft natuurlijk)
Nickske zegt
Nou in een mini cooper S zou het wel gaaf zijn ja
en turbo en een comprssor.
Jokkebrok zegt
Ze doen maar, maar ik hoop niet dat dit een trend gaat worden!
prop zegt
het stond al op de bmw agenda om 3 cylinders te gaan leveren voor de nieuwe 1-serie .. stond ergens, weet niet meer waar
Laurens zegt
Mag de conclusie getrokken worden dat Toyota PSA motoren gebruikt? Altijd gedacht dat het andersom was…
Potver7 zegt
Als de auto(‘s) waar ze in gehangen worden maar licht genoeg is/zijn, wordt dat wel lachen natuurlijk.
Allen een probleempje: ik vind zo’n driecylindertje gewoon niet klinken. In een C1/107 gaat het wel, maar je kunt er natuurlijk op wachten dat die dingen ook in de DS3 worden gehangen, en, tsja, dan wordt het geluid toch een beetje een deceptie…
Citrofiel zegt
@prop: Hier.
@ricardo: Ken je eigen blog. Zie link. ;)
ricardo zegt
@Citrofiel: Daar wordt naar gelinkt in de een-na-laatste zin. ;)
Citrofiel zegt
@Ricardo: Oh, oeps… Dus er wordt een vraag gesteld waarin het antwoord gelijk gelinkt staat? Handig… Je wacht zeker nog op een officiële bevestiging van BMW. Nou, dan kan je wachten tot hij voor je neus staat.
BMW: “Wij komen nooit met zoiets als een driecilinder!”
Jij: “Wat is dit dan? *opent motorkap*”
BMW: “Oeps, foutje zeker. Nou ja, nu gaan we hem dan maar verkopen, er is niets meer aan te veranderen… *evil grin*”
EJS zegt
Lijkt me prima, er zijn zat mensen die gewoon zo goedkoop mogelijk van a naar b willen komen en dan voldoet een 3 cilinder prima;) Voor de liefhebbers blijver er toch wel auto’s met meer cilinders gebouwd worden:)
RDS zegt
@EJS: Nadeel van goedkoop:
Als heel azie een auto kan betalen hebben we over 10 jaar geen olie meer of kost een liter €2,60.
EJS zegt
@RDS:
En dan nog? Dan komt er vanzelf een alternatief hoor, we gaan heus niet zonder auto’s leven..
RDS zegt
@EJS: Ja oke er komen alternatieven, feit blijft dat er daar ook weer grondstoffen voor nodig zijn ijzer, lithium(accu) etc.
EJS zegt
@RDS:
ijzer en lithium zijn gewoon recyclebaar, net als veel andere materialen overigens;)
RDS zegt
@EJS: Nja wat ga je recyclen als er 250.000.000 auto’s BIJ komen? zal toch eerst uit de grond moeten komen.
@Laurens: OKe heel zenuwachitg zijn ze niet maar je merkt toch echt verschil ten opzichte van een groter blok.
EJS zegt
@RDS:
Dat zit echt nog wel in de grond hoor, alleen is ’t niet overal even makkelijk bereikbaar dus moet je sosm wat moeite doen..
Laurens zegt
@EJS: alles is te recyclen, behalve uranium. Trek je conclusies…
EJS zegt
@Laurens:
dat is ook wel zo’n beetje ’t meest heftige en stomme dat de mens ooit heeft kunnen uitvinden wat mij betreft;) typisch korte termijn denken;)
Autogek zegt
@EJS: Uranium is ook te recyclen. Maar wordt niet gedaan omdat de kosten voor nieuw uranium goedkoper is op dit moment dat het recyclen ervan. ;)
RDS zegt
@EJS: Met een snelle kweek reactor kun je ook het afval verbranden, heb je ineens 25x zoveel energie uit de zelfde hoeveelheid uranium erts
Laurens zegt
@EJS: oh ja, maar je gaat wel vol voor kernfusie? Wat een waterstofbom is, maar ook…
EJS zegt
@Laurens:
nee, wat mij betreft zou niemand aan kernenergie of wapens doen, op geen enkele manier;)
Laurens zegt
@EJS: hangt er maar van af hoe je er mee omgaat. De natuur heeft het aardig opgelost, daar profiteren we dagelijks van, sterker nog, we danken er ons bestaan aan.
EJS zegt
@Laurens:
wel, laat ik iig dit zeggen; ik zeg niet dat je ’t nooit moet doen, maar je moet er wel heul erg mee opassen;) Je rotzooit denk ik toch met mensen waarmee je beter niet kan rotzooien omdat je de gevolgen nauwelijks kan overzien;)
Laurens zegt
@EJS: je lijkt me een EV aanhanger (?) daar doelde ik op: de zon. Voor jouw punt hebben we de Amerikanen…
RDS zegt
STOP HET DOWNSIZEN!!!
Echt onzin dat downsizen, de (nieuwe) 523i (3L 6 cyl) is net zo zuinig als een Mercedes E220 (1.8L 4Cyl). Waarom moeten we allemaal in een auto met een kleine zenuwachtige motor rijden als een groot rustig soepel blok ook zuinig kan zijn? Zal waarschijnlijk wel te maken hebben met de productiekosten, meer verdienen per auto dus.
EJS zegt
@RDS:
kun je nagaan hoe zuinig die E220 zou kunnen zijn;)
RDS zegt
@EJS: beetje jammer dat dien niet zuinig is dan scheelt weer bijtelling. *Ford F-150 start*
EJS zegt
@RDS:
ja, ach, ’t is ook jammer dat de f150 niet zuiniger is, zou ook bijtelling schelen;)
Laurens zegt
@RDS: kijk eens naar de koppelcurve van zo’n klein turboblokje, dat zenuwachtig valt erg mee. En dat is ook de reden, dat het wel degelijk zin heeft. Maar er zijn ook andere methoden, uiteraard.
girls_VS_cars zegt
Het heeft zo z’n voordelen en misschien ook wat nadelen.
Zo lang BMW nog steeds hun huidige motoren programma blijven bieden.. met dan wel extra zuinigere motoren.. prima!
Maar NO WAY!!! Dat ze gaan aankloppen bij de M-afdeling. Zij spelen hier geen rol bij… dus PSA.. stay away!!
timberleek zegt
nee niet doen
niet allemaal aan de 3 cylinders. we moeten wel echte motoren blijven gebruiken. geen stomme playmobil dingen
timberleek zegt
@RDS
de zoutvlaktes in de USA etc zullen snel leeg geschept worden.
allemaal omdat we met dozen explosieven in de auto willen rijden ;-)
Citrofiel zegt
@ricardo en Citrofiel: Pssst. Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar hier is het antwoord… Geen PSA voor BMW dus.
Jesper zegt
Die mag PSA van mij uitwisselen met Toyota. 100pk in een Aygo klinkt goed!
Niet dat ik klaag over 69pk, maar bigger is better enzo. Anti Japans :twisted:
prop zegt
ja die las ik ook net toevallig ..opmerkelijk
blackseriesz zegt
zou deze motor in citroen ds3 racing komen?
AMG Powerrr zegt
Weet er iemand hoeveel pk’s dit gaat opleveren?
CSL zegt
@RDS
En die 523i heeft zijn maximale koppel al klaarstaan bij 1500tpm!! Dat doe je alleen met de betere turboblokken na!!
Maar de 523i heeft geen turbo!
Ramshoek zegt
Wat ik goed vind aan PSA is dat ze niet meedoen aan de steeds weer terugkomende rage van het overnemen van concurrenten omdat dat de enige manier zou zijn om te overleven. Er zijn heel veel voorbeelden van fabriekanten die overgenomen waren en toch weer zelfstandig door gaan: FIAT (GM), Chrysler (Mercedes), Volvo / Jaguar / Landrover (Ford), Saab / Suzuki / Subaru (GM) en ga zo maar door.
PSA gelooft in sterke samenwerkingsverbanden met o.a. FIAT (bedrijfswagens en MPV’s), Mitsubishi (SUV’s en elektrische wagens), Toyota (Aygo / 107 / C1), Ford (diesel motoren) en BMW (benzine motoren).
Wat ik wel frappant vind is de krampachtigheid die BMW hierin laat zien. Mini en diverse PSA auto’s rijden met dezelfde 1.6 (atmosferich en turbo). Iedereen weet dat hier dezelfde motoren gebruikt worden. BMW zegt nu dat de binnenkort in de Mini te introduceren 1.6 Turbo een andere zal zijn dan welke PSA gaat gebruiken, maar ik geloof daar geen bips van. Nu is daar de nieuwe 3-pitter welke we natuurlijk Niet gaan zien in BMW producten (aftellen dus). Iets naar boven is er ook ruimte voor samenwerking. BMW krijgt binnen afzienbare tijd een 2 liter turbo, iets waar PSA volgens mij ook wel behoefte aan heeft. Misschien dat PSA kort na BMW met ‘een heel andere 2 liter turbo’ (not) komt.
Hoe BMW z’n motorenpallet naar beneden gaat afronden (voor mini, o-serie en 1 serie) is nog een beetje een raadsel. Er is gesproken over 1,5 l. 3 cilinders maar ook over 1,3 l. 4 pitters. Daarbij hebben we natuurlijk nog de 1,2 en 1,6 liter motoren welke ze samen met PSA ontwikkeld hebben.
Je gaat toch een samenwerking met een concullega aan om kostenbesparing en schaalvoordelen te halen? Waarom dan alsnog eigen motoren in hetzelfde marktsegment ontwikkelen.
Beetje raar…
de sjonnies zegt
@Ramshoek: Goed onderbouwd en logisch. Denk dat BMW nog een soort van magie aan motoren wil geven, zoals je Ome vroeger de motorkap van de 6 in lijn Jag opentrok om die te aanschouwen. Dat soort motoren hadden nog iets qua design.
In mijn beleving is de motor gedegradeerd tot een soort van generator welke een batterij computers aandrijft
FabianVTS16V zegt
@ blackseriesz,
nee, dat wordt “gewoon” de aangepaste EP6DTS motor (die van het plaatje bovenaan de pagina) van de Mini Cooper S
Dennis zegt
Klopt het dat ik laatst ergens las dan Mercedes ook al met 3 cilinders bezig is te ontwikkelen?
Het schijnt dat er redelijk veel vermogen uit te halen is.
Nou ja, we shall see;-)
Sorcerer zegt
Een oneven aantal cilinders is meestal erg positief voor het geluid (daarom klinkt een Volvo 5-cilinder ook beter dan eigenlijk iedere 6-cilinder).
Ben benieuwd hoe zo’n geblazen blokje nou gaat klinken. Een 1.2 3-cilinder zou nog wel eens een stuk beter kunnen klinken dan een 1.2 4-cilinder vermoed ik! Daihatsu doet het geloof ik al (of zijn dat diesels), maar misschien wordt bij PSA ook nog even stilgestaan bij het geluid (BMW heeft ook niet voor niets een hele sounddesign-afdeling waarbij zelfs het geluid van de dichtslaande portieren wordt getweaked!)
Tombo zegt
Is dit niet gewoon een blok van Toyota/Daihatsu?
Bob zegt
@Ramshoek
PSA heeft wel genoeg geleerd van het verleden met moeilijke overnames.
@Tombo
De huidige driepitter komt idd van Daihatsu.
Benjamin1 zegt
Leuk voor de Aygo. Zolang Peugeot maar blijft uitwisselen met BMW voor de overige motoren onder de 2.0 liter.
Esprit_de_Flandre zegt
@Ramshoek: ??? Van dat lijstje dat je geeft is alleen Fiat en Suzuki nog redelijk onafhankelijk, en van Suzuki duurt dat ook niet lang meer. Waar haal je het?
Ramshoek zegt
@ Esprit_de_Flandre
De lijst onsuccesvolle overnames is enorm.
De overname van de Britse autoindustrie (Austin / Rover) door eerst Honda en daarna BMW liep in beide gevallen in tranen af. SAAB zou eind 80-er jaren niet zelfstandig kunnen overleven, maar in de jaren onder de vleugels van GM hebben ze ook nooit een cent opgeleverd (behalve dan dat GM zich tegoed heeft gedaan aan Saab’s veiligheids en turbo know-how). SEAT is door VW overgenomen en op een gegeven moment als ‘het Alfa Romeo van de VW groep’ gepropageerd. Ondanks het feit dat Seat voor z’n platformen, aandrijflijnen en andere componenten bij VW in de rekken mag sneupen, kost Seat de VW groep alleen maar geld. Het Chrysler-Mercedes huwelijk is nooit een gelukkig huwelijk geworden en ook daar geldt dat de boedelscheiding alleen maar een hoop heeft gekost.
Je hebt volledige overnames / fusies als hierboven beschreven.
Je hebt de samenwerkingsverbanden op ‘no strings attached’ basis en je hebt nog een vorm daar tussenin waarbij fabriekanten hun samenwerking bekrachtigen door een klein pakket aandelen in de ander (of elkaar) te nemen.
Die vorm van samenwerking is tot op heden wél aardig succesvol. Overigens een vorm waar de Japanners sterk in zijn. De handje-handje verkering tussen Ford en Mazda is voor beide partijen goed geweest. GM en Suzuki hebben beiden geprofiteerd van hun samenwerking. De Amerikanen zijn vooral in de 90’er jaren flink aan het shoppen geweest. Deels om nog groter en machtiger te worden (en om de megalomane karakters aan de top van die organisaties te bevredigen), maar deels ook omdat ze met name de Japanse technologie (kleinere wagens, zuinige motoren en efficiente productie technieken) hard nodig hadden. De Amerikanen hebben de afgelopen jaren al die aandelen moeten cashen, waardoor bepaalde partijen weer op de markt zijn. Een club als Suzuki is daarbij een gewilde partij vanwege haar specialisme op het gebied van kleine auto’s en mogelijk vanwege hun grote aanwezigheid op de Indiaase markt. Of Suzuki word opgeslokt door VW waag ik te betwijvelen, ik denk dat de Japanners wijzer dan dat zijn en er gewoon een handzaam pakketje aandeeltjes tussen Duitsland en Japan uitgewisseld gaan worden…
boef zegt
Waarschijnlijk dezelde prestaties als een Fiat 2cylinder turbo blokje…
Laat maar weer eens zien hoe handig ze zijn bij Fpt
Mr. Dj M. zegt
Zou best kunnen dat deze 3-cilinder naar de nieuwe 1-serie gaat, BMW heeft er tenloste iets over geroepen!
george zegt
In India rijden meer auto`s zonder cylinders dan dat er ooit 3-cylinder auto`s gemaakt zijn! Weet iemand een betrouwbare cat om de cylinders van mijn Bugatti Veyron om te wisselen cq inruilen voor een aantal Lith.bat. zonder verlies van 1 pk ?