De 4×4-technologie van Audi -beter bekend als Quattro- bestaat 30 jaar. Taart en curryworst voor iedereen! Eind vorig jaar wisten ze in Ingolstadt al dat ze marktleider van dit segment zouden worden, maar nu strooien ze nog even met officiële cijfers.
In 2008 was het concurrent BMW die de meeste premium auto’s verkocht met aandrijving op vier wielen. Vorig jaar nam Audi dit stokje over. Mede dankzij het succes van modepopje Q5 heeft Audi toen in totaal 316.824 exemplaren met Quattro-aandrijving de weg op gestuurd. In Duitsland zelf werden er 72.049 Audi’s met 4×4 verkocht.
Mede-autobouwers Mercedes en BMW doen het qua all-wheel drive verkoop iets minder. Maar goed, bij hun kan je tenminste wel terecht voor auto’s met achterwielaandrijving. Die keuze heb je weer niet bij Audi, tenzij je een R8 bij MTM laat verbouwen. Met de mini-ijstijd die we hier wellicht krijgen is 4×4 best handig in de wintermaanden, maar is het nou iets dat je de rest van jaar ook wil meezeulen?
iQ zegt
logisch als bijna ieder model met quattro leverbaar is!
Laue zegt
en quattro natuurlijk super rijdt :)
Dennis zegt
Kreeg je geen korting op een Quattro systeem dit jaar ofzo als je een Audi koopt?
In dat geval kan ik ook wel de hoogste score halen.
roykee88 zegt
Vind het verrassend dat BMW in 2008 meer 4x4s heeft verkocht dan Audi.. Quattro is zowat standaard op ieder model als je een beetje motorisering hebt, terwijl BMW het toch vooral van SUV/SAV/SAC markt moet hebben.
Timmie zegt
“… het nou iets dat je de rest van jaar ook wil meezeulen?” Blijkbaar wel!!! Veel mensen stellen hun imago namelijk onterecht op de eerste plaats!
Eric zegt
Zo kun je nog een lijstje maken. Wie verkocht er het meeste RWD-modellen? Wie FWD-modellen? Wie het meeste middenmotor modellen? Wie verkocht er het meeste AWD-modellen per verkochte auto? antwoord = Land Rover want ze hebben niets anders.
Nutteloze post, niet!!
Ferdinand1 zegt
Omdat Quattro beter is als X-drive :twisted:
RDS zegt
@Ferdinand1:
Zowiezo niet beter, ze moeten wel omdat ze niet meer dan 200 pk op 2 wielen kwijt kunnen……
Akeem_e92 zegt
@ Ferdinand1
Niet ‘als’, maar ‘dan’.
DIPSHIT zegt
4×4 met een korrel zout nemen he, bij de duitse merken (en wrs ook andere) neemt het 4×4 systeem pas in als het echt nodig is en dus is het geen permanente 4×4 aandrijving.
BakPouwww zegt
quattro Rulez !!!!
BMW über alles zegt
Och Audi toch…
ze worden hopelozer met de dag…
Ze zitten met een serieuze minderwaardigheidscomplex, ze hebben de behoefte om zich altijd als het ‘beste van het beste’ te profileren
en dat meestal door te smashen met hun rivalen
Hoebb zegt
@BMW über alles:
Marketing volgens vandale.nl:
mar·ke·ting [ma:rketing] de; v(m) commercieel beleid.
FYI (for your info)
Punk zegt
Logisch als elke model bijna standaard Quattro is, Audi heeft anders geen fatsoenlijke rijgedrag zonder hun 4wieltjes, Onterechte winnaar dus !
8C_Competizione zegt
@Punk: Ben ik het niet mee eens! De A3 en A4 vindt ik prima rijden met FWD…
Mr. V8 zegt
4wd is voor mietjes mits het niet onder een SUV/Offroad wagen zit.
Bert zegt
Doe mij toch maar het 4X4 systeem van Landrover.
jan1666 zegt
@bmw uber alles
dat is een Lincoln reactie op formaat. proficiat.
TSI-tje zegt
Goh… als het over Subaru 4WD gaat zijn sommige mensen vol lof.. Nu is het Audi en wát schetst onze verbazing ?
‘4×4 is vooor mietjes’, ‘geen fatsoenlijk rijgedrag zonde 4 wieltjes’, ‘ze moeten wel omdat ze niet meer dan 200 pk op 2 wielen kwijt kunnen’…. Tjongejongejonge… dit word wél een beetje voorspelbaar mannen….
OT: Netjes van Audi, al verbaasd het mij ook dat BMW hogere cijfers had in 2008. Hebben ze toch goed zaken gedaan met de X5, want ‘normale’ X versies zie je niet vaak. Zag pas een 530iX, een zelzame verschijning. Zo ook met het 4-matic van Mercedes.
lincoln zegt
AWD of RWD is de grootste onzin anno nu ..
FWD is op werkelijk ALLE manieren beter ..
begrijp me goed .. mijn kleine breintje komt ook niet verder dan “motor in lengte richting met een as naar achter” ..
maar bessef me weldegelijk dat mijn “gevoel” ver ondergeschikt is aan mijn verstand ..
(deze was speciaal voor @jan 1666) ..
Hoebb zegt
Iedereen denk dat ie kan rijden dus doe mij maar 4×4, safety first lol
prop zegt
jezus gristus wat een slappe statement .. nogal aannemelijk idd zoals bijna alle comments hierboven
@ gast hierboven.
FWD in A3 en A4 is merkbaar kutter dan auto’s in een vergelijkbaar segment, is ook mijn mening.
jack_abarth zegt
@prop,
Wat betreft het gebeuren over de A3/A4. Auto’s sturen voor normaal gebruik gewoon goed. Niet slecht, ook niet uitbundig. Wil je wat sportiever rijden op kronkelweggetjes moet ik je enig zins gelijk geven, dan willen deze 2 types wel graag rechtdoor ipv de hoek om. Maar normaal gebruik, niks mis mee.
8C_Competizione zegt
@jack_abarth: Dank u, dat miste er nog in mijn reactie:
“bij normaal gebruik”. Was even vergeten dat je dat soort dingen er hier bij moet zetten als je het over niet sportieve auto’s hebt.
Cantago zegt
Ik vind hetw el absurd knap dat een RWD-merk als BMW eerst meer 4WD auto’s verkocht dan de uitvinder van het Quattro systeem!
girls_VS_cars zegt
Hallo we leven in 2010..
Niet naar het verleden kijken..
Jipp zegt
kan ook niet anders, quattro is super!
@ tsi-tje je hebt echt gelijk!
Laurens zegt
In feite compenseert Audi met quattro een in de basis voor sommige marktsegmenten minder geschikte technologie. Als ik dit zo lees, beetje wat Toyota doet met de Prius :-)
Bert zegt
Ach Audi en VAG hadden al aangegeven dat hun enige streven zoveel mogelijk autos verkopen is. Dus dit soort onzin zal wel vaker langs gaan komen.
Straks komt een rekenwonder er weer achter dat Audi bv. de meeste sportbacks verkoopt en wordt dat ook weer tot in den treure uitgemolken.
Ze zullen nooit een lijstje sturen met de meeste kapotte dsg bakken ofzo he :)
girls_VS_cars zegt
Luister goed.
Wat heb je aan Quattro…
Als een BMW de Quattro feeling nabootst, zonder 4 wielen in gebruik te nemen, dezelfde grip op de weg heeft (wegens betere techniek) maar dan toch dat sport gevoel geeft dat het merkbaar is dat de aandrijf van achter komt?
Tja.. Er zijn merken die doordenken. ;)
X-drive… puur om Audi te pesten…
Audi met RWD… … … … Tja…
alleen de techniek ontbreekt nog..
prop zegt
@ jack abarth .. idd, ikzelf ervaar het alleen ook bij ‘normaal’ weggebruik
je hebt het gevoel alsof het motorblok de vangrail in wil gaan als je een op- op afrit neemt, dit heb ik overigens alleen geconstateerd bij een A3 diesel
Dimglor zegt
Tja inderdaad logisch dat ze er veel van verkopen.. je kan het op elk model krijgen en die Q5 verkoopt natuurlijk ook wel goed…
the-budel-guy zegt
quattro is ook een supper systeem wij zelf hebben het ook op onze Audi A6 3.0 TDI Quattro en dat in combi met automaat heerlijk
Gerrit zegt
Boring audis! Bmw & Merc definitly for the win!
Emiel073 zegt
Ik vind het wel apart dat BMW in 2008 meer 4x4s verkocht dan Audi, maarja dat laat de kracht uit Beieren wel zien:D. Audi brengt gewoon geen rijplezier zoals BMW en Mercedes dat wél doen. Alleen het nadeel van Mercedes is dat de prijs wat hoger is dan bij BMW en Audi en dat het meer een patsermerk is. Bij Audi kan je eigenlijk alleen maar (speels) rijplezier beleven met een R8 of andere duurdere modellen, terwijl je met een BMW 320d al heerlijk een rotonde rond kan driften. En met een 335d Touring al helemaal:D.
Audi’s quattro systeem is prima, maar ik prefereer een lekkere achterwielaandrijver uit München8).
mashell zegt
@Emiel073: “Ik vind het wel apart dat BMW in 2008 meer 4×4s verkocht dan Audi, maarja dat laat de kracht uit Beieren wel zien”
Of dat BMW wel drie “tereinwagens” in haar programma heeft waar we nu toch een beetje op uitgekeken raken.
Autoliefhebber zegt
@mashell: hoezo, de X5 is net gefacelift, de X1 is net nieuw en de X6 is een opvallende verschijning.
En de X3 krijgt binnenkort ook een vervanger.
Kyanite zegt
Het verschil tussen de FWD en AWD in de A4 is heel erg duidelijk merkbaar. Vandaar dat ik enkele jaren terug een A4 Quattro heb gekozen en niet gekozen heb voor de FWD versie van de A4.
.
De meeste auto’s, dus ook bij Audi, worden gekocht met een basismotor, dus heel verwonderlijk is het niet dat er niet zo gek veel Quattro’s zijn verkocht. Het Quattro-systeem is alleen leverbaar met de zwaardere motoren.
.
Voor al die negatievelingen:
Niet janken voor je geslagen bent!
9000cse zegt
En toch blijft Subaru volhouden de grootste producent van AWD-auto’s ter wereld te zijn. En in de tevredenheids- en betrouwbaarheidsstatistieken scoren ze ook nog het hoogst. Of heeft dat niets met premium te maken? :shock:
Emiel073 zegt
@mashell
Audi heeft toch ook de Q7, de Allroad-modellen, de S-modellen en de RS-modellen die allemaal standaard quattro hebben. Verder heeft elke Audi met een beetje een leuke moter ook wel quattro. BMW is gewoon een merk dat zich niet extreem bezig houd met vierwielaandrijving, terwijl Audi dat wel doet en er ook over opschept. Dan is het toch knap van BMW dat ze in 2008 meer 4x4s verkochten dan ‘4×4-specialist’ Audi. Want zeg nou zelf, hoevaak zie je een BMW 5-serie X-drive in vergelijking tot een Audi A6 quattro?
marksmeets zegt
Kijk naar de nieuwe A8. De aandrijving is volgens mensen die het ervaren hebben vele malen beter dan die van BMW of Mercedes.
Vooral op nat wegdek en sneeuw of ijs, trekt de nieuwe A8 zich er veel beter uit.
Dit is allemaal te danken aan de Quattro permanente vierwielaandrijving.