Wat gaat het deze week worden? Een Duitse coupé-achtige met vijf deuren of een eigenzinnige Franse limo waar je wél fatsoenlijk achterin kan zitten. Kiest u maar!
In 2005 kwam Citroën op de Autosalon van Genève met de C6 aanzetten. Het merk bood hiermee een opvallend alternatief voor de bekende Duitse executives. In onze rijtest gingen we op pad met een 2.2 HDI, maar voor deze vergelijking pakken we de C6 met een 3.0 V6 onder de kap, goed voor 211 pk. Vanwege het zware gewicht (1.860 kg) doet deze Franse limo er bijna 10 seconden over om de 100 km/h aan te tikken. Voor deze op één na duurste variant betaal je €59.390.
Dan de A5 Sportback van Audi. Nieuwkomer in Autoland en zo’n 20 cm korter dan de Citroën C6. In dit geval kiezen we een 2.0 TFSI als krachtbron, net als de C6 goed voor 211 pk. Met Quattro-aandrijving en een S-Tronic automaat kost-ie €51.395. Een wereld van verschil met de flamboyante Citroën.
Wat heb je liever als zakelijk vervoer? Een nieuwerwetse Audi dat als een strak maatpak om je heen zit en emotieloos zijn werk doet, of het oneindige comfort van een C6 dankzij zijn hydropneumatische vering.
rfw1994 zegt
Citroën, sowieso.
xilver zegt
lol daar denk ik zelfs niet bij na… Audi A5 sportback ftw
iQ zegt
Zeker Citroën!
toyotaprius zegt
Citroen…. daar hoef ik niet eens over na te denken!
frarissimo zegt
Even denken, een halve seconde: Doe maar Citroen!
Maarten zegt
De citroen, geen twijfel…
GWBoes zegt
Citroën, zolang de hydropneumatische vering er maar op zit.
BigBoy zegt
Citroën!!!!
DonSei zegt
Kopen A5 bij gelijke leaseprijs C6 ;)
de sjonnies zegt
C6, rust, comfort met een grote C, anders dan anderen, individueel, apart en komt uit een lijn van een fabrikant van ultieme reislimousines : Citroën !
Daarnaast heeft de 2.7 HDI een perfekte ‘laufkultur’ en past deze beter bij de C6 dan een benzine krachtbron.
GOD zegt
Doe mij dan maar de Audi.
Achterkant van de Citroen vind ik heel erg lelijk.
Simpson zegt
de citroen, sans penser ofzo. De A5 is voor midlife-crisismanagers
Alwood zegt
Zwaaar overpriced, die A5! echt belachelijk, zonder twijfel de citroën voor mij, lekker zweven :D
wouter zegt
@Alwood: Overprijsd? heb je de prijs van de C6 wel eens gezien?
Een 3 liter diesel Exclusive kost een lieve 75.000, en dat voor een citroen! Bij Jaguar heb je voor dat geld een luxer aangeklede, exact dezelfde (alleen zuinigere) XF 3.0 diesel.
Dat noem ik overprijsd. En dan hebben we het nog eens niet gehad over wat voor a5 je kan krijgen voor 3/4 ton.
Ik ga overigens voor de Audi :-D
Naar mijn smaak is die veel verfijnder, alhoewel die qua comfort de C6 niet kan verslaan, maar dat kan geen één auto. Voor mensen die van comfort houden kan die c6 misschien wel een goede deal zijn.
KaCh1ng zegt
@wouter: je moet wel niet vergeten dat je reuzekortingen krijgt bij citroen , ofanders koopt toch niemand zo een ding…
MrSelected zegt
Citroen! Die is tenminste speciaal.
A5, wat een hok.
Thomas zegt
De Citroen zonder twijfel. Machtige auto. Heb er al eens 1 mogen besturen. Zeer stil, fijn afgewerkt en ruim. Audi’s vind ik tegenwoordig maar proletenauto’s. De Citroen dus!
jansen zegt
Oh deze keuze is zo moeilijk – niet dus – de C6 natuurlijk!
RobertJ zegt
“of het oneindige comfort van een C6 dankzij zijn hydropneumatische vering. ”
De vraag is dus of die wel zo comfortabel is. Ik weet niet welke test, maar ergens werd gezegd dat de vering de massa niet echt aankon.
Ik zou voor de audi gaan :)
cliff15 zegt
Doe maar a5. IK weet niet heb de c6 nooit echt mooi gevonden. Over de kwaliteit van de citroen kan ik niks zeggen, nog nooit in gezeten of wat dan ook. De kwaliteit van audi vertrouw ik sowieso wel als ik kijk naar onze a6. Dus dan ga ik toch maar voor de veilige keuze en dat is AUDI. Vorsprung durch technik !
Smul zegt
Audi natuurlijk. C6 is echt lelijk!
Jokkebrok zegt
@Smul: Heééélemaal mee eens, zon cotroen is toch nix waard en ziet er NIET uit!!!
sven2 zegt
Citroën, die is tenminste niet ’t zelfde als alle andere!
Jurrian zegt
De citroen zeker weten, moet dan alleen wel op zoek naar een chauffeur. Al is het nog zeker 25 jaar wachten voordat ik in dit segment ga kijken.
word het trouwens niet eens tijd voor een poll voor deze items?
Jimmy zegt
Sowieso de Audi. Automaat van de Citroen is waardeloos!
paulusrx7 zegt
ik haat audi omdat die A5 net zogoed gezien kan worden als een A1, A3, A4, A5 coupe/cabrio of A8 niet inderscheidend genoeg en ik vind die c6 echt een mooie auto dus lijkt me geen moeilijke keuze.
Basnov zegt
@paulusrx7:
Hahaha verder alles goed? Brilletje misschien? Verschil tussen A1, A3, A5, A8 is wel degelijk aanwezig heaur..
OT: Lastige keus. Heb beide al eens gereden. Als het gaat om de standaard uitrustig, C6 aub. A5 is dan vrij “kaal”
Wanneer de optielijst wel rijkelijk gevuld is: A5 alstublieftdankuwel!
paulusrx7 zegt
@Basnov: nou ik zie in mijn spiegel het verschil tussen een A8 of een A4 niet en dat zie wel tussen een C4 en een C6
ze hebben allemaal dezelfde grille en de zelfde kermis atractie bij de koplampen
jansen zegt
Waarom geen gallery met C6 foto’s?
GWBoes zegt
@ RobertJ
Of het comfortabel is verschilt sowieso per persoon. Door de eigenschappen van de vering zit de frequentie van de auto in een heel ander gebied dan een auto met normale schroefveren. Daardoor zijn er mensen die “zeeziek” worden in een Citroën.
Pj zegt
De C6 voor mij, die kan je tenminste in een andere kleur dan een grijstint bestellen :)
DavidZ zegt
In zo’n C6 zie ik uitsluitend mannen ouder dan zestig rondrijden.
Dus dan de Audi maar (had liever een Alfa 159 Sportwagon, maar soit).
Volgens AutoBild is dat comfort van die Citroen niet zo oneindig over korte dwarsrichels/putdeksels.
Bas zegt
als je niet voor pauper wil rijden moet je de C6 nemen…
Als je wil laten zien dat je wel geld hebt maar lak aan iedereen en vooral lak aan mensen die wel smaak hebben, pak dan de Auwdi.
Menno zegt
allebei niet…
ik wacht liever op de nieuwe CLS…
wimpie zegt
citoën
911GT2 zegt
Citroën. Zo cool omdat hij zo anders durft te zijn, maar toch statig, luxe en in mijn ogen zo ‘stylisch’.
Citrofiel zegt
Zal ik hier nog een reactie plaatsen of is het overbodig? :P
Jammer dat ik al een reactie moest plaatsen om die vraag te stellen. ;)
Goed, de C6 dus. Ondanks de zwakke benzinemotor (die niet eens meer leverbaar is in NL). Op benzinegebied loopt PSA gewoon achter. Ze zijn nu langzaamaan aan het vernieuwen, maar ze beginnen bij de kleine motoren. En gezien de toekomst met milieugezeik en wellicht zonder grote PSA-limousines weet ik niet of ze ooit nog aan grote benzinemotoren gaan sleutelen… Ik denk dat ze het maar gewoon zo laten. Hij gaat er echt niet meer van verkopen met een modernere benzinemotor, of het moet een stuk goedkoper zijn. Een 2.0 turbo misschien.
Forza zegt
A5 sportback. Gewoon omdat het de mooiste Audi op de R8 na is. Nee ik ben de A5 niet vergeten, ik vind ‘m gewoon niet zo mooi.
Bovendien heb ik niks met vliegende tapijten (ook al is het een schoonheid, de C6 :))
Jean zegt
Ik ben een groot Citroen-liefhebber (ook van de C6) maar zou een C6 nooit nieuw kopen. Dan maar de ook erg fraaie Audi – ik zit toch nooit achterin ;)
lambo4all zegt
alle citroën liefhebbers melden zich?
Zoiezo audi!
de meerprijs maak je meer dan goed als je hem weer inruilt heeft (veeeeel) meer status
de c6 ziet er echt lelijk uit, en dan bedoel ik ECHT lelijk!
beetje sportiviteit is altijd leuk, dus again the a5
Frits zegt
supersupersuper lelijke bak die citroen.
geef mij maar de audi!!
Henk zegt
misschien de 5 serie-gt
spykerboy zegt
geef mij het geld maar ik shop ergens anders, zijn bijde lelijk
tonniej zegt
A5!!!
QuickNick zegt
De Audi natuurlijk!
Ik heb geen zin om iedere week bij de dealer te staan met stukken. :-) Maar het rijdt wel lekker zo’n Brie-Bak.
TDIfreak zegt
de Audo natuurlijk, maar dan wel met de 3.0TDI :D
Fenrir zegt
Dan maar de Audi. Sportiever, goedkoper en een stuk mooier. Mensen mogen dan achterin beter zitten in de Citroen maar dan moet ik ze eerst zo ver zien te krijgen.
Wat een gezeur verder over het anders durven te zijn, je behoort een auto toch te kopen omdat je hem mooi vindt niet omdat ie ‘anders’ is.
Robbert zegt
Als je van autorijden houdt uiteraard de Audi
Als je in comfort en stijl van A naar B wilt is de Citroen een goede optie
Totaal verschillende auto’s dus zinloze vergelijking
Job zegt
De Audi is de verstandige keuze, de C6 de keuze van de emotie. Ik ga voor het laatste :)
Overigens vind ik het naar o.a. de legendarische SM verwijzende achtersteven van de C6 wél geslaagd!
Jipp zegt
defenetly de audi, sportief elegant, en de a5 sportback is echt een super auto!
en voor de sukkels die zeggen dat alle audi’s hetzelfde zijn, Ze hebben zij de hans anders vast wel een goede aanbieding voor jullie.
Jipjj zegt
De c6 heeft meer klasse en uitstraling dan de audi.
bboekelo zegt
A5 Mijn gevoel heeft iets tegen franzen (sorry voor de gene met een kort lontje en nu zere schenen!)
TKoote zegt
duidelijk de C6, toch wel apart dat het merendeel de C6 kiest en er toch bijna geneen in het echt rondrijdt!
de sjonnies zegt
@TKoote: De dwang van de leasemaatschappijen die bepalen wat de meesten moeten rijden dus.
Svenska Aeroplan AB zegt
Hmm, lastige…
Qua uiterlijk en imago zeker de Citroën!
Vind de Aldi niks aan en errrrrg kil-Duits in het interieur.
Maarrr, qua rij-eigenschappen zeg ik dan wel weer A5.
Dus ben er nog niet uit.
;)
stefan zegt
hier hoef ik noet over na de denken doe mij maar de Audi alleen wel met de 3.0 TDI ik ben geen benzine rijder.
likmedezak zegt
die citroen is zo verrot lelijk dat er mensen zijn die dat krot kopen amai amai dan ben je wel speciaal ja “in je kop”
wirkelijk weaaar bah bah
911GT2 zegt
@likmedezak: Lees dat zelf nou nog eens en denk eens over wat je zegt over speciaal “in je kop”…
…dacht ik al
Moshe Cohen zegt
@likmedezak:
Dat is nog best lastig lijkt me: schrijven met dat speciale zaagsel in je kop…..
Griffin zegt
C6. Maar dat wil niet zeggen dat de A5 geen hoge ogen gooit…
Bennink zegt
Citroen! Vind het een stoere wagen en lekker anders dan de rest :-)
demoder zegt
absoluut C6!! heb erin ( mee ) mogen rijden en je weet dus echt niet wat je meemaakt!!! Alsof je in een heerlijk lederen stoel onderuit televisie zit te kijken. En dat blijkt dan gewoon de omgeving te zijn die voorbij zoefd…… super auto…. zo jammer dat je hem niet vaker ziet
Citrofiel zegt
Jammer dat de restwaarde niet op peil is en de C6 dus schrikbarend duur is als je hem ooit wilt inruilen. Als ik het hier zo lees had het een veel groter succes kunnen worden (of eigenlijk überhaupt een succes, nu is het een ramp).
IksEm zegt
@Citrofiel:
Ook in België enkel nog te krijgen met 2.2 en 3.0 diesel, sinds een jaar of 2.
Ik heb enkele keren mogen meerijden in een C6, moet bekennen dat het me tegenover de XM serieus tegenviel. De 15 jaar oudere XM moest qua comfort zeker niet onderdoen, en de XM V6 24v en 2.0 TCT versies zijn gewoonweg een stuk sneller dan de C6 V6. En gaan makkelijk 300k km mee, met of zonder lpg. Daarnaast vind ik de XM nog een stuk mooier ook.
Toch prefereer ik hem boven de audi natuurlijk ;)
de sjonnies zegt
@IksEm: Begrijp wat je bedoelt, heb vroeger veel met Cx’en gereden, maar dat zijdezachte bijna diarree-achtige gevoel
:oops: is net meer nodig voor Citoëns, de wegen zijn veel beter geworden, ik vond de C6 een beter compromis dan de C5, die ongewoon ‘hard’is – voor citroën die-hards dan –
IksEm zegt
@de sjonnies:
Een CX is nog net iets anders ook natuurlijk, heb ik nooit gehad omdat die naar wat ik hier en daar gehoord heb een hele hoop meer kosten om ze rijdende te houden.
En dan woont u niet in België? Hier hebben we nog genoeg puttenwegen en kasseistroken om hydropneumatiek te rechtvaardigen ;)
Een C5 is er trouwens enkel van voorzien in de duurste uitvoering, de ‘goedkopere’ hebben gewone staalveren. Die zal idd wel veel te hard op de baan liggen.
AlfaRomeo8c zegt
Citroën!
Peter zegt
De Citroën heeft veel meer karakter en waarschijnlijk meer ruimte en comfort dan de Audi. Toch zou ik voor de kleurloze, saaie Audi met zijn generisch design kiezen omdat ik die nu eenmaal mooier vind. Waarschijnlijk heb ik de ziel van een ambtenaar maar moet bekennen dat ik toch een zekere bewondering heb voor mensen die hun individualiteit etaleren door te kiezen voor een niche-product zoals de C6.
jurgen zegt
De C6, omdat audi echt voor lease-corpored dicks is!
Moshe Cohen zegt
Met beiden mogen rijden. De C6 zowel in 3.0 benzine, als in 2.7 diesel en in de nieuwe 3.0 diesel. De audi als 2.7 tdi en als benzine. Keuze? De C6. Comfortabeler, ruimer, mooier om naar te kijken. En, de audi heeft een imago… het imago van de crisismanager. Type: met harde vuist op tafel, je houd je smoel of je gaat er uit. De citroen is meer van het type: eerst onderzoeken, dan praten en daarna de nodige maatregelen nemen. Geen schreeuwer zoals de audi. Restwaarde? zal mij persoonlijk een zorg zijn. Mijn 2007 bmw 7-serie brengt nu ook een bedrag op om van te huilen…
De audi is gewoon té veel ” kijk mij” ….
TSI-tje zegt
Als ik hem zelf moet betalen ? De Audi, 100%.
In geval van leasen (niet hoeven na te denken over geld bij inruil) moeilijk…..
timo zegt
Lastig! cliche, maar mn opa heeft een C6 met 3.0 motor en het is echt een super fijne auto! Prachtig uiterlijk en die motor is niet echt sterk maar gaat lekker meer! Doe mij maar C6 :D
Stokvis zegt
ik rij zelf sinds kort Audi, maar toch zou ik de Citroen kiezen in geval van lease contract waarbij onderhoud en kosten voor rekening van de baas komen :).
RubenS zegt
doe mij de Audi maar ;)
BMWHerman zegt
Wat gaat het vandaag worden? Een mooie coupéachtige auto als de A5 Sportback of de 2e lelijkste auto ooit gemaakt achter de Multipla? De Audi dus…!
schnitzerken zegt
De Audi wint!
Scorso zegt
Vergelijk anders de volgende keer een Peugeot met een Ferrari ;)
Voor mij de Audi, want Citroën ziet eruit als een auto die meerdere ongevallen na elkaar gehad heeft. En Franse auto’s ih algemeen, ik weet het zo niet hoor…
marc zegt
C6; makkelijkste keuze tot nu toe!
girls_VS_cars zegt
Oke aangezien mijn ogen graag verwend worden.
De Audi. (heb liever de coupé)
Maar daar blijft het bij, verder zijn Audi’s allemaal hetzelfde.
Maar kom op zeg, kijk eens even 70 keer naar die Citroën.
Sorry ik kan er niet aan wennen, nooit gedaan eigenlijk. Alle Franse auto’s zijn wat mij betreft qua design “kansloos”.
Maar ik heb het hier dan ook niet over de rij-eigenschappen. Laat dat even duidelijk zijn.
Lennart95vdk zegt
waarom kiezen er zoveel citroen? Doe mij maar de audi!
tom307 zegt
de citroën natuurlijk
hij is mischien niet moeders mooiste, maar straalt wel veel klasse uit, en is lekker ruim.
Wat is de stand eigenlijk?
de sjonnies zegt
Toch zelf best goedkoop gereden met de C6 2.7 HDI, tweedehands gekocht in Duitsland, even nog laten staan zodat er nog minder BPM afgetikt hoefde te worden en verkocht aan een zakenvriend waarvan voor de derde keer een Duitse limousine was gestolen.
Hij twijfelde over de C6, maar is er nu niet meer uit te rammen. En, ze worden niet gestolen, en dat is een zeer prettige gedachte. Ik heb de wagen verkocht omdat ik een goeie prijs kon maken. Daarnaast vielen de onderhoudskosten me 100% mee
Citrofiel zegt
@de sjonnies: Oh, hij is weg…? En nu dan? Jijzelf dus…? :P
de sjonnies zegt
@Citrofiel: Een 3 jaar oude 159 JTDm gekocht met dertigduizend op de teller. (gloedjenieuw dus)
Is idd heel wat anders maar het maatje van de auto past me beter.
Hij staat nu bij de satelietnavigatie-inbouw boer of de lederen bekleding met stoelverwarming inbouwboer, want je moet wel proberen het comfort van een C6 te benaderen
Moet wel errug wennen dat er weer kuilen in de weg zitten :D
Citrofiel zegt
@de sjonnies: Gelukkig, ik hoef me niet te schamen voor je. ;) Een Alfa is een prima keuze. Lijkt me inderdaad verschrikkelijk wennen na een Citroën, maar prima te doen. Ik weet niet hoe lang het geleden is, maar gefeliciteerd ermee. :P
@IksEm: Ook op citroen.fr is de benzine niet meer in de configurator te vinden. Even zoeken leverde dit op: “The 3.0 V6 petrol engine was discontinued in February 2009 – only the 2.2 and 2.7 HDi options with six-speed automatic gearboxes were offered, in base C6 or C6 Exclusive trim.” Dus hij is er gewoon helemaal niet meer inderdaad. Domme vergelijking, autoblog! ;)
IksEm zegt
@Citrofiel:
En ondertussen is die 2.7 HDI dus ook vervangen door een 3.0 HDI ;)
JohanCelica zegt
De Audi natuurlijk
matt zegt
Zou nooit van mijn leven Citroën rijden en dus ook zeker deze niet. Ik heb echt een verschrikkelijke afkeer van dat merk. Heeft niets met premium/niet premium te maken, het is gewoon altijd zo geweest, van kinds af. Misschien komt het wel door de berlingo-rijders, een volkje dat ik sowieso niet graag op baan tegenkom.
Dan nog liever een (saaie) audi A5, zonder twijfel.
bozewolf zegt
Meerendeel van de posters hier heeft goeie smaak en gaat voor de Citro. :)
dito hier.
stopwearingpants zegt
citroen natuurlijk!
Something zegt
De Citroën zonder enig twijfel:D vele malen liever de Citroën dan zo een A5 die je overal ziet.
De c5 is pure kunst op wielen, en zo een A5 ziet er leuk uit maar blijft een auto die je tevaak ziet, en daarnaast in vergelijking lang niet zo goed uit ziet als de Citroën
Henk_he zegt
A5, zonder ook maar 1 nanoseconde te twijfelen.
Something zegt
@ Mezelf C5 moet natuurlijk zijn C6
Dennis zegt
De Citroën uiteraard.
Over de kwalitiet van de Audi was ik niet zo te spreken. Heb nu mijn 2e C6 2.7 Hdi en geen problemen. Met de Audi’s stond ik regelmatig bij de garage.
En de Citroën is vele malen mooier, ruimer en comfortabeler. De Audi is een saaie auto waar geen emotie in zit.
Dennis zegt
@ MAtt: Wil jij je wel vergelijken met de Audi A2 rijders?
Seroo zegt
Audi *kwijl*
porsche911turbo2 zegt
audi!!
Mao zegt
Doe maar een A6 3.0 tfsi, iets duuder vanaf 65K, maar wel een lekkere dikke 3.0 tfsi, 5 a 6K duurder dan de C6.
De 3,0 tfsi kan je ook nog makkelijk laten chippen, zit je zo op 350 pk. Dan denkt er al helemaal geen haar op me hoofd meer aan de C6. MMMmmm 300+ pk supercharged V6.
Maar ook de A5 kies ik boven de C6, wel een stuk kleiner (toch?), maar wel een turbo blok en vind de Audi’s mooier, niet aparter wel mooier en vooral sportiever. De C6 heeft echt een ouwe lullen uitstraling, leuk voor over 20 jaar. Onder de 40 moet je je niet vertonen in zo’n ding :)
WEDhicks zegt
Uiteraard de A5. Prachtige auto.
Farzan zegt
Die citroen doet mij aan een walvis denken wat de uitstraling betreft. Als de Audi maar mustangbrown van binnen is, graaaag!
Dennis zegt
@ Jimmy…
Hoe kom je erbij dat de automaat waardeloos is? Is een Duitse 6 traps automaat.
Gaarne nu je uitleg.
Johan82 zegt
Audi A5 natuurlijk. Geen twijfel bij mij.
Dennis zegt
En ja, ik heb het over de automaat van de C6;-)
Harry1994 zegt
A5!
Maar liever de coupé ;-)
Arnold zegt
De Audi ik heb gewoon bijna helemaal niks met Citroen alleen de DS vind ik mooi…
Pantoffeldier zegt
Altijd A5,
alleen zou ik dan wel de coupé nemen..
2 deurs FTW
Kadett zegt
Achterkant van de Citroen is een ramp.
Snickers zegt
Ik hoef geen franse prul ,rij ik liever met en superb
Snickers zegt
ot: natuurlijk audi
Pantoffeldier zegt
Gaat toch ook echt tever als je een Citroen erboven zou kiezen.
Franse troep, maken slechte kwaliteit auto’s.. Rijdt een keer in een Audi (A5 sportback/coupe) en je bent verkocht.. Die aandrijving, de luchtvering, alles is perfect ;)
Citroen ziet eruit als een retro project dat nu toch maar tot leven is gekomen..
de sjonnies zegt
@Pantoffeldier: Die Franse meuk is er wel de oorzaak van dat de Duitsers een behoorlijke limousine kunnen bouwen.
Citroéns zijn qua comfort, design en rijgedrag jarenlang de leidraad geweest.
Zonder Citroën was ‘jouw’ Audi nog zo’n oubollig karretje met van die glimmende wieldopjes en een weggedrag van een frikadel.
KaCh1ng zegt
@de sjonnies: ik dacht net dat audi BMW achterna ging en niet citroen LOL
de sjonnies zegt
@KaCh1ng: Eueeuhm, toch is het waar, qua comfort en wegligging hebben ‘de Duitsers’ Citroën pas zo’n 15 jaar geleden ingehaald. Het duurde tot 1983 eer Audi met de 100 op de markt kwam die qua Cx waarde gunstiger lag dan de CX
KaCh1ng zegt
@de sjonnies: je moet niet aan vroeger denken, denk maar aan die DS3 reclame :)
de sjonnies zegt
@KaCh1ng: Ik heb Lennon altijd een L*L gevonden :P
( en ik kom uit zijn tijdperk )
2007 Corsa 1.3 CDTI zegt
Citroën
KaCh1ng zegt
audi A5 sb , is gewoon eenmaal mooier
Dennis zegt
@ Pantoffeldier:
Jammer dat je alleen op aannames afgaat. Ik heb 2 keer een Audi A6 gehad en kwalitatief waren die om te janken. Ik heb nu mijn 2e C6 en geen enkel probleem gehad.
Dus dan vraag ik me af…wat slechte auto’s zijn.
En de Audi kan never nooit niet tippen aan de vering van een C6. Nooit…
HDM zegt
A5, is duurder dus heeft denk ik hogere verkoopprijs als ik em direct weg zal doen. Ik zou echt niet dood gevonden willen worden, in geen van deze twee.
Marcel zegt
@ Snickers:
Een Superb? ben je wel goed bij je Paasei? Een oostblok trekker met achterklep verwarming. elk zelf gerespecteerde mens rijdt niet in een Skoda.
Over prullen gesproken. Een Skoda, dan heb je pas echt een barrel te pakken.
KaCh1ng zegt
audi A5 is ook heel wat sneller dan die slome C6
TINUS zegt
C6 met audi motor aub.
matt zegt
@Dennis: O ja, nog liever een gele A2 dan een citroen c2, c3 of zelfs ds3 (om maar iets vergelijkbaars te zeggen).
Zelfs een DS, een auto die hoort mooi gevonden te worden, kan mijn sympathie niet krijgen ;)
Mark zegt
@ Snicker:
Met een Superb maak je wel de blits zeker. Laat me niet lachen maar in Skoda wil je echt niet gezien worden.
Tjechische rommel…
KaCh1ng zegt
@Mark: lol een superb is wel een zeer degelijke auto, nooit slechte verhalen gehoord vn skoda’s na 2005+, wel vn citroen
ik zou liever een full option superb station hebben dan een C6…
cap zegt
Ik zou nog niet dood willen worden gevonden in een C6….
Stijl, klassen en charme, 3 termen die een de C6 bij mij niet doen opwakkeren.
Xzibit zegt
Beide auto’s trekken mij aan maar ik heb liever een A5
Dennis zegt
@ Matt:
Ik wens je veel plezier met je gele A2! En een DS3 vergelijken met een A2 hahahahahaha
Omgekatte Skoda’s met 4 nullen in de grill zijn het.
frank zegt
de citroen in dit geval natuurlijk!
GLTSRY zegt
Zeker de audi A5 sportback voor mij.
Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien een beetje raar, maar door de nieuwe Jaguar XJ ben ik de Citroen C6 meer gaan waarderen.
mercedes-benz zegt
duitse topkwaliteit. audi natuurlijk
kane_sting zegt
Zag laatst de A5 sportback staan en werd meteen verliefd:p Doe mij die maar, inpakken is niet nodig!
kane_sting zegt
@autoblog:
Zou het niet een idee zijn om een stem machine hierin te bouwen? Nu hebben we nog steeds geen idee wie de winnaar is.
Het lelijke eendje zegt
De Audi!
De Citroen is wel origineel, maar hij is duur en zo traag als een slak, zelfs met die v6.
Ik kies alleen al de Audi vanwege de kaliteit en de merknaam e, het design vind ik ook mooi, maar liever de coupé.
Edman zegt
A5, de vreselijke afschrijving van die Citroen… Al zou ik wel 2 deuren minder nemen, jaartje oud, 3.2 fsi’tje erin. Lekker heaur. 265 pk in een van de rankste coupe’s op dit moment :D
Woltm007 zegt
Citroen, een feest voor de man die echt rijden kan!
SaabTURBO zegt
Franse eigenzinnigheid, comfort en karakter natuurlijk. Citroen dus!
Audi zegt
Zeker weten de Audi A5 !!!
Remco zegt
De Citroën C6… anytime. Een witte raaf en ook nog eens bloedmooi. Prachtig, bijzonder en in het bezit van veel meer flair dat de zoveelste Audi. Het interieur valt tegen, het comfort is goed dankzij de hydropneumatische vering, maar toch krijg je op riggels af en toe behoorlijke klappen door. Maar goed, toch ga ik voor de Fransman. Die heeft iets dat de Audi ontbeert… karakter.
5literV10 zegt
uiteraard de audi a5 !! die heeft toch veel meer uitstraling dan zon sloom ogende franse limosine….
Nico94 zegt
De A5. Hoewel de C6 eigenlijk iets exclusiever is. Maar de A5 is op de langere termijn beter.
Dimglor zegt
Ik vind de a5 mooier en is ook wat sportiever..
Die Citroën vind ik ook wel mooi en dat is een echt eigenwijze wagen..
Maar ik zie mijzelf er niet in rondrijden… Ik zie mij eerder in die a5 rondrijden en daarom kies ik voor de Audi.
klaas zegt
Audi natuurlijk. Verreweg de mooiste. En zo’n zwevend bank stel bedankt.. als ik zee ziek wil worden ga ik wel met de boot. bah
getl4id zegt
de citroen natuurlijk. als het een zakenauto is ben je er veel snelweg mee aan het rijden en dan is het fijn om gewoon veel comfort te hebben.
owja de A5 sportback is lelijk
KaCh1ng zegt
@getl4id: haha diegene die de C6 kiest noemt de sportback lelijk :) check interieur eens en rare achterkant vn C6! als zakenauto moet je iets hebben dat premium aanvoelt, citroen is voor niet premium
Bakpao..lover zegt
Ik ga voor Franse degelijkheid de Citroën!!!!
Potver7 zegt
De Citroen C6, zonder twijfel. Heerlijk relaxed en comfortabel cruisen en nog supermooi ook, zowel van binnen als van buiten. Dat-ie minder snel is als de Audi is dus volstrekt irrelevant.
De Audi A5 Sportback vind ik in vergelijking met de A5 coupe trouwens een behoorlijk saai en karakterloos ontwerp – maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
KaCh1ng zegt
citroen is niet premium*
erwin1990 zegt
UITERAAD EEN AUDI
C6…IK VIND HEM NIET MOOOI
QuattroBoy zegt
@Mark
Ja, ja, want die Skoda van Snicker is niks in vergelijking met die dikke Porsche van jou, toch?
GOD zegt
@ de sjonnies
Ja en die Duitse meuk is er wel de oorzaak van dat de Fransen überhaupt een auto kunnen bouwen.
de sjonnies zegt
@GOD: Volgens mij ligt dat aan de Japanners ;)
Maar qua degelijkheid, rammeltjes en ‘vibrationen’ja absoluut ja.
Maksimum zegt
Citroen C6 zeker weten! Een unieke wagen. Opvallend design en daarom door mij zeer gewaardeerd.
Ik dacht trouwens dat de A5 de 2 deurs Coupe versie was van de A6? Nu heeft de A5 ook al 4 deuren. Bij audi zijn de auto’s nu al moeilijk uit elkaar te houden. Zo hou je het helemaal niet meer bij!
Ik heb wel eens in de C6 2.7 HDiF (over moeilijke namen gesproken) gereden. Deze was van een Zwitserse kennis die hem die dag in NL (ZipTuning) zou laten tunen. Echter had hij ineens vergaderingen die middag en belde zo mij op. Wil je vanmiddag ff voor mij na Utrecht rijden, ik betaal je wel. Oke zei ik en was onderweg in een mooie zwarte C6 met getinte ramen. Ondanks het gewicht ging hij aardig. Zeker na het tunen reageerde hij goed. De diesel had dan ook veel/snel koppel. Het gewicht zorgde wel voor een aantal onderstuur momenten. Uiteindelijk bracht ik de auto met een glimlach terug en zei tegen de Zwitser.. denk eraan 2 handen aant stuur! Met 1 hand sturend weg accelereren was niet meer.
Heb ook wel vaker in een BMW 5.35d (getuned 300+ pk) moeten rijden. Dit gaat natuurlijk stuk harder. Ook snelle audi’s. Maar de stijl van de C6 kennen ze in duitsland niet.
BakPouwww zegt
A5 nartuurijk omdat het gewoon veel sportiever
rijdt dan een citroen. en ook omdat de Citroen lelijk
is. en dan heb ik ook iets tegen het metaal waar van die citroens(het hele merk) zijn gemaakt. maarja dat heb je met die franse troep
jelamo zegt
hoe is dit een vergelijking???
C6 voor mij
kowalsk zegt
A5.
VolvoXCseries zegt
Doe maar de Citroen C6 3.0, dat lijkt mij een erg fijne wagen en dan rijd je ook nog in iets bijzonders.
Over restwaarde praten we niet, toch? :P
Flamingo zegt
toch de Sportback. Past veel meer bij mij
maar die andere is zeker een leuke Citroen!
Maurice zegt
C6.
Schaamteloos mooi.
el stino zegt
A5
Die citroën is toch echt verschrikkelijk lelijk :s
Ok hij is meer uniek en gedurfd, maar dat maakt hem er niet mooier op…
diablo zegt
Zeker de Audi A5, ik vind dit ook een vergelijking die niet klopt. Je kunt zo ook een Lamborghini en een Lada vergelijken en ik heb ook nog een Citroen gehad. (nooit meer)
Dennis zegt
@ Mercedes Benz:
Duitse topkwaliteit?
Zie toch redelijk veel roestende Mercedessen rondrijden.
En de Vito is ook niet top. En veel types van de E klasse scoren bijzonder slecht.
tomster15 zegt
@basnov: alle audi’s lijken op elkaar maar toch zou ik voor de audi keizen omdat de citroen gewoon een gedrocht is
scratch zegt
zeker de audi
vind de citroen er niet uit zien
Mr. Dj M. zegt
Die A5 is over 20 jaar niks speciaals meer in tegenstelling tot die mooie en aparte C6!
Lijkt me duidelijk dus :D
JamesBond007 zegt
@Mr. Dj M.:
Nee maar over 20 jaar heb ik dus echt wel een andere auto.
KaCh1ng zegt
@Mr. Dj M.: pardon? we hebben het hier over de sportback en volgens mij verkoopt die niet zo veel als een A4 , na 20jaar zullen we zien dat de C6 een flop was en de A5 een mooie gelijnde sedan/coupe
BananaFlip zegt
Alstublieft de Citroën, want de Audi is één van de vele uit de grote grijze massa. De Citroën is extravagant, niet zo’n familiedesign en daardoor weergaloos mooi. Qua motorentechniek wint de Audi met een hele flinke voorsprong, maar een V6 is wel de bedoeling in een grote coupéachtige.
Roy zegt
Citroen zou nu ook de motoren van het Daimler-concern kunnen gebruiken, hebben ze weer een goede benzinemotor voor hun C6.
jmulleman zegt
Ik dacht dat er wel normale mensen op AB zaten. Maar ze kiezen massaal voor de citroen.
WTF. Dat merk is voor ouwe bejaarde die net niet in een Prius gaan rijden.
JamesBond007 zegt
Audi Audi Audi. Ookal is hij vet saai.
BMW_Li zegt
Zeker weten de citroen. De a5 is alleen mooi als coupe en niet als sportback.
paul zegt
AUDI for sure
duidelijk jonge jonge we gaan dittoch niet vergelijken met elkaar????????????????????
Citroen tegen een Audi.
ga AUB u mond spoelen Autoblog.
en ja petjes volk ik snap dat u de Citroen mooier vind u.
GerreLekker zegt
Zoals in een van de vorige “kies maar” “Geen franse troep op mijn stoep”. De Audi dus
eed zegt
C6 – spierwit !
geen twijfel over mogelijk.
lincoln zegt
leasebak blijft een leasebak ..
schitterend ding hoor .. maar blijft een leasebak ..
dus voor als je echt geen greintje zelfrespect hebt is die leasebak een fantastische keuze ..
Jack zegt
Nou, deze keuze is erg gemakkelijk. Dat wordt een Audi, natuurlijk. Citroen heeft van ‘devalueren’ een Frans woord gemaakt. En da’s niet zonder reden: plastic fantasic..brrrr..
a3sportback zegt
voor mijn geen citroen dat plaat werk is van aluminium folie als je tegen de wind in rijd zit er een deuk in audi een auto met klassen een echte rijders auto..
Dennis zegt
@Kach1ng:
Over 20 jaar zullen we zien dat de A5 een patjes auto is met wilde wielen waar je niet meer in gezien wil worden. Zoals alle modellen van de VAG groep.
En is de Citroën een klassieker zoals alle limousines van Citroën.
Kijk maar eens naar de clubs en verenigingen die er zijn over de DS, CX, XM en in de toekomst de C6.
KaCh1ng zegt
@Dennis: als je naar de citroen XM kijkt zul je het niet zeggen die is ondertussen ook al 20jaar oud!
Jack zegt
@Dennis:
Over 20 jaar bestaat deze Citroen niet meer. Z
Dennis zegt
*patjes =petjes natuurlijk;)
RALM zegt
Denk toch de C6! Die A5 is wel heel mooi hoor, maar vind de Citroën net even wat mooier/exclusiever. En die Audi lijkt op de rest van de Audi’s vice versa, het is zeg maar nét niet onderscheidend genoeg in mijn ogen. Twijfel er niet aan dat het een fijne auto is. Maar er is ook gebleken dat de C6 goed in elkaar steekt, comfortabel is, snel zat…C6 heeft ook nog eens een prachtig interieur/exterieur. En de fanboys die hier roepen dat zo’n C6 van geen kant rijdt en dat de Audi een ”echte rijders auto” is hebben of hun rijbewijs nog niet, geen verstand van auto’s of het zijn gewoon mensen die de rest klakkeloos napraten. Ga maar eens in een C6 en A5 rijden en kom dan nog maar eens afkraken!Beide superwagens!
AudiQuatro zegt
In franse auto`s wordt je zeeziek!!! sowieso A5 al is de sportback een verschrikking!
Hubert zegt
De boekhouder kiest een audi.
De echte autoliefhebber durft het aan om een C6 te kiezen.
berg zegt
Ik zou doodziek worden van het gedein in de C6, doe mij maar de A5!
Jochempie zegt
De Audi want ik stuur graag zelf. Heb verder niets tegen de Citroën, een fijne wagen maar niet als je 23 bent.
QuattroBoy zegt
Doe mij maar de A5 Coupé 3.0 TDI Quattro. Met een S-line en een Pro Line pakket. Maar die C6 blijft zeker een gedurfde keuze. Het ontwerp zal niet iedereen bekoren maar da geldt misschien ook voor de Audi. Maar goed, ieder z’n meuk…
GLTSRY zegt
“Jammer genoeg” ik weet niet of dat het juiste woord is, maar juist door Mercedes, BMW en Audi hebben de autoliefhebbers vaak een zwak voor Duitse merken. Duitse auto’s zijn op het gebied van waardevast, afschrijving beter en(vaak) maar niet altijd! zijn Duitsers kwalitatief en technisch de betere.
Als men Franse auto’s wil afkraken kom dan met harde argumenten en niet met onzin praat. Comfortabel is de C6 zeker en rijdt ook goed. De C6 is zeker niet slecht, alleen zal je misschien vaker langs de garage moeten en levert de auto na een paar jaar minder op dan de Duitser.
KaCh1ng zegt
sorry maar ik haat al die comments met als je een autoliefhebber bent, ik ben een autoliefhebber en ik kijk alleen maar naar mooie wagens met goede prestaties , citroen hoort duidlijk niet in die categorie
Dennis zegt
@ Kach1ng:
Je kunt roepen en schreeuwen wat je wil. Maar de oudere modellen van Audi zijn allemaal petjesauto’s geworden.
Er rijden altijd jonge lui in met sportvelgen met een boeminstallatie en op de linkerrijbaan met een blauwe walm achter de auto.
Er is maar een Audi oldtimer die stijl heeft en dat is de oer Quattro.
KaCh1ng zegt
@Dennis: dit komt omdat het mooie autos toen waren(alhoewel ik geen fan ben vn audis voor +-1995), die jonge lui keken er naar op, geen enkel jonge gast kijkt op naar een C6, ik vind het een auto voor gepensioneerden :)
KaCh1ng zegt
en als je zo denkt zijn de mercedes C/E , bmw 3/5 ook allemaal petjes auto’s
R_Arends zegt
A5 zeker weten! Lelijk gedrocht z’n C6
lincoln zegt
wie 1 van de 2 auto,s afkraakt is ZEKER geen autoliefhebber ..
jtb zegt
doe maar de C6, alleen dan met de hdi V6 motor. C6 is een bijzondere auto, en straalt meer klasse uit.
De Audi is wel meer een rijdersauto, maar daar moet je gewoon voor in het weekend een Mini coopers works of een DS3 thp bijvoorbeeld voor hebben. En doordeweeks lekker met de C6.
Svenska Aeroplan AB zegt
‘Het lelijke eendje’ heeft de verspreking-van-de-dag-troffee gewonnen:
‘Ik kies alleen al de Audi vanwege de kaliteit’
WHOAHAHAHAHHAAAAAAAAAAAAAAAA!
BRIL-JANT!
Inderdaad erg kaal zo’n Audi…
Dus die houden we erin!
‘Duitse kaliteit’!!
:D
:D
:D
:D
rsh zegt
Die is wel heel erg makkelijk; de C6 natuurlijk
Stijl, klasse, interieur ruimte en van de twee het enige merk dat tegen premium aan zit
integralechubasco zegt
@Svenska Aeroplan AB
die gaan we er zeker in houden… de duitse kaliteit, lol….
Dennis zegt
@ Kach1ng:
Ik ben 35 en rij er eentje….
2,7 HdiF
En ja, ik heb ook 2 Audi A6-en gehad. En ondanks dat ze snel zijn waren ze alletwee kwalitatief erg slecht.
Ik heb hier 2 mappen met rekeningen van de 2 auto’s.
Van de C6 zijn het er veel minder. Veel electronica prblemen gehad. Bij de eerste is de versnellingsbak 2 keer kapot gegaan.
Dus je snapt wel dat ik Audi verre van premium vind.
KaCh1ng zegt
@Dennis: jij hebt problemen gehad met audi’s, dus nu haat je audi , begrijp ik wel , ikzelf heb nooit een citroen gehad mr zou ik ook niet willen kijk mr naar hun gamma, niet coole auto’s (buite de DS3 en de C5 station) , jij zoekt ook andere dingen in auto’s, ik zoek een stoere super sedan terwijl jij je te fel op comfort richt, een auto moet je rijden , niet gewoon op zitten
Franse auto fan zegt
Heb er niet eens over hoeven nadenken.
Doe mij maar de CITROËN C6
AMG Powerrr zegt
A5 Sportback is gewoon echt een lekkertje! Die dus.
diablo zegt
@Dennis het probleem zit soms ook achter het stuur he. (2X versnellingsbak)
Cantago zegt
IS de Citroen nog duurder ook? Dan hoef ik al helemaaaal niet meer na te denken! De prachtige A5 Sportback graag!
Quivis zegt
Beetje een wijven auto die citroen
RobinS zegt
Deze vergelijking staat gelijk als een wortelkanaalbehandeling of een trap in je ballen… Audi ziet er beterder uit, uitstekende ergonomie & afwerking maar zit achterin beetje boel ruk en sportief geveerd. Citroen waanzinnig comfort, beroerde ergonomie, exclusief maar een afschrijving waar Griekenland trots op zou zijn.
RenesisHP zegt
Hoezo gewicht is een killer… :shock:
Thomasdavidsz zegt
Reed vandaag nog langs een hagel nieuwe a5 sportback met vette rs6 velgen, wat een prachtbak.
Bij beide auto’s kijk ik altijd wel even achterom; de audi omdat ie gewoon mooi is. De fransoos om even te controleren of er geen vrachtwagen achterop is geknalt.
Doe mij de a5 dus maar :)
Larson zegt
C6!!
echt, Bloed mooie auto en rijdt fenomenaal!
A5 vink niks
jens zegt
Audi plse
KeesB zegt
A5!
Rijdt beter, smoelt beter.
Al was ‘ie minder mooi, had ik nog voor de A5 gekozen. Weggedrag van Citroen ligt mij gewoon niet.
Jippie zegt
Jammer dat je de Citroen zo weinig ziet. Ik vind t echt een mooie auto. Maar het rijdt denk ik wel een beetje als een oude lullenauto. Maar ok, de Audi vind ik toch wat minder dus C8.
Autoliefhebber zegt
Ik zou gaan voor de A5 Sportback, vanwege het feit dat ik de modellen van Audi wel kan waarderen.
Neemt niet weg dat de Citroen een ijzersterk aanbod is, een rijdend statement zeg maar.
Maar dan wel graag met andere velgen. :D
Anti audi zegt
C6 natuurlijk, echt iets unieks en qua rijden ongeevenaard
fconderkantlat zegt
hm ik ga voor de fiets…
Knokkespotter zegt
AUDI FOR THE WIN !
wat’n lelijk ding, die citroen …
Dennis zegt
@ Jack:
Hoeveel oude Citroëns rijden er nog rond? Juist ja…ontzettend veel.
de VAG produkten zijn dan al verbouwd met spoilers of platgereden door de petjes.
KaCh1ng zegt
@Dennis: waar ik woon rijden helemaal geen citroen voor 1995, wel heel veel VAG producten dat zegt veel :)
Dennis zegt
@ Diablo…
Een automaat???
Kun je weinig aan slopen..
Maar goed als Audi een probleem heeft hoort het erbij. Idem voor Merc of BMW.
Hebben franse auto’s een probleem dan zijn het gelijk kut auto’s.
Flamingo zegt
nou ja, tis niet superprecies maar het staat ongeveer dit:
Audi: 86
Citroen: 62
dus..
jtb zegt
ach betrouwbaarheid, tegenwoordig zijn er niet veel “slechte” auto’s meer. En wat betreft Citroën, zo heeft de ADAC onlangs gepubliceerd dat de Citroën C4 Picasso met een score van 2,0 defecten de meest betrouwbare midsize MPV.
ThomasBol zegt
C6 met de nieuwe 3 liter HdiF motor! Wel met de optie dat de achterpassasier de voorstoel van de bijrijder elektrisch naar voren kan schuiven graag. Erg handig als je even languit wilt liggen!
beetec zegt
De Audi vind ik niet mooi
De Citroen is niet alleen spuuglelijk het is ook nog eens een citroen.
De AUDI dus.
sjoerdmini zegt
Ik rijd Mini,
Pa rijdt Citroen DS…
We hebben beide schijt aan alles wat uit Duitsland komt…
Tsjah, no brainer voor mij :D C6!
Ik zou nog niet dood gevonden willen worden in die Audi..
KaCh1ng zegt
@sjoerdmini: mini is meer duits dan je denkt
sjoerdmini zegt
@KaCh1ng: jaja, ik heb het over de echte Mini, niet over MINI…
integralechubasco zegt
THUMBS UP voor sjoerd… :)
Ben zegt
ik vind die c6 gewoon lelijk
A5 dus
9000cse zegt
@ diablo je post van 09-04 20.00uur
Ik snap niet, wat je nou eigenlijk bedoelt met je opmerking aan Dennis, dat het probleem ook achter het stuur kan zitten. Het is immers zo, dat er 2x een versnellingsbak kapot gaat bij een Audi en geen bij de Citroen, terwijl de chauffeur dezelfde is. Volgens mij betekent dat, dat de bak van de C6 dan beter moet zijn dan die van de A6, als het aan de man achter het stuur zou liggen!
OT. Ik ga zonder meer voor de C6 en wat de anti-C6-liga daarvan vindt, zal me m’n kont roesten, omdat ik me met karakter wil onderscheiden van de massa. Al zou ik wel voor de 3 liter diesel gaan.
BmwMPower zegt
Laat ik toevallig deze vergelijking 3 weken geleden ofzo te hebben ingestuurd.
Dat is wel een vermelding waard, voor zo’n groot topic ;)
Dennis zegt
@kach1ng;
En waar is dat dan wel? Zeker Wolfsburg.
Maar goed VAG produkten zijn en blijven petjes auto’s voor mensen zonder eigen mening en zonder smaak.
En je kunt roepen wat je wil maar het merk met de meeste clubs van hun oldtimers is Citroën.
jtb zegt
als je volgens mij alle bericht naleest is de verhouding volgens mij 70 % voor de C6 en 30% voor de A5. Op de weg is het beeld compleet anders. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant blijft de C6 zo exclusief.
Pjotr zegt
C6, mooie wagen. De A5 is mij teveel 13 uit een Audi-dozijn. Ik zie het verschil met een A4 niet.
En Audi een rijdersauto? Laat mij niet lachen: stap eens in een Jaguar, BMW of Alfa, dan merk je wat een rijdersauto is.
Martijn zegt
Sowieso de A5 sportback…is eigenlijk voor mij geen keuze!
1. Citroen is ongelofelijk lelijk!
2. Audi is vele male sportiever!
3. Audi heeft meer passie, mooier, betere styling en klinkt veel beter.
4. Betere bouwkwaliteit.
Hij is gewoon veel mooier, beter, sneller enz. dan de Citroen.
En Citroen is frans, dus dat is sowieso al een keihard FAAL!
sts-v zegt
@martijn
ik ben het HELEMAAL met je eens!!!!
sts-v zegt
@pjoter
a5 lijkt op a4??????
ben je blind????
sts-v zegt
de c6 is gewoon lelijk
sjoerdmini zegt
@pjoter: here here! Die Audi’s lijken allemaal op elkaar, allemaal zilvergrijs met zwarte leren kerkbankjes en patservelgjes met van die mensen achter het stuur die wat te compenseren hebben…
de Sjonnies zegt
Als ik de comments zo lees zij Audi fans redelijk simpele zielen te noemen die zaken nauwelijks kunnen beargumenteren of onderbouwen.
Onder de C6 fans lees ik veel beter onderbouwde comments.
Wat echter zorgelijk is, is dat de zucht naar avontuur en anders dan anderen te zijn onder vele jongere bloggers ontbreekt. Dit kan resulteren in een nog zwaardere op zeker spelende Mc Donalds cultuur, terwijl het juist van de gebaande paden afwijke de mooiste reizen oplevert !
Beide voertuigen zijn van een dusdanig kaliber dat niemand zijn neus ervoor mag ophalen en het een privilege is om er een van de twee te mogen bezitten. Vergeet niet dat de prijs van ieder voertuig dusdanig hoog is dat iedere makelaar betraande ogen krijgt, mocht je zo’n bedrag even storten als aanbetaling op een nieuwe woning.
jbvdg zegt
audi
Duke zegt
Voor mij de A5. Heb niets dan slechte ervaringen met franse auto’s dus de keuze is wat dat betreft makkelijk. Het wordt nog makkelijk omdat de C6 absoluut niet in de smaak valt bij mij. Daarnaast vindt ik die vering vreselijk om mee te rijden. Totaal geen gevoel met de weg.
clijde zegt
Nooit een citoen! Geen twijfel mogenlijk. Citroen is slecht afgewerkt (ga de motorruimte maar eens bekijken), slechte restwaarde, lelijk, design klopt niks van. Slechte automaat, zeeziek gevoel op de achterbank, Geen krachtige motoren. Nee dit slaat alles. Vergelijk maar de verkoopcijfers van de twee, dan zal je achteroverslaan.
pieter zegt
Geen van beiden is m’n pakkie an. Voor een zakensedan in die prijsklasse zou ik een BMW 325/330 of een Volvo V70 kiezen (afhankelijk van wat er nog meer op de stoep staat).
Matthijs zegt
De Citroen ten alle tijden. Comfort, luxe en ruimte. Het zijn beide grote auto’s die nooit sportief gaan worden dus Audi, doe dan ook niet alsof.
Robert.V zegt
De citroen.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ De Sjonnies: Goed punt! Ook goed dat het eindelijk eens benoemd wordt hier…
Toch denk ik dat het goedkomt. ‘De jeugd’ wil er namelijk gewoon bijhoren, en zal dan in dit geval voor de Audi kiezen.
Maar hoe luidt het spreekwoord ook alweer: ‘wijsheid komt met de jaren’, toch?
Zeg, na je 30e, ga je toch anders kiezen. Meer op inhoud dan op ‘wat de buurman ervan vind’…
Er generaliserend allemaal, ik weet het.
Maar er is hoop!~
;)
de Sjonnies zegt
@Svenska Aeroplan AB: Da’s waar Svenska, toen ik jong was een Mini Cooper he of een Golfje GTI (maar dan moest je Vader serieus rijk zijn)
citro-feel zegt
ik kan eigenlijk niet vergelijken, omdat ik nog nooit met een a5 gereden heb, ik vind hem wel iets hebben en zou het niet heel erg vinden om er mee rond te rijden, maar ik rij zelf met een c6 en vind deze toch een van de beste wagens die ik ooit al heb gehad. uiteindelijk zou ik toch bij de c6 blijven omdat ik liever een wagen heb mét vering en niet met houten plankjes gemonteerd waar normaal de schokdempers horen te zitten…
c6 dus ;)
ps: ik ben geen 60+ en toch rijd ik met een c6! :D
Robin zegt
Wat een wansmaken ! Wat is er nou mooier aan de C6 dan aan de Audi A5 Sportback. Walgelijk die C6.
lincoln zegt
@Robin:
en zo zie je maar weer .. “smaak” is voor arme mensen ..
SaxoVTS zegt
Beide mooie auto’s maar ik zou zonder twijfel voor de C6 kiezen. Ik heb geen patserwagen nodig :P en die C6 is veel specialer. Als je zo’n C6 rijdt ben je de man. Als je die A5 rijdt wordt je door de mensen die er toe doen toch sneller gezien als een beetje een sneu, onzeker, ego, patser persoontje.
Freewarefreak zegt
Even 0,00000005 seconden nagedacht: Audi A5.
citro-feel zegt
@Freewarefreak: dan had je beter wat langer nagedacht, had je misschien tot een meer rationele keuze gekome :P
jurgen zegt
audi is niks exclusiefs of premiums aan.
word door heel kantoorpik nederland bereden!
en ook die audi is geen drol meer waard na 3 jaar want niemand koopt zo een auto is alleen maar lease
Dennis zegt
@ Martijn:
De Audi is:
1 Ongelofelijk saai
2 lijkt op alle andere modellen
3 Totaal geen stijl
4 Geen comfort
5 Slechte zetels
6 Met een blauwe walm uit de uitlaat over de linkerbaan.
7 Premium onderhoudsprijzen.
Dus Audi is saai. Gemaakt voor mensen die totaal geen smaak hebben. Graag in een op een A3 lijkende Audi A5 rijden van meer dan 50.000 euries.
Dus Audi(Aldi) is totale FAIL!
KaCh1ng zegt
@Dennis:
De Audi is:
1 Ongelofelijk saai = in mijn ogen niet
2 lijkt op alle andere modellen = alleen op de A5 coupe, wat een vd mooiste coupés is!
3 Totaal geen stijl = juist wel , ik zou zoiets voor mn deur willen hebben
4 Geen comfort = excuseer? dit is geen mini cooper, heeft zeker comfort
5 Slechte zetels = vorig keer dat ik er in een zat had het heel goede zetels waar je goed in vast zit
6 Met een blauwe walm uit de uitlaat over de linkerbaan. ?
7 Premium onderhoudsprijzen. = moet je er bij nemen met het prijs, heeft meer waarde dan een citroen!!
vtec zegt
Ik heb niks voor beide merken maar die Citroen is echt maar dan ook echt lelijk. Zowiezo Audi dus.
KaCh1ng zegt
ohja een citroen logo daar doe je het voor :) , not
de Sjonnies zegt
@KaCh1ng: Echte petrol heads :
Bashen geen enkele nationaliteit maar respecteren :
De betrouwbaarheid van een Japanner
De eigenzinnigheid van de Britten
Het geniale van de Fransen
Het verleidelijke van de Italianen
Het deugdelijke van de Duitsers
De lage prijzen van de Koreanen
Daarom zal ik nooit voor 1 land über alles kunnen kiezen,
‘verandering van smaak doet eten.’
AudiQuatro zegt
@de Sjonnies: En de combinatie van die zaken dat is Spyker:P
bozewolf zegt
@de Sjonnies: hear hear!
KaCh1ng zegt
@de Sjonnies: petrol head vind ik maar een stom woord :) iets dat weinig betekenis heeft :P en die ‘nationaliteiten’ is ook maar zever, voor mij is elk merk ‘globaal’, elke merk brengt iets goeds uit maar vooral bmw/mercedes/audi brengen veel goeds uit met een prijsje natuurlijk!
Dennis zegt
@Katch1ng:
De Citroën logo zijn nog altijd geen 4 nullen.
En 4 keer nul is nog steeds niks.
Omgekatte Skoda’s zijn het.
Dennis zegt
De Citroën logo IS natuurlijk:-)
KaCh1ng zegt
ik zie de audi logo meer als een boksbeugel dat andere merken in elkaar slaat :)
de Sjonnies zegt
@KaCh1ng: Logo’s zijn nonsens dingen waar meestal geen verhaal achter zit.
Bij deze twee merken wel:
Het Audi logo
de vier ringen staan voor Auto Union, waarbij destijds vier merken in verschillende diciplines met elkaar samen gingen werken (DKW, Horch, Wanderer en Audi)
Citroën :
Dit logo staat voor een patent om dubbele schuine vertandingen op een tandwiel aan te brengen dat veel meer krachten kan hebben en kan overbrengen.
Deze vertanding zal vast en zeker in iedere Audi zitten :)
KaCh1ng zegt
@de Sjonnies: ik weet waarvoor het staat :P ik heb liever 4ringen op mn auto dan 2 chevrons
Dennis zegt
@ KaCh1ng:
Het is maar wat je niveau is maar die is niet erg hoog.
Een Audi is dus 4 keer niks.
KaCh1ng zegt
@Dennis: mijn niveau is hoog genoeg, ik heb liever kwaliteit materialen in mijn auto(audi een vd hoogste) en een mooi afgewerkte dashboard dan een die probeert retro te zijn..
Citrofiel zegt
@Dennis: Ik merk hoe verder ik naar beneden scroll, hoe meer je niveau van comments daalt. Je laat je teveel naar beneden trekken door de comments van de Audi-fans. Niet doen. ;)
@de sjonnies: Jij houdt je goed. ;)
@sts-v: Ja inderdaad, de A5 lijkt op de A4. Veel van de mensen hier op autoblog zouden ze nooit door elkaar halen, maar niet iedereen is een autofan. Ik denk dat 90% van de bevolking geen A5 sportback van een A4 zal kunnen onderscheiden.
@KaCh1ng: Leuk dat je hier zo actief bent en over het algemeen wat meer beargumenteerd uit de hoek probeert te komen dan de gemiddelde persoon hier die voor de Audi kiest. :)
Dennis zegt
@ Sjonnies:
Heb je helemaal gelijk in.
Waar ik zo de balen van heb is dat ik hier 2 mappen vol heb liggen met rekeningen en ellende van 2 Audi A6-en.
Als je alle Audi rijders moet geloven is Audi het beste. Ik heb nu mijn 2e C6 en buiten de beurten om totaal geen ellende.
Franse auto’s hebben in de jaren 80 flink geroesd. Dus voor de Duitse merken rijden zijn Franse auto’s daarom slecht. Maar hoe zit het dan met de Duitse merken die onder je reet weg roestten in de jaren ’90? Gaan we dit nu allemaal vergeten?
Ik zeg altijd maar….rij maar eens een Cotroën en je gaat overstag. Ze zijn comfortabel en prijs kwaliteit is erg goed. Ik heb met mn 35 jaar veel auto’s gehad en daar zaten 2 hele slechte tussen. En ja, dat waren de Audi’s.
Ik rij lekker in mijn C6, lekker apart en iedereen kijkt de auto na.
Dus voor alle mensen die een vooroordeel hebben. Rij er eerst maar eens mee en oordeel dan.
de Sjonnies zegt
@Dennis: Ik heb afscheid genomen van mijn Noir Obsidien C6 2.7 HDI, maar de man van wie 2 BMW’s en 1 Audi zijn gestolen en ém nu heeft, heeft nog nooit een wagen gehad die zo comfortabel reed.
Hij had ook zijn twijfels, maar zeker weten dat de C6 eind dit jaar wordt vervangen door een C6.
En idd, heb veel mensen ontmoet die er ook stiekem een zouden willen rijden. :P
Tommy2 zegt
Één van de lelijkste auto’s ooit gemaakt of gewoon een lekkere dikke Audi?? Kies maar? Wat een slechte vergelijking dit, ieder zichzelfrespecterend persoon kiest voor de A5, al was het alleen maar om het uiterlijk!
Citrofiel zegt
@Tommy2: Ieder zichzelf respecterend persoon weet dat meningen verschillen. :)
Dennis zegt
@ De Sjonnies:
Wat is de vervanger van de C6 geworden?
Citrofiel zegt
@Dennis: Hehe, dat vroeg ik ook al aan de sjonnies. Zie zijn reactie van 9 April 2010 om 15:17 voor je antwoord. :)
@de Sjonnies: Mooi gezegd. Helemaal mee eens ook.
de Sjonnies zegt
@Dennis:
Een Rood Alfa monstertje, een 159 JTDm met 30000 kilometers op de klok.
jtb zegt
ik vind de A5 een mooie auto, maar het is toch weer een beetje hetzelfde als de andere audi’s. Te veel dingen die overeen komen met de andere typen, wat erg jammer is.
De C6 is compleet anders, ook van andere citroen modellen.
qua uiterlijk wist ik het dus wel, heb alleen met beide auto’s nog nooit gereden dus hier kan ik geen uitspraak over doen
tayyip zegt
Audi natuurlijk
KEvinAmbu zegt
valt niet over te twijfelen toch?
Citroën “” twijfel je nog rij er een keer een en stap dan in de a5″‘ o andeersom uiteraard
reaguurder zegt
Mensen die geen motivatie in de comment zetten moeten jullie gewoon ”weg-editten”, dat houd het niveau nog een klein beetje hoog.
KaCh1ng zegt
@reaguurder: waarom? elke stem telt, kijk maar naar de echte verkiezingen :)
Citrofiel zegt
Het valt me nu pas op dat er hier wel extreem veel reacties zijn zeg… Waardoor zou dat komen? De Audi? De Citroën? Of het ‘lef’ van Autoblog dat ze zomaar een Fransman met een Duitser durven te vergelijken? Anyhow, het spreekt aan. :)
@KaCh1ng: “elke merk brengt iets goeds uit”
Kijk, dat is ook een mooie uitspraak (qua inhoud dan, niet qua grammatica :P ). Het stukje daarna vergeet ik dan maar even. ;)
Ferdinand1 zegt
Lekker laat maar ik doe het toch even: de A5 Sportback. Als ik wil zweven boek ik een vliegvakantie…
Citrofiel zegt
@Ferdinand1: Maar als je elke dag wilt zweven is dat niet echt een optie. ;)
Ferdinand1 zegt
@Citrofiel: True.. De opties die dan overblijven zijn een privéjet of het tapijt van Alladin lenen.. ;)
jodocus zegt
De eerlijkheid gebied me te vertellen dat ik nog met geen van beide wagens gereden heb.
En ik zal niet de enige zijn van de velen die hier reageren en toch een duidelijke mening hebben.
Een duidelijke mening gebaseerd op emotie of van horen zeggen.
Nét zo is mijn voorkeur gebaseerd op emotie, maar toch ook mijn ervaring opgegroeid te zijn in een DS, leren rijden met een 2PK en vervolgens een CX, een reeks BX’en en een C5 (vorige generatie)te rijden…
Geef mij dus maar die C6!
Jaguar1994 zegt
De Audi A5 Sportback!!! Prachtige auto, niet dat de c6 lelijk is maar de a5 sportback heeft toch meer klasse en meer sport in zijn genen zitten !!!
paul zegt
kom op zeg gaan we nu in eens een AUDI vergelijken met een Citroen. ( je weet wel zo’n ding als je er in bijt dan trek je een lelijk gezicht). laat staan als je er een voorbij zit rijden. Erger nog je rijd zelf in zo’n ding.
( ooooo, kijk mijn eens ik ben anders!!!!!!!!, ja tijd voor een psychiater JA.)
maare Autoblog : waar mogen we volgende week uit kiezen:
– ferrari of een Dacia
– Porsche of een Lada
pfffff, moeilijke zeg!!!
Citrofiel zegt
@paul: Gezien de scherpe analyse van de Citroënrijder die je maakt in de vierde regel in je reactie, vraag ik me af wat jouw analyse van de Audirijder zou zijn. Kan niet veel positiever uitvallen… ;)
@Ferdinand1: *zucht*
RammiejAudi zegt
Audi, zeer makkelijk.
Ik volg Jaguar1994
Die looks van die Audi zijn ook om te smullen ;D
Dennis zegt
@ Paul:
Tja, het is en blijft maar een Audi toch?;-)
Qaz zegt
Als je ‘Audi’ of ‘Citroën’ en verdere merkgegevens uit de reacties zou vervangen door **** en je moest aan het taalgebruik raden wat hun voorkeur was dan valt op dat de Citro’s toch wat beschaafdere mensen zijn. Veel Audi bestuurders schrijven zoals ze rijden.
KaCh1ng zegt
@Qaz: dus audi bestuurders schrijven snel :)
lamborghinimaster7 zegt
daar hoef ik echt niet over na te denken zeker een citroën!
vale46 zegt
Leuk om te zien dan de meningen zo verschillend zijn!
Ik snap echter niet wat mensen in Citroën zien? Een wagen die lelijk modern is en met geen greintje sportiviteit!?
OT: Audi A5 Sportback TFSI 2.0(211pk)!!!! 8)
Citrofiel zegt
@vale46: Juist ja, meningen zijn verschillend. Sommige mensen vinden dat moderne mooi. En sommige mensen willen geen greintje sportiviteit. Lang leve meningen!
DoubleChevron zegt
@Citrofiel: Je hebt voortaan backup;)
Citrofiel zegt
@DoubleChevron: Welkom en bedankt voor de backup! ;) Je zal je af en toe moeten inhouden op dit Duits-georienteerde blog. :P Of juist niet, dan ben jij de extremistische en ik de gematigde Citrofiel. ;)
@de sjonnies: Well spoken!
de sjonnies zegt
Een C6 is Jazz, is een vleugje arrogant en ga je waarderen
een Audi is een ding, goed, betrouwbaar en emotieloos.
DoubleChevron zegt
La Citroen C6
@ AutoBlog: Een beetje jammer van de fotoreeks van de C6. Had daarvoor dan ook de marketinfotos gepost.
It goes without saying dat de C6 een veel uitgesprokener karakter heeft dan de A5 (of u hem nu mooi of lelijk vindt, dat heet objectiviteit)
Zoals met alle topmodellen van Citroen zoals bv. de DS, CX, SM, XM je houdt er van of niet en dat weet je meestal de eerste seconde.
De C6 vind ik nog de braafste uit het rijtje en oh wat jammer van die zwakke motoren. De elegantie maakt gelukkig veel goed. Heden ten dagen bevestigt Citroen dat het met de styling, kwaliteit en comfort wel goed zit. Nu nog de motoren op hoger niveau en dan wordt het pas echt spannend.
Een C6 met een PSA V12 HDI FAP zwevend op de zuid europese snelwegen. ik hoor het Clarskon al zeggen:
Sweeeeeeeeeeeeeet!!
allcazar zegt
Ik kom van audi A4 (= een A5 tot aan de voorstoelen) en rij met C6 (V6 HDI). Deze wagens zijn totaal niet te vergelijken. De A5 is een sportieve mainstream car, de C6 is een hoog-alternatieve klassebak. Voor het rijplezier mag je me een C6 doen. Voor het dagdagelijks (kosten)efficiënt verkeer lijkt me de Audi beter. Logisch dat Audi’s leasebakken zijn. Ik heb de indruk dat de C6 op heel was sympathie kan rekenen, maar dat de eventuele kopers in de beslissingsfase afhaken. De C6 wordt nauwelijks gesteund door het Citroën-net. Eenmaal je meer dan 50.000 euri uitgeeft aan de C6 ben je wel al een pak duitse klassebakken gepasseerd. Geen mens die weet wat hij mist…
Jokkebrok zegt
@ Citroën lovers: Ik snap jullie werkelijk waar niet; Dat hok van een C6 ziet er toch NIET uit!??!?!! Ik bedoel kijk nou zelf?! En??? Lelijk toch??
Citrofiel zegt
@Jokkebrok: Sommige mensen vinden wit mooi, anderen houden van zwart. Meningen verschillen als dag en nacht. Wij zitten gewoon aan het andere uiterste van het meningenspectrum, gezien vanaf jouw standpunt.
de sjonnies zegt
@Citrofiel:
@double chevron :
Och, de reacties geven aan wie er voorzien is van een vrije geest en de term ‘out of the box thinking’ begrijpt en wie zichzelf strikte beperkingen oplegt.
Waarom was het een Fransman die met een van de meest belangrijke uitspraken van onze beschaving kwam : ik denk dus ik besta.
En da’s nou net het verschil tussen Citroën en de rest.
Thomas zegt
Een eenvoudige keuze voor mij, de Citroën C6 , een geweldige reisauto
SjonnieKroket zegt
Citroën zonder twijfel, die Audi lijkt goedkoper. Het grote verschil is dat je in de Aldi A5 waarschijnlijk nog als optie moet kopen en de C6 al voorzien is van alle denkbare opties.
Als ik de A5 een beetje ga configureren, komt ie al gauw op 66 mille. Veelste veel geld voor zo’n slecht gebouwde Volkswagen
janklaassen zegt
-edit: je CAPS blijft hangen-
w0o0dy zegt
@Edit, gevalletje CAPS-terreur.
rogier zegt
De A5 natuurlijk, tenzijn je je 80ste verjaardag net hebt gevierd, dan heeft dat ouwe lijf natuurlijk de comfort van de citroen nodig…
Citrofiel zegt
@rogier: Het gaat natuurlijk niet om nodig hebben, maar om prettig vinden.
d'hondt philip zegt
wat een domme vragen bij autoblog.audi of citroen?
ik rij zelf een c5 van 2009.
doe me niet lachen.
audi natuurlijk !
wat een speelgoed die franse merken.
lamborghinimaster7 zegt
was di voor poep vergelijking? :S tuurlijk de citroën!
Bredaa076 zegt
de a5 natuurlijk citroen is een te simpele auto
Citrofiel zegt
@Bredaa076: Leg dat eens uit. Hoe is een C6 een simpeler auto dan een A5…?
allcazar zegt
Simpeler? Een C6? Een beetje onwetenheid zullen we maar zeggen? Ik rij met C6 maar zou zéker ook de A5 kunnen smaken, precies omdat de A5 simpeler is, en dus wellicht ook robuuster en minder onderhevig aan foutjes in al die hightech. Maar de C6 een simpeler auto? Poehaha. Een paar van die simpele dingen die de Audi A5 niet heeft: pneumatische vering met 24 standen, meedraaiende xenonlampen, head up display, randloze ramen, automatische spoiler, voetgangersveilige motorkap, automatisch inklappend electrisch verstelbaar stuur. En zo kunnen we wel doorgaan. Wees gerust. De C6 is alles behalve een simpele auto.
Max zegt
wtf waarom vergelijken ze een vierdeurscoupé met een grote sedan??