De Donkervoort D8 GT rijdt rond, echt waar! Een fabelachtige verschijning, en de kans dat je hem buiten de internets tegenkomt is nog steeds heel klein, maar wel aanwezig.
Normaal gesproken rijdt de D8 GT rond in het GT4 light kampioenschap. De auto is gemaakt om te racen, afgesteld om te racen en voelt zich het beste thuis op een circuit. Omdat de D8 GT zo specifiek in elkaar is gezet, zit er ook altijd een dak op. Dat is beter voor de stroomlijn en daarmee snelheid. Die lijn is doorgezet bij het ontwerpen van het front van de auto. De reguliere ‘ronde’ koplampen zijn vervangen door nieuwe gestroomlijnde exemplaren. Standaard is er een flinke spoiler onder de neus geplakt.
Het heeft de Nederlandse autobouwer helaas nog niet opnieuw naar de top van het Nurburgring ronde-board geholpen, in de racerij gaat het ze goed af. Bij de eerste 24-uurs race wist de nieuwe D8 GT4 in Dubai een vijfde plek te scoren. Ter ere van de GT4 auto is er ook een jubileum uitvoering van de D8 GT gemaakt, maar ik kan niet vaststellen of deze spot één van die vier auto’s betreft. Hoe dan ook ziet hij er buitenaards lekker uit. Bekijk meer plaatjes op autojunk.nl.
Met dank aan Papiertje_ voor de spot!
KaCh1ng zegt
mooie spot
Vanquish zegt
Zeker mooi! Echt een gruwelijke bak, ik denk dat ie in het echt nog veel vetter is!
mb man zegt
Superbak.Lekker laag
Jokkebrok zegt
Woooow, Ruig bakkie!!
wimpie zegt
:D
Dimglor zegt
Mooie spot.. Wel een dikke bak, maar mooi? Das een ander verhaal…
sven2 zegt
Wat een bak!!!!
Citrofiel zegt
“Hoe dan ook ziet hij er buitenaards lekker uit.”
Ja! Alwood, je bent super! Dát was het woord dat ik zocht! Het woord dat het best bij deze auto past. Buitenaards…
Tonnie zegt
Ziet er wel heel lekker uit, alleen die daklijn vind ik een beetje apart, maar wel gaaf :D
Sjonny zegt
Mooi vind ik hem niet, maar hij krijgt wel kudos voor zn snelheid
jp zegt
Volgens mij kom ik er niet in of uit, maar goed zal toch wel niet te betalen zijn. Maar wat een vet ding.
AutoInformatief zegt
@ Citrofiel
Buitenaards zeer zeker! Vooral op die laatste foto, van de achterkant die iets van bovenaf genomen is.
Op die foto ziet hij er pas echt buitenaards uit!
Jipp zegt
hij is echt vet, alle donkervoorts en wagens die de zelfde opbouw hebben zoals de lotus seven etc zijn super!
Wel grappig dat de groene garage plaat gewoon maar als sticker is aangebracht, ipv hem op een kenteken te zetten!
FeRaRi zegt
Deze heb ik een in zandvoort zien rijden kon er allen jammer genoeg geen foto van maken.
xilver zegt
Zeker unieke bak maar zijn afwerking van de carrosserie kon veel beter
Granturissimo zegt
Moderne hot rod…
Iceman zegt
Ik wil er wel één met een TT RS motor onder de kap.
De viercilinder mogen ze houden.
HDM zegt
Goh, geen kenteken voor. Komt die op een aparte auto die ervoor moet rijden? :P
Maar effe serieus, is dat toegestaan als het niet anders kan? Het ziet er zoveel beter uit namelijk..
Jipp zegt
@HDM: hij heeft een garage kenteken, kijk eens goed naar de neus!
midasracer zegt
@HDM: Nee het is niet toegestaan. De eerste de beste pennenlikkende agent zal er een bon van 90 euri op plakken. Ik heb in het verleden al vaak gediscussieerd met de RDW hierover en ook gesproken met importeurs. Denk bijv. ook aan Lotus en Alfa. De wet is heel simpel (en onlogisch). Als er op de achterkant een normale plaat kan, moet er voorop ook een zitten. In andere gevallen (USA auto’s hebben vaak een kleine uitsparing in de bumper) mag er voorop een USA model kentekenplaat komen. Een sticker mag nooit. Ik heb op mijn auto hetzelfde probleem en heb dus ook een sticker geplakt van een miniatuur model kentekenplaat. Over het algemeen wordt het gedoogd mits niet al te gek, maar ik ken een verhaal van een bromsnor die de MX5 van zijn buurman niet kon luchten en er vanwege de onrechtmatige USA plaat voorop als het even kon er een bon op plakte.
Jipp zegt
@midasracer: volgensmij heeft de rdw gewoon een uitzondering voor auto’s zoals deze waar een probleem is met het kenteken, want op diverse astons etc, worden bij mij weten met goedkeuring van de rdw stickers geplakt afkomstig van de rdw!
midasracer zegt
@Jipp: Nee echt niet. Onderstaand antwoord kreeg ik vorig jaar op mijn vraag:
quote
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Kentekenplaatstickers zijn niet toegestaan.
Wel is het mogelijk om in aanmerking te komen voor Amerikaanse kentekenplaten. Hieronder kunt u nalezen hoe u dan dient te handelen.
Personenauto’s en bedrijfsauto’s moeten aan de voor- en achterzijde zijn voorzien van kentekenplaten met de afmetingen (52 x 12 cm of 34 x 24) met een eurologo in blauw aan de linkerzijde. Bovendien moeten de kentekenplaten zijn voorzien van een goedkeurmerk.
Alleen als dit op het kentekenbewijs staat vermeld, mag een personenauto of een bedrijfsauto zijn voorzien van kleinere kentekenplaten (model 18.2). Een voertuig komt hiervoor in aanmerking als:
* een normale kentekenplaat aan de achterzijde niet in de bedoelde uitsparing past en
* het voertuig eerder geregistreerd is geweest in een ander EU- of EVA-land. Onder bijzonderheden op het kentekenbewijs staat dan vermeld: ‘EEGK-9999’ of
* het voertuig in Nederland een kentekenbewijs heeft gekregen op basis van het feit dat deze is ingevoerd als verhuisboedel. Onder bijzonderheden op het kentekenbewijs staat dan vermeld: ‘VERH-9999’.
Als u de vermelding (kentekenplaat model 18.2 toegestaan) op het kentekenbewijs wilt hebben omdat het voertuig aan bovenstaande voorwaarden voldoet, moet u het voertuig tonen bij één van de keuringsstations van de RDW. Ik adviseer u per telefoon contact op te nemen met een keuringsstation.
Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur. Het telefoonnummer is: 0900 07 39 (0,10 euro p/m). Voor het adres van het dichtstbijzijnde RDW-keuringsstation verwijs ik u naar onze website http://www.rdw.nl.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
unquote
Ik heb daarna met importeurs van sportauto’s gebeld die dezelfde problemen moeten hebben. De auto’s worden allemaal met normale platen ter keuring aangeboden. Van alles wat daarna gebeurt, zijn ze officieel niet op de hoogte. Alleen de Carver had er geen nodig omdat dat een driewieler is.
jeroen zegt
voorkant : mooiiiiiiii
achterkant : Gatver!!! lijkt wel een caselini brommobiel
yes zegt
Loosdrecht, laat dat nou net de woonplaats van Donkervoort zijn….
Mr. V8 zegt
Donkervoort on steroids? Meer on green license plates dacht ik zo.
toyotaprius zegt
wat een wagen… Ik heb deze ooit een paar keer zien staan bij Donkervoort zelf. Dit noem ik nu een echte sportauto! Mooie spot!!
Ricardos zegt
Ik kwam er afgelopen dinsdag avond een tegen op de A27 bij knooppunt eemnes. Ik vind het echt geen mooie auto…
Er zit totaal geen lijn in, zeker de achterkant niet…
Donkervoort zegt
@Iceman: dat gaat niet passen, en is trouwens ook nergens voor nodig. 270pk is al meer dan genoeg voor een auto van maar 650 kg.
@Yes: Dit is het showmodel van Donkervoort zelf. Tot nu toe is er maar 1 exemplaar afgeleverd aan een klant in Nederland. (het bekende donkerrode exemplaar).
De D8GT is trouwens gewoon ontworpen als straatauto en niet als racewagen, het begon eigenlijk als stageproject van Jordi Wiersma(de ontwerper) waar hij een hardtop voor de standaard D8 moest ontwerpen, maar daarbij schoot hij een beetje door…
De reden dat hij Donkervoort nog niet naar de top van het Nurburgring ronde-board heeft geholpen is omdat hij simpelweg nog niet over de Nurburgring heeft gereden, om daar het record terug te pakken hebben we wel weer de hulp nodig van Donkervoort-tuner Duchting.
Nick zegt
Wat een geweldige auto! Om hiermee over de openbare weg te rijden moet toch echt een kick geven :D
lowlow zegt
Gek ding! Jullie vergeten de specs te vermelden?
Ik zocht ze even op:
“De D8 GT krijgt de bekende 1.8T van Audi met naar keuze 180, 210 of 270 pk.
Topsnelheid: 220 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 4.0 s.
Power: 270 pk
Nieuwwaarde in Nederland: € 147.339,-
Koppel : 335 Nm @ 1950 tpm
Gewicht: 650 kg
bennyb zegt
sorry hoor maar ik krijg het er niet warm van, de daklijn de vorm van de vensters …neen voor mij niet echt geslaagd
Donkervoort. zegt
@bennyb: deze auto is ook niet gemaakt om mooi te zijn.
Om te rijden is het een van de beste auto’s ooit, en is nog eens zuinig ook.
toyotaprius zegt
@Donkervoort.: Inderdaad, dit is pure rij sensatie, waar design alleen nuttig/praktisch hoort te zijn en niet optisch… Lange tijd, ik weet niet hoe het nu is. Werd rijden in een Donkervoort, vergeleken met het rijden in een F1 auto.
Ik kan mij nog herinneren dat er in een autoboek van het jaar 1990, een lijst was met superauto’s. Deze lijst, was vrij simpel van opzet. minimaal 350 pk (geloof ik), boven de 250 km/u kunnen, exclusief zijn maar wel met een kenteken, een prijs van minimaal f 250 000 .- (gok), en nog wat zaken.
en Donkervoort was de enige, die in de lijst stond, maar niet aan alle eisen voldeed. de reden, voor notatie, de rij sensatie.
Cantago zegt
Ik ben er wel 20 keer omheen gelopen, maar hoe ik hem ook bekeek, hij zag er prachtig uit, behalve die bult achterop. Het kan dan nog zo handig zijn, mooi is het gewoon niet! Echt zo jammer…
spykerboy zegt
lekkere spot, maar opzich doet de auto mij weinig…
Eric zegt
Front doet me denken aan Darth Vader z’n helm.
Qaz zegt
Extraterrestiaal!
Laue zegt
waarom moet er altijd met koeienletters autjunk.nl op staan? heb ik nog geen fatsoenlijke wallpaper.
massarati zegt
De donkerrode versie is al bijna een jaar in Bergen zo en dan te zien http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364803052009131459
RP zegt
Wanneer gaat Wouter eens met dit ‘hok’ een blokje om?
HDM zegt
Bedankt mensen, maar dat over die stickers, hoe wordt dat met een Nederlandse Viper opegelost. Ik heb ze wel in duitsland met stickers gezien voorop.
Rotary1 zegt
Wat een geweldige auto is het toch! :D
@HDM: Ik ken iemand met een Viper, die heeft gewoon een sticker voorop en een grote plaat die hij er bij de APK opklikt. Weet niet of ie ooit is aangehouden voor die sticker, zo goed ken ik hem niet.
Een vriend van mij heeft sinds kort een sticker op z’n kever, maar die rijd er bijna nooit mee en is dus ook nog niet aangehouden.
Pagani Addiction zegt
this is porn!
why spend 85,000 euros for a nissan that every month will be out of order, and XY000 euros of money wasted in repair services, when you can drive a 4 wheels-rocket like this??
friso zegt
echt cool! gruwelijk cool gewoon!
Bas zegt
Alle respect voor Donkervoort.
Zij bouwde al auto’s…toen lag die schreeuwlelijk van Spijkert nog van zijn mamma’s borsten te eten.
Toch had ik ook over deze auto nog wat te zeiken….maar uit respect doe ik dat gewoon niet.
Mr. Dj M. zegt
Über spot!!!
RALM zegt
Oerlelijk, maar wat een beest! Zou echt supergraag eens een stukje willen sturen met zo’n Donkervoort. Heb er inmiddels al zoveel verhalen over gehoord (de handling ed.) dat ik toch wel superbenieuwd ben. Kan Autoblog dit niet eens even in de autotest gooien?Zo’n D8 GT bedoel ik dan hè, niet die ouwe…
RenesisHP zegt
Dit is ongetwijfeld een superauto. Mijn voorkeur zou echter naar een open model gaan. Dit soort auto´s wil je gewoon open rijden.
In de winter laat je zoiets toch wel staan.
Piet zegt
Deze auto ziet er uit alsof wanneer je een keer te hard over een drempeltje rijdt, alle plaatwerk eraf valt. Wat een knutselwerkje, echt niks.
HANS007 zegt
http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364803052009131459
deze rijdt al een tijdje rond hier hoor.. Zie hem iedere dag eigenlijk.
flippie flink zegt
only in Loosdrecht…laat die wagen nu net daar in elkaar geknutseld zijn. ik vind hem iig mooi!
volvo zegt
Heeft die handelaar er 2 in de garage staan?? Afhankelijk van zn stemming kiest ie dan een kleurtje?! :D
(http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/07/wat-zegt-de-kleur-van-je-auto)
Red: Sexy, speedy, high energy and dynamic
Silver: Elegant, loves futuristic looks, cool.
qauqi zegt
gaaf ding
tom zegt
voor de mensen die de auto willen natrekken, het kenteken is 12-jld-1