Je weet tog: hybride is goed. Maar alleen een 347 pk sterke variant van een auto leveren, klinkt dan weer wat minder groen of niet?
Het gamma van de Lexus GS was al niet heel erg uitgebreid, er waren slechts drie aandrijflijnen beschikbaar. Behalve de hybride GS450h is/ was er de GS300 met een 3 liter grote V6 en de GS460 met 4.6 V8. De V6 is veel slapper dan de hybride en slechts 2 mille goedkoper, terwijl de V8 niet heel veel sterker is, maar wel 13 mille duurder en behoorlijk onzuiniger. Dus lijkt het een strak plan van Lexus om alleen nog maar die hybride te voeren.
De GS450h een groen C label en een uitstoot van slechts 185 gram CO2 per km en dat is voor de geleverde prestaties niet bepaald onaardig. Voor een benzine welteverstaan, want de moderne Duitse diesels (zoals de 530d) zijn bijna net zo snel en nog een stuk schoner.
Laat staan de kleinere dieselmotoren (in bijvoorbeeld de A6 2.0 TDI, 520d en E200 CDI) die minder presteren, maar ook heel veel schoner zijn. En laten dat nu juist de varianten zijn die in Nederland en Belgie massaal worden gekocht. Dan vraag je je toch af of het ooit wat wordt met Lexus. Een vraag die bij Cadillac (antwoord kennen we) en Infiniti ook wel eens mag stellen. Met een paar dikke V6-en gaat de markt hier niet veroverd worden, zelfs niet met een hybride variant.
Yeelen zegt
Het is toch al de enige variant die ik rond zie rijden… ;)
Pixed zegt
Maakt mij niet uit, de GS kan mij ten alle tijde bekoren. Heb 200.000 km gereden met een GS300 (model 2003), en heb er dan alleen maar positieve dingen over te zeggen.
De service op maat alleen al, stilletjes hoop je als eigenaar van een Lexus dat het nooit een massaproduct wordt.
Laurens zegt
In dit segment is het dieselaandeel meer dan 50%. Als de hybride techniek dan in de praktijk ook nog eens het verbruik niet waar kan maken: succes Lexus :-)
JPM zegt
Allemaal leuk en aardig maar hebben we het hier over de Nederlandse markt of wat? Diesel kennen ze niet daar aan de andere kant dus dat lijkt me logisch..
Mr. V8 zegt
Relexus hoor, maar niet voor mij. Vind de auto niet bepaald een schoonheid.
laulau zegt
Heel fijne auto maar met 1 motorvariant red je het niet hier in NL
integralechubasco zegt
jammer dat de (nog voorlopige) korting op wegenbelasting in vergelijking met diesel weer teniet wordt gedaan door het hogere gewicht… want hij zal niet licht zijn, schat ik zo.
al met al denk ik dat, als je minder dan 30000 km per jaar rijdt en vooral eens in de zoveel tijd lange afstanden doet, dit een leuke auto is…
helaas hebben ze van die afzichtelijke dashboards (naar japanse smaak) die standaard in een lexus lijken te horen…
W116 zegt
Ik zeg: combineer diesel met hybridetechniek. Dan hebben we zuinig+zuinig!
Laurens zegt
@W116: zal er wel komen, maar dan waarschijnlijk de “Peugeot” aanpak: een accupakket met E-motor achterin, zodat je dan ook 4-wielaandrijving hebt (niet echt van belang mijns inziens). Via de weg hybride heet dat dacht ik. Geen mechanische koppeling voor/achter.
Groot voordeel is dat een dergelijk systeem werkelijk in elke voorwielaandrijver ingebouwd kan worden, onafhankelijk van wat voor motor er in zit. En ook door een toeleverancier aan iedere fabrikant geleverd kan worden, wordt dan goedkoop door hoge volumes.
Of het echt effect heeft, geen idee, maar wel positief in de verbruiksmetingtest, en daarop worden fabrikanten afgerekend :-)
Raptor zegt
“Je weet tog” is met ch!
jdm zegt
Beter een dikke Lexus dan al die premium duitse auto’s, vooral audi.
integralechubasco zegt
@raptor
en er hoort een lidwoord voor ’toch’…
Dimglor zegt
Ik vind dit echt een prachtige wagen, maar met slechts 1 motorisatie zal het niet bepaald veel verkopen langs hier… want de meeste die ik zie rondrijden zijn de Gs300.. Dusja.. En niet iedereen is hybrid minded…
magux zegt
je weet toch swa
Citrofiel zegt
Het zou zo leuk zijn om ergens statistiekjes vandaan te halen welk percentage van de huidige verkopen van de GS voor rekening van de hybride is. Zoals wouter het schetst zou dat heel hoog moeten zijn, maar zijn mensen echt zo slim als wouter? ;)
De verkoopcijfers van de GS zijn toch al niet hoog, het kan zomaar goedkoper zijn om een paar varianten te schrappen. (60 vorig jaar, 11 t/m maart dit jaar)
@autoblog: “De GS450h een” -> heeft?
Beetje Verward zegt
Voor dit soort merken is het helemaal niet relevant wat de Nederlandse, Belgische of “meinentwegen” de Duitse consument wel of niet lust.
De Amerikaanse en Aziatische markt beslaat een veelvoud hiervan. En daar scoort deze techniek blijkbaar wel.
Laurens zegt
@Beetje Verward: ik dacht dat het juist die innovatiesubsidie van de Nederlandse overheid was, waarom de Prius ontwikkeld is, tenminste volgens de waarheid “Verward”. Spreek je jezelf dan niet een heel klein beetje tegen…
Sorcerer zegt
Yeelen: de GS300 rijdt in NL meer rond hoor. De hybride is ook pas sinds kort zo veel meer goedkoper (sinds CO2-tax om precies te zijn, waarbij 450h korting krijgt en 300 boete).
Anyway, ik denk wel dat dit de way to go is: zo kun je als autogek toch rijden met lekkere motorisatie én rij je zuiniger. Zo’n 530d is natuurlijk ook helemaal niet gek, maar als BMW straks net zoiets gaat doen dan wordt het allemaal nóg beter natuurlijk en kun je zonder schaamte een dikke snelle hybride kopen. Die is dan wel wat minder zuinig dan de slome variant, maar desondanks een prima “groene” keuze als je dan toch een snelle (benzine)auto wilt :)
Beetje Verward zegt
Neen, Laurens. Je probeert het weer: iemand een (domme)uitspraak in de mond leggen en hem daar vervolgens steeds maar weer op aanvallen. Dat doen sommige smerige politici ook wel: roeping misgelopen?
Neen, al die subsidieregelingen bestonden nog niet toen de oerPrius is ontwikkeld. Dat sommige landen deze techniek graag fiscaal ondersteunen is een andere zaak. Goede kans overigens dat de CEO van Toyota nog nooit van Holland gehoord heeft.”Ligt dat niet ergens bij New York?”
Laurens zegt
@Beetje Verward: je draait en je liegt. Maar ik heb geen zin om dat aan te tonen door het opzoeken van je betreffende uitspraak. Maar was het niet zoiets als: ik ben voorstander van elke innovatie die CO2 reduceert (behalve de dieselmotor) :roll:
invine zegt
Heb de lexus GS450 gereden en ook verschillende duitsers en moet zeggen dat die 350pk toch aardig goed voelt :) En dat voor een hybride, en over luxe niks op aan te merken! Maar of dit een slimme zet is van lexus.. denk het niet, ze hadden een diesel erbij moeten zetten (2.0 d4d ofzo)
Raptor zegt
@Laurens: 3 liter dieselmotoren met 8 versnellingen, zodat deze bij 800 toeren kunnen schakelen zijn de toekomst. Ze ontwikkelen zo’n enorm koppel dat ze bij hele lage toeren toch goed vooruit gaat. Die hebben een veel beter rendement dan elektrische auto’s, want daar moet nog steeds steenkool voor gestookt worden. CO2 is een hoax om je meer belasting laten te betalen. Als je daar echt mee inzit ga je nooit meer met het vliegtuig op vakantie!
Beetje Verward zegt
@laures
Ja, ik ben een voorstander van innovatie. CO2 is daarbij belangrijk, maar minder oliegebruik nog meer. Diesel heeft toch het nadeel van roet en NOx. Vandaar dat ik beslist niet negatief sta tegenover de hybrides.
Heb ik daarmee gezegd dat de Prius speciaal is ontwikkeld om te profiteren van de Nederlandse (mind you) overheidssubsidie? Dacht het niet. Dus waar je beschuldiging op gebaseerd is blijft erg vaag. Nog maar even doorsnuffelen in de archieven lijkt me.
Martin zegt
@autoblog:
Op site van RDW staan volgende gegevens bij de LEXUS GS450h (6-2009) van m’n pa:
B-label
180 gr CO2/km
Citrofiel zegt
@Martin: Klopt. Per januari 2010 zijn de labels echter weer aangescherpt. Omdat alle auto’s steeds schoner worden, verschuift het gemiddelde. De labels gaan uit van het gemiddelde van een klasse, dus dezelfde auto kan er op achteruit gaan.
@Bart: Euro6-diesels komen anders erg dichtbij. Maar goed, daar zijn we nu nog niet.
Hendrik zegt
Interessant. Maar wil je echt iets aan het milieu doen. Dan moet je de machthebbers van de oude energy uit het zadel wippen. Tot die tijd word iedereen een marginaal besparend worteltje voor gehouden.
Bart zegt
Een diesel is echt niet schoner (NOx en roetdeletjes) dan een benzine hybride model. Misschien zuiniger obv van CO2 maar zeker niet schoner…
Martin zegt
@ Citrofiel:
Haha ok energielabel klopt dan. Bedankt!
Alleen dan zet ik nog steeds vraagtekens bij de Co2 uitstoot ;)
OT: Ik snap dat diesels voor de Nederlandse markt aantrekkelijker zijn, maar toch vind ik het rijden in een benzine (en zeker hybride!) veel comfortabeler dan in een diesel. Vooral het geluid stoort mij zo erg.
Toegegeven: ik heb slechts in Peugeot 207 en Volkswagen Polo/SEAT Ibiza diesels gereden. Geluidsisolatie en motorkwaliteit bij een Mercedes E en BMW 5 zal wel beter zijn ;)
Citrofiel zegt
@Martin: Tsja, die uitstoot zal niet ineens veranderd zijn. En aangezien ik op autoweek ook zie staan dat het 180 gram is, ben ik eerder geneigd dat te geloven. Oh… Maar als ik google, dan komt 185 gram weer vaker voor dan 180.
Kortom: Ik snap er de ballen van en laat maar zitten! :mrgreen:
w0o0dy zegt
Ik heb met de GS450h gereden… die aandrijving is echt amazing. Daar kan zelfs de dieseltop niet of nauwelijk meekomen… tussenacceleratie is sportwagenniveau (lees Carrera S snel…).. mijn grootste bezwaar is het gebrek aan ruimte en het gewicht dat je voor lief moet nemen als je een Hybride als deze wil.
280 liter bagageruimte is een lachtertje in een auto als deze.. Moet nodig een ander accupakket in.
Het verhaal dat welk merk dan ook een auto ontwikkeld voor de nederlandse markt is natuurlijk lulkoek… geen merk dat een auto als deze maakt voor een micro-markt als Nederland. Lexus had een low-emission voertuig nodig ivm de eisen in bepaalde staten van de VS (california). Zet je niet een bepaald percentage LEV’s (low emission vehicle) af in die markt krijg je boetes (weet Porsche inmiddels ook uit eigen ervaring). Dat is de reden voor deze GS450, de R400h en de LS600h die overigens redelijk wat van de componenten delen wat de kostprijs drukt.
w0o0dy zegt
0-260km/u Lexus GS450h vs BMW 335i, place your bets…..
http://www.youtube.com/watch?v=7mEJAGw_nNU
w0o0dy zegt
LS600h l 0-260 op de teller in ongeveer 41 seconden…
http://www.youtube.com/watch?v=DFmvPhza1go
speedlimit zegt
Hier een LS600h tegen ’n A8 6.0 W12
http://www.youtube.com/watch?v=5OJ83L34zMY
Autoliefhebber zegt
Mooie auto om te zien en eens wat anders dan een standaard Duitser.