Het Chinese Landwind keert terug in Europa. Het automerk kwam in 2005 naar Nederland en Belgie, maar werd vooral bekend dankzij een haatcampagne van ANWB en ADAC. De verkoop van dat model werd uiteindelijk gestopt. Nu is de importeur terug, met één model. Het gaat om de midi-MPV CV9, die vanaf deze zomer in Nederland en België zal worden geleverd. Tevens zal er nog dit jaar een elektrisch aangedreven versie van de CV9 beschikbaar komen.
In september 2005 werd er reeds melding gemaakt van een MPV-Landwind (AKA Fengshang CV9), de Europese introductie van dit model hebben ze grondig voorbereid. In samenwerking met TÜV Rheinland, RDW en TNO Automotive in Helmond zijn technische verbeteringen doorgevoerd. De auto heeft nu Europese typegoedkeuring, zodat hij in 27 landen van de Europese gemeenschap direct toegelaten is.
Importorganisatie LWMC (Landwind Motors Corporation) Europe B.V., gevestigd in Tiel, neemt de distributie voor Europa ter hand. Deze onderneming wordt geleid door CEO Peter Bijvelds, dezelfde man die het merk in 2005 naar Europa haalde. LWMC begint de levering van de CV9, met 35 dealers die samen goed zijn voor 45 vestigingslocaties. LWMC mikt voor het eerste volledige jaar van levering op een totaal van 1.500 nieuwe auto’s. Bijvelds: “We komen nu krachtig terug met de Landwind CV9, die volledig is aangepast aan de strenge Europese eisen. In de veiligheid en kwaliteit van de CV9 is veel geld geïnvesteerd. Mede door sterke aandeelhouders, waaronder de bekende horecafamilie Van der Valk. Wij hebben het volste vertrouwen dat we met dit model voet aan de grond krijgen in Europa. Het is een fraaie auto met veel ruimte, voor interessant lage prijzen vanaf 14.495 euro. In de toekomst volgen meer modellen.”
Voor dit “nieuwe” model werkt Landwind samen met Italianen en Duitsers, om zo het Aziatische karakter wat meer te verdoezelen. Het ontwerp stamt van het Italiaanse designbureau I.D.E.A., die we oa kennen van de ERA Concept. De motoren en de aandrijving van de CV9 zijn mede ontwikkeld door de Duitse constructeur F.E.V., die ook voor Europese fabrikanten motoren ontwikkelt. Volgens de fabrikant biedt de CV9 een rijke uitrusting, zo zijn er bijvoorbeeld airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), semi-automatische airconditioning, intelligent gordelsysteem en parkeersensoren… Nu maar hopen dat het geen 1-april grap is.
RegnuM zegt
Als ik kijk naar voorbumper en de raampartij, denk ik aan kopie van de nieuwe Grand Scénic :S
Leclerc zegt
Zet ‘m eens naast de Opel Zafira en zoek de verschillen. Andere neus, andere acherlichten en andere kwaliteit, maar verder…
w0o0dy zegt
Hebben ze nu de Mitsubishi Grandis nagemaakt? Met een voorkant van een oude Hyundai Atoz? Come on, dit is een geintje toch?
Willen D zegt
Mooi wagentje.
paulusrx7 zegt
nou ik ren gelijk naar de landwind dealer toe….
klaas zegt
Ik was helemaal enthousiast totdat ik zag dat Van der Valk er achter stond en de importeur in Tiel zit. Dat kan niet veilig zijn.
Kees Willems zegt
Die Chinsen hebben al wel geleerd dat ze Europese producten als motoren en aandrijving moeten nemen. FEV is toch ook huis ontwikkelaar van VW motoren?
GWBoes zegt
Ze maken wel een kwaliteit statement als er in de persfoto’s al kleurverschil in de lak zit (kijk maar naar de achterdeur op de foto bovenaan)
frits zegt
en ja hoor het pijpzeiken is weer begonnen…. prijs kwaliteit zal dit nog best te doen zijn… geen geouwehoer… niemand hoeft ereen te kopen, er zullen ongetwijfeld mensen bij gebaat zijn!
Lucas zegt
@Klaas
Die parkeer garage is nogsteeds kapot…M’n moeder werkt naast die vdv dus zal wel vragen of ze het kent.
Die auto, ik vind hem niet echt mooi+ik heb niet echt goede ervaringen met chinees spul
Megakix zegt
Landwind is wellicht een wat te zwaar woord voor deze auto…ik zie het meer als een ‘briesje’…
Benz.. zegt
Dit ding zal slecht verkopen.. Alleen al vanwege het verrotte imago. Want zeg nou zelf: Zo lelijk ziet deze er niet uit.. 10x mooier dan een Multipla o.i.d.
GWBoes zegt
@ frits
ze zullen zeer zeker verkocht worden maar de verkopen zul waarschijnlijk heel snel weer instorten. Bij Dacia is ongeveer hetzelfde gebeurt, de eerste paar jaar ging het geweldig maar toen eenmaal iedereen die er één durft te kopen er één had stortte de verkopen in.
Svenska Aeroplan AB zegt
Dit gaat het in Nederland zeker goed doen.
En over 10 jaar lachen we echt niet meer om de chinezen…
Martin Voorn zegt
@GWBoes
Dacia is nu al goed voor meer dan 35% van de totale verkopen van Renault. De markt is op zoek naar dit soort auto’s.
Rick dos zegt
“We komen nu krachtig terug met de Landwind CV9, die volledig is aangepast aan de strenge Europese eisen. In de veiligheid en kwaliteit van de CV9 is veel geld geïnvesteerd.”
Het verkooppraatje ging goed, totdat…
Mede door sterke aandeelhouders, waaronder de bekende horecafamilie Van der Valk.
Toen kon je me van de vloer oprapen…
lincoln zegt
volhouders ..
hoe dan ook .. een respectabele eigenschap ..
Autoliefhebber zegt
Mmm, een redelijk ontwerp, maar echt warm word ik er helaas niet van.:(
Geert-Jan zegt
Ik denk dat er behoefte is aan een praktische familycar voor een lage prijs. Dat van der Valk kapitaal verstrekt voor de Nederlandse importorganisatie betekent dat er voldoende geld is om de auto goed te postioneren in de markt. Bovendien zul je zien dat de hieropvolgende producten in rap tempo hoogwaardiger worden. Peter, Edwin, ik wens jullie alle succes.
Willem zegt
Als ik heel eerlijk ben en zeker niet de chinezen wil afzeiken zoals we hier zo goed kunnen vind ik het best een mooie auto.
ascari15 zegt
Wat hebben die chinezen toch met grote wielkasten
f.politie zegt
Een Hyundai Getz met steroiden xD
Maar wel een mooie auto
JohanCelica zegt
help! nog meer Chinese troep
epo zegt
Over het design: Alle MPV’s zijn suf en lijken op elkaar. Hebben we dat alvast gehad.
Inhoudelijk: het ziet er een beetje ‘2005’ uit. Wat hebben ze er de afgelopen vijf jaar allemaal aan verbouwd voordat-ie door alle keuringen kwam?
Mr. V8 zegt
Who gives a rat’s ass?
z zegt
Als deze Landwind niet kapot gelobbyd wordt moet hij het toch goed kunnen doen in NL, goedkoop en saai.
Mr. CO2 zegt
Voor duizend euro meer heb je al een Kia Venga, en voor een paar duizend euro meer de nieuwe Meriva en C3 Picasso. Waarom zou je dan voor deze Landwind kiezen? Ik denk niet dat het een succes wordt.
JPM zegt
Ik vind hem leuk! Ja hier en daar zijn wat lijnen gejat maar who cares, voor dat geld.
Toch besluipt mij het gevoel dat er onder de motorkap, 4 minderjarige chinezen zitten die dat ding vooruit trappen.
Simpson zegt
dit gaat het vast goed doen. die chinezen halen ons over een paar jaar in, let maar op.
Nu is het design misschien nog niet helemaal je van het, maar al doende leert men, en chinezen leren snel.
mout zegt
@Regnum: Fout he, van Renault. Een beetje dom Chinezen koieëren. Klik maar op Fengshang CV9 in het artikel. Dan zie je het autoblog artikel uit februari 2006. Met dezelfde lijnen. Die Zuid-Europeanen blijven ook maar Aziaten natekenen!
Timmeeeeeh zegt
Vandaag dit hok met groene platen ingehaald op de snelweg.. Heb 2 foto’s gemaakt, maar denk niet dat er heel veel interesse voor is he:P
Het lelijke eendje zegt
Ik heb ooit een Landwind gezien, op een plaats waar hij echt niet thuis hoord. In Knokke nog wel!
Dat er een Nederland met zo een gedrochht naar Knokke durfde komen, ik heb hem gelukkig nadien niet meer gezien.
Mijn ogen deden zeer van dat ding te zien.
Deze is ook een schaamteloze kopie van een grandis.
(de chinezen kopen kapotte grandissen op, hangen er een nieuwe snuit en achteste op, en voila, ze hebben een nieu wmodel om europa te veroveren!)
Tony Casa zegt
@Het lelijke eendje: Knokke? Is dat die plaats waar de zichzelf verklaarde elite tegoed doet aan inteelt?
Dimglor zegt
@Het lelijke eendje: Leuk dat je op je spelling let….
Wel grappig dat bij de eerste 3 reacties deze wagen met telkens een andere wagen wordt vergeleken :)
Ik vind deze niets hebben… Ziet er niet uit… Hopelijk hebben ze hem wel veiliger gemaakt dan hun ander model die niet door de Ncap testen geraakte…
Supremacy zegt
@Dimglor: ziet er niet uit? Doe normaal zeg. Er is NIETS mis met deze auto. Goeie verhoudingen, geen rare details, bijdetijds en strak interieur..
Dimglor zegt
@Supremacy: Sorry maar om het op zijn Frans te zeggen: Les goûts et les coulers, on ne discute pas…..
Dus naar mijn mening…. Ik vind die auto lelijk….
Dimglor zegt
@Dimglor: Correctie van mezelf: Les goûts et les couleurs, on ne discute pas ;)
Supremacy zegt
@Dimglor: een mening dat je vast niet kunt onderbouwen behalve dat je je blind staart op de afkomst..
Dimglor zegt
@Supremacy: Interieur ziet er een beetje saai uit, doet mij zelfs denken aan een Dacia… Niet echt mijn ding, qua exterieur, te grote voorlichten, gewoon raar gevormde voorkant.. Verder als je de lijn volgt naar achteren toe is er niet echt veel spannends aan.. Dan de achterkant.. Voor zo’n auto een beetje een belachelijk achterruitje.. Is niet zo groot voor een auto van dit formaat… Is waarschijnlijk niet echt handig… Ook die knik in het kofferdeksel is maar raar… En daarom vind ik dit geen echt mooie auto…
Ik begrijp niet echt waarom ik mijn smaak qua auto’s hier moet uitleggen…. En waarom je per sé op mij reageert terwijl ik eens vlug de reacties doorblader en redelijk wat mensen zie die hem ook niet mooi vinden….
Beetje belachelijk dat je nu jouw mening wil opdringen omdat jij hem mooi vindt… Ik denk dan zo iedereen zijn smaak….
Tony Casa zegt
@Dimglor: en? vind je een Hummer stoer? Met zijn kleine ruitjes?
Dimglor zegt
@Tony Casa: Euhm … stoer wel, praktisch niet….
Euhm en volgens mij is dit een blog en mag iedereen zijn mening geven..
Waarom belachelijk doen en iemand zijn mening afkraken…
Go get a life….
Supremacy zegt
@Dimglor: een Dacia ziet er veel goedkoper uit, man
En zonder die knik achter was ie zeker saai? En de zijkanten niet spannend, klopt. Daarom kan het ook niet lelijk zijn. Vind je een Touran, Zafira of Scenic wel spannend dan? Of een Mazda5? Is een Grandis waar ie het meest op lijkt zóóóveel spannender dan?
Tony Casa zegt
@Supremacy: een Touran vinden die keutels “zakelijk” (= Duits voor saai)
Supremacy zegt
@Tony Casa: nee een VW is “degelijk”. Een nog meer nietszeggend woord ;)
Tony Casa zegt
@Supremacy: dat is waar, Skoda’s zijn degelijke auto’s.
zdev zegt
Fantastische auto.
Voor de buren.
2fast zegt
Wat kunnen wij die chinesen toch altijd afzeiken. Echt ongelooflijk !!
timberleek zegt
nou het is aan de chinezen om hun imago wat op te krikken.
never nooit dat ik een chinese auto koop zolang er alleen maar crap uit dat land komt. Al zijn ze op autogebied al wel wat beter geworden dan op elektronisch gebied.
maar dan nog
Vinny zegt
Ach, waar die Chinezen ook hun inspiratie hebben opgedaan, ik vind ´m wel OK… Zeker voor die prijs! Vergelijk de foto´s op http://www.landwind.eu eens met de plaatjes van een Hyundai Matrix… Ik weet wel wat ik zou kiezen…
dopje zegt
Met alle chinezen maar niet met d’n dezen.
Oftwel, het is het toch net niet.
Er is wel een markt voor grote goedkope niet luxe auto’s…niet iedereen kan/heeft 30+ K over voor een auto.
bartinspace zegt
Ja, hij moet toch gemaakt worden hè:
Die foto is genomen na de crashtest? :P
En die kán ik ook niet laten…
Supremacy zegt
Wat een gezeur. Is een Touran, Zafira of Scenic spannend? Nee! Zijn de Venga, Meriva en C3 Picasso er met een derde zitrij? Nee! Dus voor weinig geld een 3-zits MPV met een nette uitstraling. Waarom daar nou weer commentaar op geven??
Supremacy zegt
3-zits moet 3-zitrij zijn dus. En idd was deze auto er al veel eerder dan de huidige Scenic ;)
SLS zegt
Voorkant Seat Altea
Achterkant Ford C-Max
Alles bij elkaar…stront!!
Tony Casa zegt
@SLS: als ik jouw (uitermate domme) redenering volg, is het de schuld van de Europese ontwerpers dat de Chinezen geen geslaagd ontwerp kunnen lanceren.
Supremacy zegt
Hoge achterlampen het is gelijk een C-max kloon.. uhm is de C-max dan weer een Grandis kloon? Of zijn alle MPV’s met hoge achterlampen een Pontiac Trans Sport klonen? Ben benieuwd of SLS hier nog fatsoenlijk op kan antwoorden.. ;)
Tony Casa zegt
@Supremacy: vergelijkingsmongolen lijken ook allemaal op elkaar.
Supremacy zegt
lol :D
Ian zegt
Als je weet hoe die Chinese rommel tot stand komt.. Ondermaatse engineering. Uitbuiting eigen mensen (extreem lage lonen). Uitbuiting Afrika (grondstoffenroof met in ruil ondersteuning corrupte regimes). De Yuan wordt verder kunstmatig laag gehouden om de westerse productie omver te werpen (handelsoorlog). Lekker die Chinese rommel… Mensen koop het niet! U snijdt in uw eigen werk en welvaart!
Tony Casa zegt
@Ian: draai het toetsenbordje van jouw PC eens om, en wees vervolgens consequent.
Dus: terug naar de winkel brengen en inruilen voor een Made In Germany toestsenbordje.
Idem voor jouw mobieltje, inruilen tegen een “eerlijke handel Made In Europe” exemplaar dat gemaakt is met grondstoffen die niet uit Afrika afkomstig zijn.
timberleek zegt
@tony casa
de meeste spullen worden ergens anders geproduceerd en in china geassembleerd. Dat kun je goed zien aan de kwaliteit (in het geval van elektronica).
echte chinese elektronica (meestal de wannabee’s) proberen de goede producten na te maken, maar doen dit met brakke componenten, Er missen vaak zelfs hele delen van de schakelingen. bijvoorbeeld allerlei beveiligingen die ze eruit hebben gehaald. (zoals overspanningsbeveiligingen).
Ik heb nog nooit goede elektronica gehad die volledig afkomstig was uit china. De meeste elektronica is gemaakt in taiwan, japan etc en geassembleerd in china. dat is heel wat anders.
Tony Casa zegt
@timberleek: keep on dreaming boy.
Tony Casa zegt
@timberleek: als ik jouw redenering volg moeten die Chinese auto’s superwagens zijn vermits ze volgens de vergelijkingsmongolen zijn samengesteld uit Westerse elementen.
Supremacy zegt
Valt me sowieso vaker op dat mensen elk klein ding enorm gaan uitvergroten als het gaat om een merk dat ze niet aanspreekt…
timberleek zegt
@tony casa
ik had het over elektronica. De spullen van volledig chinese bedrijven is 9/10 keer meuk. Er zitten ook veel filialen van goed bedrijven. Die hebben meestal oorsprong in, tja het westen. Die gebruiken het goedkoop in elkaar zetten voor in china, maar de producten worden nog steeds goed uitgedacht. Iets wat volledig chinese fabrikanten duidelijk niet kunnen. Ik heb tot nu toe bijna alleen maar crap van die chinese bedrijven binnen zien komen. Ook heel vaak met nep onderdelen. Dan maken ze een leeg ic zonder daadwerkelijke schakeling erin. Geld voor hun en het leuke is ook nog dat de chinese wetgeving ze redelijk goed beschermd waardoor jij naar je centen kan fluiten.
maar nogmaals dat gaat over elektronica. Hoe het met auto’s wordt is even afwachten, maar ik ben sceptisch
Tony Casa zegt
@timberleek: een Rockchip RK 2808 in een Europese Archos 7 Home Tablet is dus anders dan een RockChip RK2808 in een Chinese Ramos W7?
lincoln zegt
@Tony Casa:
joh .. laat die lui in hun waan ..
dat soort mensen zijn de grootste China supporters die er zijn ..
lopen de deur plat bij Ikea en Media-markt ..
zijn nog nooit in China geweest en zullen er nooit komen ..
en kennen het begrip “China” louter van autoblog.nl ..
Smul zegt
@Dimglor: Volledig mee eens. dit ding ziet er niet uit, goedkope brol zeg ik daar tegen.
@Supremacy: z’n afkomst speelt zeker een rol omdat ze in China bijna alleen maar goedkoop spul op de markt brengen. En dan nog aanvaardt aub eens de mening van een ander!
Supremacy zegt
@Smul: je brabbelt maar wat als een 14 jarige. AW heeft er in 2007 al mee gereden: http://www.autoweek.nl/rijimpressie/617/Landwind-Fashion Kritiekpunt was het interieur en dat hebben ze nou goed opgelost. Verder kwam de auto bijzonder goed uit de test. Dus hoezo goedkoop spul? Yep voor weinig geld heb je straks wel een ruime auto dat prima rijdt én er fatsoenlijk uitziet. Ding ziet er niet uit, komop zeg, wordt eens volwassen
Smul zegt
@lincoln: wel dan kunnen we best allemaal in onze waan blijven. En sorry, maar uitspraken als “zullen er nooit komen”, wie ben jij om dat te zeggen! Akkoord China is een machtig rijk met een sterke economie maar op gebied van auto’s…sorry hoor.
Supremacy zegt
@Smul: waarom baseer jij je mening over Chinese auto’s trouwens? Alleen de crap die voornamelijk besproken is? Of heb je je ook daadwerkelijk verdiept in Chinese auto’s? Ik wel en sinds een jaar of wat komen ze met steeds meer fatsoenlijke auto’s. Sommige zijn zelfs fraai te noemen en konden zo uit Japan of Europa komen
Smul zegt
@Supremacy: ventje toch, als je mij gaat vergelijken met een 14 jarige dan doe je dat best op een andere site, maar het gaat hier nog steeds om auto’s. ok neen ik heb nog niet zelf met de wagen gereden dus volledig afbreken kan ik niet doen. maar ik twijfel of jij er al mee gereden hebt, dus je gelooft ook alleen maar wat een ander zegt. en ik herhaal: naar mijn mening is dit afschuwelijke laadbak op vier wielen.
Supremacy zegt
@Smul: ook voor jou geldt; hoe kan het afschuwelijk zijn als het nogal behoudend is vormgegeven zonder absurd rare details of verhoudingen? Als dit al afschuwelijk is wat is een Multipla dan? En je zei zelf al dat afkomst er wel toe doet dus je staart je daar gewoon op blind. Ieder zinnig en objectief mens ziet meteen dat het een prima ogende auto
Smul zegt
@Supremacy: het ding ziet er gewoon niet uit, dat is mijn mening, aanvaardt het gewoon! en een Multipla komt in de top 3 van lelijkste auto’s ooit, dat vindt ieder zinnig en objectief mens.
Supremacy zegt
@Smul: wow je argumentatie blaast me omver.. tjonge jonge. Kom aub terug als je wat ouder bent
Supremacy zegt
@Smul: yep de Multipla is lelijk. Maar jij vind dit afschuwelijk. Klinkt als een tandje erger. Dus jij vind deze Landwind qua lelijkheid vergelijkbaar met de Multipla? Trouwens jouw mening kan ik nog altijd niet serieus nemen na deze opmerking “z’n afkomst speelt zeker een rol omdat ze in China bijna alleen maar goedkoop spul op de markt brengen.” Dus omdat ie uit China komt is het automatisch lelijk?
Smul zegt
@Supremacy: en kom jij aub nooit terug. top 3 lelijk= afschuwelijk e. de Multipla is een gedrocht en deze wagen ook. er hoeft helemaal niets van excentrieke aanhangsels of vormen aan een auto te zijn om hem ‘lelijk of afschuwelijk’ te noemen. en om te antwoorden op uw laatste vraag: automatisch is veel gezegd, maar het komt aardig in de buurt.
Supremacy zegt
@Smul: en dat vind je niet een beetje kortzichtig? Dus je geeft toe dat je je blind staart op het logo/afkomst? “er hoeft helemaal niets van excentrieke aanhangsels of vormen aan een auto te zijn om hem ‘lelijk of afschuwelijk’ te noemen” Tuurlijk wel. Anders kan ie niet lelijk of afschuwelijk zijn
Tony Casa zegt
Ik vraag mij hoeveel van die Chinabashers nog maar het geld hebben om contant zo’n goedkope Chinese auto te kopen?
Tony Casa zegt
Ik vraag mij af hoeveel van die Chinabashers nog maar het geld hebben om contant zo’n goedkope Chinese auto te kopen?
Smul zegt
@Supremacy: ale bon, dan noem jij een Aixam bijvoorbeeld een mooie wagen of een lada?? goede smaak heb jij. Ik hou erover op, leer een ander zijn mening aanvaarden en doe niet kinderachtig.
Supremacy zegt
@Smul: ik vind het lachwekkend dat mensen zoals jij niet fatsoenlijk kunnen argumenteren als ik kritisch reageer op jouw reacties.. nee ik vind de gemiddelde Lada of Aixam niet mooi. Waarom zou ik? Ik heb overigens ook niet gezegd dat ik deze Chinees mooi vind. Ik vind hem netjes, redelijk bij de tijd en goed in verhouding. Jij kan niet verder kijken dan je kortzichtige blik jegens een afkomst, meer niet. Als Lada ooit een geslaagde auto ontwerpt dan zou ik die ook geslaagd kunnen vinden. Ongeacht of het nou een Lada is of niet.
timberleek zegt
@tony casa
goedkoop hoeft niet te gaan over de werkelijke prijs. kan ook gaan over de kwaliteit. afwerking ed.
En om je vraag even te beantwoorden.
die tablets zijn meestal gebouwd als barebones. de moederborden worden vrijwel volledig aangeleverd door 1 fabriek. Het bedrijf kan vervolgens kiezen uit kleine aanpassingen en verder vooral wat ze eraan hangen. dus wat voor scherm, wat voor behuizing etc.
Hoe het onderling zit met de kwaliteit is afhankelijk van de fabrikant, maar bij de chinese bedrijven wordt er vaak te weinig gedaan aan kwaliteit, omdat het goedkoop moet zijn om de westerse markt af te troeven.
Ik had het overigens niet echt over computers maar meer kleine elektronica om apparaten mee op te bouwen. (de basisonderdelen). Daar schort vaak heel veel aan.
hoe dat met computers zit heb ik niet heel veel ervaring mee, al heb ik niet heel veel goede verhalen gehoord, maar daar beslis ik pas over als ik ooit eens zelf zoiets koop.
Mr. Dj M. zegt
Als die enu ook echt veilig is, dan is het alleen nog een kwestie van verlagen, dakrails plaatsen en dan is die af! :)
Cas zegt
Al zou dit het laatste automerk op aarde zijn, dan zou ik mooi met de trein gaan!
Tony Casa zegt
@Cas: tja, dat moet je nu wellicht ook al doen.
Cantago zegt
Nee he, dat meen je niet! Ik ga wel met de bus;)
2fast zegt
Ik ga in ieder geval proefrijden !! Zit er best aardig uit.