Je kunt problemen en/of uitdagingen nationaal, Europees of mondiaal benaderen, maar er bestaat ook nog zoiets dat we de Benelux noemen. Bij de presentatie van het jaarplan, heeft Benelux Secretaris-generaal Jan van Laarhoven aangegeven dat de wegbeprijzing (aka kilometerheffing) misschien wel eens op het niveau van de Benelux moet worden aangevlogen. Juist nu het Nederlandse plan voor de kilometerheffing in z’n huidige vorm van de baan is, bestaat er een uitgelezen kans voor één Benelux breed systeem.
De Belgische gewesten en Luxemburg werken zelf ook aan eigen systemen voor kilometerheffing en het zou toch een beetje vreemd zijn als we op een relatief klein gebied veel verschillende systemen zouden hebben, aldus Van Laarhoven. Hij benadrukt nog wel dat de Benelux hierover politiek gezien niets in de melk te brokkelen heeft, maar het is wel zijn taak om de samenwerking tussen België, Nederland en Luxemburg te stimuleren.
Het idee is aardig, want een systeem -in wat voor vorm dan ook- kun je ongetwijfeld een stuk goedkoper implementeren en onderhouden wanneer je dit op een grotere schaal toepast. Toch zie ik het niet snel (lees: nooit) zover komen. Rond het onderwerp van de wegbeprijzing spelen teveel verschillende belangen en het ligt bovendien erg gevoelig. Als we het in één land niet eens van de grond krijgen, dan geloof ik nooit dat we met drie landen de neuzen in dezelfde richting krijgen.
Wil de volgende Einstein opstaan en zich melden a.u.b. (via: bndestem)
timo zegt
Beetje vaag allemaal nog, in wat voor vorm dan ook zegt genoeg volgens mij. Dit is vrijwel onmogelijk te realiseren lijkt me.
wuppie zegt
Dan zal het dus nog duurder worden voor de automobilist, omdat je dan waarschijnlijk ook zal moeten afrekenen voor je kilometers in België en Luxemburg
Erik zegt
Dat we als benelux één systeem zouden hebben betekent nog niet dat we één tarief krijgen, het lijkt me weinig nadelen hebben om de systemen overal hetzelfde te hebben. Welke software je in die kastjes gooit kan een land altijd nog zelf weten..
RazorHead zegt
Noo!!!
alfa mannetje zegt
noo 42 % belasting op een auto .
JW zegt
Is dat een utopie dan?
Hennep zegt
Ik denk dat dit niet gaat werken omdat in de tekst ook gezegd wordt dat niet elk land de kilometerheffing wel wil. Een Europees systeem zal nooit lukken evenals een Benelux-systeem, ik ben er in ieder geval tegen (het supranationale gezeur).
fab zegt
als de belgische overheid een systeem ziet dat hun geld opbrengt is alles goed… hoe nadelig ook voor de bevolking.
Belgie is geen democratie meer, momenteel zijn er bv al 4 eerste ministers geweest die niemand had gekozen
Dimglor zegt
@fab: Hehe gotta love Belgium ;)
Mja ze zijn al een tijdje bezig met een soort van kilometerheffing… Maar in al die tijd heb ik er eigenlijk nog niet veel van gehoord, behalve dat ze het willen…
Beetje rare politiek in België… Maarja in Nederland lukt het blijkbaar ook niet echt met die kilometerheffing ;)
FarmerFORCE zegt
Doe dan toch gewoon via de brandstof??? Hoe makkelijk wil je het? Moeten dan wel enkele andere taxen afgeschaft worden ter compensatie.
wuppie zegt
@FarmerFORCE: So true… Kan bij wijze van morgen nog ingevoerd worden. Heb je ook gelijk een eerlijk systeem om onzuinige auto’s meer te belasten. Ook buitenlanders die in ons land rijden betalen dan mee aan ons wegennet :). Is wel zo eerlijk, want als ik door heel Frankrijk rij ben ik gelijk blut
Citrofiel zegt
Internationale frequenties van de geïnstalleerde systemen zijn hoe dan ook handig, zoals standaarden overal handig zijn. Het is handig bij de fabricage en de uitlezing, maar de regelgeving hoeft dan nog niet eens hetzelfde te zijn. Ach, eigenlijk is elke stap tot samenwerking al te hoog gegrepen…
HDM zegt
Hier is mijn utopie: auto’s die in alle landen van de EU evenveel kosten. Tis tenslotte één EU met één munteenheid. We gingen er samen in, dus we moeten samen lijden bij aankoop (als we NL als basis nemen) of blij zijn (als we een ander land als basis nemen) :P
Cantago zegt
Nou, het idee is goed! Want als je het systeem van duurdere benzine gebruikt, dan heb je in Nederland bijvoorbeeld niet het probleem dat mensen die aan de grens wonen goedkoop in het buitenland gaan tanken. (Ow wacht, Duitsland nog he? Hmm… Moeilijk…)
turan zegt
brandstof is toch al duur genoeg hier in NL… Ze noemen t btw, accijns of ‘kwartje van kok’, maar het is allemaal dezelfde SH*T. Het gaat toch allemaal naar de overheid die steeds meer geld in het laatje wil hebben. Zoals een aantal het al hebben gezegd, niks benelux neem heel EU mee. IN brandstofprijzen en wegenbelasting. Dan gaat ook niemand ff de grens over om een paar jerrycans te vullen. Of net over de grens wonen omdat dat financieel beter uitkomt…
PS. verbeter me als k geen gelijk heb ;)
alfa mannetje zegt
een effect van een andere systeem als beprijzing is vooral dat de kudde dieren die we nu eenmaal zijn niet allemaal tegelijk in ons autotje kruipen om daarna de kompjoeter aan te zetten…..dat is het probleem anno nu.
timberleek zegt
Zo’n systeem werkt alleen als je het groot invoert. dus inderdaad in een groot deel van europa. bijvoorbeeld: NL-DE-BE-LUX-FR
En dan zonder big brother kast, die komt er niet in. Heeft iemand wel eens zo’n ding gezien? ze zijn gigantisch.
de meeste mensen zijn voor EEN systeem van rekeningrijden. maar zeker niet op deze manier.
Michael zegt
Kijk, laten we de Benelux gewoon direct één land maken anders. Altijd kleine dingetjes invoeren zorgt uiteindelijk voor veel miserie en verwarring. Nu al komen rijke Nederlanders in België wonen voor het fiscaal vriendelijk klimaat. Tof, maar dit is toch niet de bedoeling. En we hebben anderzijds al de EU voor samenwerking te bevorderen. Vlaanderen, België, Benelux, en dan Europa. Wie heeft het nog te zeggen? Waar moet je heen? Wie beslist wat? Het wordt een chaos van ambtenaren die veel geld kosten, en niets doen.
De_Buurman zegt
BeNeLux, bestaad die nog dan?
HyperTeHK zegt
Geweldig de belasing op auto rijden (alle tax bij elkaar dus) verhogen van 85% naar 95%.
Schitterend ik zou helemaal voor zijn ware het niet dat ik al kotsmisselijk wordt van al die belastingen op auto’s.