MINI creëerde een aantal jaren geleden een nieuwe markt maar heeft inmiddels concurrentie gekregen van de Fiat 500 en Alfa Romeo MiTo. Binnenkort komt daar de Audi A1 bij. Die concurrentie komt met steeds zuinigere en kleinere motoren terwijl de Mini het nog steeds met de 1.6 doet waar ze jaren terug mee begonnen zijn. Hoe gaat MINI deze concurrentie het hoofd bieden?
Sinds dit jaar zijn er upgrades voor de motor van de Mini, waaronder het BMW Valvetronic systeem en directe injectie. Dit moet een efficiëntere en krachtiger motor opleveren met minder uitstoot. De volgende stap is het introduceren van kleinere motoren en dual clutch versnellingsbakken.
De Mini Roadster en Coupé die we gezien hebben in Frankfurt vorig jaar zijn slechts het begin van een hele nieuwe reeks MINI modellen. Jim McDowell -vice-president van Mini USA- verwacht dat Mini met die modellen een flinke hap uit de door de Mazda MX-5 gedomineerde betaalbare sportwagenmarkt gaat nemen. Echter, zoals autoblog.com terecht stelt: het is nog maar de vraag of het een voorwielaangedreven Mini gaat lukken het de beste achterwiel aangedreven roadster ooit lastig te maken.
UPDATE 31-03-2010, 8:22 sorry mensen, te weinig koffie op de redactie gisteren. De 1.6 is al een aantal keer vernieuwd sinds de introductie en de laatste versies zijn begin dit jaar reeds geïntroduceerd. Meer daarover lees je hier en hier.
SHFT zegt
Met het dakje open is dit echt wel een pareltje en ik ben normaliter geen Mini-fan.
wuppie zegt
Ik denk ook niet dat deze Mini in dezelfde prijsklasse zal vallen als de Mazda MX-5… Daarnaast is dit nog meer een vrouwenautootje dan de Mazda als je het mij vraagt :P
DRU zegt
Het heeft mijn naam erop. I love it. Het lijkt op mijn voet. Net zo rond en dik en boyish.
sven2 zegt
Als het logisch is dat kleiner fijner is bij Mini, zal dat de rede zijn waarom de Countyman gaat floppen qua design!
majinstar zegt
Sjow de Audi TT heeft meteen een geduchte concurrent erbij.
bram zegt
hijs eigenlijk best fet.. alleen dan wel met een hardtop..
Coolio zegt
Wat een porno bak is dit. Echt weer een topper en… de juiste auto voor de vrouw zonder kids. Heerlijk :-)))
fant zegt
Laatst even gekeken naar mini’s, omdat mijn ouders een klein zuinig autootje wouden(sinds de buren dat ook hebben, energielabel A, belastingvrij en al dat gedoe). Ging er vanuit dat ie zuinig zou zijn, label A dus, maar dat bleek tegen te vallen. Toch zie ik ze echt overal rijden hier in Emmen, soms wel tien per dag ofzo. Moet zeggen dat het basisdesign wel leuk is. Die roadster ziet er ook wel leuk uit, maar zelf zou ik toch iets anders nemen.
creative zegt
neh, retro is over..
York zegt
Die nieuwe motoren met Valvetronic zijn sinds vorige maand al te bestellen?
–edit: helemaal gelijk, is inmiddels aangepast–
laulau zegt
Gelikt! jammer dat ze best duur zijn.
b0z4 zegt
Ik vind hem echt mooi !
vpower zegt
Hoezo al jaren de zelfde 1.6 motor?
1e generatie 1.6 Chrysler blok met compressor dat in Brazilië werd gebouwd.
2e generatie 1.6 turbo, ontworpen door BMW, gebouwd door PSA.
3e generatie 1.6 turbo met Valvetronic door BMW.
Beter opletten Casper. ;-)
Flo zegt
Waar kan ik bestellen? Erg fraai design hoor! Ook als man zijnde zou ik hier best (op de zondag, lekker door de polder cruisend mét de kap naar beneden in het zonnetje) gezien willen worden.
Een kap is sowieso storend, want dat is per definitie bij alle auto’s die open kunnen zo. Auto’s die open kunnen moet je lekker open rijden, als het daar een beetje weer voor is. Daar zijn ze voor gemaakt.
Pieter-Jan zegt
@Majinstar: de TT krijgt geen opvolger. De R4 (E-tron concept) komt in de plaats. Een middenmotor die zijn technische basis zal delen met een Porsche (spirituele 914 opvolger) en een VW roadster (BlueSport concept).
Ruben00 zegt
Ziet er puik uit!
Maar of hij ooit in de buurt komt van de MX-5?
Alpinaa zegt
Mini is tenminste onderscheidend en heeft karakter en is een klasse apart. De A1 (polo!!) heeft dat niet, de 500 enigzins.
Deep zegt
Wat een porno bak. Zeldzaam.
ThomasBol zegt
Ik mis de DS3 als concurrentie?!
Dennis zegt
@ ThomasBol:
Kwam de Mini ook gelijk met een cabrio uit toen de Mini gepresenteerd werd?
floryn zegt
een stuk beter dan de mini cabrio (en lekker onpraktischer). Hij is mooier, sportiever, maar de prijs zal er toch voor zorgen dat het geen MX-5 kan verslaan. Een MX-5 is eigenlijk ook een veel betere en rationeler keuze.
svenni zegt
heeft wel wat mg tf achtige looks, en dat was toch een roadster die heel erg goed verkocht. volgens mij krijgen ze deze mini echt wel verkocht
w0o0dy zegt
Ergens verwacht ik dat BMW hiermee vooral met zichzelf gaat concurreren… 1 serie cabrio en Coupé? Dezelfde doelgroep en objectief eigenlijk interessantere auto’s… maar ook die verkopen nauwelijks. Hetzelfde geldt voor de A3 cabrio… iemand de verkoopcijfers van dat ding? Een handvol vrouwen die voor beide auto’s (3 eigenlijk, tot de a1 cabrio/speedster er is) gaat, maar die zouden best wel eens naar de mini kunnen overstappen… kleiner, goedkoper en ook uitstraling en luxe.
De Mx5 is een totaal andere auto, extreem goede balans, extreem veel feedback en fun, competent maar niet intimiderend. Deze Mini wordt misschien best grappig, maar in de buurt komen van de lol van de mx5 zie ik niet gebeuren.
Voor een open boodschappenkarretje zullen de meesten blijven shoppen bij de cc’s van peugeot, renault, opel etc…. met de verkoopcijfers van een handvol vrouwen die een Mx5 laten staan ten faveure van dit ding gaan ze het niet redden… met de gecanibaliseerde verkopen van de andere premium aanbiedingen erbij zal het best een succes kunnen worden, maar tegen welke prijs?
hape zegt
Die Mini is een bakkie voor ouwe wijven die nog proberen een beetje hip te zijn.
De MX-5 is de echte stuurmansauto.
BananaFlip zegt
Om de MX-5 te verslaan moet je wel van heel goede huize komen. Dat lijkt me onmogelijk, maar jonge vrouwen zouden het zeker leuk vinden om in een leuk roadstertje te rijden. Dat soort mensen maakt het toch niets uit waar de aandrijving plaatsvindt.
w0o0dy zegt
@BananaFlip & hape: Matt Farrah legt het nog even haarfijn uit…
http://www.youtube.com/watch?v=m67ZMn0tzg8
bmw zegt
@BananaFlip: dat zullen dan toch jonge vrouwen met een dikke spaarrekening moeten zijn. Een mini kopen als jonge gast is niet echt evident, wanneer je het prijskaartje van dichtbij bekijkt.
Ik vind het ongelooflijk dat in crisis-tijden dit soort onzin-auto’s op de markt gezet worden. Ik dacht dat men ging mikken op nieuwe technologie, vooruitstrevende aandrijflijnen, enz. En wat krijgen we: een opgeblazen kikker met een open dak. De crisis zal nog dieper moeten worden vooraleer de proliferatie van onzinnige modellen zal ophouden. We zijn nog steeds rijk.
Robert B zegt
De meeste mensen maakt het niet zo veel uit aan welke kant de aandrijving zit. Zelf heb ik een barchetta, en zelfs MX5’s van het laatste type hebben serieus moeite om bij me weg te komen (lees, dat lukt ze niet).
Dat terwijl mijn barchetta achter gewoon een relatief simpele achteras heeft (langsdragers). Met een moderne achteras constructie en sperdifferentieel kun je tegenwoordig een voorwielaandrijver vrijwel even goed rijdend maken als een achterwielaandrijver, mits je niet boven de 200 pk uitkomt.
w0o0dy zegt
@Robert B: best grappig hoor een Barchetta, maar ehm… bijhouden zal meer te maken hebben met de bestuurder en de omstandigheden, dan met de kwaliteiten van de auto…
Voorbeeldje: Rondje Hockenheim Short track
354. Mazda MX-5 2.0 MZR 1:21.8 ´05 160pk/1150kg SportAuto
464. Fiat Barchetta 1:27.2 ´95 130pk/1060kg SportAuto
Eerlijk is eerlijk, de mx5 heeft 139pk/ton en de Barchetta slechts 122pk/ton dus dat de mazda sneller zou zijn stond al wel vast. Maar zoals je ziet… met een goede chauffeur en een veilige situatie om tot de limiet te gaan is de Mx5 duidelijk sneller.
mashell zegt
@Robert B: maak daar maar 300+ pk van, zie de Focus RS.
On topic, een auto als deze koopt 99,9998675% van de kopers vanwege de looks en niet vanwege de rijbeleving. Van de resterende 0,0001325 denkt 94,554158886% het verschil te kunnen merken maar zit 86,565889% er helemaal naast.
En wat ziet deze mini er geweldig uit, dit is een Mini die je als man zelf wilt en niet om je vriendin kado te geven.
Cantago zegt
Zorg voor achterwielaandrijving in dat ding en dan weet ik zeker dat de kopers een succes van maken;)
robbie zegt
De Tritec motor waar MINI “jaren terug” mee begonnen is, gebruiken ze allang niet meer…
http://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine
robbie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dino2400 zegt
wordt een geduchte concurrent voor de Suzuki cappuccino…
Robert B zegt
Wooody, de mijne is ook niet helemaal standaard meer, ik zit naar schatting nu op 150 pk, met een verlaagd onderstel en bredere banden. Wegligging is een flink stuk beter dan standaard. Ding lijkt wel een kart. Dat zal er ook wel wat mee te maken hebben gehad.
w0o0dy zegt
@Robert B: Dat ken ik, mijn mx5 is ook op een aantal vlakken niet standaard en dat merk je wel. Overigens denk ik dat je op de openbare weg toch al geen goed beeld krijgt van wat een auto (of de bestuurder met DIE auto) kan….
Ilustrerend deze video van Autocar
R8 v10 vs TT-RS… gelopen race toch? Middenmotor en 520pk en intelligent 4wd tegen een ondersturende kappersauto met iets meer dan 300pk..
http://www.youtube.com/watch?v=PH1PatalLk4
Toonster zegt
Als Mini dan ook eens een kleiner model auto erbij gaat maken die meer in de richting van de oude Mini komt qua afmetingen zou het wel tof zijn:)
Pieter-Jan zegt
Het is een interessante look, maar persoonlijk heb ik liever een praktische hatchback of een pure sportwagen, en niet een hatchback met al de praktikaliteit van een superkleine coupé, maar geen van de inherente voordelen van een puur sportwagen chassis. Denk maar aan de originele Audi TT.
OK, de Mini heeft een goeie wegligging. Maar het is nog steeds een hatchback. Ik heb geen behoefte aan een hatchback zonder koffer of bruikbare achterzetels.
En waarom mag BMW zomaar de “MINI” veranderen in een bende wagens die alleen een beetje lijken op het origineel, waar niets van de “MINI” filosofie in terug te vinden is. In contrast met andere Duitse bedrijven die Britse merken hebben gekocht, en hun best doen om voort te bouwen op het DNA van het merk, en daarvoor allerlei verwijten naar hun hoofd krijgen geslingerd. De Audi A1 heeft meer weg van een MINI dan de MINI zelf, vanbinnen dan.
Wat je krijgt is een bende generische wagens (de Golf-sized hatchback, de stationwagen, de SUV,…) die een beetje lijken op de nieuwe MINI, die een beetje lijkt op de oude MINI. Volgens mij lijdt hij aan het New Beetle syndroom, alleen met een beter chassis. Het is een pretencieuze Golf, en geen MINI.
Maar dat ding weer klein, BMW. Het is een M-I-N-I.
Harold zegt
Leuke wagen, maar doe toch maar de enige echte cabrio de Mazda MX5
paulusrx7 zegt
ik vind de DS3 eigenlijk de leukste en fraaiste vind die retro zooi niks en audi is ook niets
ik hooop nog steeds dat suzuki een opvolger van de cappucino gaat maken dat ding is echt geniaal goed.
CasperH zegt
Update geplaatst over de introductie van de nieuwe motoren.
Bertus zegt
Ze moeten bij MINI eens leren die stomme randen om de wielkasten heen in kleur te spuiten! Nu lijkt het net of ze een gigantische bodemspeling hebben ofzo…
Jokkebrok zegt
Cool, eindelijk een mini Mini!
Vincenzo zegt
gay car…zou er niet dood in gezien willen worden.
Maar ja, het is duitse rommel…dus automatisch goed bevonden.
frits zegt
helemaal goed! gewoon weer een eye-catcher! ze zijn leuk bezig, zo ook de countryman! wacht maar totdat die in het echt te bewonderen is!
Mr. Dj M. zegt
Zolang de Mini roadster er uitziet als een gewone Mini cabrio maar dan met twee stoelen, snap ik het nut er niet van. Verder moet je inderdaad van goede huize komen om een Mx-5 te verslaan.
Dat is gewoon de beste uit z’n segment, doet echter niets af aan het feit dat ik wel voor de Mg Tf ga :P
Tostitje zegt
mmmmhm kleiner dan de oude echte mini wordie niet denk
Dimglor zegt
Ik vind die roadster echt niet mooi… Ziet er zo raar uit..
En dan dat stuk van concurrentie voor de mx-5.. hilarisch ;)
Golf FSI 2.0 zegt
Sluit me volledig aan bij SHFT…, wat een bommetje!