Berichten over het zelf importeren van auto’s zijn niet van gisteren. Nu blijkt dat ook de Nederlandse dealerbedrijven vaker dan ooit tevoren occasions uit het buitenland halen. In 2009 zijn volgens de BOVAG zo’n 78.000 occasions geïmporteerd. Dit is een stijging van ongeveer 8 procent ten opzichte van een jaar eerder. In de praktijk betekent dit dat jaarlijks één op de tien occasions die een particulier bij een autobedrijf koopt, uit het buitenland afkomstig is.
Geen grote verrassing dat met name auto’s uit Duitsland populair zijn. Dit vanwege de gunstige prijs en het enorme aanbod. Jonge Audi, BMW, Mercedes-Benz en Volvo’s van maximaal vier jaar oud zijn daarbij meest favoriet. Dealerbedrijven hebben deze markt sinds twee jaar ontdekt en zoeken steeds vaker bij onze oosterburen naar interessante occasions.
Bij Audi importeur Pon’s Automobielhandel, kunnen ze hierover meepraten. Zij importeren sinds vorig jaar jonge modellen van maximaal 2 jaar oud, niet meer dan 20.000 kilometer op de teller en nog onder de fabrieksgarantie. De wat oudere auto’s worden volgens de BOVAG vooral door particulieren naar ons land gehaald. (via: rtlnieuws)
timo zegt
Is het de overheid in NL nog steeds niet duidelijk dat ze waarschijnlijk beter uit zijn als ze de prijzen gelijk stellen aan andere Europese landen? Ze lopen nu al aardig wat mis door zulk soort geintjes, maar het zal alleen maar toenemen als de situatie zo blijft.. They will always find a way dodge taxes… :D
Jokkebrok zegt
1 op de 10 uit het buitenland?! Da’s best veel!
Steiger zegt
Fijn is dat. Dus door excessieve belastingen te heffen op auto’s, schrijven ze én sneller af én er verdwijnt permanent geld uit de Nederlandse economie….Linkse belastingzucht, bah.
Cardesigner zegt
Dat is toch ook voordelig. Vooral jonge occasions zijn relatief goedkoop. Hier kunnen de dealers dan flimk winst op maken.
laulau zegt
Ja kan ik begrijpen. Heb mijn mercedes ook in Duitsland gehaald.
Tonnie zegt
BOVAG Bovag??
-edit: dank u, gecorrigeerd-
Erik zegt
Hebben ze bij die 10% ook alle auto’s die op marktplaats e.d. verkochtworden meeherekend?
lincoln zegt
nou en .. da,s normaal voor een derde wereld land ..
b0z4 zegt
Ook een goedemorgen ;) Kijk eens op de site van DLM import lease ;)
RickB zegt
Wou net zeggen, Pon doet dit al een tijdje :D
Hebben zelfs een apparte afdeling er voor op gestart enz.
HKH zegt
slimme manier en geef de dealers groot gelijk, het moet eens afgelopen zijn met die rare belastingen..!
Cees zegt
Klopt – heb zelf afgelopen maand een Subaru Forester uit 1999 uit Duitsland geimporteerd. Dagje werk (zoeken, kopen en importeren) en je bespaart 30-40% tov de Nederlandse prijzen.
Imba zegt
Uh…uh…..Bpm?
Imba zegt
”vaker dan ooit tevoren occasions uit het buitenland halen”
Uh uh hmm…..Bpm? Man zeg dit ligt wel erg voor de hand.
Citrofiel zegt
@Imba: Ja, dus? BPM speelde al veel langer, dat verklaart nog niet de stijging van het afgelopen jaar.
Cantago zegt
Groot gelijk met die Nederlandse woekerprijzen! Doe er wat aan! (En even iets anders, zelfs vastgesnoerd in een trailer ziet een LP-640 Spyder er nog onwijs gaaf uit!)
prop zegt
eeuhms dit zijn wel berichten van gisteren
spykerboy zegt
haha nog ff en iedereen koopt hun autos in duitsland en dan loopt nederland een boel geld mis met al hun klote belastingen, laat de prijzen toch zakken jongens naar de zelfde als belgische prijzen teminste…. :S :P
midasracer zegt
De netto Nederlandse prijzen zijn het laagst in heel Europa. Alleen door de waanzinnige belastingen zijn ze duur. De grap is dat wij daardoor 2e hands auto’s uit het buitenland halen (ik ook!) en buitenlanders hier nieuwe auto’s kopen voor export. Zo heb ik bij een Landrover dealer tientallen Discoveries en Range Rovers zien staan met rechts stuur. Hij koopt ze in en verkoopt ze weer netto aan Engelsen. Dus ondanks de gestoorde hoeveelheid BPM, CO2 tax etc. kunnen dealers toch nog wel geld verdienen aan nieuwe auto’s. Alleen niet aan Nederlanders (ja de lease bakken en auto’s op de zaak).
Djekkie zegt
@midasracer: Zou je me de naam kunnen geven van die landrover dealer? Mijn ervaring is juist dat de laatste tijd de dealers niet meer zo happig zijn op export orders. Dit na druk vanuit de importeurs. Op straffe van EU boetes mogen de importeurs exportorders niet verbieden…maar in de praktijk zijn er tegenwoordig maar weinig dealers die meewerken aan exportorders. En dan met name rechtsstuur orders. Alle dealers die ik de laatste tijd heb gesproken zeggen geen rechtsstuur auto’s te kunnen leveren.
midasracer zegt
@Djekkie: Het is de dealer in Oudehaske, ik ben er met een vriend wezen kijken toen hij er ook nog die Nederlandse 3-wieler verkocht (ben er even de naam van kwijt, dat ding wat scheef kan)
Hupke zegt
@midasracer:
carver
midasracer zegt
@Hupke: Ja dat was ‘m! Geweldige dingen. Jammer dat ze failliet zijn. Helaas willen big boys alleen maar big toys, want in zo’n 3 wielertje van een mille of 40 kon je net zoveel of meer lol hebben als in een Ferrari die 5x zoveel kost.
Summersky zegt
Idd gestoord die aanschafbelastingen op auto’s. Ik hoop dat een nieuwe regering hier wat aan gaat doen. Ons autopark is beduidend minder fraai en jong dan dat van omliggende landen.
BRT zegt
Was me al vaker opgevallen bij het zoeken van jonge occasions op internet. Staan heel veel auto’s op waar de prijs heel aantrekkelijk bij zijn, en dan staat er verderop nog even bij: EXCLUSIEF BTW.
six-trey zegt
klinkt misschien raar maar ik importeer veel auto’s uit nederland, op het vlak van klassieke amerikanen zijn er bij jullie veel te vinden die verkocht worden voor een lage prijs, als ik voor een klant zoek naar een specifiek model bouwjaar zoek ik altijd eerst in Nederland dat komt bijna altijd goedkoper uit dan een USA import.
ontopic: wel logisch te verstaan als je eens ziet hoe jullie geneukt worden met die nutteloze taxen
Gustave zegt
Ik heb mijn voiture via http://www.ikwilvanmijnautoaf.be aan een verdeler in Nederland verkocht. Er is bij jullie blijkbaar vraag naar Belgische auto’s.
La Strada zegt
Grote ‘voordeel’van de BPM is dat het per maand wordt afgeschreven en naarmate de importwagen ouder is, je minder gaat betalen.
Mijn vorige heb ik 2 maanden extra in Italie laten staan omdat in die twee maanden er een voordel te halen was op het percentage.
Nadeel is echter bij tweedehands verkoop, men betaalt toch iets meer voor een ‘echte’nederlandse wagen.
Nadeel is ook dat er eenvoudiger met de kilometers gesjoemeld kan worden van een import.
Wil je nog minder BPM betalen,koop dan een schadewagen.
De waarde van het wrak wordt getaxeerd en daar betaal je BPM over. (kwam ik toen te laat achter)
Door Neerlands’ strenge milieu eisen, behoren onze auto spuiterijen tot de beste ter wereld !
Dimglor zegt
Mja de mensen zijn ook steeds veeleisender geworden en misschien vinden ze niet altijd de juiste occasie’s in eigen land en gaan ze daarom misschien ook naar het buitenland?
Maar ik denk dat het meer om de centjes gaat bij deze kwestie ;)
M_Giel zegt
De trend van een auto importeren uit Duitsland zet al jaren door. Vorig jaar hebben veel mensen op de knip gezeten. Auto import uit Duitsland zal dit naar alle waarschijnlijkheid wederom toenemen.
Jannes zegt
@M Giel: Een auto importeren is inderdaad nog steeds populair. Logisch, want het is in veel gevallen heel voordelig.