In 2012 komt de opvolger van de huidige 3-serie op de markt, de zogenaamde F30. Automobile meldt echter dat de M-variant van de sedan gaat verdwijnen…
De nieuwe 3-serie gaat het onderstel delen met de nieuwe 1-serie met codenaam F20. Er komen in totaal vijf carrosserievormen op de markt, te weten de huidige lijn plus een 3-serie GT, welke wordt verwacht in maart 2013. De sedan wordt als eerste geïntroduceerd en wordt een jaar eerder leverbaar, in maart 2012. De nieuwe 3-serie wordt gepositioneerd als een kleine 5-serie. Vooral de styling moet een stuk strakker en zakelijker worden dan de huidige Dreier.
De 3-serie cabriolet krijgt waarschijnlijk weer een stalen klapdak om tegemoet te komen aan de populariteit van dat soort auto’s op met name de Noord Amerikaanse en Chinese markt. Er gaan geruchten over een 3-serie Speedster met een afgezaagde voorruit en een stoffen dakje dat handmatig bediend wordt. Dat kennen we ergens van. Mocht deze gebouwd gaan worden dan wordt dit door de M-tak van BMW gedaan. Er gaan tevens geruchten over een shooting brake variant, maar wat daarvan waar is zal de toekomst leren.
Diezelfde M-tak zou de M coupé en M cabriolet moeten gaan bouwen. De sedan wordt echter naar verluidt niet meer leverbaar. Als de M3 sedan inderdaad gaat verdwijnen zou dat een vreemde beslissing zijn. Waarom zou BMW een hele groep potentiële M3 klanten die wel graag vier deuren willen laten vallen? Wat is er mis met een mogelijkheid om je kinderen wél fatsoenlijk achterin te kunnen stoppen? Waarom mag een huisvader geen lol meer hebben? De nieuwe M3’s worden in ieder geval uitgerust met een twin-turbo 3.0 zes-in-lijn. Het verwachte vermogen ligt rond de 450 pk.
Kijk nog maar eens goed, het zou de laatste geweest kunnen zijn…
CrazyHenkie zegt
ik hoop juist dat ze gaan uitbreiden; ook een M3 Touring erbij!
Bohica zegt
Uit de huidige 3.0 twin turbo kan je al redelijk makkelijk 450 pk halen.
Mika zegt
@crazyHenkie precies Mercedes en Audi doen dat ook al jaren snelle kleine stations op de markt brengen.
Ontopic: zou het erg jammer vinden maar eerlijk gezegd je ziet meer nieuwe m3 coupés rijden dan m3 sedans eerlijk gezegd heb er nog nooit 1 gezien.
AudiQuatro zegt
@Mika: Helaas doet Audi dat nu niet meer! De RS5 vervangt de RS4 en sneller dan een S4 kan je de Station dus niet krijgen. Dat is toch erg jammer!! Toch lijkt het me sterk dat deze uit het gamma gaat. Ik bedoel als je elk mogelijk gat in je modellen gamma gaat opvullen met zaken als X1 X6 3serie GT en 5serie GT dan is een veel duidelijker model uit het gamma halen toch het stomste wat je kan doen?
tv zegt
@AudiQuatro:
Audi is gewoon verplicht om RS4 Avant op de markt te brengen.
technopatat zegt
@AudiQuatro: de rs4 komt nog, maar de rs5 had een te sterk design om er geen rs5 van te maken! om nog maar te zwijgen aan het gebrek van een rs-coupé!
floryn zegt
de sedan verdwijnt gewoon elke tweede generatie. huisvaders zijn niet zoals de jonge jongens met het snelle geld die altijd de laatste generatie m3 moeten hebben. Na een paar jaar is er weer een nieuwe generatie met m3 sedan. Wel vreemd dat het stoffen dak gaat verdwijnen. Ik vind dat juist klasse, maar goed times are changin
M-lover zegt
jammer, ik zou net een vierdeurs kopen, en mss zelfs het m-logo eraf halen… dan even een porsche gaan pesten aan het stoplicht :p
450pk voor de M3… de 5 heeft tradietiegetrouw ongeveer 100 pk meer, worden er dat dan 550 en eenshitload aan koppel??
Stijn zegt
@ floryn
Dat is nu ook al verdwenen hoor!
Pieter_Aertgeerts zegt
M3 zal zeker niet verdwijnen. Dat lijkt me héél onwaarschijnlijk.
…”Uiteraard zal ook een nieuwe M3 zijn opwachting maken. Onder de kap zou de 420 pk sterke V8 geruild worden voor een twin-turbocharged 3.0 liter zes-in-lijn met 450 pk. Men denkt zelfs dat er een speedster variant van de M3 komt. Dat wil zeggen dat er met extra lichte materialen gewerkt wordt en dat het dak er af zal kunnen.”
Via http://www.autofans.be/content/bmw-3-reeks-2012-een-gt-variant-30-pk-sterkere-m3
–edit: te weinig hits deze maand Pieter?-
bmw zegt
@Pieter_Aertgeerts: de M3 verdwijnt niet, maar zou beperkt worden tot een coupé en cabrio.
Voorts; willen jullie nu beweren dat omdat een sedan twee deuren meer heeft, die belachelijk kleine achterbank wel plots nuttig wordt en de auto bruikbaar is voor mensen met kinderen? LOL
IIIM zegt
@bmw: ja…
MLTB zegt
Telegraaf ( sorry, ik kijk daar ook soms op ) gaf aan dat ook de M3 station helemaal uitgesloten wordt, maar ook de M5 station? Zou erg jammer zijn, station varianten ( zoals die impressie van aantal dagen geleden ) zijn erg netjes.
Maar ben zeker benieuwd naar het nieuwe type, en hopelijk komt er inderdaad nog een sedan versie ( spotte deze nog afgelopen week ), ook deze hebben wel wat.
B /\/\ \/\/ zegt
@Pieter_Aertgeerts:
Je hebt gelijk, maar het artikel gaat dan ook over het verdwijnen van de sedan versie, niet van de hele M3…
Wat betreft de inhoud van het artikel, ik zal de M3 sedan niet missen, ik kan me niet herrineren er ooit één gezien te hebben. De M3 is sowieso al een zeldzaamheid… En wat betreft dat stalen dak, dat heeft hij nu ook al, dus dat is een logische ontwikkeling.
Ik maak me meer zorgen om de 3 die op het onderstel van de 1 komt, betekent dit dat hij in de toekomst voorwielaandrijving krijgt?? De 1 heeft dat nu uiteraard niet, maar BMW wil in de toekomst kleine auto’s met voorwielaandrijving maken, mogelijk dat de nieuwe 1 daar ook onder valt, en dan op termijn de 3 ook??
Hoop van niet dan maar…
GeoBem007 zegt
Artikel mag een beetje bijgeschreven worden. Enorm logisch dat het een stalen klapdak wordt, zoals nu al enkele jaren op de E93. Heeft zijn weg ook gevonden naar de Z4 dus..
Van de M3 is nooit een sedan geweest, buiten nu bij de E90. Waarschijnlijk heeft hij zijn rol niet voldaan om de zakken genoeg te vullen.
@bmw: Je zou beter van nickname veranderen als je zo’n onzin uitkraamt ;) Natuurlijk is de achterbank van de M3 sedan een pak praktischer dan die van de Coupé!
@B/\/\\/\/: Ik geloof niet dat ze de domme zet gaan maken om de 3 serie voorwielaandrijving te geven.
Zit de huidige 1 ook niet op een afgeleide van het 3-platform?
Megakix zegt
@GeoBem007: …doe eens je huiswerk goed joh ! De huidge M3 is een opvolger van…lees de reactie van Floryn nog ff oké ? En check je internet..
bmw zegt
@GeoBem007: omdat mijn nickname BMW is, mag ik geen kritiek uiten op de praktische bruikbaarheid van de drie serie voor gezinnen? Hetgeen nochtans een argument is om de sedan als M aan te bieden, volgens de schrijver van de blogpost. De 3-serie is voor gezinnen zo goed als onbruikbaar, tenzij hij aangevuld wordt met een echte gezinswagen. De achterbank is laag en de hoofdruimte beperkt. Ik wil jou wel eens de maxicosi van je kleinste in een driereeks zien hijsen. Dan praten we verder.
RDS zegt
@B /\/\ \/\/: staat een beetje verkeerd in de text, de nieuwe 1 komt op het platform van de nieuwe 3. Net als de nieuwe 5 op het platform van de 7 staat. BMW ontwikkled een groot platform en zet daar ook een kleiner model op. Beetje het tegenovergestelde van VAG waar alles op een Golf platform staat.
Bart zegt
Hier slaan ze de spijker mis, waar concurrenten Mercedes en Audi wel de topversie RS en AMG leverbaar hebben op zowel de station als de sedan versie gaat BMW het beperken tot een coupe en een carbio.
Jammer, als ik het geld had voor een dergelijke auto zou ik alleen al voor het ultieme sleeper gevoel een station versie zonder badges willen. Dat wordt dan dus geen M3.
troublesome88 zegt
@Bart: Ja maarja Mercedes heeft de nieuwe E-klasse Coupe/Cabriolet weer niet in AMG uitvoering, wat BMW dan weer wel heeft, dusja van allemaal kun je wat zeggen.. Bij Audi wachten we ook nog steeds op de nieuwe RS4, als die tenminste ooit nog komt..
AlbertW zegt
Ze willen het maar niet begrijpen, de M3 als Touring zou wél het gewenste succes geven. Sedan is het minst mooi van de serie, een Touring is juist weer practisch.
Sorcerer zegt
Ik zag er gisteren eentje rijden nog, een ondebadgede M3 sedan, spierwit nog wel. Maar vaak zie je ‘m niet. Het is niet de mooiste auto… om eoa reden past het toch niet helemaal; de coupé is veel mooier.
Maargoed, we zien wel of hij er komt of niet… (kleine moeite om ‘m wel te maken lijkt mij… desnoods zet je er wat extra marge nog op)
Pieter_Aertgeerts zegt
M3 sedan zal niet verdwijnen. Dat kan ik niet geloven. Het is de best verkopende variant van de M3 (denk ik toch?).
Hoewel vreemde beslissingen nooit ver af liggen bij BMW.
Pieter_Aertgeerts zegt
@Pieter_Aertgeerts: eerder toegevoegde waarde. Het is niet zo dat ik AB artikel onder spam met links :) Zo eens eentje moet kunnen, zeker als het 110% on topic is.
Als dat een probleem is, zal ik dat wel vernemen van AB zelf ;)
roadronner zegt
Die sedan is toch jammerlijk mislukt, de coupé is vele malen mooier.
Laue zegt
Lol @ Pieter :D :D :D :D :P :P :P
reclame maken via de comments is lame.
-edit: klopt, en elke url dubbel plaatsen is überlame-
BakPouwww zegt
zonde hou het gewoon M3 , M5 ,M6 ,enzo
die namen zijn gewoon perfect
B /\/\ \/\/ zegt
@GeoBem007:
Geen idee waar de huidige 1-Serie op staat, maar het zou best kunnen dat dat een afgeleide is van het 3 serie platform. Maar om het andersom te doen gaat wel heel ver, 3 serie op 1 serie platform? Die logica ontgaat me. Ik hoop dat je gelijk hebt wat betreft die aandrijving, we gaan het meemaken…
Laue zegt
@-edit:
:mrgreen:
;)
///M3 EVO zegt
@ GeoBem007
Buiten de huidige E90 M3 Sedan was er reeds een E36 M3 sedan.
B /\/\ \/\/ zegt
@RDS:
Het lijkt me logisch dat je gelijk hebt, het kan haast niet anders, of het zou heel vreemd zijn.
Pieter_Aertgeerts zegt
* @ Laue dus.
Laue zegt
@Pieter_Aertgeerts:
ja ok, maar het staat ze betweterig. als je het AB vriendelijk vraagt zijn ze niet te beroerd om je tussen de links te zetten ;)
Laue zegt
@Laue:
autofans staan al tussen de links.;)
Freude_am_Fahren zegt
Het zou zonde zijn want het is een prachtige wagen. Maar hij verkoopt ver niet zo goed als de M3 coupé of cabrio. Ik denk dat ik er zelfs nog nooit een heb gezien. Zolang ze maar van de coupé afblijven (dat zullen ze zoiso niet aankomen hoor)
Emile_Benz zegt
Nou voor ’n opgefokte sedan in dit segment moet je voortaan dus naar… :mrgreen:
Pieter_Aertgeerts zegt
Dan weten we dat bij deze ook. Vergeten die handel dus. Ik zag er geen erg in.
Merry zegt
Dan mag Mercedes wel een snelle sedan en station in deze klassen hebben maar een mooie snelle coupe van de C is er niet, in ieder geval niks wat op de M3 lijkt.
Dus daar wint BMW het wel.
Eigenlijk maakt Uadi als enige snelle coupe’s, sedans en stations van 1 klas.
Alleen heb je dan wel weer een Audi…
En als ik het goed lees zegt BMW hier tussen neus en lippen wel dat alle modellen op elkaar gaan lijken.
Hmmm welk merkt deed dat nou ook??? ;)
majinstar zegt
Zowel de M3 sedan als M5 touring zullen uit de productie worden gehaald. Simpel omdat de verkopen onder deze auto’s vrij beperkt is, oftewel er is weinig vraag naar. Voor diegene die een M3 sedan bezitten hebben meteen een klassieker, die op de lange termijn veel geld zal kunnen opleveren.
Wel minder dat Bmw een 3 serie GT gaat produceren. De 5 gt is al lelijk laat staan een 3 serie variant ervan ? Met een 335i gechiptuned + een M badge heb je ook wel een soort M3 sedan.
majinstar zegt
@ Merry.
Op zo’n manier kan je blijven vergelijken tussen verschillende merken. Mercedes heeft een CL en SL klasse waar Bmw met geen enkel model kan aantippen.
Thomaz zegt
Op weg naar de wintersport nog achter een e90 M3 sedan aangereden een half uurtje, toch wel een hele dikke auto. Voor de rest heb ik ze inderdaad nog nooit in het wild gezien.
GeoBem007 zegt
@///M3 Evo: Juist.. Beetje een vergeten exemplaar :)
GeoBem007 zegt
@Majinstar: BMW 6-reeks?
Timmie zegt
En alweer geruchten (!) die nergens op kunnen terugvallen. Negeren!!!
Tony Casa zegt
Tja, wie zal er zo’n werkmans-BMWtje nu missen?
majinstar zegt
@ GeoBem007.
Muaw twijfelachtig, maar toch gezien de prijsklasse, formaat en op motorisch vlak zijn de verschillen toch in het voordeel van de CL klasse, waar Bmw geen echte tegenhanger heeft in zijn segment.
Merry zegt
@majinstar:
Dat is ook zo dat BMW niet in die groep auto’s maakt.
Maar in de 3 serie, c’class en A4/5 klassen is denk ik wel het meeste geld te verdienen.
Maar de luxe limo’s is ook eigenlijk meer het werk van Mercedes en snelle “normale” auto’s meer van BMW.
Mij maakt het ook niet echt uit maar ik denk wel dat een mooie coupe voor de C veel geld kan opleveren.
En dat misbaksel van de oude C is echt heel treurig, heeft deze C een coupe eigenlijk?
Een goede coupe voor de C-class is makkelijker in gebruik dan de SLK denk ik zo.
lambo4all zegt
waar zijn ze mee bezig?!?! geen nieuwe m3 sedan en geen v8? dat is echt jammer (en dat zegt een mercedes fan!). als er mensen nog twijfelden tusse de m3 en de c63 dan lopen ze nu naar de mercedes showroom
laulau zegt
Hier pakt AMG toch weer ff wat voordeel.
BMWHerman zegt
@Mlover: de nieuwe M5 krijgt ongeveer 580 pk, uit een 4,4 liter twinturbo V8. Ach ja, downsizen qua motor hoort erbij helaas. Maar het vermogen heeft er nog geen nadeel van gelukkig:)
CSL zegt
haha, DIt gaat BMW juist niet doen, omdat ze steeds meer M moddelen aan het verkopen zijn.
Trouwens een hoogtoerige 6inlijn met meer dan 450pk klinkt lekker.
Nathan zegt
wat is die m3 sedan knap !
jzaero zegt
Als dit gerucht waar is vind ik dat ten zeerste vreemd. De M3 sedan zie je dan wel niet zo vaak, maar ik weet zeker dat hij een mooie concurrent is voor de C63 sedan en de S4/RS5 (de RS4 is vooralsnog niet aangekondigd). Ten slotte, ik vind de M3 sedan er veel mooier uitzien dan de coupé. Dat is een persoonlijke kwestie, maar net zoals Wouter deze mening deelt, hij ziet er veel gespierder uit doordat alles een stuk opgepropter zit. De coupé is daarentegen veel sierlijker, maar straalt net niet genoeg power uit. Een 6 cilinder? Daar zit ik niet mee. Als hij net zo lekker klinkt als de M3 E46 vind ik het best! Wat een geweldige machine was dat!
M3 CSL:
http://www.youtube.com/watch?v=CD7uospVo-I
Benz.. zegt
@CSL: Nee, dit gaan ze dus wel degelijk doen.. De meeste M3’s worden als coupé verkocht.. Wat die turbo’s betreft heeft BMW een stukje van haar merkhistorie verkwanseld.
Wat betreft de M3 Sedan: Ik mis hem niet.
@laulau: Dat voordeel had AMG al tov BMW. BMW kwam met haar eerste V8 in een M3 terwijl AMG al veel eerder met 8-clinders kwamen voor de eerdere C AMG’s.
jzaero zegt
@Benz..: Een 6-cilinder in lijn hóeft niet onder te doen voor een V8. Wat betreft de turbo’s heb je wel gelijk. De atmosferische blokken waren toch een heel stuk beter!
Jesper zegt
Waarom is iedereen zo over de zeik dat de V8 dr uit gaat? BMW gaat terug naar zijn roots hier, de oiginele M3 (E30) had een 6-in-lijn. Heerlijk toch? Die pk-oorlog van de laatste 10 jaar is minstens zo overtrokken als de throttlegate van Toyota. BMW kennende rijdt de nieuwe M3 stukken beter dan zijn directe concurrentie. :)
Overigens bullshit dat ze nóg meer niches gaan verzinnen om op te vullen. Een sedan en een touring kan ik begrijpen, maar waarom nou weer een ‘shooting break’? Staat de ‘M’ nou voor Motorsport of voor Marketing? :?
MATSS zegt
@Jesper:
idd wat romo zegt
de straight six was te zwaar en had een te nefast effect op het rijgedrag
en ik hoop ook dat het terug een atmosferisch blok wordt
willie zegt
zou wel erg jammer zijn. die m3 sedan heeft natuurlijk als groot voordeel dat ie als de brandweer gaat. en hoe sneller een 3, hoe minder lang die pijn doet aan je ogen. de 3 was al bij het uitkomen een draak van een auto en dat is met het verstrijken van de jaren alleen nog maar erger geworden.
Benz.. zegt
@Jesper: Of de nieuwe M3 “stukken beter” rijdt dan de C63 AMG of RS4 zullen we maar afwachten. En hoezo pk-oorlog voor BMW voorbij? De nieuwste M5 zou rond de 580 pk krijgen terwijl de huidige M5 nu 400pk heeft + een vermogensboost van 107pk heeft wat samen idd 507pk maakt..
De “M” staat voor Motorsport maar tegenwoordig zit er ook een flinke dot Marketing in.
@jzaero: Ik zeg ook niet de een 6-cilinder onder doet voor een V8. De 6-cilinder van BMW was en is één van de beste 6-cilinders. Een 6-cilinder loopt ook regelmatiger. Dat ik een V8 prefereer boven een 6-inlijn wil niet zeggen dat een 6-cilinder per definitie onder doet voor een V8.
jzaero zegt
@Benz..: Hmm misschien had ik verkeerd gelezen. Laulau bedoelde waarschijnlijk de vier deuren, waarna jij kwam met de V8 en daardoor dacht ik dat je de V8 als voordeel bedoelde. Hieruit trok ik iets te snel een conclusie. Eerlijk is eerlijk, zelf heb ik ook liever een V8 alleen al vanwege het geluid. Slechte tijden voor de veel-cilinders… Langzamerhand verdwijnen die prachtig klinkende blokken..
bpc zegt
wat wel fantastische nieuws is is dat de 6 in lijn terug is
romo zegt
@Jesper
De E30 M3 had toch echt een 4 cilinder en geen 6 in lijn, die kwam pas bij de E36 in het vooronder………….
Dimglor zegt
Jammer dit.. Ik hoopte net nog op een m3 touring….
Is toch veel praktischer zo? En is toch ook mooi…
Ik versta het niet zo goed.. Er is toch ook een c63 en een audi (r)s4…
killioq zegt
sedan is mooier dan de coupe, ook exclusiever en dan willen ze hem weg halen. NIET DOEN!!
Lennaert zegt
NEEEEEEEEE!!!!!! het is de mooiste van de huidige m3’s :(
mashell zegt
Ach de M3 sedan is wel vaker verdwenen en weer te voorschijn gekomen. En ach het is een M3, niet erg interessant. BMW kom maar terug als jullie er een kleine 6 cilinder (een V6 biturbo zou leuk zijn) in hebben gehangen (zo’n V8 is leuk voor Mustang maar niet voor een M3), eindelijk ook 4 wiel aandrijving op dit topmodel monteren, het dak in kleur weten te spuiten en fatsoenlijke buitenspiegels hebben ontworpen.
Timmie zegt
Dat zou inderdaad een vreemde beslissing zijn. Bij BMW vallen alle tradities als kaartenhuisjes in elkaar (o.a. introductie van voorwielaandrijving), en nu zetten ze er terug een recht… Daar moet wel een commercieel plan achter zitten. Zou het kunnen dat men op die manier de verkopen van de M5 (of 135i) wil aanzwengelen?
Maar nogmaals, dit zijn slechts speculaties, en die zijn meestal ongeloofwaardig. Degene die deze speculaties de wereld instuurt, kickt volgens mij op aandacht…
Cantago zegt
Geen sedan? Dat was toch de auto die ik zou kopen… Een M3 sedan!
CSL zegt
@benz
“merkhistorie verkwanseld”
Wat weet jij precies van BMW’s Merkhistorie?
De M1 had een 6inlijn. En daarvoor reed de 2002tii met de welbekende turbo motor. Die later door BMW M1 in de race 1500 pk leverde! Dus bespaar me die onzin weer :)
De opvolger van de M3 sedan wordt gewoon weer een monster, die de C klasse(elke concurent) naar huis rijdt met een handeling waar je alleen van kan dromen.
6inlijn met turbo in een M model kan heel leuk worden:
http://www.youtube.com/watch?v=nC3Ot_oxbe0&feature=fvw
Benz.. zegt
@CSL: In plaats van die onzin welke je nu verkondigt denk ik dat het slim is om mijn reactie eens heel goed door te lezen. Begrijpend lezen is jou vreemd schijnbaar? :)
“De opvolger van de M3 sedan wordt gewoon weer een monster, die de C klasse(elke concurent) naar huis rijdt met een handeling waar je alleen van kan dromen.”
Tuurlijk, de opvolger bestaat nog niet eens en toch weet onze Bimmer-boy ons allen even te vertellen dat de concurrentie bij voorbaat in kan pakken.. :lol:
Reken maar nergens op.
Met de “verkwanselde merkhistorie” doel ik op de pk/cilinderinhoud waar de M-afdeling zo bekend om was. Dat heeft BMW op een gegeven moment niet volgehouden omdat men qua prestaties en cijfers al (behoorlijk) achter liep op de directe concurrentie (RS6, E AMG & CTS-V)..
(En een filmpje posten van een grondig verbouwde M3 tegen een stock Lambo Superleggera linkt totaal niet met de rest van je “beargumentatie”.)
Nice try..
Bjorn zegt
Of het nu een bmw,audi of mercedes is al deze wagens zijn aan mekaar gewaagd.
Heb al met een audi rs6 en M5 gereden en moet zeggen de bmw was leuker om mee te rijden.Maar de audi rijdt ook wel goed :p