In Leeuwarden heeft NovolectriQ haar deuren geopend. Dit bedrijf richt zich op innovatie op het gebied van elektrische aandrijflijnen voor auto’s en boten. Het bedrijf produceert software en onderdelen voor de automotive industrie, maar specialiseert zich daarbij volledig op elektrische technieken. Ze ontwikkelen volledige prototypes voor elektrische aandrijfsystemen. Deze technieken worden vervolgens verkocht aan autofabrikanten, overheidsorganisaties, leasebedrijven, en andere partijen die zich met de ontwikkeling van elektrische voertuigen bezig houden.
Men heeft al een aantal belangrijke klanten, maar er mogen vooralsnog geen namen genoemd worden. Duitse en Aziatische partijen zijn echter op dit moment aan NovolectriQ verbonden. Audi? Mitsubishi? Het blijft voorlopig even gissen.
Op dit moment zijn er zes mensen werkzaam binnen NovolectriQ, maar per 1 mei moeten daar drie mensen bijkomen en eind dit jaar wil men minstens twintig mensen in dienst hebben. Ambitieus, maar elektrische voertuigen hebben de toekomst aldus directeur Egbert Wissink tegenover het Financieel Dagblad. Hij laat tevens optekenen dat men fungeert als kennisinstituut voor de overheid en het bedrijfsleven. Dat houdt in dat men een adviserende rol heeft over bijvoorbeeld veiligheid en garantieregelingen.
Nederland kent steeds meer bedrijven die zich proberen te profileren op de markt voor elektrische voertuigen. Zo was er bijvoorbeeld ook DuraCar dat onlangs een doorstart maakte. Wat denken jullie? Gaat Nederland zich mondiaal onderscheiden op deze markt met haar “kenniseconomie” of zijn dit kansloze initiatieven die een stille dood sterven?
Maarten zegt
Revolutie met 9 man?
CasperH zegt
@Maarten: je moet ergens beginnen.
Ruben00 zegt
@Maarten:Ik ken een verhaal van een man genaamd A. Heijn die begonnen is met een heel klein eenmanszaakje die kruiden verkocht.
robert--123 zegt
@Maarten: echt een reactie die blijk geeft van weinig intelligentie en/of economische kennis.
robert--123 zegt
@robert–123: al hoewel ik zelf er even niet op kan komen hoe je intelligentie schrijft, maar e begrijpt wat ik bedoel.
Tonnie zegt
Bedrijven als NovolectriQ zullen best succesvol kunnen worden omdat ze zich gespecialiseerd bezighouden en een beetje op de achtergrond staan. Bedrijven als DuraCar danweer zullen het denk ik niet redden omdat ze nu al te laat zijn met inzetten, niet bekend zijn en waarschijnlijk ook nog niet voldoende kennis hebben om mee te komen met de andere producenten van elektrische auto’s.
dw zegt
vaak krijgen kleine bedrijfjes meer voor elkaar dat die grote bureaucratische multinationals waarbij de werknemer 0 vrijheid hebben en dus ook 0 creativiteit.
Jan Pieter zegt
Google was in 1998 ook nog maar een 2-manszaak. Nu 20.000
Race_Kees zegt
Ljouwert!!!
Hier hoor je waarschijnlijk nooit meer wat van..net als FriendEV uit Damwâld.
Hun site: http://www.novomotive.com/novomotive.html
NLBUURMAN zegt
@Race_Kees: doet me ergens aan denken:
ik hoop dat dit bedrijf zich wel boven water houd, maar als zij goede ideën hebben, en een beetje liquide middelen, dan kunnen ze het wel ver schoppen.
Robin zegt
Subsidie Kuch…..
Cantago zegt
Ik hoop op een langzame dood… OF nog beter, een goeie tussenweg! Rijden op Ethanol met een remenergie-terugwin systeem en een boost functie oid. Als het maar licht en te betalen blijft, en er uiteraard nog steeds een lekkere roffel uit de uitlaat komt!