The manual gearbox will die, get used to it. Over tien jaar zal het kunnen bedienen van de koppeling een zeldzaamheid zijn, slechts weggelegd voor de ware fetisjisten.
Onlangs zijn de specificaties van de nieuwe Ferrari California met handbak uitgelekt. Bestellingen worden al opgenomen, maar verwacht er niet te veel van. De zesversnellingsbak en het koppelingspedaal hebben een catastrofale invloed op de prestaties. Accelereren van 0-100km/u duurt 4.2 seconden voor een geoefend bestuurder, de California met zeven versnellingen en dubbele koppeling heeft er minder dan 4 seconden voor nodig. Overigens is de manual in Nederland ook nog eens flink duurder omdat deze een hoger verbruik en meer uitstoot heeft.
Grote kans dus dat je in de toekomst alleen nog maar mag trekken aan hendels naast het stuur. Volledig manueel is te langzaam, en het Maranello marketingbureau houdt niet van langzaam. Mocht je dromen van een 458 Italia met schakelpook dan kan je natuurlijk wel zelf een bak uit een California sleutelen. Aan de andere kant zijn er genoeg andere opties voor puristen. Wat te denken van een GT3RS? (bron: autopareri.com, via autoblog.com)
bufallowiesmann zegt
wie koopt dan ook in godsnaam de handbak??
Chevelle zegt
@bufallowiesmann: Voor mensen die meer rijervaring willen hebben, meer betrokken willen zijn bij het rijden.
JamesBond007 zegt
@bufallowiesmann:
echte mannen
Gnermo zegt
Ach ja, in Amerika weten ze niet eens wat het is en zijn ze allemaal gewend aan 2 pedalen onder de voeten, nu is het (helaas) tijd dat wij hier ook achter komen.
Ben blij dat ik al jaren met een handbak rij en zou niks anders willen. (Alhoewel zo’n DSG bak wel puik is)
m5 zegt
@Gnermo: waarom worden er dan zoveel m5’s met een hanbak verkocht in de vs vraag ik me dan af
Gnermo zegt
@m5: Lees je het artikel? “Over tien jaar zal het kunnen bedienen van de koppeling een zeldzaamheid zijn, slechts weggelegd voor de ware fetisjisten.”
Mensen die een M5 kopen hebben over het algemeen wat meer hersens dan de gemiddelde Amerikaan.
GeoBem007 zegt
Ferrari’s staan al jaren voor wat betreft F1-type snelle versnellingsbakken. Ik denk oa aan de 355.
Was te verwachten. Zie het wel niet snel gebeuren bij de rest :)
BaRa zegt
Als het dan toch over purisme gaat: een superformance MK3 heeft ook een handbak, en je hebt minstens zoveel borsthaar nodig als bij een top-of-the-line Porsche of Ferrari :-)
Sjonny zegt
Helaas, voor de vrouwelijke bestuurders.
Bert zegt
Bizar, ze zouden juist een handbak als optie in de 458 moeten leveren.
Roy zegt
Als we toch semi-automatisch gaan schakelen, doe dan een sequentiele schakelpook waar je lekker mee kan rammen. Die flippers blijven een te hoog playstation gehalte hebben.
Harry1994 zegt
@Roy: Helemaal mee eens, werkt ook het makkelijkst.
Naar beneden trekken is omhoog schakelen, omhoog douwen is terug schakelen, as easy as it can get.
Denk aan de ascari a10 btw;-)
Chevelle zegt
Denk ik. Ik zou voor een handbak gaan als ik de keuze kreeg.
Donkervoort zegt
Een echte man neemt een handbak, of het nu slomer is of niet.
Een Ferrari koop je toch om er met plezier in te rijden, racen op de openbare weg zit er toch niet in hier in Nederland.
m5 zegt
hanbak=handbak ;)
fiestafeest zegt
ik heb jaren lang in een stilo abarth gereden met een semi automaat (en flippers aan het stuur) en ik moet zeggen dat ik het af en toe nog steeds mis
lodewijk zegt
@M5
Omdat die enkel daar verkocht wordt met handbak..
Spijtig genoeg.
Voor sommige auto’s is het volgens mij het beste om met een halfautomaat/automaat te rijden.
Omdat het gevoel met de auto en de motor in bepaalde opstellingen dan beter is.
Als ik moet kiezen rijd ik het liefste met een handbak, maar ik heb dan ook nog niet met een Ferrari met F1 bak gereden..
spykerboy zegt
je gaat toch geen porsche kiezen inplaats van ferrari om die handbak, ferrari is veel meer auto dan zo’n kever in ren schoenen, dan heb ik liever flippers dan een kever, maar wel stom van ze dat je geen handbak meer zou kunnen, en overheid ook dat ie duurder word, klote gedoe ook :/
SimonMc zegt
@spykerboy: “je gaat toch geen porsche kiezen inplaats van ferrari om die handbak, ferrari is veel meer auto dan zo’n kever in ren schoenen, dan heb ik liever flippers dan een kever”
En dat zegt iemand met een automerk in zijn avatar dat het laatste jaar kampioen is geweest in het overboord gooien van al hun principes en waarden…
Porsche blijft tenminste bij hun waarden nèh…
naam zegt
Ik snap het niet.
Ik zelf, 21 jaar, geen cent te makken. Zou perse geen automaat willen. Zeker niet in een sportwagen. En ik denk vele met mij.
Waarom zijn alle rijke en vaak oudere mensen dit gevoel verloren en willen vraag een “luxe” automaat in een bloedsnelle italiaan.
Jippie zegt
Voor sommige mensen is een automaat beter. Kunnen ze niet in no-time koppelingsecties verbranden. Maar ja, dat zegt al genoeg. DSG is voor mensen die geen mechaniek beheersing hebben. Handbak is toch echt wel het betere werk. Period!
bufallowiesmann zegt
@ chevelle dus jij wil meer uitgeven aan benzine en de prijs van de wagen voor een handbak ik zij sinds enkele weken een mercedes e class e 500 copue en die is leuk met die flippers
Chevelle zegt
@bufallowiesmann: Als je een auto kan betalen van dat bedrag dan maak je, je meestal niet zorgen om die paar extra liters brandstof of euro’s voor een handbak.
Freude_am_Fahren zegt
De keuze hangt volgens mij ook af van de auto. Stel dat ik een Ferrari zo kopen, dan ga ik zoiso voor de halfautomaat met flippers. Maar als ik een M3 zou kopen, dan zou ik voor de handbak gaan.
Arnold zegt
nou mijn ouders hebben ook een automaat en ik vind het wel heel relaxed rijden soms verveel je je haast :P
floryn zegt
Ik zal vooral de bijna pornstyle pook wel missen:
Maarja twee koppelingen zijn beter dan een. Er verdwijnen handelingen bij het autorijden en er komen weer nieuwe bij. Als je naar de video’s van Jay Leno kijkt zie je ook vaak van die auto’s met totaal onlogische pedalen etc.
pomoek zegt
Als je sportief wil rijden, rij dan een paard (of een fiets). Straks gaat hier iemand nog nostalgisch lopen doen over dubbel clutchen of zoiets. Ik rij met een handbak, maar vind een automaat geen straf.
roller79 zegt
zelfs al moest ik kunnen, zou ik geen handbak willen… mijn s-tronic geeft me het maximum rijplezier!!!
MACH3 zegt
Niets zaliger dan een 430 Scuderia laten opschakelen in 60ms met de flippers, aan 8600 toeren.
AMG Powerrr zegt
Eindelijk nog een Ferrari waar je heel-and-toe kan toepassen!
JPM zegt
Aan de ene kant is het jammer maar aan de andere kant is het de enige juiste keuze. Ze laten zien dat ze niet van die misty-eyed geschiedenisdocenten zijn zoals dat tot de ondergang van Jaguar heeft geleid.
beetec zegt
Tja, dat is de vooruitgang. Je kunt er moeilijk over doen maar de nieuwe bakken zijn gewoon beter. Het oude schakelpatroon en pook was natuurlijk nostalgisch maar dat was de luchtgekoelde 911 boxer ook. Vooruitgang hou je niet tegen. Ferrari doet wat het moet doen.
PimmesJP zegt
Neeeeeh!! :S
jzaero zegt
Een GT3RS vind ik emotioneel gezien helemaal niets vergeleken met de exotische Italianen. Dan kan er nog een meesterlijke handbak in liggen, nee… Zeer jammer dat de manual-gearboxes langzamerhand aan het uitsterven zijn. Het is toch een stuk leuker om met dat pedaal te spelen. Veel meer betrokken bij het rijden. Je voelt je auto, je voelt hem werken en daarnaast moet jij je aandacht erbij houden om hem op gang te houden. Tja… Snelheid is niet alles..
mashell zegt
Eigenlijk is dat koppelen en zelf schakelen ook totale nonsens. Vroeger misschien nodig maar nu echt niet meer. De handbak is gewoon door de stand der techniek ingehaald. Net als de carburateur, de choke (wie mist dat onding?), de antenne die volautomatisch uit het spatscherm omhoog kwam, etc. Binnenkort kunnen we de handbak en achterwiel aandrijving aan dat lijstje toevoegen. Tuurlijk zullen er nostalgisten aan blijven hangen maar zeker als het vanwege het milieu te duur wordt is het einde inzicht? Jammer, eigenlijk niet.
SimonMc zegt
@mashell: “…en achterwiel aandrijving aan dat lijstje toevoegen”
Hahahaha
En alle 300 pk + auto’s zullen 4-wiel aandrijving krijgen?
Zie het eigenlijk NOOIT gebeuren.
Tombo zegt
@mashell:
De choke zit er nog steeds op hoor, zei het elektronisch (start verrijking).
Maar idd, ik snap eigenlijk niet waarom we in Europa zo krampachtig aan een handbak vast blijven houden. Ik rij nu al 2 maanden in een Volvo V70 automaat, en ik moet zeggen dat ik het echt heerlijk vind rijden. En dit is dan nog niet eens een echt moderne automaat (DSG o.i.d.). Heb ook al een aantal keer met een DSG gereden en als ik moest kiezen tussen een DSG en een handbak, ging ik voor de DSG
Sciurida zegt
Zolang het bij semi-automaten blijft zie ik het probleem ook niet helemaal, waarom zou je per se een koppeling willen hebben als dat al sinds de jaren 20 automatisch kan, ik bedoel; beetje onzin, kijk als ze nou zouden zeggen: je hebt totaal geen controle meer, kijk dan zou ik ook gaan zeuren. Feit blijft: de meeste mensen die zo’n auto kunnen betalen interesseert het geen moer, anders zou Ferrari niet tot deze stap overgegaan zijn
Flamingo zegt
wtf ik kan het bijna niet geloven dat automatisch leuker gevonden wordt dan manueel door echt autoliefhebbers.
handgeschakeld gaat echt niet verdwijnen hoor btw.. als mensen dat leuk vinden blijft dat. elektrisch is ook onzin. is geen bal aan dus gaan we er nooit geheel op over. bovendien maakt een elektrische auto geen geluid en dat is levensgevaarlijk dus krijgen we nepmotorgeluid (ofzo)
als lesauto’s straks maar niet ook overgaan op automatic trouwens.
Flamingo zegt
is dat nou leuk dat alles voor je gedaan wordt? ik kan toch ook wat!
ik vind t een belediging.
Citrofiel zegt
Ik zou het niet missen. Maar ja, ik ben Citrofiel. Ik houd van comfort. Dus waarom dan de hele tijd moeten roeren? Helaas, tegelijk ben ik ook liefhebber van klassieke auto’s, en dat is toch echt gewoon schakelen (en dubbel koppelen als je ‘pech’ hebt). Dus ik blijf het gewoon doen. Tenminste, tegen de tijd dat ik een (klassieke) auto heb dan. ;)
rider zegt
slechts weggelegd voor de ware fetisjisten. dus een ferrari met “DSG” is niets voor fetisjisten? wat een gelul.
Tedje de Haag zegt
LOL @ handbakken
roadronner zegt
LOL @ automaten. Een belediging voor de bestuurder. Een auto wordt net een botsautootje: je hoeft alleen nog maar te sturen en te kijken waar je naartoe wil. De mens hoeft er niets meer voor te doen.
Bert zegt
De bak in de Ferrari is toch nog steeds een echte versnellingsbak
en niet te vergelijken met een automaat.
Je kan dus op en afschakelen wanneer je wil,
en daar gaat het om met rijden dus het genot blijft.
Peter zegt
Een aantal van de fetisjisten heeft het blijkbaar nog steeds niet begrepen: een auto met flippers is géén automaat! De bestuurder schakelt (als hij dat wil) nog steeds zelf en beschikt daarvoor over een sneller systeem waarbij hij het stuur niet moet lossen. Dit is sneller en geeft de chauffeur meer controle over zijn auto en is dus beter, ook in sportauto’s. Ik neem aan dat deze fetisjisten de voorkeur geven aan carburators, trommelremmen zonder servo en handsignalen ipv richtingaanwijzers.
Mr.X zegt
vind het niet gek!
Ik zou zelf ook voor een F1 bak of dubbelkoppeling automaat kiezen in een dergelijke auto!
Filerijden is een ramp met dit soort auto’s, hellingproeven kunnen ook wat minder zijn met een meerplaatskoppeling…..
Geen mij maar lekker een automaat!
Heb een keer met een 599 GTB mogen rijden, en die F1 bak is ook al prima. Ook de PDK bak van porsche is een droom!
Laurens zegt
Met al die versnellingen wordt een handbak wel een handvol.
waverider zegt
Dat zuigt echt, ik vind het hebben van een koppeling echt lekker. Je hebt meer mogelijkheid om de auto te controleren.
De naam alleen al “Flappy paddle gearbox”… pffffttt.
Nu snap ik ook wel dat het niet meer nodig is, maar steeds meer van het pure van autorijden word ons ontnomen door de vernichting van de samenleving…
JPM zegt
@ waverider
Dat is niet de naam. Dat is Clarksons interpretatie die vervolgens iedereen heeft overgenomen.
Maar het past inderdaad niet bij een bedrijf als Ferrari om voor een langzamere oplossing te gaan puur uit historisch oogpunt. Hoewel de Lamborghini Balboni een stuk beter is met pook dan dat stomme e-gear. Maar Lamborghini is meer een macho merk waar het imago een grotere rol speelt dan de techniek erachter. Misschien een niche voor Lambo en Aston maar daar zal het bij blijven.
waverider zegt
@JPM
Natuurlijk weet ik dat, Clarkson gebruikt dat om het concept belachelijk te maken. Voor mensen die houden van autorijden is het gewoon niet leuk. Daarnaast is het gewoon een volgende stap in de richting van “niet meer zelf sturen”. Het begint met een gerobotiseerde bak, automatisch parkeren en navigatie.. Bedenk zelf maar waar het eindigt. Bij Ferrari mag het dan sportief worden verpakt maar voor de massa merken is het gewoon uitschakelen van menselijk (en daardoor mogelijk foutief) handelen. De ziel haal je uit een auto.
waverider zegt
Trouwens een voorbeeld van hoe zoiets eindigt zie je op dit moment bij de Prius….
JPM zegt
@ waverider
Nou nou niet zo melodramatisch. Je beslist nog steeds zelf wanneer je schakelt hoor. Het is geen automaat. Ferrari is een merk dat de snelste auto nastreeft, daar hoort geen schakelsysteem bij dat in essentie al 100 jaar oud is. Als het veel sneller kan dan is een bedrijf als Ferrari het aan hun reputatie verplicht om de snelste manier te implementeren.
waverider zegt
@JPM Voor Ferrari dat ben ik dan weer met je eens.
Voor de auto’s voor normale stervelingen zou een handbak er gewoon moeten blijven. Kom op vw polo met dsg… dat is hetzelfde als een 2GB videokaart op een commodore 64, gewoon absoluut onnodig. Als je alleen van A naar B wilt komen neem je een echte automaat (dan boeit je helemaal niet hoe je rijd) en als je wilt AUTOrijden neem je een handbak. Als je een racer hebt neem je het snelste voorhanden, lijkt me logisch.
Cantago zegt
Simpel zat, geen Ferrari kopen dan! De 458 lijkt me geweldig, maar ik wil er zonder twijfel een handgeschakelde auto naast hebben staan! (M3, 550-2, DBS, R8?)
RenesisHP zegt
Zijn er nou ook daadwerkelijk mensen die een handbak laten staan vanwege 0.3 sec verschil naar de 100km/u?
Zou mij in ieder geval geen zak uitmaken. 4.2 sec is nog steeds f*cking snel. Nu nog een mooiere verpakking. :roll:
BMWHerman zegt
@ RenesisHP, het gaat niet alleen om die 0,3 seconde. Een DSG bak is sneller, veiliger, zuiniger etc. Als je volgas optrekkend in een bocht schakelt heb je geen enkele onbalans. Dat is bij een handbak wel anders, omdat de aandrijving even wegvalt. Ik heb kort geleden een half uurtje in een E92 M3 kunnen knallen (met DSG) en het is onvoorstelbaar gaaf rijden met zo’n DSG bak. Je hebt geen enkele onbalans bij het schakelen in een bocht en het automatische tussengas bij het terugschakelen is geniaal. Ook hier geen enkele onbalans.
RenesisHP zegt
@BMWHerman:
Dat geloof ik allemaal wel. Het zou mijn keuze nog steeds niet veranderen. ;)
Bert zegt
@BMWHerman:Kan best zijn, maar dat is enkel van belang op circuit als het om de tienden of duizendsten van seconden gaat. Soms wil je net wel die onbalans omdat het een extra factor is om rekening mee te houden.
Ik hou het ook op handbakken, niet zo clinich als de dubbelekoppelingsbakken. Je beslist zelf of je al dan niet traag of snel wilt schakelen, etc. Veel van die Ferrari’s doen slechts een duizendtal km per jaar. Aan het comfort voor dagdagelijks gebruik kan/zal het ook niet echt liggen. Maarja ze moeten launch-control hebben, de Schumi peddeldoos en gewoonweg een optie van 7 ruggen.
Esprit_de_Flandre zegt
Afgelopen weekend met een Corsaatje automatic gereden van een vriendin. Moet zeggen, dat ging vlotjes. Vooral handig om in het centrum aan te schuiven.
Had al ervaring met automatic, maar dat was ouwe US-rommel. Hoewel ik graag schakel, zou ik zo’n klein, vrij recent modelletje toch wel overwegen.
Patrick zegt
Jammer die mooie handbak weg :(!!!
C6_R zegt
Tsja, het design van met name de California was al meer op metromannen gericht, dus dat de handbak zou verdwijnen was een kwestie van tijd.
Gelukkig zijn er nog wel merken die gewoon de aandrijving op de achterwielen, en een good-old versnellingspook hebben…
Dimglor zegt
Ik vind schakelen wel nog leuk..
Jammer dat ze nu alles in automaat willen hebben…
Guust Flater zegt
Ik zit erop te wachten dat ze eindelijk ook dat stomme sturen eens automatiseren. Dat is veel moderner, comfortabeler en veiliger. En sneller. Mensen maken fouten, computers niet. Zoiets dus.
http://www.youtube.com/watch?v=Kc5JED8TgwI
BMW is al goed weg, nu Ferrari nog. Mensen die dit niet willen, leven in het verleden en willen hun auto het liefst nog zelf aanzwengelen. Dat ze paard en wagen kopen, stelletje fossielen.
rstyled zegt
Doe mij maar een fijne hand 6-bak. Dat gedoe met 8 versnellingen tegenwoordig. Milieu dit, milieu dat. Het zal tegenwoordig best goed en fijn werken die automaatjes, maar ik heb graag de volledige controle over de auto.
IngBob zegt
Damn, helemaal niemand een reactie op foto TWEE van de Gallery?? Die dame trekt toch persoonlijk meer mijn aandacht :)!!
OT: ..er bestaan andere merken voor puristen die gewoon lekker zelf willen schakelen! Ferrari is toch ook eigenlijk wat meer voor poseurs..
IngBob zegt
http://www.autoblog.nl/gallery/Ferrari/California/Ferrari_California_02.jpg
Jos zegt
@IngBob: inderdaad zeg, foxy lady!