Nu we al het nieuws van de Salon in Genève hebben gezien, krijg ik opeens ontzettend veel zin in een ouderwetse Autorai. Ik zeg heel nadrukkelijk ouderwetse, omdat ik de Autorai 2009 nogal een teleurstelling vond. Veel merken waren afwezig en het nieuwe concept sprak mij in het geheel niet aan. Ik was niet de enige, zeker niet, maar er waren ook veel mensen die de nieuw opzet wel goed vonden.
Volgend jaar is het weer zover. Lange files richting Amsterdam en overvolle treinen. We maken er weer echt een uitje van. Met de trein naar Amsterdam, samen met (schoon)vader en weer een kind extra. De kinderen vinden het allemaal geweldig. Vorig jaar ging mijn dochter, toen bijna 7, voor het eerst mee. We vroegen ons af of ze het wel leuk zou vinden maar ze gaf laatst al aan volgend jaar weer mee te willen. Ik ben nu al benieuwd naar alle nieuwtjes die dan gepresenteerd zullen worden en ik hoop dat het eindelijk weer eens een flink spektakel zal worden, met veel auto’s en veel show. De organisatoren zullen vorig jaar zeker hebben beoordeeld of de nieuwe opzet geslaagd was en of dit concept voor 2011 weer een optie zal zijn. Met de niet aflatende stroom aan nieuwe types crossovers wordt het echter steeds moeilijker om een goede indeling te maken van de diverse modellen. Vorig jaar zagen we ook al dat enkele types op 2 of 3 stands terugkwamen. Ik vond dat op z’n zachtst gezegd nogal irritant. Het is op die manier bijna onmogelijk om de diverse uitvoeringen van een type te vergelijken. Geef mij maar gewoon de eigen merkstands. Deze kunnen zelf worden aangekleed en het hele programma staat mooi bij elkaar. Ook lijkt het enthousiasme onder het personeel een stuk groter op deze manier. Wat willen we volgend jaar graag zien? Welke merken mogen in 2011 écht niet ontbreken? Nieuwe of oude opzet? Laat de Rai eens goed luisteren naar waar wij, autobloggers / autoliefhebbers, warm voor lopen!
jip zegt
De oude opzet was veel overzichtelijker, je ziet ergens een groot logo van een bepaald merk in die hal en daar vindt je dan de auto’s van dat merk. Maar blijkbaar hebben ze bij de RAI problemen met logica.
Cardesigner zegt
NEEM EEN VOORBEELD AAN GENÈVE!
MrSelected zegt
Eens!
En de kleur groen mag nergens terugkomen.
killioq zegt
@MrSelected: behalve op een 599 toch? gave kleur, zo mat
ot: ik vond het wel goed dat ze het hadden op gedeeld in catogorieen zodat je makkelijk alle saaie conserveblikken en sufjes kon passeren
koreantaxiproductions zegt
inderdaad gewoon merkstands, en een mooie spektakel show
Megakix zegt
Zondermeer terug naar 2007 en daarvoor…geen opzet van de Rai naar ‘auto-types’ maar naar ‘merken’. Voorts zou het leuk zijn als je (net als ing Frankfurt) gewoon in elke auto mag zitten, klikken, draaien, frummelen en droogschakelen ! Vanaf een Audi A4 (uche…uche) wordt het je al ontnomen om erin te gaan zitten…boeie wanne-bee-premium-merken !
Ook de gimmicks mogen wat vaker terugkomen; posters, T-shirts, coureurs met handtekeningen of ontwerpers met live-tekenacties. Ook motorgeluiden in separate studiootjes moeten te beluisteren zijn. Tevens is het fijn als je (zoals Volvo daar destijds mee begon) de auto van je ‘wens’ kunt bouwen in een virtuele omgeving.
Enne…KAPPEN met die CO2 bordjes bij iedere auto…In een auto RIJ je, daar ga je niet mee ‘stekken’ (teringzooi)
Alpinaa zegt
Grote merkstands waar belangrijke mensen van de merken aanwezig zijn. Zoals op de IAA in franktfurt waar gewoon ontwerpers rondlopen.
TimmiX zegt
Ik vond het vorig jaar zo slecht nog niet, maar de jaren ervoor waren inderdaad wel leuk. Voordeel was wel dat als je serieus aan het orienteren was naar een auto in een bepaalde klasse je afgelopen jaar beter kon vergelijken, zoner hele hele RAI af te moeten sjouwen.
Ik hoop dat volgend jaar de merken die afgelopen jaar ontbraken, toch weer komen. En weer een leuke excusieve hoek/hal met wat klassiekers, tuners en nieuwe sportieve zoals de Zenvo en de nieuwe Koenigsegg. En wie weet wat het tussenliggende jaar ons nog brengt!
TnT_180 zegt
De Auto Show in Philadelphia… Al 2 keer aanwezig geweest ondertussen. Alle grote bekende merken daar en in 90% van de gevallen mag je in de auto’s plaatsnemen en nergens zie je een stand afgesloten voor het ‘gewone publiek’…
Vrijmetselaar zegt
Wat moet je met het web nog op een beurs, mij een raadsel.
WizardOfOss zegt
Tsja, laten we even realistisch zijn: de AutoRAI heeft gewoon nauwelijks bestaansrecht meer, net als alle andere kleine beurzen. Al het nieuws staat toch in Genève of Frankfurt/Parijs, waardoor de AutoRAI in feite niet meer dan een hele grote showroom is. Met een beetje mazzel neemt een fabrikant nog een oude conceptcar mee, maar dan heb je het ook wel gehad. Tel daarbij op de achterlijk hoge prijzen voor toegang, parkeren en eten en drinken, en ik zou echt niet weten waarom ik nog naar Amsterdam af zou moeten reizen. Dat heb ik de laatste keer dan ook niet meer gedaan, geef mij maar Frankfurt of Genève.
De redding zit dan wat mij betreft zeker niet in de indeling, dat maakt het voor de merken wellicht goedkoper, maar er staan nog steeds dezelfde oninteressante auto’s. Echt nieuws krijg je toch niet, hooguit zouden de importeurs wat meer moeite kunnen doen om wat leuke concepts los te weken. Maar ook daarmee zal het niet echt interessant worden.
Nee, de enige manier om de AutoRAI voor een langzame maar zekere dood te behoeden is om het voorbeeld van Brussel te volgen: maak er een verkoopbeurs van. Maar iets zegt me dat de dealers dat toch niet zo leuk zullen vinden…
Flamingo zegt
de liefhebber wil mooie auto’s. das alles
Jipp zegt
ik zeg de oude opzet, toen hadden merken nog vrijheid hoe ze hun modellen presenteerden, mogelijkheid tot vip stands en dergelijke, want vanaf die vip stands, in mijn geval die van vw en audi had je goed zicht over de hele hal. alleen jammer dat er zoveel lelijke auto’s toen naast de vw stand stonden.
Benny zegt
Liever een AutoRAI met zeecontainers dan geen AutoRAI. Als je mij de keuze alleen laat tussen beide concepten, ja dan is de oude opzet leuker en geeft het meer merkbeleving.
Hennep zegt
De oude opzet vond ik stukken beter, bij die van vorig jaar zag je bijvoorbeeld ergens een paar BMW’s staan, maar voor andere (types) BMW’s moest je het hele gebouw afstruinen om ze te vinden.
Ze moeten gewoon weer een RAI met merkenstands doen.
TimmiX zegt
@ Jipp
VIP slaat toch nergens op bij een autobeurs waarvoor iedereen gewoon een kaartje moet betalen?
koreantaxiproductions zegt
VIP in de zin van owners lounge. gratis koffie bij Volvo als je een volvo card had!
kane_sting zegt
Hahha die VIP lounges was een eitje, praatje maken met de mensen van een stand en hoppa kaartje voor VIP lounge. Ben vorig jaar alleen geweest naar de Rai, vond het echt een teleurstelling qua opzet. Doe mij de oude variant maar. Ben datzelfde jaar nog naar de beurs van Frankfurt gegaan, dat was veel leuker (tsja ook groter).
Ga proberen volgend jaar naar Genève te kunnen. Dit jaar misschien Parijs nog proberen, kijken of dat iets is.
MrSelected zegt
Vind een rooie of gele 599 eigenlijk mooier. Maar inderdaad, groen staat niet slecht.
Consequent blijven is echter belangrijker, zometeen wordt er nog een Prius toegelaten tot een autoshow.
Kyanite zegt
AutoRAI? Je kan beter bij een dealer langs, zie je meer auto en je kan er nog in zitten en eventueel een proefrit maken ook.
Op die beurs in Amsterdam ben ik al ruim 15 jaar niet meer geweest. Stap wel in de auto naar de Motorshow in Essen en de IAA in Frankfurt.
Larick zegt
– Stap wel in de auto naar de Motorshow in Essen. –
Daar wordt je vrolijk van. Autorai heeft alleen toekomst als een grote showroom. Want primeurs zijn nu eenmaal voorbestemd voor grotere beurzen. Maar Essen is niet veel meer dan de Mcdonalds parkeerplaats na 10u op vrijdagavond.
BmwMPower zegt
AutoRAI wordt weer leuk als de enige groene auto op de beurs een Prius of iets dergelijks is.
Mr. V8 zegt
Helemaal mee eens. Een Hyundai i10 staan naast een MB S-klasse Hybrid omdat ze beiden groen zijn… Wat een bullshit!
Emile_Benz zegt
1. Alleen wagens met de labels D, E, F, G
2. GEEN groene meuk!
3. Alleen lekkere beursbabes
4. Bij elk merk een wagen met privacy glass rondom, zodat je ff ’n proefrit kan maken met ’n beursbabe naar keuze…
5. Alles gewoon gesorteerd op merk
Sorcerer zegt
AutoRAI 2009 was inderdaad een flinke tegenvaller, met chaotische opzet en niet mooi opgebouwde stands. In 2011 ben ik er dan ook niet meer bij…
Je kunt beter naar buitenlandse shows gaan en er dan gelijk ook een korte vakantie aan vastknopen.
jiskaP zegt
Oude opzet!
Cantago zegt
Hoe dan ook de oude opzet! Gewoon geen twijfel mogelijk.
Dimglor zegt
Het goeie aan een autoshow is meestal dat er mooie auto’s moeten staan ;)
En deftig personeel die op een duidelijke manier het merk kan vertegenwoordigen en deftig uitleg kan geven ;)
alpitlum zegt
Grote stands die echt de sfeer van het merk weergeven. Alle modellen bij elkaar en lekker veel spektakel.