De Corvette C7 laat voorlopig nog op zich wachten maar er wordt al heftig gespeculeerd over hoe de opvolger van die auto, de C8 eruit gaat zien.
GM zou bezig zijn met een radicaal nieuw ontwerp voor de Amerikaanse sportwagen. Zo zou de C8 -de opvolger van de nog te introduceren C7- worden opgebouwd rond een lichtere, meer efficiënte V6. GM is zeer ambitieus als het om de Corvette gaat. Ze willen een wereldwijd succesvolle supercar afleveren met de C8. Deze zou kleiner en wendbaarder moeten worden dan de huidige Corvette, iets waartoe een aluminium body zou moeten bijdragen.
Eigenlijk had de C7 al een heftig vernieuwend model moeten worden. Echter, omdat de crisis heeft toegeslagen en GM niet genoeg middelen heeft om een volledig nieuwe Corvette te realiseren werd de C6 opnieuw op de tekentafel gelegd. Dit moet ervoor zorgen dat de ontwikkelkosten voor de C7 laag blijven. Een insider meldde aan Autoweek.com dat de C7 de laatste “traditionele” Corvette zal zijn. De V8 gaat bij de introductie van de C8 verdwijnen en wordt waarschijnlijk vervangen door een twin turbo V6. Dit moet er samen met de verbeterde aerodynamica en een lager gewicht voor gaan zorgen dat de Corvette zuiniger wordt.
In 2013 wordt de nieuwe Corvette C7 verwacht. De C8 zal op z’n vroegst in 2016 zijn opwachting maken. Hopelijk lijkt hij een beetje op de Stingray Concept die GM een jaar geleden onthulde voor de film Transformers.
Janneman zegt
Ja, beetje cliché. Maar in een Corvette hoort gewoon een dikke V8.
KaCh1ng zegt
mooi zal het zijn :D
wimpie zegt
@KaCh1ng: ja idd
dekster zegt
De dood van de amerikaanse V8…
KaCh1ng zegt
zal me ook niet verwonderen als er een hybride komt in te zitten in 2016
lincoln zegt
6 cilinder .. back to the roots ..
EJS zegt
Zonde, in een corvette hoort gewoon een V8, en eigenlijk is de Z06 al behoorlijk licht voor een auto in zijn klasse. Ik zou er persoonlijk meer voor voelen om dan een kleinere auto om een V8 met ongeveer hetzelfde volume te bouwen, en dan de hele auto incl. motor op te trekken uit lichtgewicht materialen..
lincoln zegt
@EJS: welnee man .. die 8 cilinders zijn er in 95% van de tijd 4 teveel ..
EJS zegt
@lincoln:
Daarvoor heeft men cilinderuitschakeling uitgevonden. Overigens ben ik van mening dat je niet zo snel te veel cilinders hebt, het rijdt wel veel rustiger als je meer dan 4 cilinders hebt die ’t werk doen..
lincoln zegt
@EJS:
dat heeft nooit echt goed gewerkt ..
wel deel ik je menig dat 8 cil. niet meer consumeert dan 4 cil. eenmaal op kruissnelheid ..
EJS zegt
@lincoln:
Nee, maar het zou wel werkend gemaakt moeten kunnen worden volgens mij;)
En volgens mij is dat idd zo.. Als ik kijk wat een Corvette verbruikt is dat sws niet extreem ofzo, ik ken vier cilinders die meer verbruiken zegmaar;)
lincoln zegt
@EJS:
las laatst in de autovisie dat de insigna (1.6 4cil.) 1 op 9 reed !!
mijn 15 jaar oude 4.6 V8 reed (zonder dollen) economischer ..
EJS zegt
@lincoln:
1 op 9 verschilt ook niet zo gek veel met een Corvette.. Ik weet iig dat onze former Saab 1 op 6 reedt, met een 2.0 turbo……
super zegt
v6 middenmotor, een soort nsx dus. enne, de eerste corvettes hadden een 6 cilinder, in lijn, dat wel.
jan zegt
Wat gebeurt er met de wereld man :S…….al die typische dingen die bepaalde auto’s zo mooi maakte verdwijnen
TheMaster zegt
@lincoln: Natuurlijk niet in 95% 4 cilinders teveel. Zodra je een V8 start, heb je prachtig amerikaans V8 geluid, dat wil je 100% van de tijd horen, dus heb je nooit 4 cilinders teveel.
Heb t zelf niet echt op luie V8’s, efficiëntere turbo V6’en FTW, maar toch, het geluid van een dikke V8 kan ik toch altijd wel waarderen
de jos zegt
er zijn geen zekerheden meer in het leven, een corvette met een V6….
Dimglor zegt
Waarom al nadenken over de c8? Wacht toch eerst eens tot ze de c7 uitbrengen ;) hehe
Gelei zegt
The horror… (maakt een angstaanjagen Marlon-Brando-in-Apocalypse-Now gezicht)
Kevski-Style zegt
Mwah, best goeie zaak. Overeigens kloppen jullie dingen niet helemaal: Een corvet is zo licht omdat hij voor het grootste gedeelte uit met glasvezel versterkt polyester bestaat. Dat is lichter dan alluminium. Veel lichter kun je de auto in kwestie niet maken. alleen door gebruik van alluminium ipv plaatstaal met een zelfde constructie is er nog gewicht te besparen op het chassis/carrosserie. het kan wel, maar dan moet je naar een andere constructie voor het frame gaan kijken, waardoor het niet meer in serie geproduceerd kan worden. Denk aan spaceframes. dat weegt veel lichter en is naar verhouding ook sterker door de kokers die gebruikt worden. Een V6 is dan helemaal geen gek idee. Sterker nog, hij is er in feite al: de vortech V6. Ook al voorzien van turbo. Het is een 350 smallblock waarvan 2 cilinders zijn afgehakt. De gietijzeren blokken halen ongeveer 1000pk met wat opvoerspul en domineren dan ook de outlawklasse in Buick Regals en dergelijke.
En V8 verbruikt niet per definitie meer dan een een 4 ciiinder. het heeft ermee te maken hoeveel vermogen er op dat moment geprodcueerd wordt.. Stel je draait beide met 100pk op een gegeven toerental op deellast dan zullen de verbuikscijfers slecht heel licht in het voordeel zijn van de 4 cilinder vanwege de aandrijfverliezen die lichter zijn. Dat is ook de reden waarom je steeds meer turbomotoren ziet. In feite vergroot een turbo je cilinder met de hoeveelheid druk die een turbo produceert in bar. Onder deellast wordt die turbodruk vervolgens gewoon afgeblazen zodat er geen extra benzine in hoeft te worden gespoten en de motor normaal ademt….
Jokkebrok zegt
@Kevski-Style: Ah…
OT: ’t is triest :(
robbie zegt
Hmmm, de nieuwe C7 in 2013 en dan de C8 al in 2016? Dat lijkt mij heeeel sterk. Zeker gezien de gemiddelde periode dat een Corvette in productie is.
2020+ voor de Corvette C8 lijkt mij een stuk realistischer. En voordat we zover zijn heeft GM ongetwijfeld al 30x de plannen aangepast (net zoals met de C7). Of GM is natuurlijk definitief failliet. Dat lijkt mij nog het meest logisch.
C6_R zegt
@robbie: GMTA! :lol:
Behalve dat laatste natuurlijk, dat gaat niet gebeuren!
C6_R zegt
2013 op z’n vroegst de C7, die gaat echt wel minstens 5 jaar mee. Tegen de tijd dat de C8 daadwerkelijk op de markt is gekomen zijn de plannen waarschijnlijk nog minstens tien keer veranderd.
bpc zegt
middenmoter, efficiente v6, ziuning twin turbo,… :-s en wat doen ze met hun motto never chanche a winning team… of is dat alleen maar commecieel bedoeld
BananaFlip zegt
Lichtgewicht oké, maar een V6 is niet de juiste motor voor deze auto. Corvette staat gelijk aan acht cilinders. En dat moet niet veranderen.
BramS zegt
Verbruik heeft weinig te maken met het aantal cilinders, meer met hoe je ermee rijdt. Al nodigt een dikke 8 cilinder wel uit tot harder rijden en als je dat dan doet, begint het te drinken. Het mooie van die efficiënte kleine volume turbo motoren is dat je power hebt wanneer je dat nodig hebt, maar doordat je kleine volume het verbruik mee valt. Als je normaal rijdt met deze kleine efficiënte motoren, kan je zuinig rijden doordat je altijd koppel te beschikbaar hebt.
Timmie zegt
Dat vroege gespeculeer over de opvolger van de opvolger is volgens mij paniekvoetbal. De V8 zou in de Corvette dan bedreigd zijn met uitsterven, en dat doet helaas speculeren.
Mr. CO2 zegt
Jammer dat de C7 pas in 2013 komt, de huidige Corvette is duidelijk aan vervanging toe. Ik heb er geen bezwaar tegen als er een V6 in de C8 komt, maar het zou fijn zijn als er naast die V6 ook de mogelijkheid zou zijn om voor een V8 te kiezen, net als bij de Chevrolet Camaro. Maar het zijn toch alleen maar speculaties, het kan best dat GM er tegen die tijd heel anders over denkt.
BaySideBlueBoy zegt
Bij een middenmotor moeten mensen niet gelijk denken aan een motorblok dat achter de bestuurder ligt. Een Mercedes-Benz SLR McLaren heeft ook een middenmotor terwijl het blok voor de bestuurder ligt. Waarom, omdat het blok achter de vooras is geplaatst.
Jordi zegt
Er komt heus wel en V8 versie met duizendmiljoen peekaa’s, alleen die V6 word waarschijnlijk de ”standaard” versie uitvoering. rustig
lincoln zegt
in 2016 !!
man .. dat duurt nog 100 jaar man ..
pilot zegt
hoop dat het wat wordt met zo’n naaimachine erin
Laus zegt
Al stoppen ze er een V2 in. Als ie maar 500 pk+ heeft en net zo scherp rijdt als hij er uit ziet. Geluid is een bijzaak.
Timmie zegt
GM gaat zeker geen haast maken met de opvolger van de C6. Er is de CO2-hype die als een bom insloeg, de financieel-economische crisis, en de overnameperikelen rondom (delen van) GM. Eerst zich financieel veilig(er) stellen alvorens een levende legende te reincarneren. Kortom: veto van financien tov combo imago-traditie.
carpicture555 zegt
tja, ik zie er overal maar gwn t positieve van in, maar een amerikaanse musclecar zonder v8????
dan nog liever (persoonlijk, dus niet mee kwaad worden) een hybride v8, je houdt de sound, alleen veel minder verbruik…
maar ja, 2016… wie weet of de wereld dan nog bestaat:P
wie wt of auto’s dan nog op de grond rijden??!
flappie zegt
boeiend. je kunt toch nooit zo’n ding betalen.
carpicture555 zegt
@flappie: ja, zo kun je het eik t beste bekijken:P
ik ga trouwens binnenkort ford rst rijden!!
zal eerdaags wel een paar videos op de site plaatsen..
Esprit_de_Flandre zegt
“Zo zou de C8 -de opvolger van de nog te introduceren C7- worden opgebouwd rond een lichtere, meer efficiënte V6.”
En de C7 komt maar in 2013. Goed plan, aanpassen aan de markt, maar dat wordt dus weer rijkelijk laat. Te laat waarschijnlijk?
Citrofiel zegt
Zijn we nu al aan het speculeren over een model dat pas op zijn vroegst (maar heel onwaarschijnlijk) over 6 jaar zal verschijnen? Dat is bij geen enkel merk betrouwbaar…
norman zegt
wrap your ass again in fiberglass !
koekepan zegt
neej niet doen ‘Vette!!
een V8, geen V6
killioq zegt
gaaf ding, maar zonde van die v6, behalve als het een 7 liter is. dat is gaaf
JPM zegt
Hehe eindelijk gaan ze dat ding eens aanpakken. In plaats van dat misty eyed geneuzel over het verleden. Ze begonnen al bijna op Europeanen te lijken.
Bob zegt
Men gaat steeds vaker overstappen in de VS op V6 met een twin turbo. De Ford Taurus SHO heeft dat ook al bijvoorbeeld.
maarten zegt
Als die stingray concept ook maar ongewijzigd desnoods gelimiteerde oplage gebouwd gaat worden vind ik het prima ;)
Hupke zegt
Nice die C8 maar ik vraag me af of corvette niet wat te ver vooruit aan het lopen is.
Nu al aan een ontwerp denken voor binnen een aantal jaren?
Mischien zijn dan net kleine stadsautotjes cool, moet alles hyper hoekig of enorm strak zijn …
En wie weet bestaat benzine zelfs niet meer (oke meen ik niet maar toch).
Arend zegt
Ze hadden er ook een kleinere v8 in kunnen gooien.
lincoln zegt
@Arend: met welk nut ??
Cantago zegt
Minder gewicht en een twin-turbo V6 is ook leuk toch?
Arend zegt
@lincoln
Gewoon omdat een v8 in een Corvette hoort. Een kleinere v8 kan volgensmij wel hetzelfde klinken en verbruikt dan minder.
astonfreak zegt
splitwindow !!!!!!! mooi