Er komen instapmodellen van BMW aan met voorwielaandrijving en achterwielaandrijving. Het is dus toch waar, BMW valt van z’n geloof.
De berichten deden al langer de ronde, maar nu officieel bevestigd CEO Norbert Reithofer dat er nieuwe modellen aan zitten te komen die gebruik maken van nieuwe aandrijflijnen met vierwielaandrijving en voorwielaandrijving. Deze aandrijflijnen gaan gedeeld worden met de nieuwe modelgeneraties van Mini.
Vierwielaandrijving kennen we natuurlijk al (xDrive) maar de voorwielaandrijving is nieuw: “There will be front-wheel-drive BMW’s in the smaller vehicle classes in the future” waren de woorden van Norbert tijdens de persconferentie waarop de winstcijfers van BMW bekend werden gemaakt. We kunnen de nieuwe aandrijflijnen verwachten in 2013, zo gaan de geruchten. Volgens bronnen gaan deze aandrijflijnen in meer dan 20 BMW en Mini-modellen gebruikt worden. Aan u het woord: is dit een slim besluit of gaat dit BMW klanten kosten?
kraakensmaak zegt
Nou is BMW dus helemaal niks bijzonders meer, qua design zijn ze al langer de weg kwijt en nu dus ook FWD.
JamesBond007 zegt
@kraakensmaak:
typisch geval van geensmaak. ik vind dat de belangrijkere modellen als de 3 serie ( facelift ), 5 serie en 7 serie zeer geslaagd zijn.
Pordon zegt
@JamesBond007: Sjah gelukkig is smaak persoonlijk. Ikzelf vindt de nieuwe 5-serie Touring erg mooi en de sedan wat minder. 3-serie was een leuke auto maar moeten ze maar snel vernieuwen want naast de A4 en C-klasse ziet die er gewoon gedateerd uit en een mooie 7-serie heb ik nog nooit gezien.
Ontopic, Ach voor de kleinere modellen maakt het niet zoveel uit. BMW zal hiermee denk ik een nieuwe potentiële klanten groep mee aanspreken.
JamesBond007 zegt
gaat je klanten kosten. veel mensen kiezen juist voor bmw vanwege achterwielaandrijving.
Laue zegt
@JamesBond007:
wedje leggen dat dit ze klanten gaat opleveren?
Dimglor zegt
@JamesBond007: Mja ze gaan de rwd blijven leveren natuurlijk, dus ze kunnen nog altijd kiezen… ;)
Ik denk dat ze hiermee klanten zullen winnen want ik heb al van velen gehoord ja bmw moet ik niet hebben juist omdat het rwd is…
Slimme zet van Bmw en natuurlijk ook kostenbesparend ;)
De Fiets zegt
@JamesBond007: ik in ieder geval niet (achterwielaandrijving)
xiran zegt
bmw’s bestaan niet alleen maar uit achterwiel of voorwiel aandrijving, een bmw is meer dan dat
Duell zegt
Geef het wat tijd en straks hebben ze ook voorwielaangedreven 3 en 5 serie.
Eeuwig zonde !
Barracuda_82 zegt
Ach, de meeste BMW-lease-rijders weten geeneens welke wielen aangedreven worden.
Entwicklung88 zegt
Of het klanten gaat kosten dat weet ik niet, maar de FWD-modellen zullen goedkoper zijn en dus misschien wel mensen trekken die wél een BMW willen maar voorheen het misschien niet konden betalen?
De fanboys zullen wel gaan lopen schelden natuurlijk.
Canguro zegt
Waarom niet? Mini’s zijn de best rijdende auto’s in hun klasse, meestal als BMW iets doet doet ze het goed. Zolang de ‘echte’ BMW’s maar achterwielaangedreven blijven.
Mr. V8 zegt
Wat heb je aan achterwiel aandrijving in een auto ter grote van een Smart oid? Niets aan de hand dus. En je kan ook gewoon doorsparen en een BMW met achterwiel aandrijving kopen. Probleem opgelost!
Jurrian zegt
scheld scheld scheld. wat een eikels, laat die voorwielaangedreven troep lekker aan mini over dan.
paulusrx7 zegt
het blijven toch auto’s voor juppen.
autoblogger zegt
Wanneer gaat Audi overstappen op RWD?
alfa mannetje zegt
@autoblogger: ik noem dat plagiaat .
CasperH zegt
@autoblogger: ik wil je vragen één topic terug te gaan…
autoblogger zegt
@CasperH: check…
http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/17/audi-overweegt-gt3-straatversie-van-r8-lms
Laue zegt
eindelijk, bite dust BMW, eigenwijze prutsers :D
TKoote zegt
pffff het enige massamerk dat nog echt aan zn merkwarden en principes hield gooit dat allemaal overboord. zonde
jan zegt
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO :(:(:(:(:(
Eerst kwam BMW met xDrive, daarna met turbo’s op hun benzinemotoren, daarna M-varianten van SUV’s,, en die (en aankomende) M-varianten hebben ook turbo motoren. En dan nu voorwielaandrijving.
Waar gaat het heen met BMW :(:(:'(
Bram zegt
Op naar de Benz dealer…
ivo zegt
die betaalt, die bepaald. dusseh laten we vooral geen BMW’s meer kopen.
denk het niet, al zouden ze niet meer speciaal zijn het blijft een bmw..
schnitzerken zegt
Mercedes heeft vroeger ook gekozen om modellen op de markt te brengen met voorwielaandrijving. ze zijn nu beschikbaar voor de A en B klasse. En nu als BMW dit doet voor zijn kleine modellen (zie op basis van mini) is dit ineens niet goed? BMW zegt niet dat ze voor een Z4, 3, 5, 6 , 7 serie af gaan doen van hun achterwiel.. Ik snap niet goed het probleem hoor.. T’is gewoon goedkoper en voor vele mensen veiliger, en een driftende 1 serie? hmm
John zegt
Ik denk eigenlijk ook wel dat er mensen zijn die juist géén BMW kopen omdat ze achterwiel aandrijving hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik, als BMWrijder, daar nog best in kan komen na afgelopen winter..
Zou 1 wielaandrijving eigenlijk geen optie zijn? Een 5e wiel aan de wagen, precies in het midden! Lekker zuinig! GROEEEN GROEEEN GROEEEN!! (sarc mode off)
DonSei zegt
Kijk eens naar Alfa hoeveel klanten destijds dat grapje heeft gekost!
Merry zegt
@DonSei:
Er was wel meer mis met Alfa waardoor er klanten verloren gingen.
ontopic-Maar voor kleine auto’s is dit een goede keuze en BMW moet toch verkopen wil het de andere mooiere auto’s waar je minder aan verdient bouwen.
En meer dan de helf van de BMW kopers zal het geen bal uitmaken, die gaat het alleen om het BMW logo.
En BMW snapt het het als Ferrari, fanboys zijn leuk maar die kopen bijna nooit nieuwe auto’s.
En zullen ze dus meer rekening moeten houden met de kopers dan de fanboys en dan krijg je auto’s die wel goed liggen bij de kopers en niet bij de fanboys.
Dus als de fanboys dit net willen, koop even 15 nieuwe BMW’s en anders jammer dan.
RM zegt
@ bram: Mercedes heeft al voorwielaandrijving.. De A-klasse bijvoorbeeld en volgens mij ook de B-klasse..
On-topic: Als ze het maar bij de kleinste modellen houden, Dus een model onder de 1-serie zal het me een worst wezen maar vanaf de 1-serie en hoger is het jammer..
Ton zegt
het is uberhaupt de vraag of een fabrikant van het formaat van BMW zelfstandig kan overleven. Ze zullen of keihard moeten groeien of moeten fuseren. Uiteindelijk zal er wereldwijd ruimte blijken te zijn voor niet meer dan 1 fabrikant per continent vrees ik. Voor ons continent heeft VAG (helaas) in dat opzicht de beste papieren. We zullen met grote weemoed terugdenken aan die ronkende 6-in-lijn motoren en geweldige en scherp sturende drift-machines.
Timmie zegt
Sinds Reethofer aan de macht is en Richter afstand deed van de M-afdeling, zijn haast alle tradities bij BMW gewoon verdampt. Nog maar eens een bewijs dat tradities enorm zwak op hun benen staan…
De Fiets zegt
Hoogstwaarschijnlijk kiezen ze voor voorwielaandrijving zodat op de achterwielen electromotoren kunnen worden gemonteerd. Heel slim, zoiets als Peugeot ook gaat doen.
Johan-SV zegt
jammer
maar een voorwiel aangedreven bmw kan je geen bmw noemen vind ik
Eelco van Vliet zegt
@DonSei,
Wat is dat nou voor onzin. De best verkopende Alfa is de 156 en niet zo’n beetje ook. De 155 of de 75 verkocht in een topjaar 3500 expemplaren. Dat verkoopresultaat haalde de 156 in 3 maanden.
Voor een 530 kan ik me achterwielaandrijving prima voorstellen. Maar voor alle 116/120D/320D etc modellen brengt achterwielaandrijving helemaal niks. Behalve weinig ruimte achterin, extra hoge aanschaf en ellende in de sneeuw.
floryn zegt
helemaal niet achterlijk. Nu kunnen ze met andere merken kleine auto’s ontwikkelen die ook nog spannend zijn. Een mini met FWD is per slot van rekening ook hartstikke leuk. Alleen of ze er nou meteen een BMW badge op moeten plakken? :s Nee liever niet
jan zegt
@Ton wat een gelul, dit soort “fuseer, groei of sterf” onzin wordt altijd geroepen, in elke sector. En wat zien we? Juist, er blijven veel bedrijven bestaan per sector, die markt die bestaat uit alleen mega overlevers komt er niet.
Natuurlijk kunnen slechts weinigen doorstoten naar echt grote proporties, maar dat wil echt niet zeggen dat er geen ruimte is voor anderen.
ivanadrive zegt
RWD is fel overrated. De meeste wagens hier in Europa hebben te weinig vermogen om veel verschil te merken, en dan nog moet je eigenlijk onverantwoord rijden om het te merken. En laten we ook niet vergeten dat we deze winter toch wel beter af waren met een FWD :)
HKH zegt
gaat BMW flink klanten kosten! de concurrent mercedes-benz heeft destijds de A & B klasse ontworpen en uitgebracht, daardoor konden mensen met een lager inkomen ook een mercedes kopen en weg was de naam van het exclusieve merk.
Pordon zegt
@HKH: Jij snapt er vrij weinig van he? Meestal wordt er geshopt per segment en niet per prijs. Een A-klasse is denk ik 1 van de duurste in zijn segment en wordt doorgaans gekocht door mensen met hoge inkomens dat al een E oid hebben staan. Tuurlijk zijn er ook mensen die het kochten om een iig een Mercedes te hebben, en dat snap ik niet. Zelfde als wanneer iemand een C180 Kompressor Classic koopt met nagenoeg geen opties, dan koop je het dus puur en alleen om de ster heb ik het gevoel. Als ik zou kiezen heb ik liever een aangekleed model van een ‘mindere, niet premium’ fabrikant. Maargoed dat zal wel persoonsgebonden zijn.
HKH zegt
@Pordon: wat zou ik niet moeten snappen dan? Het is toch heel begrijpelijk dat een stel paupers die nu eindelijk een ‘nieuwe’ mercedes kunnen kopen, het vrij snel gaan doen. Je kan nu al een A klasse kopen vanaf €17.000,-, voor dat geld heb je geen nieuwe BMW, maar de naam wordt er wel slechter door, omdat straks ook paupers een ‘nieuwe’ BMW kunnen kopen. En ja, ik bezit zelf 3 BMW’s vandaar deze uitspraak.
Mr. V8 zegt
@ HKH: ja want Mercedes-Benz kun je nu echt vergelijken met Skoda o.i.d. doordat ze de A- en B-klasse hebben geintroduceert… Wat een onzin!
Potver7 zegt
@Bram: daar staan al jaren voorwielaangedreven auto’s hoor (A/B klasse)
JohanCelica zegt
Klanten gaat het niet kosten, denk dat het meer aantrekt.
Voorwiel is wat goedkoper dus kunnen meer mensen een BMW kopen:P Ik ben benieuwt wat het wordt
Potver7 zegt
@HKH: ga je nu beweren dat de verkopen van de E- en S- klasse gedaald zijn doordat de A/B klasse uitkwam? Kun je dat onderbouwen?
HKH zegt
@Potver7: de E en S klasse van MB hadden en hebben nog steeds een goede naam. Sommige mensen kochten een mercedes omdat ze een exclusief automerk hadden, die niet iedereen kon betalen. Door de A en B klasse konden meer mensen een mercedes kopen en dus stapten de echte liefhebbers van het exclusieve merk ‘mercedes’ over naar de concurrent
Geezer zegt
Ik vind dat BMW gewoon had moeten accepteren dat ze de “bovenkant” van de markt bedienen. In het goedkope stadsauto segment zijn al genoeg merken. Waarom zou BMW daar nog iets aan toe kunnen voegen? Omdat mensen een premium stadsautotje willen? Ik denk het niet. Als je een mercedes of audi ziet, hoe vaak is het dan de A of B klasse of de A3? Ik zie veel vaker de sedans. Daarom denk ik niet dat het BMW veel oplevert om ook dit soort kleinere goedkopere FWD auto’s te maken.
Sorcerer zegt
Gaat geen klanten kosten. Bij kleine voertuigen boeit het sowieso al niet veel of ze RWD of FWD zijn. Er was een periode in het begin dat FWD juist gelauwerd werd vanwege het betere grip en snellere optrekken ;)
Ik vermoed dat 3-serie en groter toch altijd gebruik zal maken van RWD (en AWD). Zodra BMW dáár vanafstapt hebben ze pas een probleem…
Potver7 zegt
BMW heeft met de Mini bewezen dat ook met voorwielaandrijving leuk sturende karretjes gemaakt kunnen worden.
In zo’n kleine auto heeft achterwielaandrijving relatief veel nadelen (gewicht en ruimtebeslag van de cardanas bijvoorbeeld) dus is deze stap van BMW wel te begrijpen.
la Strada zegt
Och produceren is constant jezelf tegen het licht houden, innoveren en investeren.
Voor alle achterwielaangedreven huilerts : BMW kanniet anders, weleens nagedacht hoe de opvolger van de Mini er uit moet gaan zien?
Juist, dat zal een wagen met een BMW logo moeten worden, eens zal de Mini ‘not done’ zijn, op, aus, kaputt und vorbei.
Dan zal BMW op de rokende puinhopen van dat concept met iets nieuws moeten komen; simpelweg om te overleven.
Want in de grote mensenwereld van autoproducenten is het opgestaan plaatsje vergaan………
lazy zegt
Dit gaat geen klanten kosten want zolang het een BMW is, verkoopt het. Want zeg nu zelf… hoeveel klanten van BMW rijden effectief sportief? Want BMW staat zogezegd bekend als een sportieve automerk.
jan zegt
Al die mensen die hier nu komen met hun reacties “Voorwiel is wat goedkoper dus kunnen meer mensen een BMW kopen”, echt pure onzin.
Dus volgens die theorie zou je voortaan ook een Ferrari, Porsche of Lamborghini met voorwielaandrijving moeten hebben, zodat meer mensen het kunnen kopen. Hoe zit het dan met exclusiviteit van je merk??? Porsche gaat daar al de mist in mijns inziens, sinds die Cayenne. Audi en MB zijn ook al minder exclusief dan voorheen, en nu moet BMW dat dus ook worden?
guust zegt
@jan: de 3 auto’s die jij noemt hebben overwegend motoren achterin de auto..
Daar zou FWD juist weer duurder zijn. Deze auto’s worden ook vaker voor andere doeleinden gebruikt en daarom anders gemaakt dan de ‘gewone’ personenauto’s
Zeker zegt
Wat een gezeur, als geen fwd bmw wilt hebben dan koop je toch lekker een rwd!
Svenska Aeroplan AB zegt
Zo, wordt een keer tijd he!
BMW, welkom in de 21e eeuw…
406_v6 zegt
@Svenska Aeroplan AB: Wellicht wordt SAAB nog eens zo slim om de rwd van moeder Spyker te gaan gebruiken ;)
Stephan zegt
De meest fanboys die hierover gaan klagen zijn toch geen doelgroep voor nieuwe bmw’s. Die rijden in de ouwe e30 en e36 modellen.
Euphoric77 zegt
@jan – serieus?? BMW is een merk dat een hoger segment bedient maar exclusief is het zeker niet. Je vergelijking met Ferrari e.d. merken is dus gewoonweg nietszeggend. Dat BMW ook een aantal modellen heeft die een beetje in de buurt komen van de door jouw genoemde merken klopt, echter BMW is al heel lang net zo exclusief als MB en Audi.
Om de concurrentie te blijven aangaan met deze 2, zie je dan ook geheel logische stappen zoals het herinvoeren van turbo motoren en nu dus ook FWD. Begrijpelijk en noodzakelijk voor de toekomst, want BMW is niet exclusief genoeg om zich niet aan de huidige markt aan te passen.
Vincenzo zegt
hahah waar zijn al die fanboys nou?
SHFT zegt
Benz.. zegt
Nu is het wachten op de eerste 5’er of Siebener met FWD..
super zegt
ach, ze zullen wel de nodige marketing/technische/strategische/economische gurus hebben betrokken in hun besluit. daarnaast, maakt audi al niet heel lang fwd autos? die doen het ook niet onaardig gezien de hoeveelheid audis die ik op de weg zie.
CSL zegt
voorwielaandrijving bevestigd??
zit je hoofd soms tussen je billen of zo? :)
Wat is de BMW Mini dan? Die rijdt al jaren rond en is de benchmark voor FWD auto’s.
Ik vind het een zeer goede actie van BMW.
Larick zegt
Opleveren, de 3, 5 en 7 blijven toch wel RWD. Een nieuwe kleiner model dan de een krijgt de FWD. En mogelijk de nieuwe 1. Die zijn voortaan goedkoper en kunnen dus ook in de lease aantrekkelijker worden. Voortaan kiezen tussen een Swift/Polo/(nieuwe)BMW wordt dus heel makkelijk.
Benz.. zegt
@CSL: Lezen a.u.b.
Niet alleen Mini maar naar het schijnt ook BMW’s..
Het is btw geen schande hoor. Audi heeft bijna uitsluitend FWD-modellen en ook Mercedes heeft haar FWD-modellen AKA A/B-klasse.
Of het een slimme zet is weet ik niet. De meeste mensen (die ik ken althans) kopen een BMW voornamelijk om haar achterwielaandrijving.
We zullen zien!
Benz.. zegt
@Larick: Tja, FWD scheelt weer een cardan-asje onder de auto –> minder gewicht..
M-lover zegt
kleiner gaan en een echt instapmodel maken… ok, das een slimme zet, maar dan MOET je idd ook FWD nemen… das nu eenmaal de harde realiteit! en als het zo goed rijdt als een mini mag het er heus wel zijn.
(en het feit blijft dat er veel mensen zijn die niet met een RWD kunnen rijden naar mijn mening!)
jan zegt
@ Euphoric77
Dat ik BMW vergelijk met Ferrari etc., dat bedoel ik niet. Maar sommige mensen hier zeggen dat, voorwielaandrijving nodig is zodat meer mensen BMW’s kunnen kopen. Ik vind dat je dan de waarden van je merk naar beneden haalt.
En daarom bedoel ik dus, je ziet Ferrari toch ook niet opeens een “458” bouwen met voorwielaandrijving, zodat die goedkoper is en meer mensen een Ferrari kunnen kopen. Kom op, bij merken als BMW, Ferrari, Mercedes-Benz etc is er nog steeds een stuk emotie, passie, bepaalde dingen die bepaalde merken zo begeerlijk maakt. En voor BMW is dat o.a. RWD, + nog heel veel andere dingen ;)!
Pordon zegt
@jan: Duidelijk gevalletje va Appels met Peren vergelijken. Ferrari omvat een compleet ander segment dan dat BMW en Mercedes doen. Voor BMW zou dit extra verkopen betekenen aangezien de voorwielaandrijving wordt geïmplementeerd in een auto die daarbij past. Ferrari bouwt louter super sportwagens en die auto’s worden dus ook totaal anders gebruikt dan een normale BMW. Als daar voorwielaandrijving in komt is er iets goed mis. Zeker als ze het om de kosten zouden doen, want was is nou zeg +- 2000,- op 200.000 ekkers? Bij kleine BMW is het percentage dat de auto goedkoper wordt veel groter dan bij Ferrari.
Imom zegt
Ik vraag me af hoe je het best een RWD kunt rijden ?
Met een armani pakje aan of toch beter iets van de zeeman.
e46 klassieker 316 zegt
Tja ik snap dat BMW wil groeien en economisch zijn ze goed bezig maar marketingtechnisch? Dat chique en sportieve gaat er zo wel vanaf. Volgens mij kunnen beter een nieuw merk starten zoiets als Dacia bij Renault. Breidt Mini uit ofzo. Wat is dadelijk nog het verschil tussen een Volkswagen, Opel, Mercedes en een BMW?
Pff auto’s beginnen mij steeds minder te boeien: blackboxen, kilometerheffing, ontwerpregelgeving, electronisch gaspedalen lambdasondes….waar is die tijd gebleven van roffelende cabarateurs?
bmw zegt
@e46 klassieker 316: die tijd is voorbij. Doei.
Echt lachen hoe hier sommigen haast gaan wenen omdat de achterwielaandrijving niet in kleine modellen zal worden toegepast. Wake up: veel klanten weten niet eens wat dat betekent en het kan ze geen moer schelen. Als je een BMW koopt voor zijn achterwielaandrijving ben je… een fanboy. In dagelijks verkeer voelt de gemiddelde 318d rijder niets van die achterwielaandrijving. Behalve aan zijn rug, als hij zijn boodschappentas vantussen de minieme ruimte tussen achterbank en voorzetels moet pulken…
haha zegt
1 April!
PeugeotGTI zegt
Binnenkort in de showroom:
De BMW 116 fDrive 11i
Nu wel 4836 km op een tank!
Nee dank je
Doe mij maar een echte BMW
YK zegt
Mijn BMW-vlag gaat half stok…
KoFFiE zegt
Al die mensen die denken dat BMW veel klanten gaat kwijtraken – think again. De meeste mensen kopen BMW voor 1 reden: het status-symbool.
En zelfs als ze al weten dat de wagen achterwielaandrijving heeft, dan weten ze nog amper wat het verschil is en waarom dat anders/beter/meer fun zou zijn. De electronische snufjes om die auto toch maar veilig genoeg te maken voor de gemiddelde onwetende chauffeur gaan toch nooit uit.
Ja er zijn natuurlijk een hoop puristen die RWD willen, en dat gaat ook niet verdwijnen, die moeten gewoon naar het huidige aanbod grijpen…
toyotaprius zegt
Gaan ze nu ook een mpv maken?
super zegt
@toyotaprius:
mercedes doet dat al, dus waarom zou bmw het niet doen?
Rotary1 zegt
Zolang de 3er en hoger maar RWD blijven is het geen slechte ontwikkeling naar mijn mening.
OverSoft zegt
@jan (17 March 2010 om 11:20):
Zoiets heet met je tijd mee gaan…
Turbo’s zijn nou eenmaal VELE malen efficienter dan atmosferische motoren. x-Drive is vele malen veiliger en daarmee hebben ze in een klap het noordelijk halfrond als nieuwe klant aangeboord (ik ken genoeg mensen in Canada die pas NA de introductie van x-Drive zo’n ding wouden).
M-SUVs verkopen gewoon goed (net als ieder ander type M)
Voorwielaandrijving is nou eenmaal eenvoudiger en goedkoper. Voor instappers in dat dus geen enkel probleem, zolang ze de 3- 5- en 7-ers maar RWD laten is er niets aan de hand. (Ik heb zelf ook een RWD 530d, dus ik weet wat voor plezier het kan zijn)
AlpinaSC zegt
Mensen die denken dat BMW’s verkocht worden als statussymbool hebben werkelijk geen kaas van het koperspubliek begrepen. Wellicht dat dit het geval is voor nieuwkopers van 316i’jes en dergelijke. Iemand die 80K kan besteden aan een nieuwe auto is veeleisend ten aanzien van prestaties, comfort, design en kwaliteit. Zo iemand wil geen Koreaan waar elke verfijning aan ontbreekt. De buitenwacht die amper geld heeft om een koekblik van 15 jaar oud op de weg te houden begrijpt dit niet want die zien in een auto (of een huis, keuken of wat dan ook) enkel de primaire toepassing, in dit geval die van transportmiddel.
Verder ben je een aansteller als je niet met RWD in de sneeuw kunt rijden. Het kan lastig zijn als je weer eens vast komt te staan met je brede zomerbanden maar moeilijk is het niet.
BMW zal de FWD-aandrijflijn gebruiken in modellen onder de 1-serie. In een stadsauto lijkt me achterwielaandrijving niet erg boeiend. Ik vind het het feit dat BMW kleine auto’s wil gaan bouwen potentieel een grotere bedreiging voor het imago dan dat deze auto’s voorwielaandrijving zullen gebruiken. BMW had het compacte segment ook gewoon aan Mini kunnen overlaten. We zullen zien, misschien worden het wel hele leuke autotjes.
rwd zegt
@AlpinaSC: volledig met je eens, kon het niet beter verwoorden, hulde hiervoor :-)
alfa mannetje zegt
@AlpinaSC: ik ken er (te ) veel die een BMW rijden om iets te verlengen…….zeg maar.
Freude_am_Fahren zegt
@SHFT: dacht ik ook net.
Daar bestaat de mini voor. Dit is echt geen goed idee, want voor je het weet zit het ook al op de 1, en daarna op de 3…
Wat gebeurt er toch met BMW? Eerst de schandalige M versies van SUV’s, en dan nu dit…
BMW staat bekend om zijn achterwielaandrijving, laten we dat dan zo houden? Waar zijn ze toch mee bezig?
Freude_am_Fahren zegt
En dan nu maar hopen het beperkt blijft tot één enkel model.
Beetje Verward zegt
Over zeg 5 jaar brengt BMW een voorwielaangedreven plug-in full hybride hatchback op de markt met CVT. Benzineverbruik: 1 op 18. Model: strijkbout (Bangles is dan weer terug). Het wordt nog eens wat.
Fokko zegt
Hier ben ik niet blij mee… ik had destijds juist voor een 1-serie gekozen omdat ik hem veel beter vond rijden dan een A3, mede door de RWD.
Benno zegt
Deze fanboy zal het in ieder geval een zorg wezen, er rijden er genoeg met RWD! Dus als j m nie wil koop j niet!
La Strada zegt
Ooit, heel erg lang geleden ging in München Dr Radermacher naar zijn directie toe om hen te vertellen dat BMW nu echt aan de DIESEL moest……
Diehards op 7 wereldddelen stonden te huilen, de directie twijfelde; maar zonder die DIESEL was BMW al lang bijgeschreven in de geschiedenis van dode merken……….
CSL zegt
@Benz
Mini = BMW
)
406_v6 zegt
@CSL: Hee, dat is een gefotosoepte Astra :shock:
getl4id zegt
op wintersport is het wel handig FWD, daar staan nu namelijk al vaak BMW’s met sneeuwkettingen om de voorwielen…
nomar zegt
HAHAHAHAHAHA, en nou jullie weer hoor
Kevski-Style zegt
Te veel reacties om ze allemaal te gaan zitten lezen, maar wat ik eigenlijk mis zijn de vlgende dingen:
Met FWD is een behoorlijke kostenbespraring te weeg te brengen. X-drive is namelijk niets anders dan een FWD systeem met een cardan naar achteren toe voor de achterwielaandrijving. Alle prodcutiecapaciteit is er al op dit moment. Ze hoeven dus geen nieuwe assemblage te maken. Het enige wat er gedaan dient te worden is de koppeling voor de cardan verwijderen en de casing afwdichten.
Overigens gaat dit alleen gelden voor de 1 serie, de mini en het nog te ontwikkelen model wat ertussen komt te zitten. Alls vanaf de 3 serie en hoger blijft gewoon RWD….
BananaFlip zegt
Het is alleen maar heel erg logisch. Want waarom zou een klein stadshatchbackje op de achterwielen aangedreven worden? Supercars met veel vermogen hebben daar wat aan, maar voor een stadsgebakje is het overbodig. Voorwielaandrijving is dan natuurlijk stukken goedkoper.
toyotaprius zegt
@BananaFlip: En goedkoper, daar draait het om. Nu de marges onder druk staan en kleinere auto’s meer en meer verkopen. Zal je als luxe auto fabrikant moeten buigen of barsten.
En hoewel mijn mvp opmerking redelijk flauw was, doet BMW er eer aan om toch deze markt op te gaan. hier is het ook deels toch mee begonnen?
Keaven zegt
Ik kan deze keuze van BMW goed begrijpen(niet mijn keuze maarja), het is gewoon een goede manier om meer te verkopen. En of dit klanten gaat kosten? nee. Als mensen dat belangrijk vinden, waarom verkoopt de 1-serie(5-deurs) dan zo goed. Als BMW-fan durf ik te zeggen dat ik die ook niet BMW waardig vind, net als een 316I.
Benjamin1 zegt
IS FWD nu premium?
autoblogger zegt
@Benjamin1: goeie vraag!
jp zegt
BMW klein autootje met voorwielaandrijving. Ze hebben de mini die geroemd is om zijn wegcapaciteiten, logisch dat BMW daar gebruik van wil maken om ook met een BMW in het kleine, compacte, premium segment te zitten.
Audis met voorwielaandrijving zijn geen interessante Audis. BMWs met voorwielaandrijving zijn geen echte BMWs. Maar ze verkopen wel. En de echte liefhebbers kopen alleen unne echte, dus achterwielaandrijving.
Jaguar een stationwagon, Saab een diesel, Porsche een SUV, Ferrari een hybride, allemaal dingen die zogenaamd nooit zouden gebeuren.
Als er nou eens een fabrikant besloot om weer een achterwielaangedreven auto te maken. Misschien iets voor Saab, om deze omgekeerde stap te volkomen onverwacht te maken. Alhoewel het mooi zou zijn als Alfa dit weer eens deed.
lincoln zegt
luitjes die BMW fwd onwaardig vinden zijn toch maar paupers ..
die zullen NOOIT een nieuwe BMW kopen ..
gelukkig heeft BMW een broertje dood aan dat soort volk ..
b0z4 zegt
Eindelijk ! Al die fanboys worden nu lekker in hun kont gebonkt ;)
Kyanite zegt
Och bij Jaguar zijn ze ook overgestapt naar diesel én station, dus waarom zou BMW niet over kunnen op FWD? Ik zie het probleem niet en voor de meeste mensen zal het echt een worst zijn of de auto nou voor- of achterwiel aangedreven is.
@CSL
Leuke photoshop, ziet er in ieder geval duizend maal beter uit dan de huidige hangbuikzwijn 1-serie.
Mootjuh03 zegt
FWD is alleen voor de kleinere auto’s, de 0-serie enz. Het boeit niet
Dirk zegt
Voorwielaandrijving is beter dan achterwielaandrijving op gladde ondergrond.
De meeste mensen rijden braafjes met hun auto en de meesten weten niet eens door welke wielen ze aangedreven worden.
Persoonlijk heb ik geen voorkeur, mijn vorige auto een BMW 525d reed niet slecht maar mijn huidige auto peugeot 407 coupé 2.7 hdi kan ondanks zijn voorwielaandrijving veel hogere bochtsneheden aan dan de BMW.
Ik zou het niet laten een grote BMW te kopen als die FWD zou hebben.
Lucn zegt
Wat is de zin van het leven dan nog?
Mijn geloof valt
BaRa zegt
Goed idee. In de file kan je net zo goed gaan staan met voorwielaandrijving, het rijdt veiliger bij een glad wegdek en je hebt in de lage landen toch nauwelijks de mogelijkheid om “sportief” te rijden. En trust me, met FWD kan je ook snel de bocht door. Getuige die lease-dreier’s die niet achter m’n Saab aandurven als ik weer eens een bocht scherp aansnijdt (voor alle duidelijkheid: dat ligt aan de chauffeurs, niet aan de auto’s). M’n baas heeft na z’n Z4 een Golfje gekozen, want hij krijgt toch nooit de kans om z’n 6-in-lijn eens echt de sporen te geven. Flitsers, flikken, file: de dempers op sportief rijden. Dus nogmaals: verstandige beslissing van BMW. Net zoals hybride, accu’s en turbo’s. Nu nog LPG, aardgas en E85, en ze zitten waar ze moeten zijn :-)
peter zegt
@Dirk
een paar maand geleden was het nog een 320d opgevolgd door een 407 coupé. Vreemd vreemd…
En een 407 coupé die hogere bochtsnelheden aankan dan een 525d moehahaha….
La Strada zegt
@peter: Dus je hebt nog nooit met een Peus gereden Moehahahah
koekoek zegt
http://fieldpriest.files.wordpress.com/2009/03/why-god-why1.jpg
koekoek zegt
Steven_W zegt
Waar is de tijd van de BMW M3 E30.. :(
Ivo zegt
Wat een gezeik om niks zeg hier. BMW is ook gewoon een bedrijf wat winst moet maken. En om op de langere termijn een zelfstandige onderneming te blijven is ook BMW opzoek naar meer efficiency en synergie. Het gaat hier om een auto van het formaat Mini, die in geval van RWD geen kofferruimte meer over zou houden, iets wat voor het type auto (boodschappen- en stadsauto) toch best belangrijk is. En werkelijk, heb je ooit een BMW gekocht omdat BMW alleen maar achterwiel aangedreven auto’s bouwt, of heb je ooit een BMW gekocht omdat het een geweldige achterwielaangedreven auto is, ik hoop het laatste. En wees gerust, de 1, 3, 5, 6, 7, Z4 zullen gewoon RWD blijven…
Dirk zegt
@ Peter
Waar heb jij gelezen dat ik een 320 d gehad heb?
En ik kraak hier mijn vorige BMW zeker niet af want ik blijf een fan van het merk zonder blind te zijn voor de vele gebreken.
De Peugeot wil ik niet opwaarderen maar het is een miskende auto.
Supersportief is hij niet door zijn grote en daarmee zware koets maar hij brengt een perfect compromis tussen comfort en rijplezier.
De motor is wel super en ik verlang om de 3 liter versie eens te mogen rijden.
Eric zegt
Nieuw in de optielijst: FWD, AWD or RWD. Zo word hun optielijst nog langer.
Gingen ze het oude merk van hun 3-wieler uit de jaren ’50-’60 niet terug nieuw leven inblazen. Een nog kleiner model dan de Mini. En daarbij BMW bouwt met de Mini al langer FWD-cars. Ik geef de voorkeur aan RWD.
Lotus-Omega zegt
“BMW maakt rijden geweldig”
ja inderdaad! door een atmosferische 6-in lijn en achterwiel aandrijving!
dus moeten ze de slogan ook maar aanpassen denk ik?
“BMW [b]maakte [/b] rijden geweldig”
Cantago zegt
Dan bestaat de oerkreet van BMW (achterwielaandrijving!) niet meer, en is BMW dus deels zonder imago nu. Zonde!
jp zegt
Wat een wanna be audi, die jongens van bmw
Peter328i zegt
RWD is DNA bij BMW, net zoals de 6 in lijn.
FWD is voor de Mini’s, en anders misschien voor een nieuw soort isetta.
Over de door mij geliefde 3 series maak ik me geen zorgen, dat blijf toch RWD in de basis.