Er lijkt een nieuwe liefde op te bloeien in AutoLand. Nadat eerder al met elkaar werd geflirt willen de twee autobouwers nu een stapje verder gaan, en wel door een aandeel in elkaar te nemen. Daimler wil meer kleine stadsautootjes op de weg zetten en Renault kan wel wat hulp gebruiken in het luxesegment. Ideale combo, of gedoemd te mislukken?
Natuurlijk durven de twee fabrikanten er nog niet voor uit te komen, maar er schijnt al op serieus hoog niveau met elkaar te worden gepraat over een innige samenwerking. Het belang dat ze in elkaar willen nemen zal echter niet meer dan 10% zijn. Deze Frans-Duitse (nee, niet die volkszanger) coalitie betekent voor beiden dat ze flink kunnen gaan besparen op heel veel kosten. Efficiency to the max en zo.
Renault heeft al tijden geen fatsoenlijk model meer dat mee kan doen in het premiumsegment, terwijl Daimler steeds meer moeiete heeft om hun kleinste -de Smart– aan de man/vrouw te krijgen. Zelfs Amerika is ‘m meer dan zat. Daimler is daarom al een tijdje “dringend opzoek” naar een partner om superkleine, hippe, boomknuffelende auto’s te fabriceren.
In Renault -die al innig samenwerkt met Nissan- lijken ze een ideale compagnon gevonden te hebben. En wellicht kan Renault dus met behulp van Mercedes-eigenaar Daimler een auto neerzetten in het luxe segment. Nogmaals, officieel is het nog niet. Maar de geruchtenstroom wordt heviger en heviger.
NovaStar zegt
RenBenz.
vale46 zegt
Ik ben benieuwd…
RSX zegt
Uiteindelijk word het,
Renault-Nissan-Daimler
PSA-Mitsubishi
VAG
FIAT
GM
Hyundai-KIA
En de overige autofabrikanten worden ondertussen ook opgeslokt :P
Jipp zegt
dan krijgen we dus een renault e klasse met zonder ster in de gril maar wel in de ruit…
en de benzen zullen dus last gaan krijgen van niet werkende computers in de auto’s…
nouja alles beter dan de avantime en vel satis
KaCh1ng zegt
gaat failen :)
sven2 zegt
Nu er toch een topic over premium merk met een ‘gewoon’ (budget)-merk is geopend, heb ik een vraag:
In wat voor auto’s rijden de bazen van Renault, want anders dan de bazen van Citroën & Peugeot heeft Renault geen grotere zakensedan à la C6 of 607? Fiat is ook een budgetmerk, maar zij hebben dan weer een merk als Maserati die de luxelimo (de Quattroporte) levert. dus?
meneersander zegt
@sven2: Fiat heeft ook Ferrari, dus genoeg keuze lijkt mij.
Jipp zegt
@sven2: de bazen van renault besturen dure luxe vel satissen!
sven2 zegt
@Jipp:
haha, maar waarin WORDEN ze gestuurd, een laguna is toch te klein voor als limo te dienen eh?
Jipp zegt
@sven2: Dat zeg ik net in vel satissen, heb t zelf gezien toen ik in frankrijk in de buurt was van het hoofdkwartier van renault.
sven2 zegt
@Jipp:
Ah ok, ik dacht dat je zij dat ze ZELF reden in een Vel Satis, nu ben ik mee :P
Jipp zegt
@sven2: nja ik zij t een beetje onduidelijk maar dat is wel wat ik bedoelde.
Hupke zegt
Renault heeft naar mijn mening ook niet echt een luxe wagen nodig. Het is een segment waarin ze op dit moment zeker niet thuis horen. En nu up-market willen gaan is niet alleen dom het is ook nog eens enorm moeilijk.
Wie gaat er nu een luxe model kopen van een Frans merk dat noch zijn uistralling nog zijn reputatie mee heeft.
De VW Pheaton was een prachtige wagen voor mensen die luxe willen en die niet willen opvallen, VW heeft en had immers nogaltijd een goede reputatie op het gebied van techniek.
Renault zou veel meer winst kunnen halen uit een nieuwe Clio V6 voor een redelijke prijs of een goedkope sport spider (zoals vroeger) of zelfs terug een alpine.
Jipp zegt
@Hupke: Vw maakt de bloedmooie pheaton nog steeds hoor, en ik zie hem ook nog is steedsvaker rijden, blijft een mooie elegante verschijning, en het interieur is super!
Ben het ook in het laatste stuk van je eens maar dat doet renault denk ik nu al met gordini…!
Hupke zegt
@Jipp:
Ja maar met Gordini passen ze gewoon de huidige modellen wat aan. Ik heb (tenzij ik het gemist heb) nog niets gehoord over een volledig nieuw sportief bakje.
(ik bedoel er is een verschil tussen een clio V6 of eentje met wat gordini streepjes, er is ook een nog groter verschil tussen een gordini clio of een renault sport spider)
Jipp zegt
@Hupke: het lijkt mij dat ze gordini gewoon een nieuw leven in gaan blazen dus dat het de huistuner word a la Amg…! anders heb je er niet zoveel aan…
ThomasBol zegt
Nee niet doen Mercedes, Renault is kut!
sven2 zegt
@ThomasBol:
Inderdaad, Renault is kut & Mercedes niet, dus… Don’t do it Mercedes!
AMG Powerrr zegt
Oh neee!!!! Mercedes (Daimler) en Renault. De slechtse combinatie die ik ooit in mijn leventje heb gehoord :?
@ThomasBol & sven2,
juist! Dat vind ik nou ook!!!!!! Renault staat synoniem aan kut – kwalitatief uit-ten-mate teleurstellend-, niet dat andere kut :P.
Myoke zegt
Sinds Nissan van Renault is heb ik geen Nissan meer gekocht.Kijk wel linker uit.
V40T4 zegt
Binnekort … Clio AMG … lol
Dimglor zegt
Dit is toch al een tijdje aan de gang…
Eerst zien en dan geloven ;)
Avenger zegt
Frankrijk en Duitsland gaat toch niet meer samen sinds het verdrag van Versailles?
Zou leuk zijn een Mègane Coupé AMG…
Breinstein zegt
Wat een simpele opmerkingen van “Renault is kut” en “het is slecht voor Mercedes”. Denk eens na, hebben veel mensen een hoge pet op van PSA? Nee, maar toch verloopt de samenwerking tussen PSA en BMW (en gelijk slaan de opmerkingen van ‘verdrag van Versailles’ nergens meer op) gaat ook prima. De MINI is een prima sturend karretje met een Peugeotmotor voorin!
Breinstein zegt
De vraag is natuurlijk nu wel of dat luxemerk van Nissan gebaad is bij deze samenwerking.
Waxweazel zegt
@ Breinstein :
Renault en Mercedes willen enkel samenwerken voor de ontwikkeling in de kleinere segmenten waar Mercedes nog niet echt actief is, formaat Smart, Twingo en misschien ook Clio.
Er is nergens vermeld dat Renault zou samenwerken met Mercedes voor het grotere D-segment.
Renault had al langer laten weten dat in dit segment samen met Samsung-cars een auto te gaan ontwikkelen. Enkel een andere bagde en sommige details zullen anders zijn voor verschillende landen. Het platform kan wel van Nissan/infinity komen, alsook de benzine motoren.
Mercedes is vooral geintresseerd in de 1.2 TCE en 1.5dCi of 1.6dCi motoren van Renault voor hun kleinere modellen (B-klasse en misschien zelfs C-klasse).
Potver7 zegt
@ Waxeazel: Dit soort constructies is zelden gebaat bij eenrichtingsverkeer (Mercedes die kennis van Renault ‘koopt’). Dus zal Renault iets van Mercedes willen hebben, en dan komt het luxesegment wel aardig van pas want daar heeft Renault al een tijdje geen fatsoenlijke auto neer kunnen zetten. En om nou gerebadgete luxe Samsungs te gaan verkopen in Europa, dat is marketingtechnisch waarschijnlijk niet zo’n goed idee (en het gaat ze waarschijnlijk alsnog kapitalen kosten om zo’n ding zodanig aan te passen dat-ie met de maximale scored door de Euro-NCAP komt – maar dat is een andere discussie)
karm zegt
@jipp: weet je wie de meeste elektronica problemen had tussen 2006 en 2008: Mercedes. Doe je huiswerk voor je iets schrijft.
Jipp zegt
@karm: de renault laguna’s zijn toch echt de meest onbetrouwbare auto’s geweest, ze stonden om de week zowat in de garage vanwege de electronica, en merc stond daar niet om bekend. trouwens mazda kan daar ook wel wat van!
mercedes-benz zegt
dit kan toch niet waar zijn
Esprit_de_Flandre zegt
@RSX: FiatChrysler bedoel je. En je bent Toyota vergeten, ik denk niet dat die zich zo snel laat opslokken door een ander. De Fiat-voorspelling van de Grote6 zal trouwens nooit lang duren, want tegen dat die er zijn, zullen er 3 grote Chinese autogroepen opstaan.
mercedes-benz zegt
mercedes heeft toch veel en veel meer te bieden dan renault
Dave zegt
is het niet dan renault – nissan – daimler – LADA :o)
mercedes-benz zegt
niet doen Mercedes-benz. ben al jaren fan van mercedes. maar nu ik dit hoor .kan het maar 1 kant opgaan en dat is de verkeerde
Waxweazel zegt
@ Jipp :
De Laguna III staat gekend als de 1 van de meest betrouwbare wagens volgens de ADAC en de Britse tegenhanger. Maar dat “vergeet” je zeker ? De Scenic is de laatste jaren zelfs de betrouwbaarste in zijn klasse..
Dat je Renault haat is jouw probleem, maar kom geen leugens vertellen om toch maar jouw (on)gelijk te bewijzen !
Jipp zegt
@Waxweazel: ik haat renault echt niet, ze moesten de laguna 3 wel zeer betrouwbaar maken ookal zie je ze niet meer zo vaak dat de laguna 2 omdat deze zo onbetrouwbaar als de pest was, of heb je daarbij oogkleppen op gehad? daarbij is de adac test niet echt betrouwbaar, de zusterorganisatie zegt namelijk nogal vaak het tegenovergestelde. De enige echte betrouwbare renault is de twingo, de espace had ook al veel problemen.
Waxweazel zegt
@ Jipp:
Blijf vooral met jouw oogkleppen rondlopen.
Ik heb nooit gezegd dat de Laguna II geen problemen had of onbetrouwbaar was. Maar dat is het verleden..
Je uitleg dat de ADAC dus ook niet een betrouwbare bron is, is ook gewoon zever. Omdat nu Renault wel als betrouwbare wagen er in voorkomt is de ADAC opeens niet goed genoeg meer ? Bullshit noemen wij dat ..
Jipp zegt
@Waxweazel: ik zeg nergens dat het door renault komt dat de adac niet goed genoeg is, dat is nou nog is bulshit, maar overall gezien is het zo, auto’s die het meest betrouwbaarzijn volgens menig autorijder zou onbetrouwbaar zijn, je begint op die vervelende afamannetje te lijken.
en het verleden is niet meteen dat het niet meer meeteld.
Jipp zegt
@Waxweazel: oogkleppen, die heb ik niet, en waarom zou men het verleden niet mee tellen..?
Dat de adac testen niet betrouwbaar is haal ik uit het geen dat ze de meest betrouwbare wagens die veel worden verkocht als onbetrouwbaar stempelen en de meest onbetrouwbare als zeer betrouwbaar bestempelen. daarbij geeft de anwd testresultaten die soms het tegenover gestelde zeggen van de adac testen.
Dus het is bullshit wat jij er nu van maakt.
Waxweazel zegt
@ Jipp :
Geloof wat je wil, de feiten zijn er. Het verleden was niet goed, maar de huidige Renaults zijn qua betrouwbaarheid wel goed.
Kijk eens naar de duurtesten van de Duitse autobladen en kom dan nog eens terug.
Jipp zegt
@Waxweazel: wat in een roddel blad staat zoals de autobild is niet echt een feit, het zijn bevindingen met een enkele auto. daarbij leven de bladen van inkomsten die sommige automerken ze toeschuiven, als ze maar goed over ze scrijven. was het niet zo dat het interieur van de avantime bagger is? De vorige generatie megane liet zijn baasjes ook nogal vaak in de steek…!
Waxweazel zegt
Dream on gast
Mijn Megane II (vorige generatie dus) heeft me nog nooit laten staan. Werkt nog steeds zoals het moet.
Zoals ik al vermoedde, probeer je alle positieve resultaten van Renault van de laatste modellen gewoon te bagatelliseren om toch maar jouw (on)gelijk te krijgen.
Leg je er gewoon bij neer dat Renault de laatste jaren gewoonweg betrouwbaar is.
Jipp zegt
@Waxweazel: dus omdat jij er geen problemen mee hebt gehad en dus alle renault rijders niet is renault zeer betrouwbaar… grapjurk, denk dat jij lekker verder kan dromen. volgensmij zijn de enige betrouwbare renaults de renault sport modellen en de formule 1 auto’s van renault waar groot LADA op staat. Zoveel positieve resultaten had renault niet, de twingo moet/moest het leven van renault gaan redden!
Jipp zegt
@Waxweazel: en daarbij ik probeer niet alle positieve resultaten van renault te begatelliseren. Neem de avantime, zeer leuke auto alleen het interieur is echt bagger, slijt heel hard en niet praktisch, die auto zou het zoveel beter doen met een ander uiterlijk, meer sportief. De vel satis, leuk maar zo lelijk daarmee kom je niet in het segment wat je wilt aanboren. de Koleos wat willen ze met dat extreem lelijke ding? De twingo: het enige model van renault wat zeer goed loopt en ook daadwerkelijk aantrekkelijk is! En de espace… de foto’s die ik al heb zien langskomen laat zien hoe lelijk hij word, en vraag aan menig leaserijder die zo’n ding had hoeveel problemen er mee waren!
Waxweazel zegt
Laatste keer Jipp :
Jij spreekt over het verleden. Enkel de Espace wordt nu nog geleverd, maar alle andere modellen zijn reeds vervangen door hun opvolgers zoals de Laguna 3, Megane 3, nieuwe Twingo 2 …
En deze staan juist bovenaan bij de betrouwbaarheidslijstjes van alle landen.
Juist dit weiger jij te aanvaarden. Hoezo oogkleppen en dromen dus ..
Jipp zegt
@Waxweazel: het verleden maakt een imago van een merk, een slecht imago krijg je niet omdat je zulke goede wagens maakt, en is het niet zo dat ik nu nog gewoon een vel satis kan bestellen bij de dealer?! de laguna 3 verkoopt voor geen meter, door de uber slechte kwaliteit van zijn voorganger de megane 3 zie ik ook nog niet zo vaak rijden terwijl hij al een tijdje te koop is en dan nog de twingo, is het niet zo dat die stukken minder betrouwbaar is dan zijn voorganger en minder verkoopt?
Jij probeert nu te zeggen dat renault bij de topmerken hoort, maar dit is echt niet zo! en betrouwbaarheidslijstjes, laat maar zien dan!
Ik aanvaard alles, maar met testen van roddelbladen etc moet je bij mij niet aankomen. En daarbij komt nog dat bij mij weten afgelopen jaar volkswagen de grootste stijger was in het thuisland van renault, juist frankrijk, ten kosten van jawel renault.
Doe je oogkleppen af en ga is dromen over fatsoenlijke auto;s een citroen, fiat of Vw.
Zeg zelf, de 500 heeft het stokje van de ka en de twingo overgenomen.
Jipp zegt
en daarbij is het verleden van renault nog steeds heel dicht bij!
Waxweazel zegt
http://www.autoweek.nl/autonieuws/11510/Aardverschuiving-bij-ADAC-Pannenstatistik
En zwijg nu dommerik ! Dit zijn de feitelijke bewijzen !
Het is niet omdat een model (de Laguna 3) minder goed verkoopt dat het alles onbetrouwbaar is.
En aanvaard eens dat de wereld groter is dan Nederland alleen !! In België en Frankrijk is de Megane 3 de best verkochte wagen sinds eind 2009.
Jipp zegt
Dommerik, wat denk je zelf waxweazel, ik durf te wedden dat mijn opleiding hoger is dan de jouwe! Daarbij heb ik nergens gezegt dat ik alleen naar nederland kijk en dat de megane niet de best verkochte wagen is, alleen dat renault in de thuishaven aan het inleveren is. En als je nu eens had gelezen zeg ik ook dat het door het imago komt dat de laguna 3 slecht verkoopt!
maar even een paar quote’s uit jouw artikel:
Dat is veel minder goed dan de Renault Mégane, die met een score van 1,9 alleen de Mercedes A-klasse (1,6), Audi A3 (1,5) en BMW 1-serie (1,0) voor zich hoeft te dulden.
de megane is dus niet de beste, daarbij rij ik binnekort in een a3.
De Laguna’s uit 2003 scoren een dikke onvoldoende met 63,2 storingen, maar de exemplaren uit 2008 staan juist op een gedeelde tweede stek met de Mercedes C-klasse en de Audi A4 (allen 2,7 pechgevallen
flinke verbetering maar nog steeds niet de beste wat je net wilde laten geloven.
De best verkochte auto in europa blijft nog steeds de golf en niet de megane, die staat op plaats 9! http://www.autoscoops.be/nieuws/2010/volkswagen-golf-verliest-terrein-door-einde-duitse-slooppremie
Overall in europa is renault wel de grootste maar dit heeft weer te maken met de prijs, vw is gewoon een stukje duurder dan renault. Maar zelfs mijn belgische familie zegt het, een renault is nog steeds niet super.
transam73 zegt
@Jipp: voor iemand met een hoge opleiding schrijf je belabberd Nederlands. Kansloze discussie.