Niet alleen Washington is bezig met een zwarte doos voor auto’s. Ook onze demissionaire verkeersminister heeft er wel oren naar. Vanochtend heeft Camiel Eurlings aan de Tweede Kamer laten weten dat hij zich wel kan vinden in het verplicht stellen van een Event Data Recorder (EDR) in iedere auto. Veel modellen -veelal Amerikaanse auto’s- zijn al uitgerust met zo’n soortgelijk systeem. Bij ongelukken is zo makkelijker te achterhalen wat de laatst gemeten snelheid was voor de impact.
Hij mag dan wel graag meer thuis met het vrouwtje willen bankhangen, voordat hij afscheid neemt van het Haagse Binnenhof laat hij nog wel even weten dat hij positief tegenover EDR’s staat. Zijn interesse voor het systeem werd laatst aangewakkerd toen een malloot in een Dodge Ram een gezin van vier dood reed. De Rotterdamse politie kon met behulp van uitleesapparatuur achterhalen wat de gereden snelheid was: 147km/h op een weg waar je dertig mag.
Als de opvolger van Eurlings dit ook in Nederland wil gaan invoeren dan zal er eerst toestemming vanuit Europa moeten komen. Zelf de NL’se regels aanpassen mag in dit geval niet. Iets met harmonisatie van de wetgeving in Europa voor de interne markt. Enigszins terughoudend is Eurlings wel, hij verwacht dan ook niet dan het een wondermiddel is dat het aantal ongelukken drastisch zal verminderen. Het is ‘m dan ook vooral te doen om de “betere waarheidsvinding” na een ongeluk. Iemand nog ruimte in zijn of haar auto voor nog een kastje? (via RTL)
reaguurder zegt
Als Eurlings een zwarte doos in zijn achterste had gestopt wisten we ook waarom hij crashte met zijn politieke partij.
toyotaprius zegt
@reaguurder: Lol… Dat zal ook een manier van anaalyseren zijn..
jmulleman zegt
beter plan dan die kilometerheffing
Flamingo zegt
wat wil Eurlings met z’n vrouw en kinderen?
lincoln zegt
handig voor als je iemand dood wil rijden ..
voegt toch weer een beetje extra gewicht toe ..
Flamingo zegt
nee flauw, maar ik vind dat black box te ver gaat. we moeten terug naar de middeleeuwen, is veel beter
nee zo’n black box is teveel gedoe voor wat je er voor terugkrijgt
wat moet je met een snelheid als het ongeluk al gebeurt is
ga toch weg, is voor vliegtuigen bedoelt..dan heeft t nut
JPM zegt
haha lol @ reaguurder en toyotaprius
TWJ zegt
Zo’n blackbox is juist ideaal.
Geen GPS mogelijkheden… maar gewoon als er iets mis is gegaan de laatste tien minuten terugkijken om de rijstijl van de bestuurders erbij te pakken.
Laatst gereden snelheid vlak voor het ongeluk is direct te achterhalen zonder dat er een forensisch team aan te pas moet komen om de snelheid uit te rekenen adhv schade en remsporen.
jon86 zegt
@TWJ
Wie zegt dat snelheid altijd de oorzaak is van een ongeluk?
prop zegt
ik ben dr ook wel voor .. handig voor schuldvraag enzo .. voor de rest moet camiel optyfen .. hij wilde toch zo graag thuiszitten
RSX zegt
@TWJ, wat je zegt klopt dan wel maar na verloop van tijd gaat men ook geluid en beeld opnemen met behulp van die blackbox. Dit word al in sommige landen gedaan in bijvoorbeeld Taxi’s.
Denk dat je het niet leuk zou vinden … (privacy) en vooral als die boxen nog eens makkelijk te hacken zijn.
MDA zegt
Ik ben er best wel voor… is makkelijk met schuldvraag bij een ongeluk, maar ook als je in beroep wil tegen onterechte boetes (catvangers). Je kunt zelf aantonen wat je auto deed op tijdstip X.
En ik zie niet in op welke manier dit mij privacy schendt, zolang het ding niet draadloos uit te lezen is.
MrJones zegt
Rot toch op met hem.. Hij is opgestapt dus hij heeft niets meer te zeggen.. Misschien komt nu wel de tijd om te zeggen: Vroeger was alles beter.
jack_abarth zegt
*kuch* heeft volvo al jaren *kuch*
Stef_4 zegt
Prima idee, kun je zien wat er gebeurt is vlak voor het ongeluk..het hoeft niet altijd snelheid te zijn, maar je kunt dan vast ook zien wat de ESP/ABS gedaan heeft vlak voor het ongeluk
Ikke_ferrari zegt
Die flapdrol gaat stoppen met de politiek en moet zich dus ook nergens meer mee bemoeien!
OPDONDEREN!
z zegt
“Iemand die niets te verbergen heeft hoeft zich nergens zorgen om te maken” zeker?
Het zijn nogsteeds big brother z’n zaken niet waar ik elk moment van de dag uithang. Google durf ik met dat soort info nog wel te vertrouwen, de overheid absoluut niet.
Hey Eurlings, christenhond met je gladde praatjes, George Orwell’s 1984 is een waarschuwing, geen handleiding.
Megakix zegt
@z: …true..true…
Wat een geweldige mislukking is die Eurlings aan het worden; volgens zijn eerste redenering was het kastje er om een ándere reden; nl. registratie van verreden kilometers! En nu komt het reservewiel van de 2e kamer met een krusas-opmerking waarmee onmogelijk kracht gezet kan worden op vooruitgang (metaforisch gesproken). 1984…ja, laten we teruggaan in de tijd en het communisme aanhangen…randdebiel manneke met z’n zachte gelispel..
MDA zegt
@IKKE ferrari: goed onderbouwd stukje… lekker inhoudelijk ook.
Ole zegt
Wat een sukkel, heeft hij een kans om respectvol terug te treden i.v.m. de bredere wegen, doet hij op het laatste moment nog zo’n domme actie. Wij zitten niet te wachten op een verdere inbreuk op onze privacy!
Something zegt
Gelukkig dat dit niet zomaar doorgevoerd dankzij Europa :) in nl pakken ze namelijk elke kans om de burgers geld af te troggelen.
Ook al is zo een black box in het begin zogenaamd onder goede bedoelingen ingevoerd, vroeg of laat maken ze er toch misbruik van.
HyperTeHK zegt
Als dit een zwarte doos wordt die enkel gebruikt wordt na zware ongevallen en deze niet op afstand benaderbaar is kan ik me op zich best vinden in dit idee.
Maar geen enkele toegang vanaf afstand en niet dat ding gebruiken voor lullige zaken als reed u mogelijk 8 kmpu te hard toen die auto van links hem blind voor je smeet op de weg.
Guust Flater zegt
Wanneer je de oorzaak van een ongeval wilt achterhalen, moet je alle relevante factoren weten. Kan het kastje ook registeren of de bestuurder zat te dagdromen over zijn vakantiebestemming of afgeleid werd door een blondine? Nee dus, het ding legt alleen de sneheid vast en wanneer deze hoger was dan toegestaan is dat dus automatisch de oorzaak. Nu kunnen ze de snelheid aflezen uit b.v. de remsporen, het voegt dus helemaal niets toe.
joost zegt
@ hierboven, dat gaat dus niet meer sinds de invoering van ABS…, om de snelheid te achterhalen kijk je nu gewoon naar de schade/ooggetuigen. Verder snap ik het hele probleem niet zo, in het geval van de dodge ram die hierbij wordt aangehaald gaat het alleen om de laatste paar seconden die worden opgeslagen, als het nu om alle ritten gaat of een kwartier voor de crash is het een ander verhaal, maar zo valt de inbreuk op de vrijheid nogal mee lijkt me
Sjonny zegt
Ik meen dat dat zn blackbox er bij nieuwe auto’s al in zit
Dimglor zegt
Ik hoop dat ze dit niet in België gaan invoeren…
Roderick zegt
Lekker makkelijk, een demisionair kabinet die dit zoiezo niet kan doorvoeren en zeggen dat dit alleen europees kan worden ingevoerd (waarom eigenlijk) om het nog onmogelijker te maken. Gewoon een loze opmerking van Eurlings, laat hem maar lekker met zijn (zwangere) vrouw genieten van zijn wachtgeld!
Roderick zegt
Btw veel auto’s van amerikaanse makelaardij bezitten al een “BLACK BOX” ookal weten de eigenaars dit vaak niet!
Roderick zegt
Oja nog twee dingen,
– hoeveel gaat dit de overheid, lees ons, kosten en kan je met datzelfde geld niet veel doeltreffende acties uitvoeren?
– wat voor rechten zouden er aan de gegevens van een black box ontleend kunnen worden?
–
Mairsil zegt
Zolang het apparaat alleen uit te lezen is door het uit de auto te slopen, en het niet belachelijk veel kan opnemen (maanden ipv minuten) zie ik er ook geen probleem is.
Ik heb ook een probleem met mensen die met 200 door een woonwijk raggen, crashen, en bij gebrek aan technisch bewijs vrijkomen. Als je weet dat je zo’n black box aan boord hebt zal dat misschien net wat temperen.
Nordschleife zegt
Gewoon alle amerikaanse hokken bannen in NL
MDA zegt
Volgens mij halen mensen (z, Ole, etc) hier een aantal dingen door elkaar. Niet iedere zwart doosje is een GPS kastje hoor… Ik weet dat de meeste technologie jullie pet een beetje te boven gaat, maar een black box recorder en een GOS kast door elkaar halen is echt redelijk dom. Dat beiden aan de orde komen onder minister Eurlings maakt ze niet ineens hetzelfde. Een black box heeft echt GEEN ENE REET met het bijhouden van gereden kilometers te maken. Het registreert allerlei voertuigfuncties zoals stand van de pedalen, inschakelen van ESP, ABS, airbags en dat soort dingen. En inderdaad ook snelheid…
Dus niet alleen snelheid.
Als de politie op zoek gaat naar een oorzaak van een ongeluk kunnen ze dus wel degelijk afleiden (guust flater) of een bestuurder op tijd zijn rempedaal indrukte, of dat ie tot de fatale klap uit zijn zijraam zat te staren en geen ene meter geremd heeft.
Ik moet in alle reacties nog het eerste steekhoudende argument zien tegen deze kastjes…
MDA zegt
GOS = GPS uiteraard…
toyotaprius zegt
Wat zal een black box nu registreren bij een blijvend hangende gas pedaal?
Bas zegt
Eurlings ziet wel wat in zwarte doos voor auto’s
Daarmee bedoelt hij natuurlijk een lekkere negerin…standaard aanwezig in iedere auto :P
Fijn…dat vind ik leuker dan dat die kilometerheffing.
Ramshoek zegt
Een zwarte doos.
Mag het ook een rode doos zijn?
Of een blonde…?
Woestijnridder zegt
By the way: de Politie Zaanstreek-Waterland heeft in hun politie-auto’s al in 2002 blackboxen geplaatst. Lijkt me ook voor alle andere voertuigen handig: zeker m.b.t. het onderzoeken van de oorzaak van ongelukken.
Al dat geneuzel over privacy: wat die blackbox registreert zijn voertuiggegevens en niet hoeveel belasting je betaalt, je pincode of burgerservicenummer. En een bekeuring krijgen wegens te hard rijden omdat bij een verkeerscontrole je blackbox wordt uitgelezen, dat is op dit moment juridisch in Europa en dus ook Nederland 100% NIET toegestaan.