Ralliart, de huistuner van Mitsubishi, staakt eind deze maand z’n activiteiten. Hoewel de tuner zich sinds april 1984 bezighoudt met het sleutelen aan Mitsubishi’s, is het altijd een zelfstandige dochteronderneming gebleven. Een onderneming die de huidige economische omstandigheden nu niet meer aan kan.
Hier in Nederland zullen maar weinig mensen ondersteboven zijn door dit nieuws. Het aantal berichten dat hier op de site over Ralliart voorbij kwam, is op één hand te tellen. Bovendien is in Nederland enkel de Mitsubishi Colt leverbaar als Ralliart. Het is nog onduidelijk wat concreet de gevolgen zullen zijn voor de (overige) Ralliart modellen in de productlijn van Mitsubishi, maar waarschijnlijk hoeven we geen nieuwe Ralliart modellen meer te verwachten. Ook zullen er geen rallyauto’s meer worden ondersteund en ontwikkeld.
Citrofiel zegt
Een Lancer Ralliart had me nog best wat geleken. Tsja, in Europa doet het er niet veel toe, in Azië zal wellicht toch weer interesse zijn/komen voor snelle Mitsu’s.
Zephyr zegt
Dat waren mooie tijden, toen met Gran Turismo 3; kopen van een turbo, allerlei andere dingetjes om die Lancer beter te maken dan de Impreza. Het gaat je goed, Ralliart.
hjkort zegt
In NL is de Colt RallyArt ook nooit leverbaar geweest dacht ik?
Het bumperpakket en alle aanpassingen aan de wagen zijn gebaseerd op de Japanse Colt (die in Japan gebouwd wordt en geexporteerd in EU alleen naar Engeland)
In NL heeft NedCar nooit aanpassingen doorgevoerd aan de linksgestuurde wagens?
Timmie zegt
@hjkort: Nou ja, de Colt RalliArt is gewoon een andere benaming voor de toenmalige Colt CZT. Dezelfde techniek, met o.a. een 1.5l turbomotor die 150 pk bij 8.000 rpm uitbraakt…
Merry zegt
Dat is denk ik ook slecht nieuws voor heel wat rally jongens die toch veel met RallyArt doen.
Ik zou heel de boel(plus naam) kopen als ik Mitsubishi was.
robbie zegt
@Merry: Ralliart is voor 100% eigendom van Mitsubishi. Ze zijn dus al eigenaar van de naam etc.
paulusrx7 zegt
zonde echt doodzonde nu maar hopen dat andere tuners zoals mugen, amuse, nismo en trd wel gewoon doorgaan
Diederik zegt
Toen ik een tijdje “Down Under” was heb ik daar toch een heel aantal prachtige bakken gezien met Ralliart embleempjes.
Er werd ook druk reclame gemaakt voor de Ralliart uitvoeringen. Ik was zeker onder de indruk.
Maar zoals in het artikel al staat… in Nederland zal dit zeker geen grote impact hebben :)
Wat Merry zegt is wel slim. Zou ik ook doen als ik Mits was.
jack_abarth zegt
Zou wel mooi zijn als AMG weer mitsubishi’s aan gaat pakken. Lekker Merc bashen :D
HDM zegt
@jack_abarth: denk echter niet dat dat gaat gebeuren zolang MB de eigenaar is :P En dan zie ik ook niet in hoe je Merc erop kan bashen. AMG was toen niet van MB.
EJS zegt
Zonde, ze maakt wel leuke auto’s al zagen wij ze slechts weinig in Nederland, op een enkele door Ralliart aangepakte Lancer die via grijze kanalen hier was komen na dan.. Brute apparaten iig!
paulusrx7 zegt
en natuurlijk re-anemia
Vincenzo zegt
lelijk auto’s toch joh, mis je niks aan.
Laat ze maar electronica maken.
Lan_Evo zegt
Slecht nieuws, nooit goed om zo’n (grote) huistuner te zien verdwijnen. Hopelijk gebeurt niet hetzelfde met TRD, Nismo, Mugen etc. ;)
jp zegt
Historisch merk, verantwoordelijk voor vele rallysuccessen en Dakarsuccessen. Zonde dat dat niet meer bestaat. Het nadeel van aan één merk (Mitsubishi) gebonden zijn.
BananaFlip zegt
Dat is jammer. Ralliart doet het namelijk precies goed; niet te hard en niet te snel maar wel heel erg leuk.
Search zegt
Dat is wel jammer, als je aan Mitsubishi en sport denkt, denk je aan Ralliart, net zoals Subaru en STI, Nissan en Nismo etc.
fresh zegt
JAMMER! ralliart heeft zoveel mooie wagens gebouwd, en ook de rallysport geholpen met het tunen van de wagens,
mark van eldik zal niet blij zijn, nu hij een ‘nieuwe’ lancer WRC05 heeft gekocht..
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, een faillisement is toch geen ramp meer. Als Mitsu daar weer markt voor ziet, zullen ze de naam wel weer herlanceren. Over twee jaar zijn er weer Ralliarts te vinden op de weg.
Dimglor zegt
Mja ik denk bij Ralliart toch meteen aan de lancer evo wrc en dat was toch echt een zotte bak.. Beetje jammer dit…
Coltje Corine zegt
ik hoopte zo dat dit bericht weer eens een ‘gerucht’ zou zijn maar helaas :(
Hoop inderdaad dat we over 2 jaar Ralli Art weer mogen verwelkomen *keeping fingers crossed!!!*