Stop de persen! Er is wéér een Prius stuk! Mensen, wat een narigheid. In New York is een Prius tegen een stenen muur gereden. Wat mij betreft sowieso geen slechte oplossing voor de styling, maar dat terzijde. Bij het ongeluk is de 56 jaar oude bestuurster “niet levensbedreigend” gewond geraakt.
Mevrouw claimt dat het gaspedaal bleef hangen en dat ze daarom de muur -die van steen was en van geen wijken wist- niet meer kon ontwijken. Anthony Marraccini, politie-opperhoofd ter plaatse, verklaarde dat de auto over de weg schoot. Het kan niet aan de vloermatjes gelegen hebben, aangezien deze met tie-raps aan het stoelframe waren bevestigd en dus niet verschoven konden zijn. Weer een throttlegate-incident, of is het nu gewoon een trend om in Amerika je Prius te crashen en te claimen dat het door de auto kwam?
Vroeger, toen auto’s nog niet hybride waren, de gulden nog van hout was en ik nog in een Clio reed uit 1994, toen hadden we ook wel eens last van een hangend gaspedaal. Nooit prettig, maar meestal resulteerde dat in een stevige vloek, een beetje willekeurig trappen op de verschillende pedalen, stoppen langs de weg, de auto opnieuw starten en meestal gewoon verder rijden. Ik kan me niet herinneren dat de politie uit voorzorg een dienstwagen voor mijn vehikel parkeerde, en ik kan me al helemaal niet herinneren dat Renault een paar miljoen Clio’s terugriep.
Ik wil de boel niet bagatelliseren, maar ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat elke lekke band op een Toyota wordt gelinkt aan Throttlegate. Zeker als je kijkt hoe sommige toonaangevende media meedoen aan de stemmingmakerij. Zo heeft ABC News bijvoorbeeld volgens Autoblog.com een nogal suggestief item gepubliceerd. Toyota heeft misschien de problemen over zichzelf afgeroepen, maar iets zegt mij dat de Amerikaanse claimcultuur ze een stuk meer rechtzaken op gaat leveren dan dat er daadwerkelijk problemen zijn. Straks gaat deze mafkees nog een claim indienen voor emotionele schade omdat hij helemaal die spoorweg niet over wou steken.
majinstar zegt
Als 1 schaap over de dam is volgt de rest.
LJ zegt
prachtig… het is wel echt erg daar..niet alles ligt aan de auto toch?
Osprey zegt
Pracht stukje, ik kan er niks aan toevoegen!
Echt bijzonder volk die Amerikanen…
Gionni zegt
Ooeh, conspiracy! Een en al schandaal! Blame de Amerikaanse overheid! Ze zweren samen met de Big Three. Waar de Amerikaanse autobouwers marktaandeel hebben verloren afgelopen jaren zal dit nu snel teruggepakt worden. Vooropgezet spel! Pak ze, de boeven!
Laue zegt
hier gaan er nog veel meer van komen….
alfa mannetje zegt
En strafzaken over mogelijke waardevermindering van Totota”s.
Toyota mist het volgende :een electronische voorziening die de motor afknijpt bij EN gas EN remmen tegelijk. Ik heb het geprobeerd , ik heb het wel.
TSI-tje zegt
Prachtig stukje ‘Amerikaanse drama pers berichtgeving’ weer.. Aan al de press-releases van de laatste tijd kan je wél goed de gemiddelde leeftijd van de ‘Toyota-rijder’ inschatten. Bij het vorige bericht ging het om een 65-jarige bestuurder, hier weer een 56-Jarige.
Zo zie je maar welk publiek er (zonder subsidies / belasting voordeel) op deze auto’s af komt. :P
Ach, Toyota is gewoon ‘het zwarte schaap’ op dit moment, zeker in de US. Het zal allemaal wel los lopen.
Laurens zegt
@TSI-tje: LOL De Aygo heeft de gemiddelde leeftijd vast wel omlaaggehaald, maar het uiterlijk daarvan is een PSA ontwerp (?).
OT: wel lullig, als je imago zo eraan gaat.
Coño zegt
Als het zo doorgaat rijdt iedereen met opzet ergens tegenaan om vervolgens te zeggen dat het aan het gaspedaal lag.. Lekker volk weer!
Mr. V8 zegt
Blame it on the Japanese guy!
Erikkiee zegt
Only in America, I’LL SUE YOUR ASS!!
Wat een verschrikkelijk volk is het af en toe..
floryn zegt
Ten eerste koop een fatsoenlijke auto. ten tweede koop er toch maar liever geen als je niet kan rijden. Ik heb vaak toch het idee dat er inderdaad veel mensen zijn die “ervaren” dat het gaspedaal vastzit, terwijl ze gewoon incompetent zijn. Toch zullen ze zeker onderzoek moeten doen om te kijken of het gaspedaal echt vastzat.
alfa mannetje zegt
Tja , als het nieuws wat langer bestaat gaan we relativeren. Maar zijn wij anders als je je pensioen middels een claim kunt veilig stellen ? Denk het niet.
Als Toyota gewoon die electronische voorziening had ingebouwd had een vastzittend pedaal geen enkel effect gehad , ook niet met een rubber mat van 10 cm dik…
sir_smokalot zegt
Hear hear! Laten we vooral niet vergeten dat doorgaans het gros van de ‘defecten’ aan elektronica en mechanica te wijten is aan onzorgvuldig of ronduit dom handelen van de gebruiker ervan.
Heeft deze X5 bijvoorbeeld ook een hangend gaspedaal gehad?
http://www.autojunk.nl/2009/10/bmw-x5-parkeeractie
Denk het niet… En kunnen we ons deze Skoda nog herinneren? http://www.autojunk.nl/2009/01/skoda-vliegt-in-kerk
Gelukkig kan de fabrikant normaalgesproken een goed onderbouwde analyse maken van wat er gebeurd is, en reken maar dat dat hier ook gaat gebeuren.
Dit betekent overig niet dat ik Toyota vrijpleit, maar een beetje nuance is op zijn plaats.
Rossi zegt
Ach ik gun het Toyota wel, die Prius is een hond om in te rijden. Daarnaast heb ik totaal geen band met dit emotieloze merk van die spleet****.
oniwo zegt
Typisch amerikanen. Zelf maken ze weinig tot niets dat kwalitatief deftig afgewerkt is.
EPI zegt
Beetje jammer voor Toyota dit..
Maarja.. zij willen graag de grootste zijn!
Hoge bomen…
Hupke zegt
Doet me stillaan een beetje denken aan “blame canadaaaah” van south park.
Maar dan met toyota, is het opvallend dat bijna alle krachten uit Amerika komen. Dat daar de media en de auto sector er er beter van worden.
Vincenzo zegt
Ach ja hoor, de fanboys doen het weer af met een wuifgebaar.
Want jullie hebben zelf zo’n lelijk hok voor de deur he? Cognitieve dissonantie noemen ze dat jongens.
Antoon zegt
Vreemd dat er nog geen Europeaan in het nieuws is geweest omdat zijn/haar Toyota spontaan vlam vatte, over 26 banen zwierf, volgas 3 woningen doorboorde en accuzuur lekkend vervolgens een kolencentrale compleet in de as legde.
Dit kan alleen in het land waar ze katten in de magnetron proberen te drogen en dan nog gelijk krijgen ook dat dat niet in de handleiding stond als “niet handig”….
Bart_V zegt
Ik word er een beetje ziek van dat iedereen die toyota niet mag toyota zwart aan het maken is om het kleinste pietlullige probleem
volgens mij wilde elke trendzetter 2 jaar geleden een prius rijden, Nu ineens allemaal ongelukken nadat toyota een probleempje heeft ontdekt met het gaspedaal.
nu krijg ik al verwijten naar mijn kop omdat ik een corolla ga kopen: “weet je het wel zeker” “jij bent echt levens moe” en “wil je je tegen een boom vouwen”
ik word er schijd ziek van om elke keer weer te zeggen “wat is de betroubaarste merk van de wereld” “wat is de meest verkochte auto ter wereld” en “nee het is een auto uit 2000 en die valt niet onder het throttle probleempje”
Cheers Bart_V
alfa mannetje zegt
@Bart_V: ik denk een zekere psychische schade valt ook jouw ten deel en dat mag gewoon niet, vraag een advocaat om uitleg voor geld te vangen.
ps. toyota is al jaren niet meer het betrouwbaarste merk. wel op verjaardags feestjes. Daar gelden veelal andere regels.
Bart_V zegt
@alfa mannetje: haha het verschil is dat ik geen amerikaan ben die overal een claim aan gaat hangen. dat soort volk zijn al geldwolven en willen andere mensen aleem maar arm maken om alleen woorden die zijn gezecht
hoevaak hoor jij wel niet dat jou auto een onbetroubaar hok is (noem maar een voorbeeld)
Antoon zegt
@ Vincenzo
Ehm nee ik heb een Volvo…..
Beetje Verward zegt
@alfamannetje
Een Prius heeft de door jouw genoemde electronische beveiling gewoon wel.
Als je remt en gasgeeft tegelijk gaat de boel uit. Als je de pook op neutraal zet ook. En je kunt ook 3 seconden op de Powerknop drukken. Gaat ook alles uit.
Je kunt natuurlijk ook 1888 bellen, je laten doorverbinden met de plaatselijke dealer, vragen of er iemand in de werkplaats is en het probleem voorleggen. Die vraagt dan de chef erbij en die geeft het bovenstaande advies.
alfa mannetje zegt
@Beetje Verward: dan vraag ik mij het volgende af : de auto blijft doorjoelen en wat doet een chauffeur dan , VOL REMMEN . Resultaat , ook van die amerikaan : rokende remmen en nauwelijks vaart vermindering. Het systeem is er dus niet , ook volgens autojournalisten btw.
Ik wist ook niet dat dat op mijn auto zat , maar heb het geprobeerd en jawel.
De powerknop werkte trouwens ook niet in onderhavig geval.
Potver7 zegt
@ Autoblog: we zijn van jullie gewend dat jullie melding maken van iedere gecrashte exoot. Maar hoort de Prius inmiddels ook tot die categorie? Zijn er al zoveel afgeschreven dat er bijna geen een meer over is?
alfa mannetje zegt
ja , voor dat laatste loop ik ook al een jaar of 30 de advocaten plat voor een hiaat in de wetgeving .Immers, al die tijd horen dat ie elk moment uit mekaar kan vallen en over 2 jaar een mooie bruine kleur heeft gaat je niet in de koude kleren zitten ….
Beetje Verward zegt
@alfamannetje
We moeten de onderzoeken maar afwachten. En ook wat er waar is van de berichten dat er nu op enige schaal bewust problemen worden georganiseerd om Toyota in een kwaad daglicht te stellen.
Neem van mij aan dat er een aantal Priusrijders zijn die direct even getest hebben of de beveiligng zoals ik de beschreef werkt. En het werkt.
Wat niet uitsluit dat ook die beveiliging eens uitvalt, maar dat kan ook in je Alfa gebeuren.
alfa mannetje zegt
Genoemde beveiliging heb ik dus wel . Als ik heel simpel redeneer dat een vastzittend gaspedaal de auto op hol laat slaan heeft Toyota die voorziening dus niet of het werkt niet ! . Een beetje dom zal een zekere en best wel mooie koninklije Hoogheid zeggen.
GT4Ever zegt
Ja, als je van je Prius af wil is nu natuurlijk het moment!
Dit kan ook wel eens gunstig uitpakken voor de Chevrolet Volt.
Jantje_555 zegt
als je bespaart op qualitychecks omdat je de grootste wil zijn en te veel verschillende modellen hebt moet je de nadelen er maar van nemen, en uiteraard zijn er altijd mensen die daar ineens van mee profiteren. Maar ja, hoe zou je zelf zijn…
JanC zegt
Gelukkig was het een stenen muur en niet een muur van beton, of eentje van …
Beetje Verward zegt
@alfamannetje,
Nogmaals: de Prius heeft de beveiliging die jij ook hebt. Zelfs op drie verschillende manieren. En ik gaf aan dat die ook werkt. Ik ben alleen zo sportief niet te willen uitsluiten dat ook een beveiligingen kunnen uitvallen. Net als dat bij die Alfa van je kan gebeuren.
alfa mannetje zegt
@Beetje Verward: dat die systemen kunnen uitvallen ….je beseft wat je zegt ?
Nou vooruit :
ALS Toyota dat systeem wel heeft ( journalisten zeggen van niet ..) is het een graatje erger.
Simpel : het zal m.i. niet verplicht zijn . Toyota had het dan beter niet kunnen hebben . Nu hebben ze het en het werkt niet . Dan heb je dus wel een probleem , en dat zien we.
KaCh1ng zegt
Lol ja geef toyota maar de schuld….
Svenska Aeroplan AB zegt
Typisch Amerika, en niet vanwege de Amerikanen ofzo, nee simpelweg omdat ze zo groot zijn…
1 Prius 1 California en 1 in New York, dat staat Europees gezien gelijk aan 1 in Turkije en 1 in Noorwegen. En geen haan die ernaar kraait. Maar aangezien dat in de VS dan landelijk groot nieuws wordt, lijkt het heel wat…
Lan_Evo zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Beetje Verward zegt
@alfamannetje
Elk vliegtuig staat bol van de veiligheidsvoorzieningen. Heel, heel soms komt het voor dat daarin iets niet goed functioneert. Vind jij het dan nog steeds een beetje dom dat ze die veiligheidssytemen er toch inzetten?
alfa mannetje zegt
@Beetje Verward: nee niet dom , als het maar werkt .
Betrouwbaarheid zeg maar .
ps. topman van Toyota heeft verklaart dat het niet aanwezig is in de huidige Toyotas.
Benz.. zegt
@Vincenzo: Simpele ziel… De pot verwijt de ketel dat’ie pikzwart ziet. Over Fanboys gesproken. :roll:
de sjonnies zegt
’t is gewoon jammer dat Toyota zo in het nieuws komt.
Auto’s blijven mechanische paarden en daar kan weleens iets mee fout gaan.
We schijnen dat allemaal te accepteren, als we in de file langs een verongelukt wrak doorsjokken.
Dan zie ik ook nooit iemand uitstappen die gaat staan te schreeuwen dat het de schuld van de auto is.
Als ik alles zo lees over Toyota gate, kan ik maar tot 1 conclusie komen :
De mensheid wordt steeds debieler……..
toyotaprius zegt
@de sjonnies: Inderdaad, er gebeurt iets en er ontstaat een ketting reactie. Net zoals je een steen in het stilstaande water gooit.. Wellicht dat er met 1 persoon wat gebeurt, maar omdat de auto toevallig nu net een stempel heeft…..
Tja….
Men is nu ook aan het onderzoeken of het onderstaand probleem, veroorzaakt is door Toyota. Er was namelijk een Toyota Camry die dag gesignaleerd, voordat de problemen ontstonden…
Beetje Verward zegt
@alfamannetje
Dan zal het wel een fout van Toyota zijn dat het verschillende klanten wel lukt om de auto uit te schakelen door gas en rem tegelijk te gebruiken, door de powerknop 3 tellen ingedrukt te houden of door de de pook op N te zetten.
Ik eis daarom een terugroepactie!!!!
toyotaprius zegt
Alhoewel ik toch wel eens twijfel aan sommige Toyota rijders en dat het dat toch niet zo verwonderlijk is, dat dit bericht, “Aanrijding? Geef Toyota de schuld!” naar buiten komt.
Dietn zegt
Ik ben geen toyota fan, zelf niet van verre. Maar ik heb een grote hekel gekregen aan de smerige berichtgeving van Amerikanen die niet kunnen verkroppen dat toyota ginds een groot marktaandeel heeft ingenomen.
OT: Nu zal iedereen die zijn toyota tegen een muur parkeert natuurlijk de schuld willen steken op throttlegate, hoe lang nog tot in Europa hetzelfde “fenomeen” zal verschijnen. (ik zet 10 euro op Groot-Brittanië)
Dimglor zegt
Ik heb de indruk dat het met iets oudere bestuurders is dat die accidenten gebeuren…
Ligt misschien aan de bestuurder in plaats van aan de wagen ;)
alfa mannetje zegt
dat laatste doet juridisch niet ter zake.
bmw zegt
Los van de verborgen agenda van de Amerikanen, kan je toch niet ontkennen dat dit onderzocht moet worden. Toyota heeft zelf al problemen toegegeven, dan moeten “verdachte” ongevallen onderzocht worden, los van de media-storm. Een loshangend knopje in het interieur is niet hetzelfde als een oncontroleerbaar gaspedaal. Sommigen hier denken enkel in termen van merken in plaats van dit objectief te benaderen. Het is niet omdat je van Toyota houdt, dat je dit door de vingers moet zien.
de sjonnies zegt
Ooit een keer gezien hoe ’s nachts een autocarrier bij VW in Emden werd geladen.
Gebeurde heel gediciplineerd, maar het aantal splinternieuwe VW’s en Audi’s waarvan delen van de verlichting niet werkten (waren voor de VS dus ook ‘side lights’) was verontrustend hoog.
Je denkt altijd dat jouw nieuwe auto getest is door de fabriek, maar jij bent zelf echt de testrijder.
toyotaprius zegt
@de sjonnies: Maar de marges op de verkoop worden kleiner, men verzint allerhande manieren om geld te besparen. Het blijkt maar weer, dat ook gevestigde namen hard kunnen vallen. Toyota was eens een nummer 1 merk mbt betrouwbaarheid, maar even dit verhaal over de Prius niet mee genomen. Ik vind dit verhaal maar raar. Maar door te bezuinigen op kosten en inkoop, laat dat merk nu ook steken vallen. Zelfde geldt voor MB, VW en ga zo maar door. De auto ala de MB W123 wordt al lang niet meer gemaakt.. Dat is een utopie want een fabrikant zal er op failliet gaan..
RenesisHP zegt
Je moet toch ergens je begrotingstekort mee aanvullen.
Toyota, de reddende engel na de hypotheekcrisis. ;)
sjonnie zegt
ik viel gister van mijn brommer omdat een toyota mij liet schrikken.
zdev zegt
Ik moest vanochtend de achterkant van mijn ogen boenen met brillo’s en jif omdat ik een Toyota zag… ;-)
toyotaprius zegt
@zdev: Geen schade opgelopen aan je auto? Je weet het nooit met die Toyota’s… ;)
Tommy2 zegt
De mensen die er in rijden hebben toch ook vaak kwaaltjes? :P Zo auto zo eigenaar.
Cantago zegt
A: doe niet zo moeilijk! B: Het is een Prius, bah! Tegen een muur rijden en een clio eisen!!