Of in ieder geval op de A12, want daar werd een forse reductie van de files bewerkstelligt. Aldus een dolenthousiaste Camiel Eurlings.
Wisten jullie trouwens dat er weer bijna verkiezingen zijn? Enfin: meer asfalt blijkt heel verrassend een positief effect te hebben op de lengte van de files! Zo ook op de A12 waar door de aanleg van een spitsstrook tussen knooppunt (crashpoint in de volksmond) Gouwe en Nootdorp de filezwaarte in de ochtend is gehalveerd. Dat zijn pas resultaten! ‘s-Avonds zijn de files bijna helemaal verdwenen.
En killer Camiel pakt natuurlijk lekker door en gaf het startschot voor de aanleg van achttien kilometer spitsstrook tussen Woerden en Gouda. We moeten nog even geduld hebben, maar medio 2011 zouden we ook weer kunnen doorrijden op dat stukje A12.
Bennink zegt
Ligt dat niet gewoon aan de crisis, dat er minder bouwvakkers over de snelweg vliegen?
jurrian zegt
@Bennink: Nee. de crisis was er al een poosje, maar sinds de spitsstrook open is ben ik zeker 10 minuten eerder op mijn werk. het is werkelijk een hele opluchting, nu alleen nog een ringweg om gouda en de rest van de a12 verbreden
Mr. V8 zegt
Er is ook maar 1 oplossing voor het verkeersprobleem en dat is gewoon meer asfalt!!! Dat heeft zich nu wel bewezen.. Dag GroenLinks!
Die Bruine zegt
Inderdaad, minder bouwvakkers. Maar vooral ook omdat je nu weer normaal kunt rijden op de A12 waar dat voorheen niet kon omdat de weg veel te smal was en er een snelheidslimiet van 70 tot 90km/h gold waar je vroeger gewoon 120 mocht. Wat een P-lul die vent. Zijn acties zijn soms wel goed, maar deze constatering gaat nergens over.
gedwongenleaser zegt
Ik zie liever dat ze de A12 vanaf de Duitse grens t/m Utrecht eens aanpakken. Zijn ze daar een tijd geleden eindelijk eens aan het klussen gegaan, hebben ze het nog maar half half aangepakt. Alles was 2baans en is nu 2baans met af en toe stukken 3baans… Gevolg: nog meer knelpunten :(
Als jullie dan toch bezig waren, had dan meteen het HELE traject 3baans gemaakt stelletje lullo’s!!
harry zegt
Is niet niet logisch?
ze hebben 20 jaar niks aan dat hele wegennet hier gedaan, in die 20 jaar zijn er wel veel meer auto’s bijgekomen…
dan is het niet meer dan logisch dat het land verstopt…
CSL zegt
Meer auto’s dus, meer asfalt. Hoe moeilijk is dat te begrijpen!
Als je huizen bouwd, dan zorg je er voor dat de bwonders hun auto kunnen parkeren!
Dus als mensen een nieuwe auto aanschaffen, flinke bedragen aan BPM en belasting, en wegenbelasting en extra geld voor benzine betalen dan willen ze ook ergens op kunnen rijden! We betalen allemaal flink mee, maar er gebeurt geen r**t.
Laten ze eerst nou maar al die gaten in de weg gaan vullen.
Echt belachelijk dat het zo lang duurt.
Beschonken bestuurder zegt
Ik hoop dat ze het stuk tussen Gouda en Zoetermeer de snelheid eens verhogen. Af en toe is 100km/h echt te langzaam voor zo’n gladde mooie weg
GT4Ever zegt
Ik rij er elke dag, en inderdaad zijn de files tussen Zoetermeer en knooppunt Gouwe flink afgenomen. Maar helaas komt er door de betere doorstoming meer verkeer tegelijkertijd bij knooppunt Gouwe terecht waardoor daar nu bijna elke dag file staat (bij de versmalling van 4 naar 3 baans).
Het probleem is grotendeels opgeschoven, niet opgelost. Om het volledig op te lossen zal de hele A12 4 baans moeten worden zodat er nergens meer versmallingen zijn. Maar dat zal wel een duur geintje zijn.
Larrs zegt
Meer rijbanen is inderdaad ook de oplossing en ik dacht altijd dat die meest linker strook de spitsstrook was. Zoals op de A1 bij Deventer.
Die strook mag van mij vaker open gesteld worden.
majinstar zegt
Het wordt een keer tijd dat de A44 wordt verbonden met de A4. Wat interesseert ons de A12 nou, daar rijden toch alleen maar amateurs.
HyperTeHK zegt
Beste Oplossing is een verbod op Groenlinks en mensen die het openbaar vervoer te pas en te onpas noemen terwijl dit al stampvol zit.
AlpinaSC zegt
@Larrs: een rijstrook die met van onze duurbetaalde belastingcenten uiterst links wordt aangelegd en 85 procent van de uren in een dag niet is opengesteld wordt een plusstrook genoemd.
Een vluchtstrook die in de spits bereden mag worden is een spitsstrook.
jurrian zegt
Al moet ik zeggen dat ik het idee achter “spitsstroken” ronduit achtelijk vind. dat asfalt ligt er toch, laat mensen er overheen rijden ook als het geen spits is, en inderdaad, de snelheid moet echt terug naar 120
Laue zegt
denk maar niet dat ik op jou of je partij stem camiel…. helaas.
roadronner zegt
Meer asfalt werkt in eerste instantie wel, maar er moet wel een bepaalde rem op zitten. Meer asfalt trekt meer auto’s aan die eerder niet over een traject reden of via een alternatieve route reden omdat het op de snelweg vast liep. Nu er meer asfalt ligt en het verkeer door kan rijden, gaan er dus meer mensen gebruik van maken, waardoor het weer drukker wordt en het uiteindelijk weer vast zal gaan lopen. In het buitenland (en dan vooral in de VS) zie je soms 9-baans-snelwegen die helemaal vaststaan. Meer asfalt alleen is dus niet genoeg, je moet er voor zorgen dat er vooral niet meer autos bij komen. Anders krijg je dit:
Poll zegt
Goh, het werkt! Waarom laat je ze niet gewoon de hele tijd open en haal je dat stomme, wannabe hippe, bureaucratisch onderzoeksbureau-ige ‘spitsstrook’ predikaat eraf?? En waarom zou meer asfalt in vredesnaam sléchter zijn voor het milieu?? Al die auto’s staan nu nutteloos tonnen brandstof te verstoken! Da’s lekker goed!
Bart_V zegt
uitleg foto:
zo’ne grote vuurbal jonge!
zo dat is wel mooi dan dat het wat scheelt. maar hoe zit dat over 10 jaar, dan zit nederland WEER vol
Larrs zegt
@AlpinaSC: Ja, weet ik. Heb het gelezen. Daarom dacht ik dat het een spitsstrook was, aangezien ik van de naam plusstrook nooit eerder gehoord had.
@Bart_V: Als Nederland weer vol zit, dan moet er een rem op het aantal auto’s per persoon. Of misschien per huishouden.
En dan komt het openbaar vervoer er bij kijken.
Zephyr zegt
Larss:
Beperking van ’t aantal auto’s? Hmm, dat neigt naar communistische praktijken.
Door middel van subsidie of heffingen kan je het autobezit sturen, denkt men. Maar zolang het OV je nog steeds niet van deur tot deur brengt tegen een redelijke tarief zal het nooit erbij komen kijken.
tdj zegt
@roadronner: Wat een makkelijk plaatje. Wie zegt dat er 2 km verder geen wegblokkering was? Files bij ongelukken zullen altijd blijven.
Dat meer weg meer verkeer aantrekt gaat mijns inziens niet (altijd) op:
1) we zijn aardig verzadigd qua autobezit en gebruik. De explosieve groei van autobezit en gebruik van de afgelopen 20jr vlakt af en stopt. Dat kan niet anders. Volgens mij zijn er nu weinig mensen die hun auto niet gebruiken wanneer ze dat wensen/willen. Het aantal mensen dat overstapt van OV naar auto bij minder files is beperkt (volgens onderzoek mbt doortrekken A4 minder dan 1% van de treinpassagiers).
2) Vergrijzing, in de komende 10 jaar gaan de babyboomers met pensioen. Zij zullen dan minder gaan rijden én minder in de spits rijden.
Verder zijn er gewoon een groot aantal knelpunten/bottlenecks in Nl die grondig opgelost moeten worden. Dat is niet het blind bijleggen van asfalt, het is het oplossen van een aantal slecht ontworpen/gedimensioneerde stukken infrastructuur.
JanC zegt
@tdj: Inderdaad, men denkt dat het aantal auto’s als gevolg van de vergrijzing zal afnemen. Helaas duurt dat nog even. Reken maar mee: Babyboom is zegmaar vanaf 1945 tot ongeveer 1960, dus hebben we 1960+70=2030 te maken met meer verkeer, voordat het afneemt.
Tiemen zegt
‘Zucht’ Het zijn niet de wegen die de problemen kunnen oplossen, het zijn de mensen die hun rijgedrag moeten aanpassen maar dit niet doen, die veroorzaken de file.
mobility-design zegt
extra asfalt werkt………..No shit Einstein!
Sciurida zegt
‘Gewoon’ een dubbele snelweg op knooppunten met een automatische ‘dosering’, dat moet werken. Kijk bij Eindhoven, daar staan opmerkelijk minder files de laatste tijd omdat het boer’nvolk niet meer op de snelweg zelf invoegt.
paulusrx7 zegt
dat ding op de A7 helpt in iedergeval geen flikker!! iedereen blijft stug op de eerste rijstrook rijden
Rutger zegt
De A12 was volgens mij zo’n beetje de oudste snelweg van Nederland. Daarbij is het altijd weer de vraag wel situaties met elkaar worden vergeleken. Het is volgens mij sowieso rustiger de laatste maanden op de A12 en door de werkzaamheden in de periode ervoor kan je de situatie nu niet met de situatie van 12 maanden geleden vergelijken.
Daarbij is de snelheid verlaagd van 120 naar 100 km/u en zijn de meeste op en afritten aangepakt. Zeker de op- en afritten bij Benthuizen, Zevenhuizen schelen veel opstoppingen omdat het verkeer nu daadwerkelijk van de snelweg af kan komen.
Dus, inderdaad prima dat de weg is aangepakt, maar je kan niet zeggen dat meer asfalt de enige oplossing is.
Benz.. zegt
tdj: “Files bij ongelukken zullen altijd blijven”
Dat is een ding wat zeker is. Daarnaast zou men er goed aan doen om die verdomde “kijkers-op-de-andere-rijbaan terroristen” eens aan te pakken. Een bron van ergenis als je het mij vraagt.
Maargoed, voordat zoiets wordt verboden zijn we denk ik 10 jaar verder. :roll:
Jeroen zegt
Wat al aangegeven is, het klopt van geen kant. Tweebaans was het nog 120 max en nu ligt er een derde strook en is de snelheid omlaag gebracht naar 100km/h (en 80km/h) tijdens de spits. Ik vrees met grote vrezen dat vanaf 2011 het gehele traject Den Haag – Utrecht strak geplaveid is, maar niet slijt, omdat je niet harder mag dan 100km/h. Dan wordt het een lang stuk hoor. Ik ben voor variabele snelheden!
Mr. CO2 zegt
Dit is weer een bewijs dat meer asfalt wel degelijk een goede oplossing is voor het fileprobleem. Maar je zult dan ook moeten zorgen dat de afritten en knooppunten worden verbeterd en dat er geen wegversmallingen zijn, zoals al eerder werd gezegd in de reacties. Tegenstanders zeggen vaak dat meer asfalt leidt tot extra automobilisten waardoor de files niet verdwijnen. Maar bij meer asfalt zullen er hoogstens enkele procenten automobilisten bij komen, want nu gaan ook al veruit de meeste mensen met de auto naar hun werk/school. De meeste OV-reizigers zullen gewoon met het OV blijven reizen, omdat dat voor hen vaak makkelijker of goedkoper is. En meer asfalt is ook niet slecht voor het milieu, want daardoor zal het verkeer beter doorstromen, files zijn juist vervuilender.
Dimglor zegt
Mja in België ook 3-vaks, maar ze zijn wel niet echt goed onderhouden ;)
Joerek zegt
Ik rij er elke dag langs. In de avond kan ik echt beamen dat het veel beter is geworden. Normaal was het vanaf Zoetermeer tot Zevenhuizen altijd langzaam rijdend verkeer, omdat de afrit bij Benthuizen een drama was, maar ook bij Zevenhuizen en Moordrecht.
In de ochtend staat het voor Zoetermeer juist vaker vast omdat hier van 3 naar 2 gegaan wordt (WAAROM hebben ze niet nog ff tot verder in Zoetermeer aangelegd waar het weer 3 wordt).
De nieuwe op/afritten zijn echt een verademing. Als dadelijk de afrit bij Moordrecht gereed is verwacht ik dat het nog beter wordt.
Wat wel enorm balen is, is dat ze de snelheid van 120 naar 100 hebben terug gebracht. Begrijp hier helemaal niets van. Meer banen / ruimte, maar minder snelheid. Dat betekent dat de reistijd buiten de spits aanzienlijk hoger ligt. Maw, de totale tijdswinst door het verbreden wordt weggehaald door de snelheidsverlaging. In 17% van de tijd (spitsuren in de week) heeft men er profijt van, maar in 83% van de tijd gaat men er in reistijd op achteruit. Zucht
Joerek zegt
Het verbreden helpt soms. Hele nieuwe wegen helpen mijns inziens veel meer bij het wegnemen van de files. Alleen op die manier zorg je ervoor dat er minder verkeer is op een bepaalde weg. Bijv. de A4 verlengen. Dat zal enorm veel verkeer schelen op de A13, waardoor hier ongetwijfeld minder files komen te staan. Het lastige is alleen om nog ruimte te vinden voor compleet nieuwe wegen :) Alles is al volgebouwd.
Cantago zegt
Goh, als je meer weg hebt dan heb je minder files? Nou, dat had ik toch nooit kunnen bedenken zeg! (Dit was zwaar sarcastisch, voor de wat minder-slimme onder ons).