Maak niet de fout om de heren van Ruf uit te maken voor “tuner” want ze beschouwen zichzelf als supercar bouwers. In Genève staat de laatste creatie uit Pfaffenhausen: de RGT-8. Voorzien van een V8 (!) die goed is voor 550 pk. En gelukkig alleen groen qua kleur.
Nee, niet iedereen op de autosalon was bezig met groene technologie. Hoewel ze in het verleden ook wel eens wat met accu’s hebben gespeeld, was Ruf er gewoon om hun nieuwste pk monster te showen. Ergens weggestopt in een duister hoekje vond Autoblogger de heren die hun naam vestigden met onder meer de Yellow Bird. De motor uit de Porsche 997 is vervangen door een zelf ontworpen V8. Deze levert 550 pk bij 8500 toeren per minuut. En een koppel van bijna 500 Nm bij 5400 toeren. De motor is daarnaast dik 36 kilo lichter dan de standaard Porsche motor.
Om het geheel af te maken is er een rolkooi gemonteerd en het interieur is ook flink onder handen genomen. Keramische remmen achter de 19 inch Ruf wielen moeten het geheel tot stilstand brengen. Gezien de reputatie van Ruf zal ook dit weer een sensationele, tot in de puntjes verfijnde auto zijn.
Seroo zegt
giftig kikkertje ^^. Zeker nice. Is dit hun eerste zelfontworpen motor?
911GT2 zegt
Een V8 in wat in de basis een 911 is… ik vind het niet kunnen. Daarnaast is 550 pk niet een schrikbarend meer dan de 500 pk die de turbo ophoest uit een 6 cylinder.
Doe mij dus maar gewoon orgineel. Dan hoef ik ook niet naar dat lelijke groen te kijken ;)
Kevski-Style zegt
@911GT2:
Blablabla: Dat is appels met peren vergelijken: Het blok is lichter, dus een beter wegligging, en daarnaast is het een NA blok en geen turbo. Zet je op zoiets een turbo dan is het blok nog steeds iets lichter (KG of 15 ongeveer) maar heb je er minstens 150pk extra bij. Dus niet zeuren….
GeoBem007 zegt
Dan toch iets met mijn tip gedaan? ;)
Ik vind het wel heel vet dat ze gewoon ff een 8cilinder-boxer motor maken!
Ben benieuwd hoe die mag klinken!
Langst de andere kant is het inderdaad jammer dat ze de 6cil vervangen :)
Ik vind het vet, doe mij die ma boven een 911 Turbo (S)
RickB. zegt
Gaaf ding, maar volgens mij is de basis van de motor nog steeds die van de Cayenne.
Ramshoek zegt
@GeoBem007
Check de plaatjes. Het betreft een V8 ipv een boxer.
Barnato zegt
Geweldig,
En straks natuurlijk de rgttv8 2 turbo’s dr op ofzo hihi
Ramshoek zegt
Wel super stoer dat Ruf een compleet eigen motor bouwt!
Daarmee kunnen ze zich als fabriekant onderscheiden van die 1001 Porsche tuners die de wereld tegenwoordig kent.
Een V8 in een 911 hangen is natuurlijk een beetje heiligschennis. In een 911 hoort een boxer. Maar ja, Porsche is zelf van de luchtkoeling afgestapt, waarmee ze iets van hun erfgoed verloren hebben laten gaan.
En wat betreft het feit dat het een atmosferisch blok betreft die het met z’n 550pk op moet nemen tegen 600 / 700 / 800 en meer pk Turbo monsters; Porsche mag dan een lange geschiedenis hebben met Turbo, een echte Porsche heeft nog gewoon een lekker hoogtoerig atmosferisch blok (GT3).
Maar misschien hadden ze hem beter in de Cayman kunnen leggen (komt vast ook nog wel)…
GeoBem007 zegt
@Ramshoek: Zag het ook na het posten.. Had thans gelezen dat het een 180° krukas was, dus nam aan dat het een boxer was.
Jammer :)
MATSS zegt
@GeoBem007:
niet elk 180° blok is een boxer
Kevski-Style zegt
@MATSS:
Idd en daarnaast is niet elke 180 graden krukas een boxer. een 4 cilinder lijnotor heeft ook een 160 graden krukas
En italiaanse V8 meestal ook
amerikaanse V8-en hebben weer een crossplane (90graden krukas)
Bazzl zegt
Groen monster! Love it!
Tombo zegt
Wat is de motorinhoud van dat ding?
girls_VS_cars zegt
Me like it *__*
Gimme gimme gimme…
Leuk werk van ze maar begrijp jullie reacties :)
Jochempie zegt
Wauw! Hang dat blok eens heel gauw in een GT3!
GeoBem007 zegt
@Tombo: 4.5 liter!
RobertJ zegt
leuk ding, beetje jammer van de hoogtoerige V8, ik ben toch wel echt een turboliefhebber (ook T(F)SI’s).
Toch blijft de ultime porsche toch wel een beetje de 959, maar als ik er 1 moest kiezen nu, zou het waarschijnlijk toch een turbo of 4deurs-turbo( :oops: ) worden.
ErikkNL zegt
Hoogtoerige V8 in een 911 :) Chill. RUF blijft toch wel een van de vetste tuners op dat gebied qua Porsche. Je eigen motor ontwikkelen en dan in een 911 lepelen. Beetje was Brabus voor Mercedes is, is RUF voor Porsche
henk zegt
Ook grappig trouwens dat RUF op Geneve op het groene paviljoen staat… ha ha de overige standhouders in dat stukje waren meer bomenknuffelaars.
stopwearingpants zegt
deze groen wordt een hit onthoudt mijn woorden
Svenska Aeroplan AB zegt
Zou Porsche er nou blij mee zijn dat iedere beunhaas zijn producten vern**kt???
CasperH zegt
@Svenska Aeroplan AB: daarmee doe je Ruf echt tekort. Vergeet niet dat ze een tijdje de snelste in serieproductie gemaakte auto ter wereld maakten!
bakkerst zegt
@Svenska Aeroplan AB:
ik denk persoonlijk dat Porsche heel graag samen werkt met gerenomeerde tuners, beetje extra onderzoek en marketing aandacht zijn nooit weg. denk bij gerenomeerd aan Gembella, RUF, en 9ff
KUYL zegt
Vind nog het meest vetjes dat het blok nog eens 36 kilo lichter is. Eens ff snel op de site kijken of er wat meer staat over die V8.
knugo zegt
Alois Ruf: mij bekend zittende in zijn blauwe 911 2.0 uit 1964, en er met de grootste passie over sprekend; staand in zijn atelier waar oude 911s tot het kleinste detailtje met originele stukken gerestaureerd worden. En nu: lepelende een V8 in een 911. op zijn minst raar te noemen.
Ramshoek zegt
@bakkerst
RUF is geen tuner !!!
RUF is een erkend autofabriekant.
Een RUF krijgt bijvoorbeeld ook een compleet eigen chassisnummer (hoewel ze hun product natuurlijk wel baseren op die van fabriekant Porsche)…
RickB zegt
@Ramshoek:
Ja, als je 20% van de buiten kant van je auto veranderd mag je je auto ook een andere naam geven op papier…
Dimglor zegt
Zijn we wat verwend of ben ik de enige die die 550 pk voor die porsche niet zo veel vind…( Er zit al 500pk in de turbo….)
Tombo zegt
@Dimglor:
Dit is een ongeblazen 4.5 liter V8. Dat is totaal niet te vergelijken (ook kwa rij-ervaring) met een geblazen motor.
spykerboy zegt
zeer mooie auto, maar idd zoals dimglor zecht, kan dr niet wat meer pk in? RUF maakt altijd extreem krachtige autos waarom nu niet? beetje groen aan het doen heren?
PCCB zegt
Indrukwekkend blok voor in een 911. En atmosferisch ook, dus dat moet wel knallen eenmaal die op temperatuur staat!
NovaStar zegt
ene euh emissie eisen? ^^
Ongeblaze is gewoon de ultieme rijdersauto. Enige wat je nu nog ongeblazen kunt kopen is dit of een rx8.
(m3?)
EJS zegt
Vette actie! Zeker omdat het blok lichter is, dan is ’t een serieuze vooruitgang! En atmosferisch is altijd beter dan een turboblok.. Jammer alleen dat het geen boxer is, dat geluid heeft namelijk toch wel wat..
BananaFlip zegt
Neehee, een 911 moet geen V8 hebben…
BananaFlip zegt
Laat ze liever een luchtgekoelde 3.8 maken :mrgreen:
Bart zegt
Een Ferrari 360/430/458 heeft ook een 90 graden V8 met platte krukas. Deze 911 klinkt dus net zo! En dat is ongetwijfeld een vreemde sensatie.
Kevski-Style zegt
@Bart:
Je kan niet zeggen zhoe de motor klinkt. Dat hangt lang niet alleen van de krukas af en de blokhoek. Zaken als klepgrote, inlaat en uitlaat en vooral de nokkenas spelen een grote rol, samen met het toerenbereik. Want laten we eerlijk wezen: Tegenwoordig hebben de meeste auto’s 4 cilinders met een lijnmotor. Dat betekend dezeflde constructie blok en een 180 graden krukas. Klinken ze allemaal hetzelfde????
Svensson zegt
@Kevski-Style:
Misschien iets minder relevant in dit geval, maar er bestaan ook 4 cilinder lijnmotoren met een crossplane krukas, zoals de Yamaha R1 (vanaf 2009) :)
Kevski-Style zegt
@Svensson:
Ja klopt, maar bij de yamaha is het gedaan om grip te krijgen als ik me niet vergis in samenwerking met meer gelijkmatig draaiende massa in het blok. Voor een auto is dat niet van toepasing. Voor extra vermogen hoef je het niet te doen. het is alleen maar duurder….
Cantago zegt
Gruwelijk veel respect voor RUF dat ze dit op zo’n mooie en goeie manier aanpakken! En ik vind het al helemaal mooi dat ze nog een lichtere motor dan Porsche weten te maken ook!