Gecombineerde krachten uit Italië en Maleisië bouwen mama’s toekomstige boodschappenwagentje.
Het Italiaanse designhuis Giugiaro heeft samen met het Maleisische Proton een concept ontworpen dat luistert naar de naam Emas. Het is een volledig elektrisch aangedreven auto, waarbij de aandrijflijn in samenwerking met Proton dochter Lotus werd ontwikkeld. Een brandstofmotor werkt als range extender wanneer de accu’s leeg beginnen te raken. Het is de bedoeling dat de auto in drie varianten beschikbaar zal zijn:
* Emas Comfort: 3,55m lang, plug-in hybride, 5-deurs hatchback, 4 zitplaatsen.
* Emas Country: 3,55m lang, plug-in hybride, 3-deurs hatchbak, 5 zitplaatsen.
* Emas City: 3m lang, elektrisch, 5-deurs, 3+1 zitplaatsen.
De grote wielbasis van 2,59m doet de auto groter ogen, dan hij werkelijk is. Volgens z’n makers is het een compacte auto met de interieurruimte van een SUV. De 5-deurs uitvoering biedt 320 liter baggageruimte. Het interieur is voorzien van de nieuwste snufjes, waaronder een TFT dashboard en iPod dock.
De plug-in hybride aandrijflijn bestaat uit een 51 pk “sterke” 1,2 liter 3-cilindermotor. Deze loopt op benzine, ethanol of methanol en fungeert als range extender. De elektromotor levert 45 kW (60 pk) vermogen en 75 kW (100pk) piekvermogen. Het maximale koppel bedraagt 240 Nm en er wordt gebruik gemaakt van een traploze versnellingsbak.
Tot slot de cijfers: 0-100 km/u in 14 seconden en een top van 170 km/u. De actieradius op stroom is 50 km maar de brandstofmotor fungeert dus als range extender. Hierdoor hoef je niet direct terug naar het stopcontact nadat je naar supermarkt op de hoek en langs oma een paar straten verderop bent geweest. Het opladen van de accu’s duurt ongeveer 3 uur.
laulau zegt
whaa het lijkt op zo´n 45+ wagentje
BananaFlip zegt
Casper maakt erg mooie foto’s voor een gehaaste fotoslaaf ;)
BananaFlip zegt
Die actieradius lijkt me overigens voldoende voor alleen maar stadsritten. De oplaadtijd is dan wel aan de lange kant.
tosti zegt
Mag voorlopig nog even op de beurs blijven staan want aan een actieraduis van 50 km heb je natuurlijk helemaal niks
bartinspace zegt
Ligt het aan mij of is die voorruit een tikkeltje vreemd? :P
Flamingo zegt
oow en ik zat al te denken wat doet die opa nou eigenlijk op die beurs?
Kyanite zegt
Ik zie wel potentie in deze auto, alleen nog wat aan de actieradius doen.
lincoln zegt
Giugiaro heeft bij mij altijd 3 streepjes voor ..
ook al draait ie een drol ..
alleen daarom .. een dikke pluim ..
Esprit_de_Flandre zegt
Niet echt mooi te noemen.
@bartinspace: Geen interieur dus zwarte ruiten.
Bakpouwww zegt
Renault meets lambo and 45+ car
Dimglor zegt
Doet mij een beetje denken aan een aixam en die zien er al zo lelijk uit…
Fred Oster zegt
Ik denk dat Dennis een foutje maakt.
Bij de Proton slaat na 50km gewoon de range extender aan.
Net als bij de GM/Opel Ampera/Volt. En kan je net zolang rijden als er benzine in de tank zit.
robbie zegt
@Fred Oster: Dennis heeft idd een foutje gemaakt. Zal het artikel even aanpassen. Deze auto maakt gebruik van de 1.2 driecilinder range extender motor die Lotus heeft ontwikkeld.
Cantago zegt
Weer zo’n stom smart achtig gedrocht, bah! Hou nou eens op! Zulke auto’s wil je toch niet!?
Co-Driver zegt
Deze technologie in een Citroen DS2 (REVOLTe) en ik teken direct een bestelbon !
hubie zegt
bij het lezen van die reacties hebben ofwel veel geld ,dat ze 100000 euro aan een auto kunnen geven en of inkomsten bij de olie staten . Hoog tijd dat al die heren gaan inzien ,indien zij daar het verstand voor hebben dat het 5 voor twaalf is en een auto nog altijd en zo zal blijven een vervoermiddel van a naar b .