Een Ferrari 599 GTB Fiorano met 848 pk!
De Novitec 848 is het laatste pareltje van NOVITEC ROSSO, als vervolg op de Novitec 747. De RACE-848 zal volgende week onthuld worden op de autoshow van Genève. Onder de aluminium body en witgrijze matte lak ligt een krachtig beestje: een twaalfcilinder twin compressor met 848 pk en 842 Nm max koppel. Dat is 228 pk extra, en 234 Nm extra. Hierdoor gaat de auto van 0 naar 100 km/u in minder dan 3,4 seconden! De 0 naar to 300 km/u wordt afgetikt in slechts 23,7 seconden, uiteindelijk stopt de teller bij 345 km/u. Oh fuck…
Het exclusieve model heeft een aantal aerodynamische aanpassingen gekregen, die zijn ontworpen in een windtunnel. Novitec voegt daar nog even aan toe dat er tevens een driedelig 21-inch wielsetje voor de supercar beschikbaar is. Zou dat helpen om nog sneller te gaan? En zo ja, wanneer mogen we weer rijden?
Voor de technici nog wat specs:
The NOVITEC ROSSO RACE 848 is powered by an evolutionary stage of the tried and proven twin-compressor engine conversion for the six-liter V12 four-valve engine of the F599. For an additional power increase of 40 hp / 29.4 kW both mechanical chargers were fitted with modified turbine blades, several details of the engine peripherals were modified and the engine electronics were reprogrammed.
The high-performance chargers have an electronically limited boost pressure of 0.48 bars. The chargers are driven by a cogged belt and have their own dedicated oil circuit. A large water-to-air intercooler with dedicated water circuit also contributes greatly to the optimal power yield. A custom-developed intake manifold, high-performance injectors and sport air filter round out the engine conversion.
In addition, high-performance headers custom-designed for the compressor engine and the NOVITEC ROSSO stainless-steel quad sport exhaust system with a pipe diameter of 90 millimeters are also installed. The intensity of the exhaust note can be adjusted with a little switch on the steering wheel called the ‘manettino.’
The NOVITEC ROSSO engine management system coordinates the perfect interaction of all conversion components and ensures excellent power yield, running smoothness beyond reproach and maximum longevity.
RossoCorsa zegt
Is er nu serieus iemand die dit mooi vindt?
autoblogger zegt
@RossoCorsa: mwoah, in ieder geval beter dan de standaard 599.
FuelMinded zegt
@autoblogger: Je vergeet te melden dat er slecht 3 worden gemaakt. ;)
sjaakk zegt
@FuelMinded: scherp.
ziet er goed uit. maar de kleuren combi lijkt teveel op die van mansory, niet dat het lelijk is. http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Ferrari_599_mansory_stallone03.jpg
Mr. V8 zegt
Ziek apparaat! En precies zoals het moet, mooi ‘ingetogen’..
Vreddy_B zegt
Ben eigenlijk enorm tegen het tunen van supercars maar deze kan er mee door behalve de velgen dan, die passen totaal niet in het geheel.
tt zegt
mss is het omdat ik nog geen koffie heb gehad maar het lijkt in deze opstelling wel een beetje op een corvette….
bozewolf zegt
@tt: Lijkt me tijd voor ’n bakske koffie dan :D
Ben wel heel benieuwd hoe die V12 klinkt met blowers erop.
roberto zegt
ik vind t gewoon vet!! Ik ben niet snel van ‘getunede exoten”, maar deze vind ik wel erg stoer.. maar dat komt ook door de kleurstelling. Ik heb een zwak voor een witte auto met zwarte velgen;) en een zwak voor de 599:P
Timmie zegt
Hopelijk écht het allerlaatste pareltje, want dat getjoen komt me beide oren uit…
bmw-e30-7bh zegt
Wel nice, alleen die wielen vind ik niet zo mooi.
Pixed zegt
Mag beginnen tijd worden dat ze opnieuw kleuren uitvinden die heren tuners.
Chapeau voor de motor upgrade, hoewel ik denk dat je met het prijskaartje wellicht een 2de wagen kan kopen (misschien wel genoeg voor een boodschappen GT-R?).
y.master zegt
Nou….das niet echt wat je een grote verbetering kan noemen ten aanzien van die extra 228 PK’s. 0-100 is verbeterd met 0.3 seconde en topsnelheid is toegenomen met +/- 20 km/u. Met die 828 pk verwacht ik toch eerder een acceleratietijd onder de 3.0 seconde en een topsnelheid rond de 380 km/u
maferick zegt
@y.master:
Ja daar dacht ik ook aan. De f40 uit 1989 had een boel minder pk en ja die haalde ook maar 324km/p uur maar ik had van 848pk wel veel meer verwacht……hoe komt dit autoliefhebbers? (hmm nu ik het zo zeg…ligt het misschien aan het gewicht?)
Zeker zegt
Who cares, natuurlijk gaat die auto veel harder dan 345km/h. Dat zijn gewoon veilig uitgerekende getallen. Met die aantal pk’s loopt die wagen makkelijk 360+ zonder moeite. En die acceleratie naar de 100 heeft alles met tractie te maken, wat die niet heeft met dat monster koppel bij lage toeren.
MacReady zegt
Nee, hoofdzakelijk tractie. Tweewiel aangedreven.
Kijk bijvoorbeeld naar de 9FF. Door het extreme vermogen, niet lineaire afdracht door turbo’s (compressoren in het geval van de Novitec) in combinatie met slechts 2 aangedreven wielen, kun je met moeite onder de 4(!) seconden komen bij de sprint van 0-100. Dat is met bijna 1000 pk…
BananaFlip zegt
@MacReady: Dan moet je maar wat spoilertjes toevoegen. ;)
Deze auto’s zijn dan ook inderdaad niet zo gefocust op acceleratie maar meer op een hoge top (414 km/u!).
MacReady zegt
En met 9FF bedoelde ik overigens de 9FF GT9.
BananaFlip zegt
Voldoende vermogen lijkt me zo. Toch moeten Ferrari’s atmosferisch zijn.
Doekse zegt
laat hem gewoon lekker standaard….
Beetje crap dit…
Svenska Aeroplan AB zegt
Fantastisch kleurenschema!
Rest niet echt nodig…
creative zegt
wat heb je aan een hoge topsnelheid bij een RACE?
Nick zegt
Supervet! Maar 848pk, wat heb je eraan? Leuk voor op het circuit en om mee te showen, maar ik zie het praktisch nut er niet van. Toch wel gaaf om gewoon te hebben!
bozewolf zegt
@Nick: En de 650pk die de wagen standaard uitrochelt heeft wel praktisch nut?
Alles boven de 200pk is praktisch nutteloos.
RazorHead zegt
als een gewone ferrari amper heel blijft, hoe zal zo’n getunede het er dan vanaf brengen?:d
Dimglor zegt
Heeft wat mee van de mansory versie…
Ik heb liever de mansory… ;)
Ra1kkoneN zegt
http://www.youtube.com/watch?v=QEV6xelqEV4
Doe mij die maar!
sjaakk zegt
huh waarom werkte het niet?
BananaFlip zegt
@sjaakk: Gewoon de tags die boven je typvak staan dus… :?
BananaFlip zegt
@sjaakk:
Vervang image-url door de url van je foto :mrgreen: