Audi gaat downsizen met de R8 Spyder. De nieuwe cabriolet staat waarschijnlijk komend voorjaar bij de dealer, maar uitsluitend met V10. Vanaf volgend jaar wil men echter ook de V8 gaan aanbieden.
Vorig jaar debuteerde de nieuwe Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro op de autoshow van Frankfurt. De V10-motor heeft een vermogen van 525 pk en zorgt voor indrukwekkende prestaties, zoals een topsnelheid van 313 km/u en een sprint van 0-100 km/h in 4,1 seconden. Om een wat breder publiek aan te trekken kunnen klanten vanaf 2011 ook kiezen voor een V8-benzinemotor onder de kap. (via insideline.com)
joris zegt
lelijk ding
quatro is voor watjes
Ruben00 zegt
@joris: Foei! ga je mond spoelen!
In Rally word vrijwel alleen AWD toegepast en het is wel de minste autosport voor watjes.
Remco zegt
@joris:
impreza’s en lancer evo’s dus ook? ;)
BaySideBlueBoy zegt
Ja dan issie uiteindelijk zo traag dat men liever een RS5 roadster kopen.
Citrofiel zegt
Verrassend… :roll:
ErikkNL zegt
Was te verwachten dat het V8 model er ook bij zou komen. Is natuurlijk slim van Audi zo maak je meer winst en rijden er meer van je premium sportwagens op de weg ;)
@Joris waarom is Quattro nou weer voor watjes. In de R8 ligt een van de beste vierwielaangedreven technieken… Het is zeker geen auto voor watjes dit hoor!
Mich zegt
Wat staat die kleur hem toch lekker, heerlijke gallery :)
matthias zegt
Ik vind hem mooier dan de coupé… Deze cabrio heeft dat two-tone zijpaneel niet, wat ik toch maar een lelijk designelement vind.
florisw zegt
Inderdaad te verwachten. Maar het haalt wel een beetje de status van de Spyder weg. Met alleen V10 blijft ie wel exclusiever natuurlijk!
matthias zegt
Kan men de coupé eigenlijk niet zonder dat zijnpaneel verkrijgen? Zou veel mooier zijn! :D
Laue zegt
klinkt wel cool. “ik rijdt in een gedownsized R8 Spyder V8”
joris zegt
@remco
heb je ooit wel eens in een evo gereden. en als je dat vergelijkt met een 300 pk achterviel autotje is dat laatste veel leuker, minder snel maar leuker.
awd is veel te veilig
Vincenzo zegt
lekker belangrijk…blijft een kappersauto.
Zal daarom goed verkopen in NL.
RenesisHP zegt
@Vincenzo:
Dan moet ik maar eens kapper worden. Schijnt nogal goed te verdienen. :?
Relief zegt
@joris
Waarom denk je dat de audi R8 ondanks quattro vaak uitgeroepen is tot de beste auto in zijn segment?
Je moet eens filmpjes zien waarin je met een R8 heerlijk kan driften.
christophe zegt
Komt er ook geen diesel? :)
toyotaprius zegt
@christophe: Inderdaad, er was een sprake van een diesel variant. Ik las eens in de Carros een verslag uit Florida. Ze mochten een stukkie rijden.. Maar die zal dan wel geschrapt zijn en komt er een b label diesel.. ;) een 2.0 TDI met 170 pk.. ;)
1'er Reihe zegt
@toyotaprius: En waarschijnlijk betreft dat nog zo’n herrie-diesel met ouderwetse pompverstuivers, zoals VAG die nog tot zeer recent pleegde te plaatsen in vrijwel elk model :D Geloof dat ze nu tegenwoordig wel moderne diesels monteren met directe inspuiting, werd tijd!
Deze R8 ziet er erg mooi uit trouwens, hele dikke auto, en Quattro natuurlijk verplicht, omdat je zoveel vermogen met FWD nooit op de weg houdt! Dat hebben ze bij Audi goed gezien.
Overall voor de huis-tuin-en-keuken leaserijder vind ik Audi trouwens maar een bar slechte investering. De ene dag rij je in een dikke A4, de volgende dag plakken ze er ineens een Seat logo op, noemen ze hem Exeo, en kost ie flink minder. Daar gaat je restwaarde! Zit je dan stoer tegen je vrienden te vertellen dat Audi toch een heeeeel andere auto is dan Seat! ha :D
Anyway ik dwaal af, ieder het zijne. Maar nogmaals deze R8: zeker wel mooi!
toyotaprius zegt
@1′er Reihe: O ja en zonder roetfilter! ;) Lekker rauw geluid!
Maar inderdaad, ik vind dit model zonder de strijkplank op de zijkant erg mooi! De achterkant wellicht iets te veel Lamborghinni, maar dat is geen straf..
pas430 zegt
@ joris bij een r8 gaat er nooit meer dan 1/3 van het vermogen naar de voorwielen.(heb ik volgens mij bij top gear gezien/gehoord) dus je kan er nog veel lol mee beleven.
lowrider46 zegt
@Relief en @pas430: met 4wd en middenmotor wordt het nooit echt driften.
RenesisHP zegt
@lowrider46:
Jazeker wel. Vierwieldriften is ook driften.
Een andere vorm dan het “reguliere” driften.
Daarbij is de R8 net zoals de Lambo’s vooral op de achterwielen gericht. Vandaar dat die krengen ook van overstuur houden.
RenesisHP zegt
Gewoon een mooie auto. Mijn voorkeur zou naar de V10 gaan omdat ik meer van dat geluid hou.
De V8 zou ik echter ook niet laten staan. Het blijft namelijk een mooie auto.
AMG Powerrr zegt
@joris,
dus een Murcielago SV is ook voor watjes? En een Veyron? Ja oke. Volgende keer met een nuttige uitspraak komen a.u.b.
AMGJunk zegt
Nee klopt eigenlijk is de R8 gewoon een offroader…
Wat de neuk loopt iedereen te klagen over quattro? Briljant systeem.
CSL zegt
Ze moeten de RS5 motor eens proberen. Mischien blijft dan pas de R8 de BMW M3 voor!
RenesisHP zegt
Even heel wat anders. Ik zit net verbruikcijfers te bekijken. Het verschil tussen de V8 en V10 is wel erg verwaarloosbaar. Doet die V10 het nou zo goed of doet de V8 het zo slecht?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Audi_R8
RenesisHP zegt
@Ruben00:
http://www.youtube.com/watch?v=AXhtgX2ZG2Q
Ruben00 zegt
Waarom is mijnn filmpje nou verwijderd?
RenesisHP zegt
@Ruben00:
Omdat hij niet goed door kwam vermoed ik zo.
Met een vergrootglas voor je beeldscherm zitten is niet echt de bedoeling. ;)
Sciurida zegt
Alsof het iemand die deze auto kan betalen een fuck uit maakt wat voor motor erin ligt, ik bedoel, had ik het geld: V10!!! Zal geen 10.000 euro schelen vermoed ik
SimonMc zegt
@Sciurida: Nee inderdaad, zal geen 10.000 EUR schelen.
Audi kennende zal het 20.000 EUR schelen…
Timmie zegt
Met enkel de V10 houden ze het daar bij Audi voor de R8 nooit vol!
SjeikLars zegt
dan word die weer iets beter bereikbaar ;p
BananaFlip zegt
Ik heb zo’n idee dat er weinig mensen zullen zijn die de V8 kiezen. Vooral als je weet dat er ook een V10 is…
AMGJunk zegt
Veel negatieve opinie’s over de V8 hoor ik al…
Maar dit word wel echt DE porsche carrera cabrio concurrent.
Zou ik misschien toch voor de porsche gaan
Megakix zegt
Lache ! Nu die ‘ingelaste zijplaat’ eraf is, ziet de R8 er zeer smaakvol uit ! Alleen het ‘stelletje’ dat naast elkaar zit, vinden het nog niet echt goed rijden ofzo…?
Bert zegt
En dan komt daarna de R4 Coupé met een 2.o TSI, de QR8 met hybride gras aandrijving…etc…etc…
Zo blijven we aan de gang,
zelfs van een “supercar” durft audi een soort coca-cola te maken.
Dimglor zegt
Dit was te verwachten…
Ik vond het al raar dat het eerst enkel de v10 was…
SjonnieKroket zegt
Wanneer komt ie met de 1.2 TSI grasmaaier motor?
b0z4 zegt
Wat een mooie auto 10 keer beter als de coupe !
QuattroBoy zegt
@joris
…quattro is voor de watjes? Dat zijn nogal grote woorden voor iemand die iedere dag op de fiets naar school moet, vind je niet? En echte kerels rijden zeker in dezelfde auto als je papa, toch?
Marijn zegt
Lol @ QuattroBoy
Mooie auto die R8..!!
Emitgs zegt
Ik ben niet zo’n R8 fan maar die spyder is echt veel mooier als de gesloten versie doordat ie dat gekleurd paneeltje mist.
Pieter-Jan zegt
@1’er reihe
Behalve dan natuurlijk dat VAG de directe inspuiting heeft gepioneerd bij Diesels én Benzinemotoren. Weetwel “TDi”= Turbo Diesel INJECTION. Alsook Injectie (GTi) Turbo-technologie, AWD, aluminium chassis, de hatchback, twin charging, multikleppen (GTi),… Ze waren niet altijd de eerste, maar ze hebben het wel levensvatbaar gemaakt voor massaproductie. Zonder VAG reden we nog met gecarbureerde 2kleppers.
Het snobisme lijkt altijd gepaard te gaan met een gebrek aan kennis en algemene complexciteit van de mentale processen.
En ik heb een 5’er, dus in snob-logic ben ik vijf keer zo goed als u. Common rail Diesel in mijn BMW, dat komt origineel uit bestelwagens van Peugeot. En is luider dan de originele TDI, mocht er niet zoveel geluidsdoding aan hangen. The horror, the horror.
SjonnieKroket zegt
@Pieter-Jan:
Wat lul jij aller jezus slap. Volkswagen heeft altijd ontzettend achter gelopen wat betreft nieuwe ontwikkelingen. Er is ook altijd weinig innovatiefs geweest bij Volkswagen.
Ik weet niet wat voor verkrachte common-rail diesel jij hebt van PSA, maar deze diesels lopen toevallig 100x mooier dan een VAG diesels. Een Ax 1.5 diesel uit 1995 met 3 ton op de teller loopt zelfs nog mooier dan een Golf 5 TDI. Toen de VAG dieseltjes nog maar net 135 haalden, ging de Citroën CX 2.5 Turbo Diesel al fluitend de 200 over.
Het enige innovatieve wat volkswagen gedaan heeft, is de VR6 en de G-lader. Dat laatste was niet echt een succes aangezien dit de grootste rommel was.
Verder ik al eerder zei, Volkwagen heeft altijd ontzettend achter gelopen. Stug monopoint injectie blijven gebruiken op de benzine modellen tot de golf 4. Zeer slecht lopende diesel motoren. Pas sinds dat vag common-rail techniek heeft, lopen ze pas een beetje mooi.
En welke productie Volkswagen was nou echt snel. ik kan er maar 1 bedenken: de Golf II 1.8 16v KR. Verder hebben ze toch nooit wat gepresteerd?
Andere merken hadden wel allemaal echt wat snels(in vergelijking met de motorinhoud): Suzuki Swift GTI, Citroën BX 1.9 16v, Peugeot 205 GTI, Peugeot 405 Mi-16, Honda Civic VTI, Saxo 1.6 16v VTS. Dat waren pas snelle auto’s, En daar kwamen geen turbo’s aan te pas, dat was echte engineering. die laatste bijvoorbeeld, zet maar eens een Saxo 1.6 16v naast een Polo 1.6 16v, die polo blijf HELEMAAL nergens.
1'er Reihe zegt
@Pieter-Jan: VAG is niet het bedrijf met de meeste auto innovaties bij uitstek, nog even los dat ik het over dat hele onderwerp niet eens had. Sjonniekroket slaat de spijker op z’n kop, door juist merken zoals Citroen te noemen.
Ik heb zelf geen ervaring met snobisme, dus bedankt voor het delen van uw kennis en ervaring op dat gebied. Nog een kleine tip, als u dure woorden wilt gebruiken om uw middelmatige intelligentie te verbloemen, raad ik u aan om er geen spellingsfouten in te zetten, anders is uw ware aard wel erg snel zichtbaar.
Tot slot vind ik het niet zo belangrijk wie nu precies wat heeft uitgevonden, ik heb alleen maar belang met een auto die hier en nu het lekkerste stuurt wanneer ik van A naar B moet. En zo te zien rijdt u zelf ook in die auto, complimenten!
Pieter-Jan zegt
Nog eentje om het af te leren, de G-lader compressor technologie die speciaal gemaakt lijkt voor tjoener BMWs zoveel vermogen geeft: VW Corrado G60.
R8 zegt
oh veeeeeel te mooooooooi
Pieter-Jan zegt
Commenrail is een adaptatie van de TDI. En maakt van nature meer lawaai, daarom dat het lang duurde vooraleer het bij personenwagens te vinden was. VW heeft lang doorgezet met hun eigen configuratie. Maar als dat een schande is, dan is BMW zeker schande-lijk. Zij wachten iedere technologie af, en hebben nog nooit iets nieuw geïntroduceerd. Zo hebben alle nieuwe M-modellen een aandrijving die eerst op een Audi S/RS te vinden was. Op zich geen slechte strategie. Maar vreemd dat iemand met de naam “1er reihe” Audi het kwalijk neemt als zij niet onmiddelijk aan boord springen als er iets nieuws is. Diezelfde persoon zal toch nooit met een Audi rijden, dus wat is daar de bedoeling van? Zeker wanneer het artikel over een totaal andere wagen gaat.
Middelmatig IQ, auw dat doet pijn. 156 trouwens ;-) Speeellllling heeft me nooit geboeid. Ook geen factor bij de IQ testen. Ik had een keertje 165 bij een zelf toegediende test. Mijn minste was 135, ik heb weken gehuildt. Het is belangerijk om niet midelmatig te zijn.
Waarom snobs? Combinatie van de BMW-username en willekeurig afkraken van Audi-producten. Ik zou wel fans van andere merken willen kloten, maar die hebben relativeringsvermogen.
Ik was trouwens DSG nog vergeten in het lijstje. In de jaren tachtig door Audi en Porsche ontwikkeld voor respectievelijk B-groep rally en LeMans.
Vind mij een massaproductie…
…4klepper voor de Golf GTI
…benzine injectie voor de Golf GTI
…dieselinjectie voor de TDI
…AWD personenwagen voor de quattro
…DSG voor de Audi TT DSG
…twin charging
…aluminium chassis
…en dat zijn slechts degene waarmee ze letterlijk de eerste waren. Voor andere technologieën waren ze niet eerste, maar hebben wel de evolutie gestuwd. Plakt wel geen minjatuur Beiers vlagje op, jammer.
1'er Reihe zegt
@Pieter-Jan: Ik schreef dat het mij niet zoveel uitmaakt wie het eerste met ontwikkelingen komt, en denk nog steeds dat de meeste credits voor Citroen zijn op dat vlak. Waarom ga je dan door met die discussie, en suggereer je dat ik dat toch belangrijk vind, en als ik het heb over Citroen, waarom begin je een poging te doen om het merk BMW af te zeiken met behulp van onjuiste informatie?
Het afkraken van Audi doe ik niet willekeurig, dat doe ik namelijk zeer structureel :D Ik snap de point van dat merk gewoon niet, even los van de paar leuke speeltjes die ze wel hebben (bijv. een R8). Vandaag zit er een Audi logo op, morgen een Seat (Exeo) logo, en zo kan ik wel doorgaan. Maargoed laat ik niet opnieuw uitweiden.
Nu even wat mij opvalt: Een BMW username associeer jij met snobisme, terwijl je zelf ook BMW rijdt. (een ouwetje weliswaar…) Even los dat ik daarover moest glimlachen (dank daarvoor) vertelt zo’n vreemde opmerking ons alleen maar iets over de beperking van je eigen denkkaders.
Ik ben in elk geval blij voor je dat je zo ingenomen bent met jezelf, geniet daarvan. Of daar reden voor is, zullen we maar in het midden laten.
Ahura zegt
VW kwam laat met een compacte SUV, een midi-MPV en een CC nichtenbak maar op veel zaken lopen ze wel vaak voor. Zoals idd de DSG en hoewel de Golf niet de eerste hatchback was zorgde het wel ervoor dat de concurrentie volgde. Zelfde geldt voor de Espace/Voyager terwijl de Jappen toch echt eerder kwamen met MPV’s. Zelfde gold voor de midi-MPV’s die pas sinds de Scenic echt aansloegen
SjonnieKroket zegt
@Pieter-Jan of zal ik je PeeJee noemen.
Een paar jaar voordat VAG met common-rail kwam, gaven ze als commentaar: als we ze niet kunnen verslaan, gaan we maar met ze mee. Oftewel, hun pompverstuiver techniek deed zwaar onder aan de common-rail techniek. Ik vind jou beredenatie ook heel vreemd. Common-rail maakt meer geluid dan Pompverstuiver techniek? Vreemd, want een Golf 4/5 TDI loopt toch echt alsof er een paar lagers uit liggen en ipv olie zaagsel hebben gebruikt. Pas sinds de common rail techniek is toegepast, lopen ze wat rustiger.
En wat betreft de uitvindingen zit je ook niet helemaal goed!
Aluminium chassis door VAG uitgevonden? NOT Dit is in 1985 voor het eerst toegepast door een nederlands bedrijf op basis van een franse auto. Jawel, een Peugeot 204. Dus niks VAG.
De overige toepassingen zijn ze inderdaad voorganger in geweest, maar dat betekent niet meteen succes. Zeg nou zelf, die DSG is nou ook niet bepaald een betrouwbare versnellingsbak. Je kunt wat betreft comfort altijd nog beter in een heerlijke ouderwetse automaat rijden.
Je IQ, weet je zeker dat dit geen ‘kroeg-IQs’zijn?
Ahura zegt
@SjonnieKroket: hoe betrouwbaar de DSG is weet ik niet. Feit is wel dat de concurrentie er nu ook mee komt.. TDI’s klonken altijd behoorlijk rauw. Maar als ze warm waren trokken ze wel erg lekker en opzich wel een aardig geluidje. Maar tegenwoordig zijn er diesels die echt een stuk fijner klinken (2.2 CiTD van Mazda, 2.0 Boxerdiesel van Subaru)
SjonnieKroket zegt
Ik ben geen BMW fanboy, maar ik denk wel dat BMW kwalitatief en wat betreft innovatie iets vooruit strevender is dan Audi.
Als je de 2.0d motoren van BMW neemt, dat is zo’n fantastisch fijne motor, ontzettend veel geciviliseerd, maar toch een ontzettend hoge fun gehalte. Als ik dit vergelijk met de Audi A4/ VW Passat, dan zijn dat saaie auto’s om mee te rijden. En nee! ook niet een uitspringer wat betreft comfort. Als je comfort wilt, koop je een franse auto. Wil je een auto met kerkbanken koop je een VAGproduct.
1'er Reihe zegt
@SjonnieKroket: helemaal eens met je opmerking over de 2.0d van BMW, daar heb ik elke dag de grootste lol mee! :Lekker schakkellui rijden bij dagelijks verkeer, en als je hem doorhaalt in de toeren geeft ie een lekkere brul en gaat ie er als een speer vandoor, heerlijk! Natuurlijk heb ik veel liever de x35i, maarja het budget hield ergens op he ;)
SjonnieKroket zegt
Tegenwoordig? de pompverstuiver van VAG was altijd al een lawaaimaker invergelijking met de concurentie. Vooral de latere snellere TDI versies hadden ook veel problemen met Olie- en koelwater verbruik.
Wel moet ik toegeven dat de 2.5/2.7 tdi van audi erg mooi loopt. De 2.5 had wel nokstok problemen, maar het is wel een fijne motor. Als ik het dan weer voor het kiezen had, ging ik niet voor de a6 2.7 tdi, maar voor de C6 2.7 HDi.
Ahura zegt
@SjonnieKroket: dat klopt op zich wel. Kan me ook wel herinneren uit de tijd dat ik prive chauffeur was dat de TDI in de A6 ook al niet de meest stille was. Maar ik vind het niet altijd het meest vervelende geluid om eerlijk te zeggen. Maar enkele concurrenten klinken net zo fijn maar dan een stuk geciviliseerd. Ik heb overigens ook in A6 TDI’s gereden. Maar ik geloof dat dat de 2.0 was
SjonnieKroket zegt
@Ahura,
Ik vind het een vervelende dreun in de 1.9 TDI, ik krijg er zelfs hoofdpijn van na verloop van tijd. En de stoelen bezorgen me een hernia.
Ahura zegt
@SjonnieKroket: ja zo’n 1.9 TDI is al helemaal niet te pruimen. Duitse stoelen genieten sowieso niet zo snel mijn voorkeur. Net barkrukken hoewel ik wel vind dat ook dat de laatste jaren aan het verbeteren is
SjonnieKroket zegt
@Ahura,
Tja en dat is nou de motor voor ‘het volk’ de meeste mensen kunnen geen 2.5 of 2.7 betalen.
Ahura zegt
@SjonnieKroket: tja niemand verplicht ze om in zo’n herriebak te rijden. Snap ook niet waarom hele volkstammen een Insignia diesel aanschaffen. Die maken echt een gedateerde dieselherrie. Maar ja, Opel, Duits, imago blabla
Cantago zegt
Ook leuk toch(A)
Maurits zegt
Wat een super lekkere kont.