Wil je downsizen, dan kun je natuurlijk je auto inruilen voor zo’n lief compact, zuinig en gay Fiat 500 autootje, maar wat nou wanneer je verder wilt? Als het nog groener moet, kun je je auto ook gewoon de deur uit doen en op de fiets stappen, maar wacht nog heel even, want Fiat heeft nog een andere oplossing. In Genève zal Fiat de 500 met 2-cilinder motor presenteren. De naam is nog niet officieel bevestigd, maar naar alle waarschijnlijkheid zal het blokje naar de naam TwinAir luisteren.
Het 900cc motortje maakt gebruik van de Multiair techniek en levert een (relatief) behoorlijke 85 pk. De CO2 uitstoot zal ruim onder de 100 g/km blijven en volgens de geruchten zal deze motorvariant halverwege dit jaar leverbaar zijn. Er zal zoals verwacht ook nog een 2-pitter met 65 pk volgen en een variant met turbo opgekrikt tot 105 pk. De motoren zullen worden gekoppeld aan de nieuwe DDCT versnellingsbak met dubbele koppeling en een start-stop systeem zal niet ontbreken.
Hiermee is Fiat in Europa de eerste fabrikant die zijn auto’s voorziet van een 2-cilinder motor. De Smart Fortwo heeft een 799cc drie-cilinder diesel goed voor 45 pk. Wereldwijd levert enkel Tata in de Nano een 623cc 2-cilinder die goed is voor 33 pk. (via: automotive-news)
DD zegt
Zit er ook een beetje geluid in dat ding?
Jippie zegt
Wow! Gaan die dan ook zo lekker ploffen en klappen als een Harley Davidson?
BaySideBlueBoy zegt
Zal vast niet helemaal trillingsvrij zijn aangezien het niet een boxer configuratie heeft.
killioq zegt
misschien de mini met de v-twin motorblokken
integralechubasco zegt
Fiat ritmo abarth had vroeger ook 105pk… gooi en smijt autootje was dat!
145 Savali zegt
Ze zijn goed bezig bij FGA
Lan_Evo zegt
Zal wel lekker slaapverwekkend rijden.
Jipp zegt
@Lan_Evo: een kleine moter hoeft niet perse geen pit te hebben.
Jipp zegt
had schumager deze moter niet al in de grasmaaier zitten waar hij meer rond reed in de fiat reclame’s, iig goede zet van fga.
pomoek zegt
Al weer een primeur voor de Fiat-groep. Was destijds ook de eerste met Comonrail diesel motoren (in de Alfa Romeo). Sinds kort schoorvoetend toegepast door de VAG-jongens.
Ahura zegt
Ik ben benieuwd hoe dat klinkt. De 1.1 3 cilinder uit de Colt vond ik iig vreselijk blikkerig klinken
Donkervoort zegt
Dat zal wel lekker stampen… dat blok bedoel ik dan. 2 cilinders staan nou eenmaal niet echt bekend om hun soepele loop.
85 pk is trouwens nog een net aantal voor zo’n klein blokkie, ben benieuwd of het een beetje te rijden is.
BananaFlip zegt
Kijk, dit is de manier! Een tweecilindertje met 85 pk, dat is niet mis. Ik zou het haast leuk gaan vinden.
Benjamin zegt
Tegenwoordig kijkt men niet op over 200pk maar die 200pk zit wel in een zware auto ! Als dit ding verdelicht is zal het redelijk van zijn plaats komen zelfs met 85pk :)
Mairsil zegt
105pk uit een 0.9l twee-cylinder. We zijn toch ver gekomen in de afgelopen 100 jaar. Toen was Spyker’s 8.6l 6-cylinder met 60 pk nog een exoot.
JPM zegt
85pk? Sweet!!
Klojum zegt
Mijn eerste Polo (cq Audi 50) had ook een 900cc-tje (maar wel 4 cylinders), met iets van 40 hele pk’s. Dat ding woog zo’n 645kg, wat het allemaal toch een flink vlot autootje maakte. Ik ben benieuwd wat deze 2-cylinder voor elkaar krijgt in een auto die toch bijna twee keer zo zwaar zal zijn.
BananaFlip zegt
@Klojum: In theorie zou deze tweecilinder sneller moeten zijn, want het vermogen is ook twee keer zoveel als jouw Polo.
mckroket zegt
@Klojum:
ach mijn 9n polo weegt net geen ton en heeft 75 pk. ok snel is anders maar ik kan heeeel goed meekomen met het verkeer :)
85pk in een waggie van 900-1000 kilo is gewoon prima! het hoeft ook niet meteen een race monster te zijn, dat kunnen de meeste mensen toch niet betalen of het is gewoon niet nodig. ik ben meer benieuwd naar het verbruik met zo`n configuratie!
vale46 zegt
Het lijkt erop dat Fiat heeft samengewerkt met Yamaha.
Want dit motortje lijkt meer op die van een motorfiets dan op die van een auto.
Ondanks maar 2 cilinders te hebben word dit echt nog een pittig motortje denk ik, 85pk uit een 900cc blokje is aardig wat. Als ze er nu nog eens een goeie 100Nm uit krijgen dan gaat dit echt een hit worden! Ook omdat hij zo weinig zal kosten want in België betaalt de overheid dan 15% van je wagen als hij minder dan 100gCO2/km uitstoot (dacht ik).
Laat maar komen
lincoln zegt
he he .. eindelijk ..
super-stoere actie van Fiat ..
85 peekaa is zat .. 65 peekaa is net genoeg ..
Dimglor zegt
65, 85 en 105 pk zal zeker goed genoeg zijn voor zo’n autootje…
Ik heb 68 pk in mijn Ford Fiesta zitten en als je een beetje doorduwt dan gaat hij ook goed vooruit… Die 500 is nog lichter dus zal ook wel voldoende snel gaan….
Dotternetta zegt
Mijn 2-pittertje levert 55 pk (650 cc 4takt Suzuki)
WoutH zegt
halen ze dáár 105 pk uit? :p
hape zegt
Dus omdat dit motortje op die van een motorfiets lijkt heeft Fiat samengewerkt met Yamaha?? Die snap ik even niet.
Dit is gewoon een 100% Fiat motortje
Jeroen_F1 zegt
@hape: Het hoeft niet maar er is wel een link. Fiat is hoofdsponsor van het Yamaha MotoGP fabrieksteam.
bengelke zegt
Gaat de trabant terugkome?
Lan_Evo zegt
@Jipp
Dat hoef je mij niet te vertellen, rij zelf ook in een 1.3 met standaard 135 pk, alleen moet de auto dan nog wel licht zijn ook. :)
Tbone zegt
nog even en zo’n ding word zuiniger als me kart
PeugeotGTI zegt
O nee, de 2CV keert terug
Alsof die driecilinder ecograsmaaiers nog niet erg genoeg waren :shock:
alfa mannetje zegt
en de rest rijdt nog met een gasklep rond ….dat kan toch niet meer in 2010 …….
NovaStar zegt
450cc per cilinder,
Zal dus wel redelijk lopen voor 85pk maar wel lekker hoogtoerig en ik ga het knap vinden als ze hem een beetje fel krijgen. Leuk concept en zeker de moeite waard in deze tijden want een hoop auto’s hebben genoeg aan 105 pk. ze hoeven toch maar 120 km/h hiero.
NovaStar zegt
waarom heb dat ding een turbo aan de ene kant en een luchtfilter aan de andere kant? Die turbo heeft nut maar als dr aan de ene kant een turbo zit en aan de andere kant een filter gaat dat toch niet werken? offf…..
JT zegt
Liever een koffiemolen dan een elektromotor denk ik dan!
mc zegt
zal vast wel prima rijden, 105 pk is niet beroerd voor zo’n bakkie. En twee cilinders kunnen ook wel goed klinken, veel (lichte) buitenboord motoren zijn ook 2 cilinders en die klinken wel redelijk tot goed. Alhoewel een 3 cilinder yamaha autolube beter klinkt! Maar ja das een 2takt..
Hupke zegt
85 Pk uit een 2 cilinder is zoveel nog niet, kijk maar eens naar motoren halen er veel meer uit. En een lichte versnellingsbak en een relatief (want zoals de oude minitjes en alpinekes bestaat nietmeer) lichte carroserie. Wil het best nog wel vooruitgaan denk ik (nuja een brabus smart of een brabus 600 zal je er wel niet mee naar huis rijden bij een stoplicht).
Zie alleen maar in Thriller van clarkson de race met Jodie Kidd, met een nog lichtere 500 is het nog meer fun.
phantom zegt
en dit moet lang meegaan? geloof het zelf!
M-lover zegt
hmm, minder dan 4 cyl zie ik gewoon niet zitten, een lekker 6-in-lijn bolt altijd lekker soepel…
six-trey zegt
laat maar komen denk ik dan
deze 2 cilinder heeft slechts 737CC en kijk wat die kan :P
http://www.youtube.com/watch?v=TYt0Eu8b7yc
Arend zegt
@six-trey
Hmm.. ik vind die Harley op het laatste stuk in de film klinken als trappelende paarden:P Wel geinige sound ja.
Arend zegt
@six-trey
Die Harley klinkt stationair als trappelende paarden, check maar in het laatste stuk van dat filmpje.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zo, als je die dan in het dashboardkastje inbouwd, heb je ook nog eens 2 kofferruimtes!
;)
hape zegt
@Hupke
Een automotor (bedoeld voor de onderste prijsregionen) mag je niet vergelijken met een hoogtoerig blok voor een motorfiets qua vermogen. Tevens heeft die laatste het na 100.000 km wel zo ongeveer gehad.
@Novastar
Een tweecilinder turbomotor is in principe minder hoogtoerig dan een viercilinder non turbo
@phantom
En jij kunt met feiten onderbouwen waarom we jou moeten geloven?
JanJansen zegt
Zoals Colin Chapman zei; Simplify and add lightness.
Geen onderstuur meer met zo’n licht blokje, is dit dan stiekem een rijders-auto geworden en de ultieme middelvinger tegen de CO2-maffia?
Fietsblogger zegt
ook leverbaar met 8-trapsautomaat..?
RenesisHP zegt
@Fietsblogger:
Zelfs met 24 versnellingsbak(kuch) van Shimano. Een beetje fietsketting kan dit motorblokje wel hebben.
frans zegt
2 cylinderblok Multiair. Is dat meer lucht voor de benen, dus meer beenruimte?
Vincenzo zegt
kijk de fanboys weer reageren…ja jongens zo zie je maar, weer een revolutie uit dat domme Italie he?
Hahah en iedereen weet alweer dat het niks is, want ja, hier zitten de kenners!
Dan kun je beter zo’n ubergeile gay car mini nemen met 75 pk he…dat is tenminste duits.
lincoln zegt
@Vincenzo:
ook vreemd .. want ik lees hier weinig negatieviteit ..
jij waarschijnlijk wel .. en dat maakt juist jou een fanboy ..
o/t .. van belang is natuurlijk de brandstof consumptie ..
en dat heeft weinig met het aantal cilinders te maken ..
dus ik ben heeeeeeel nieuwsgierig ..
Christiano zegt
@pomoek: ja fiat was de eerste met een commonrail diesel, in ’89, niet in een Alfa, maar in de Croma 1.9 TDid. De gewone conventionele diesel was een 2.5TD (van VM) die werd ook in de Alfa 164 gebruikt (de eerste prod. diesel die 200 liep)
NovaStar zegt
999 cc 4 cilinder Yamaha r1 kan je na +/- 75.000km we gooien qua motor en die heeft ongeveer 180 pk uit een +/- 1000cc blokje van 14.000rpm. Niet echt hetzelfde.
@ hape
Ja maar hij heeft wel toeren nodig voor die turbo? laten we zeggen rond de 3000 rpm (PK’s!). Redelijk toch? Daarvoor zal die ongeveer 60pk hebben. Dan scheelt het toch een hoop en zal je hem dus daar bij in de buurt moeten houden terwijl een ongeblazen motor daar minder last van heeft (2takt niet mee geteld). En dan daarbij doe mij maar een diesel :D no ignition? no problem!
Christiano zegt
@vincenzo: hulde! Eens mee! :)
mashell zegt
Als het maar niet zo zeurderig klinkt als een scooter en niet zo ploft als een Harley (je zou denken dat die in al die jaren wel geleerd zouden houden je een motor mooi rond kunt laten lopen?) vindt ik het prima.
hape zegt
@novastar
Ik denk dat door de combinatie met multiair juist vanaf een laag toerental (net onder 2000 toeren) een flink (voor een ukkepuk motor) koppel beschikbaar is en daarnaast een brede powerband.
Mmmja een diesel heeft geen ontsteking.. maar wel een dure brandstofpomp (die gelukkig aardig betrouwbaar is) en een egr klep… tegenwoordig is een diesel net zo ‘electronisch’ als een benzinemotor…
@Christiano
De Fiat Croma was de eerste in serie geproduceerde personenauto met direct ingespoten dieselmotor (ongeveer gelijktijdig met Rover). Op de Alfa 156 debuteerde common rail in 1997 op een direct ingespoten dieselmotor.
(db) zegt
Heh? “Hiermee is Fiat in Europa de eerste fabrikant die zijn auto’s voorziet van een 2-cilinder motor.”
Liggen slapen in de les autogeschiedenis, Dennis?
NovaStar zegt
@hape
Ja daar zit ook weer wat in maar een 2 cilinder is gewoon minder happig als een 4 cilinder en zal dus in verhouding nooit ‘beter’ zijn. Maar het is een goed alternatief op hybride en 1.1 liter 3 cilinders, zuiniger en even sterk.
Ik zeg: DOEN! en euh misschien een duurtest hier bij autoblog? snelle en langzame ritten? plus verschillende chauffeurs?
Ja van benzine heb ik vloeken geleerd zegt me pa altijd. Kut brommer haha. Diesel dingen hier noooit problemen behalve brandstof filters en v-snaren. Dat ding van mij wilt met mist e.d. toch wel eens haperen. I just don’t like the sparkplugs.
Dino zegt
Super dat Fiat de auto met een tweecilinderblok gaat uitrusten. Met een beetje geluk komt ook dat geluid van die oude 500 weer terug. By the way: hoge kilometerstanden voor hoogvermogende motorfietsen zijn allang geen uitzondering meer. Fireblades, GSXR-en en R1’s met meer dan 100.000 kilometer op de teller blijven gewoon goed draaien ( meestal zonder olieverbruik)
406_v6 zegt
Da’s lekker goedkoop bougies wisselen :)
GWBoes zegt
@ iedereen die denkt dat er geen pit zal zitten bij lage toeren.
Door de multiair techniek kan er makkelijk en efficient gespoeld worden. Daardoor gaat er lucht door de motor die niet meedoet aan het verbrandingsproces maar wel de turbo een extra zetje geeft. De hogere turbodruk in combinatie met een lage draaiende massa (je hebt namelijk maar een halve krukas, nokkenas en de helft minder zuigers) zal hij wel lekker op toeren komen en ook onderin een mooi koppel hebben.
De loop zal wel vergelijkbaar zijn met een 4 cilinder (of zelfs nog mooier) door het gebruik van balansassen.
hjkort zegt
@GWBoes:
alleen lucht geeft een turbo geen zetje. Die moet het hebben van expansie van de uitlaatgassen. Om sneller op toeren te komen wordt meestal gebruik gemaakt van een verlate ontsteking zodat er meer restenergie in het uitlaatgas zit.
Het is en blijft een tweecilinder en daarmee lastiger te balanceren dan een motor met meer cilinders. Met goed geconstrueerde balansassen maak je het geheel wel een stuk trillingsvrijer en acceptabeler, maar een 4 cilinder met balansassen is gewoon weer in het voordeel.
Minder draaiende delen zorgen in elk geval al voor minder verbruik.
hjkort zegt
Waarom bougies wisselen als je met hetzelfde gemak nu het hele blok wisselt?
Het lelijke eendje zegt
Met 105 pk zal het wel goed rijden.
DavidZ zegt
Technisch knap, maar gezien de povere garantie die FIAT geeft hebben ze zelf weinig vertrouwen in de duurzaamheid van ’t ding. Jammer want ik vind het een sympathiek merk, en die 500 in sport uitvoering bmp vrij ook wel interessant.
PyroZnype zegt
Kudos voor de eerste die het dubbele vermogen uit dat blokje weet te halen :)
GWBoes zegt
@hjkort
een zetje geven was idd de verkeerde uitdrukking. maar er stroomt nog altijd meer lucht door de motor dan bij conventionele systemen en massa (de lucht) samen met de gassnelheid geeft energie en dat word overgedragen op het turbinewiel. extra toeren maken zal hij niet doen (anders had je een perpetuum mobile) maar hij blijft wel beter op toeren.
Dog zegt
Prima initiatief van Fiat en waarom ook niet in zo’n klein autootje als de 500 ? En die motor zal heus wel redelijk betrouwbaar zijn; de techniek heeft de afgelopen jaren natuurlijk niet stilgestaan.
Als je in dit ding altijd aftrapt, continue 140 rijdt en de eventuele turbo niet laat uitrazen, ja, dan zal die snel stuk gaan … maar met een beetje beleid zal het heus wel goed zitten.
phantom zegt
@ hape: Ik zal hier simpel in zijn:
Een paard die de kar trekt of een hond die de kar trekt…
Wie heeft het het zwaarst denk je?
antoon zegt
Is fiat hiermee de eerste?
40 jaar geleden had de 500 ook al een twee cilinder (500 cc) (toeval? nee!)
En ik geloof niet dat fiat de enige is geweest, maar ken zo geen voorbeelden
Ik moet wel gelijk geven, het is het eerste merk een dergelijke motor levert. En VAG was er ook al mee bezig begreep ik. Dus in de toekomst zullen we zit soort motoren vaker zien.
Cantago zegt
Korte stukjes in de stad enzo? FIETSEN! En anders niet miepen.
NovaStar zegt
was de trabant geen 2 cilinder 2 takt?:$
hape zegt
@phantom,
Idd, erg simpel. Jouw vergelijking klopt niet, zeker geen verstand van techniek?
@jeroen-F1
“hoeft niet”??? Je bedoelt “is niet”. Laat nu eens een link zien waaruit blijkt dat yamaha betrokken is geweest bij deze FIAT motor.
Fiat is hoofdsponsor van het yamaha MotoGP team vanwege de populaire Rossi, niet vanwege yamaha.
phantom zegt
@ hape:
Nog maar een keer:
Wie heeft het minste te lijden?
– Een ongeblazen 5.0 8 cil?
of:
– Een geblazen 0.9 2 cil?
En ja die techniek van die fiat zal best wel goed ontwikkeld zijn, maar je moet zo’n kleine motor gewoon enorm aantrappen om een beetje met het verkeer mee te komen. Wat leid tot een hoger verbruik en meer belasting op je motor. Dat is mijn punt.
hape zegt
@ phantom
Tegenwoordig bestaan 4 cilinder 2.0 ltr turbomotoren van 250-270pk (Renault – VW) die zeer wel een lang leven beschoren zijn bij enigszins normaal gebruik.
Die hebben dus een veel hoger specifiek vermogen dan deze kruimel (ruim 2x zoveel inhoud, 2x zoveel cilinders en liefst 3x zoveel vermogen!!!!)
DUS: mits je aanwijzigen hebt dat deze motor niet goed ontworpen zou zijn ga ik ervan uit dat deze motor een normale levensduur heeft.
En die vergelijking met een V8: Als die V8 ontworpen is op een gem. levensduur van 200.000 km en de 0.9 ltr. op 250.000 dan gaat het kleine motortje dus gemiddeld langer mee.
Dat heeft dus niks te maken of een V8 minder te ‘lijden’ heeft, het gaat om toepassing van soort materialen, het ontwerp, reserves, smering, etc.
phantom zegt
@hape; Daar heb je gelijk in maar ik heb het gewoon niet zo op die kleine motoren. Het is ook meer het idee denk ik.
KingLloyd zegt
de kleinere motoren hebben minder pk maar wegen ook veel minder dus dat maakt toch weer een deel goed