Er komt een nieuw instapmodel van de Porsche Panamera. Deze zal debuteren in Beijing, eind april.
Geen viercilinder Porsche nog, het nieuwe instapmodel krijgt de beschikking over een V6. Deze 3,6 liter V6 gaat 300 pk leveren en een koppel van 400Nm. De V6 wordt uitgerust met PDK en een start / stop systeem. Dit moet zorg dragen voor een gemiddeld verbruik van 9,3l/100km voor de gewone Panamera V6 en een CO2 uitstoot van 218 gram per km. De vierwielaangedreven versie, Panamera 4 genoemd, verbruikt 9,6l/100 km en stoot 225 gram CO2 uit per kilometer.
Het blok is opgebouwd in een hoek van 90 graden, en is zo’n dertig kilo lichter dan het V8 blok in de Panamera S/4S. De Panamera met V6 zal €104.900 gaan kosten. De Panamera 4 wordt iets duurder, namelijk €111.100. Dat zijn de prijzen inclusief BTW en BPM.
UPDATE 13:09: we hebben bewegende beelden op autojunk.
zdev zegt
De enige optie is de Turbo maar ook die is lelijk. Maar doe mij maar de Maserati.
Ollie-j zegt
Zie ik nu “Panamera 4” op die 3e foto staan? Hebben ze ongemerkt een 4-wielaangedreven Panamera onthult?
John zegt
@Ollie-j: Kan jij niet lezen? Daarnaast is de 4S toch al lang uit en de Turbo is ook vierwiel aangedreven. Sterker nog, er was maar 1 Panamera zonder 4wd..
freude am fahren zegt
waarom geen boxermoter? Zoals in (bijna) alle andere porsches?
laulau zegt
dit is een lelijke bak de verhoudingen kloppen totaal niet
Freude_am_Fahren zegt
waarom geen 6 cilinder boxer-motor?
(zoals in (bijna) alle andere porsches)
Freude_am_Fahren zegt
ik vond de panamera eerst lelijk, maar nu ik hem al een paar keer heb gezien, vind ik hem eigenlijk niet meer zo lelijk.
Megakix zegt
Een V6 in een Porsche is toch doodnormaal ? Het blijft, in tegenstelling tot de 911’s, een verschrikkelijk lelijke auto om te zien ! Inderdaad; wie neemt deze auto terwijl je een Maserati kan ‘hebben’ ? Wie ?
RRRobert zegt
@Megakix: Het verschil tussen een Porsche Panamera en een Maserati Quatroporte is in weze niet anders dan kiezen tussen een Audi en een Alfa, of tussen een Peugeot en een Honda, om eens een vergelijking te trekken.
Je maakt de balans op tussen emotie en realiteitszin, weegt status af tegen reputatie en legt daarmee de basis voor een haat/liefdeverhouding met je auto. Om het even welke auto je dan ook kiest.
Maurice16 zegt
@Megakix: Ik zou ze gewoon beide kopen. Sorry, kan niet kiezen. Wel verkies ik de Panamera (liefst Turbo uiteraard) boven de AM Rapide.
Citrofiel zegt
Daarmee zit de Porsche ongeveer op hetzelfde prijsniveau als de andere Duitse grote sedans. Degradeert Porsche naar een ‘normaal’ Duits premiummerk? :o
Goed_Koopman zegt
@ Megakix: Een zescilinder boxermotor is in een Porsche ‘doodnormaal’…
Nog even op een rijtje voor alle n00bs:
Audi en MB: V6
BMW: Zes-in-lijn
Porsche: Flat-six
Merry zegt
@Goed_Koopman:
Wauw goed man, dat wist ik nog niet, ik kan eindelijk rusten nu ik dit weet.
Maar kan je voor die centen niet een Caddy CTS-V kopen?
Die gaan echt snel, je moet wel even door de plastic pracht en praal heen kijken, maar dit saaie Duitse dash is ook niet alles.
En waarom altijd de Maserati?
Die zal vast wat sneller zijn en leuker rijden, maar ik weet zeker dat de Porsche een beter auto zal zijn, zeker als je 200 ton per jaar op de teller zet.
Alleen is hij zo lelijk als de nacht.
Nee geef mij maar een Benz dan, als je iets uit Duitsland koopt moet je het goed doen.
CasperH zegt
@Goed_Koopman: Porsche: flat six.
Oh, ok, vandaar dat Porsche in haar persbericht meldt dat het om een V6 met een hoek van 90 graden gaat. Maar dat zullen ze wel mis hebben bij Porsche dan.
justinv zegt
Op foto 5 in de Gallery is tevens het nieuwe stuur te zien; met schakelflippers en niet die achterlijke duw- en trekknoppen die Porsche tot voor kort alleen leverde bij zijn PDK-bakken.
integralechubasco zegt
Wat audi nooit heeft kunnen bereiken bij VAG doet porsche gewoon effe tussendoor: PREMIUM!
ofwel veeel meer betalen voor motorblokjes en onderdeeltjes wat bij een andere concerngenoot veeel goedkoper is…
Goed_Koopman zegt
integralechubasco: Naar mijn weten is Porsche dan ook een stuk exclusiever dan die andere VAG merken. Appels en peren…
Goed_Koopman zegt
@ Merry: Vroeg ik jou iets? Nee? Hou dan je mond.
Merry zegt
@Goed_Koopman:
Hey, luister eens jij begint met een zielig toontje over n00bs, wie de bal…
Ollie-j zegt
@John: ik kan inderdaad niet lezen… he-le-maal overheen gelezen. Neva mind, goeiemorgen! :S
integralechubasco zegt
@goedkoopman
bijna goed…, appels en appels. bij de een betaal je voor een appel 1 euro bij de ander 10 euro. maar het blijven dezelfde appels.
exclusiviteit wordt met de prijs bepaalt, dat begrijp je toch wel…
Goed_Koopman zegt
Zucht… LEZEN jullie wel goed? Ik reageerde op Megakix, die V6 motoren doodnormaal in Porsche’s vind. Merry voelde zich ook al aangesproken, geen idee waarom.
w0o0dy zegt
@Goed_Koopman en CasperH
de meest verkochte Porsche van de laatste jaren is al jaren met v6 leverbaar… of is dat toch geen echte Porsche maar een aangepaste vw? Tja commercie gaat voor purisme in de echte wereld.
Merry zegt
@Goed_Koopman:
Omdat je n00b zei, dat is mijn tussen naam, dus ik reageer even.
Maar serieus, jij begint met “voor de n00bs” en dan vraag je al om reactie, en die kan je kijgen.
En dan nog eens een lijstje geven waar we echt helemaal niks aan hebben, nee sorry, FAIL.
Maar om op de Porsche terug te komen, waarom geen V6?
Het is niet of die boxer motor altijd het beste is.
En Porcshe blijft een massa product, zoals al beschreven is dit gewoon de VW V6 en die zal voor een stukje rustig toeren aangenamer zijn de de boxer motor van Porchse zelf.
Laten we niet vergeten dat de doelgroep voor deze auto 45+ is en die willen gewoon rijden van A naar B met een hoop luxe en ook beetje rap, maar het hoeft voor deze doelgroep geen race monster te worden.
Porsche kent haar klanten heel goed.
Lustigson zegt
Off-topic: waarom hebben we het tegenwoordig toch over Beijing in plaats van ‘gewoon’ Peking? We zeggen toch ook Frankrijk en niet France, en Griekenland en niet Ελλάδα…
Dimocash zegt
@Lustigson:
misschien omdat het al tijden bejing heet en alleen nederland het peking noemt?
sowieso is het krom dat we landen als witrusland niet gewoon belarus noemen etc….
Goed_Koopman zegt
@ integralechubasco: Uiteraard. Maar er bestaat ook zoiets als heritage.
fiat 1100r zegt
lijkt me wel logisch waarom het geen boxer motor is. Dit is een VAG motor 3.6l met 300pk. ( net dezelfde als diegene die in de pasat R36 ligt) of zelfs de basismotorisering van de porsche cayenne!
EJS zegt
Is dit nou dan gewoon het R36 blok wat ook in o.a. de Passat te vinden is? Als dat zo is vraag ik me sterk af waarom niet de 3.0 compressor met 333 pk, die motor lijkt me veel meer porschewaardig…..
Jammer dat het geen boxer is, maar dat zal wel iets met ’t motorruim te maken hebben denk ik zo..
johan zegt
net een corvette z06 van voor
Megakix zegt
@RRRRobert: ik hoef geen uitleg van jou, ik stelde een simpele vraag waarop je geen antwoord weet te geven…?!
Megakix zegt
@Goedkoop-Man: wát een uitleg op Autoblog…nieuw zeker ? ;-)
Jochempie zegt
Kijk schat, ik heb een Porsche gekocht en het geweldige is: de motor komt uit een Passat!
Freude_am_Fahren zegt
@iedeer die zit te zagen over “Goed Koopman”:
Hij had het niet over deze panamera maar over alle 911,… Daar zit volgens mij toch geen V6 in maar een flat-six. Dus eerst lezen (en eventueel even nadenken), en dan pas komentaar geven.
(En in de Cayenne zit er misschien een V6, maar die beschouw ik niet als een “échte” porsche.)
Freude_am_Fahren zegt
en ok, hij mocht misschien niet “n00bs” zeggen, maar daar gaan we nu even niet om zagen.
CSL zegt
Passat CC met voor €104.900 ??
Opzich niet een verkeere blok, maar is die ook echt 50.000 meer auto dan de pasaat?
EJS zegt
@CSL:
Ja, dat vraag ik me toch ook sterk af.. Volgens mij zou de 3.0 tsi uit de S4 een veel logischer keuze zijn: sterker, exclusiever, bergen meer koppel, klinkt beter..
rwd zegt
@CSL: Je hebt klaarblijkelijk nog nooit een Panamera van binnen gezien of erin mogen plaatsnemen. Ik wel en ook in een Passat CC en dat is echt een wereld van verschil. Als je zonodig wil bashen moet je eerst eens wat research doen. Dat komt wat geloofwaardiger over.
integralechubasco zegt
@CSL
precies mijn punt ook…
Jochempie zegt
@Freude: Ik heb even Goed Koopman’s eerste post gelezen in het topic en volgens mij staat er geen 911 maar Porsche??
@CSL: Ik denk het wel!!
max zegt
jammer, nu is het wel gedaan met de exclusiviteit van de panamera..
Freude_am_Fahren zegt
licht het aan mijn computer of werkt de link niet?
–edit: check, foutje, werkt nu wel als het goed is?–
FrostbiteNL zegt
@Freude_am_Fahren:
De link werkt hier ook niet. De url wordt ook doorgelinkt naar een plaatje ipv een video.
Ahura zegt
“en stoot 225 gram CO2 uit per kilometer” Uh ja dus..?
.
Hoe snel gaat ie van 0 tot 100? Lijkt me een prima instapper. Maar het blijft een hondslelijk ding
CasperH zegt
@Ahura: wordt nog niet gemeld in het persbericht. De Panamera S doet er 5,4 seconden over met PDK bak. Die heeft 100 pk en 100 Nm meer. Ik gok dat Porsche zal proberen net onder de 6 seconden te blijven maar zeker weten doen we dat uiteraard niet.
Ahura zegt
@CasperH: thanks. zal vast snel genoeg zijn. Zeker voor zo’n sedan die toch veel zakelijk gebruikt zal worden
integralechubasco zegt
Waarom eigenlijk geen diesel voor de panamera… past meer bij het ‘functionele’ uiterlijk van de auto…
@Ahura
Nog steeds je eigen superautoblog niet begonnen? Je hebt daar echt wel de capaciteiten voor, vergeleken met jou is de autoblogredactie een stelletje amateurs. dat waren ze natuurlijk ook al voordat je hier kwam spammen. Maar jij laat wel heel duidlijk zien dat er nog wat te wensen is.
ik heb wel een goeie naam voor je: AHURAblog…
Ahura zegt
@integralechubasco: get a life
RenesisHP zegt
Ik lees in de reacties iets over een perbericht.
Daarin staat een blokhoek van 90 graden.
Een VR6 blok(zoals gesuggereerd) heeft toch een kleinere blokhoek?
EJS zegt
@RenesisHP:
Je hebt gelijk, de R36 staat in 10,6 graden op elkaar;) Vraag is dan wel, welk motorblok is dit dan wel? in De Cayenne zit wel een VR6(3,2), in de eerste generatie iig.. In generatie 2 kan ik het niet met zekerheid vinden, maar de specs wijzen toch sterk naar een R36 VR6, ook daar, exact dezelfde cilinderinhoud(3598 cc) en een vergelijkbaar vermogen..
Goed_Koopman zegt
@ Freude am Fahren: Je begrijpt het. Porsche staat in mijn geheugen gegrift als het merk van de luchtgekoelde zescilinder boxermotoren.
Van een V6 in een Porsche krijg ik spontaan jeuk, van een Cayenne TDI trouwens ook. Als hier vervolgens door ‘autokenners’ beweerd is dat dit normaal is krijg ik helemaal de kriebels. De PR machine van Porsche werkt in ieder geval uitstekend.
Vincent996 zegt
Jammer genoeg vindt ik het geen schoonheid. Dat kan worden beholpen door de optielijst goed af te vinken, maar dan wordt ie weer even duur als een Panamera S… Zucht… Geef mij een standard 911 maar.
freude am fahren zegt
maakt de hoek die het blok maakt zo veel uit voor het gedrag van de motor?
EJS zegt
@freude am fahren:
behoorlijk, het kan een motor behoorlijk efficiënter(of juist minder efficiënt) maken, het maakt qua cultuurloop behoorlijk uit, en het geluid verandert ook nog met de blokhoek;) Zo zal een boxer anders klinken dan een 6-in-lijn, en een V6 met een blokhoek van 90 graden klinkt weer anders.. Een VR6 pik je er vanwege de kleine blokhoek echter ook direct uit, die zit namelijk tussen een V6 en een 6-in-lijn in, het dichtst bij de laatste..
freude am fahren zegt
@EJS:
Er is dus geen “beste blokhoek” maar dat hangt af per motor als ik het juist begrijp.
EJS zegt
@freude am fahren:
Het is iig sterk afhankelijk waarvoor je ze gebruikt.. in-lijn en boxer motoren hebben iig als groot nadeel dat ze veel ruimte innemen, de reden dat die relatief weinig gebruikt worden bij 6+ cilinders;) Ik denk dat je in z’n algemeenheid kan stellen dat voor kleine motoren het in-lijn principe het handigst is, en voor grote motoren het v-principe, die worden dan ook niet voor niks het meest gebruikt;)
freude am fahren zegt
@EJS:
Thanks! Dit heeft mijn autokennis weer een klein beetje verbeterd. ;)
EJS zegt
@freude am fahren:
Eigenlijk zouden we Kevski een keertje moeten vragen hier wat over te vertellen, die weet veel meer dan ik vermoed ik zo;)
Ferdinand1 zegt
Ik vind het een mooie logische aanvulling. Maar wat lees ik hier toch allemaal voor drama zeg… De keuzemogelijkheden nemen alleen maar toe, dus voor ieder wat wils. En dan nog; alsof deze V6 langzaam is..
bozewolf zegt
Passat blokkie erin…heel premium.
“De PR machine van Porsche werkt in ieder geval uitstekend.”
Nogal.
TimoBac zegt
Mozes kriebel die rode Panamera is fucking geil!!! ongelofelijk mooi! die andere is ugly…
Dimglor zegt
Ik moet zeggen zoals die hier op de foto staat met die rode kleur en die turbo velgjes valt hij eigenlijk nog mee..
RobertJ zegt
Knap, dat ze 400Nm koppel uit een 3,6 liter atmosferisch(??) blok persen!
BakPouwww zegt
een v6 klinkt nog al magertjes,vind ik
mashell zegt
Waar blijft de diesel?
joris zegt
diesel???