Nick Reilly heeft vandaag een vijfjarenplan gepubliceerd waarmee 11 miljard gemoeid is. Dit moet Opel / Vauxhall opnieuw op de kaart zetten en zorgen dat Opel in 2012 weer winst maakt.
Een onafhankelijk bureau -Warth & Klein- bevestigt dat de plannen reëel en levensvatbaar zijn. Een paar hoofdpunten uit dit plan:
– 11 miljard euro investeren in de komende vijf jaar
– Opel vraagt officieel om een lening of leengaranties
– Nieuwe producten moeten gebruik maken van Opels design en knowhow
– Er moet gefocust worden op alternatieve brandstoffen
– break-even draaien in 2011, winst maken in 2012
– 20 procent minder capaciteit nodig in Europa
In de praktijk komt het plan erop neer dat Opel 8300 banen schrapt, voornamelijk in Antwerpen waar de fabriek gesloten wordt. Daarmee gaan 2377 banen verloren. Maar ook in Bochum verdwijnen bijna 1800 banen. Ook in Nederland verdwijnen ongeveer 20 banen, maar dan op het commerciële en administratieve vlak. In 2012 moet 80% van de productielijnen van Opel niet ouder zijn dan 3 jaar. Tevens wordt er een miljard geïnvesteerd in groene technieken, waaronder een nieuw Start/Stop systeem en kleine elektrische auto die onder de Ampera wordt gepositioneerd. Ook aardgas en LPG kunnen op een gezonde dosis aandacht van Opel rekenen.
GM heeft nog 2,7 miljard staatssteun nodig om de eerste 3,3 miljard die nodig is om te kunnen blijven bestaan te kunnen bekostigen. GM investeerde reeds 600 miljoen nadat het besloot om Opel in leven te houden. De staatssteun moet geleverd gaan worden door de landen waar Opel gevestigd is.
Laue zegt
Let op: lenen kost geld.
floryn zegt
@ Laue
haha die was onverwacht. Ik denk echter dat ze bij Opel die risico’s wel kunnen inschatten. Bovendien maken ze de laatste tijd steeds mooiere auto’s die niet echt meer onder doen voor een VW. Dat is een behootlijk compliment. Het zou zonde zijn als het merk nu verdwijnt.
Ahura zegt
GM gaat gewoon verder waar ze mee bezig waren. Denk dat we weer een nieuwe crisis nodig hebben die nog veel zwaarder is om bedrijven wakker te schudden…
Lan_Evo zegt
Nog meer staatssteun, in principe hoef je dus als bedrijf niet meer te presteren? :roll:
LJ zegt
misschien dat stoute wouter de boskabouter hier ook nog wel in wil investeren…kan iemand hem ff een mailtje sturen met de tip? heb zijn emailadres niet meer…;-)
jan1666 zegt
rotzooi van een rotmerk..bah
Polov zegt
Dat is wel heel veel focus van Opel…zouden ze jaloers zijn op Ford?
AlwinK zegt
@Polov, ja dat dacht ik ook al.
Nick Reilly denkt dat ie bij ford werkt en wil de focus op alternatieve aandrijving :P
John zegt
Leuk al dat kunstmatig in leven houden van merken, van mij hoeft het niet… Enige reden voor mij om dit toch te doen is dat mensen hun banen niet verliezen.. Ben benieuwd waar Opel mee gaat komen de komende jaren, van dat imago zullen ze lastig afkomen..
Laurens zegt
Lijkt me een slecht idee zo’n Volt/Ampera te stimuleren net als de huidige hybrides. Een auto van dat formaat kan nu al op een uitstoot van rond de 100 gram/km zitten zonder al teveel extra te hoeven kosten. Om er dan vervolgens nog eens hetzelfde bedrag aan uit te geven om naar 50 gram te gaan, verdient zich zonder heel veel subsidie voor een eigenaar nooit terug. En dat subsidiegeld had ook voor wel milieurendement opleverende investeringen gebruikt kunnen worden, zoals het isoleren van gebouwen.
al zegt
Ik zie Opel binnen 2 jaar wel weer het meest verkocht merk van Nederland worden. De nieuwe Astra is de beste auto die ze ooit gebouwd hebben. En op ecologisch gebied timmeren zo ook heel aardig aan de weg.
Dus als je een nieuwe auto wil komen. Dan zou ik zeggen gewoon kopen dit merk. Het heeft een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouiding dat zeker niets onderdoen van VW of Ford.
Ahura zegt
@al: als de Astra de beste is die ze ooit hebben gemaakt is dat niet heel positief over Opel zeg.. de Astra is prima hoor maar mede door zijn gewicht stelt zelfs de 1.6 turbo teleur. Diesels in Opels zijn vreselijke herriemakers en de automaten kunnen beter. Daarbij rijdt het niet bijzonder strak ofzo..
renaat zegt
2377 voor belgie, 20 voor nederland :p
klein vershil
Lucb zegt
Het break-even draaien lijkt me wel lastig voor een bedrijf dat auto’s produceert.
prop zegt
Op duurzaamheid gebied moeten ze nog een heel eind gaan .. oke ze hebben net de wat kleinere turbo motoren geintroduceerd maar daarmee zijn ze er nog lang niet. In Nederland iig nog geen 20% bijtelling.
De nieuwe Astra is mijn optiek dan ook een misser, deze had hier gewoon beter in moeten zijn maar wordt nu alweer voorbijgestreefd in bijtelling en gewicht. 200kg zwaarder dan een Golf, kom op man. Investeer in lichtgewicht materialen ipv ingewikkelde tijdelijke kostbare hybridetechnieken. Daarmee snoep je net zoveel zo niet meer CO2 weg.
prop zegt
nog ff een ding: alternatieve brandstoffen .. waar zit die nick met zn gedachtes, dat is alweer iets van 3 jaar geleden. Hiervoor is draagkracht nodig in de vorm van overheid, zolang hier nooit sprake van zal zijn is dit ook echt weer valse hoop geven aan investeerders
Beetje Verward zegt
@prop
Lichte materialen? Goed idee. Wordt door sommige merken ook al toegepast. Klinken de deuren wel wat blikkeriger dan van een AUDI. Is ghewoon een keuze.
Maar wat is het bezwaar van EN EN? Lichtere materialen EN zuiniger aandrijftechnieken? Hoe langer we met de schaarse olie toe kunnen hoe beter lijkt me.
FourteenPercent zegt
@prop
Astra is er zowel als 1.4T als de nieuwe diesel met 20% bijtelling…
prop zegt
niks van mee gekregen met dat blikkerige geluid, hangt er net vanaf hoe de fabrikant het toepast. De 200 kilo minder wegende Golf klinkt vooralsnog beter met het dichtgooien van de deur. Ben het met je eens dat EN EN de meest wenselijke situatie is maar voor een merk als Opel die blijkbaar zonder knaken zit moeten er toch keuzes gemaakt worden lijkt me
Freewarefreak zegt
@prop: Da’s toch een teken dat de afdeling Noise, vibration and harshness van VAG beter zijn huiswerk doet. Inderdaad een kwestie van op de juiste plekken demping toepassen.
OT: Ben toch wel benieuwd wat de look and feel van een Ampera is. Lijkt mij toch een rare gewaarwording om zonder motorgeluid te kunnen rijden, tenminste zolang de range extender niet aan slaat.
Vincenzo zegt
aan alle opels te zien die in NL worden verkocht zou je denken dat steun niet nodig is….hoe zit dat nou jongens?
NL is toch maatgevend? Of toch niet?
prop zegt
@ Freeware
Juist idd .. dat zijn vooralsnog wel imagobepalers, waarom ziet en voelt een opel dashboard er zelfs nu nog uit als een gaar stuk plastic, dat moet met bezuinigingen te maken hebben. De maatstaf wordt echt op meerdere factoren bepaalt dan alleen weggedrag en zuinigheid
al zegt
Er wordt veel te hoog opgegeven over VW. Diverse test die ik gelezen heb, dar de nieuwe Astra een veel verfijnder en comfortabeler weggedrag heeft dan de Golf. En ook spaarzamer met zijn brandstof omgaat.
Het merk VW is te veel over het paard getild.
prop zegt
De tests die ik he gelezen beweren het tegendeel, zie diverse autoweken ondermeer
sndrtj zegt
@prop:
Autoweek staat ook helemaal niet bekend als VW-knuffelend blad / Opelhater #1..