Even opletten als u vandaag de Belgische snelwegen betreedt. Er geldt daar tot en met morgen namelijk een snelheidsbeperking vanwege vieze stinksmog in de lucht.
Doen ze wel vaker, daar in België. Zodra de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel) merkt dat er teveel smoke+fog in de lucht hangt roepen ze een smogalarm af zodat de automobilisten aldaar op veel plekken niet harder mogen dan 90 km/h. Brussel ligt zelfs nog net iets meer plat dan de rest van het land. Daar mag dankzij de luchtvervuiling niet harder dan 50 km/h worden gereden.
Nu is het alleen afwachten welke Belgische politicus het smogalarm even fijntjes gaat negeren en zijn privéchauffeur opdracht geeft toch vooral hard door te rijden. Net als Jean-Marie Dedecker deed in 2007. Oh, en niet teveel inspanningen verrichten, schijnt niet heel gezond te zijn als de lucht volhangt met fijnstof.
John zegt
En dan zal je zien dat iedereen 50 in z`n 2 gaat rijden en nog steeds als een malle aan het uistoten is… Beter zetten ze wat windmolens aan dat alles lekker wegwaait..
50 is wel echt tergend langzaam….
Merry zegt
Brussel is een stad, het lijkt mij dat je daar maar niet harder mag dan 50km/u, ik kan er ook helemaal naast zitten hoor.
En John, ik geloof dat windmolens iets anders werken joh, anders had het ventilator geheten…
bakkerst zegt
@Merry:
50 op de rondwegen? lijkt me overdreven.
er zijn hele stukken weg binnen de bebouwde kom waar harder gereden mag worden dan 50. bovendien lopen veel snelwegen en grote aanvoerroutes ook door tot binnen de (geografische) standsgrenzen.
even wakker worden, haal maar een bakkie pleur, maandagochtend momentje..
Merry zegt
@bakkerst:
Hey, ik ben niet de gene met het idee windmolens aan te zetten :)
TDIfreak zegt
geven ze de beperking ook aan met een bord met rode rand? anders issie niet geldig :P
jamesBROWN zegt
@Merry: Zucht… Zoals elke grote stad heeft Bxl een binnen- en buitenring, waar je harder mag.
Bant zegt
Ik rijd benzine en toch mag ik dansen naar de pijpen van de stinkstoven! :(
lincoln zegt
smog ??
bestaat dat weer dan ..
of zat er nog wat geld in dat subsidie potje ..
Beetje Verward zegt
Ja, smog bestaat. En is ongezond. En in Belgie iets meer dan in Nederland. In Belgie is de dieseldichtheid iets groter dan in Nederland.
John zegt
@ Merry, was ook sarcastisch bedoeld.. Bedoelde inderdaad dus om zo`n windmolen aan te zetten, idd als ventilator. Ik weet dat dat lastig gaat ;)
Merry zegt
@John:
Joh ik zou niet eens gek opkijken als die dingen dat echt kunnen, windmolens zijn de grootste hoax die we in NL hebben.
alexander zegt
In brussel mag je overal maar 50, behalve op enkele grote verbindingswegen, waar 70 aangeduid staat. Op deze 70 wegen mag je vandaag ook maar 50.
Op de snelwegen staan momenteel haast overal 90 borden met Smog eronder.
Deze ochtend op de radio. Woordvoerder nationale politie. Je mag maar 90, maar we plannen geen extra controles hiervoor. Tja, als er nu eens een maatschappelijk verantwoorde reden is om snelheid te controleren, dan wordt het niet gedaan. Je ziet de smog echt hangen over brussel als je over het Vilvoorde viaduct rijdt.
Doordat de meeste mensen zich eraan houden (90 kms op linkse baanvak), viel er deze ochtend zowieso niet hard te rijden.
lincoln zegt
en als je harder rijdt ..
word je dan opgepakt voor volkerenmoord ??
of volstaat geld betalen ..
IksEm zegt
Smog inderdaad, hier nog niet zo erg als in China maar zichtbaar is het al wel.
Diesel stoot minder CO2 uit en de verkoop van mazoutauto’s wordt hier langs alle kanten gestimuleerd. 75% van de nieuwe auto’s zijn diesels.
Onlangs hier een testje gezien op TV, een MB 350 benzine tegenover een nieuwe 1.6 trenddiesel Econetic/Ecoflex/weet ik veel. Blijkt dat de 350 toch minder vervuilend was wegens minder Nox, zwavel en fijnstof
York zegt
De oplossing: 100 rijden op de parallel wegen! Zo ben ik hier vandaag ook geraakt, maar sssshht!!!
troublesome88 zegt
Vorig jaar zo’n proef hier in NL van Rijkswaterstaat met variabele snelheidslimiet op de A58.. Rijd ik daar zaterdagochtend naar m’n oma, geen hond op de weg, heldere lucht, cruise op zo’n 135, opeens zie ik 1 bord naast de vangrail staan met van die lamellen op 80 staan.. 5 sec later was het FLITS, 510 euro transactievoorstel, nooit betaald, nu zeker 3/4 jaar later nog steeds niks van gehoord.. Ook wel raar trouwens, na dat eene bord bleken er nog 4 te staan, maar na de eerste stonden ze al te flitsen, met mij zijn er die dag denk ik zeker nog 100 gepakt, vuile &@#$%^*lijers dat het zijn..
troublesome88 zegt
Voor de duidelijkheid, die lamellen zouden omspringen als er teveel smog rond Tilburg hangt, mij een raadsel op zaterdagochtend hartje zomer, maar goed..
Laurens zegt
Moderne diesels zijn net zo schoon als de benzine broertjes. Misschien zijn het de huisbrandoliestokers, of andere CV installaties, waar de NOx uitgestoten wordt bij deze lage temperaturen?
julien zegt
@ licoln, “JA”
Deze maatregel heeft helemaal niets met hun eco-bewust zijn te maken…
het kan 2 redenen hebben:
De kas moet worden aangevuld met boetes ( priorieit )
De viagra van een of andere top minister werkte niet, dus heeft hij moeten iets anders doen op korte termijn om zijn metraisse, trouwens ook minister, gelukkig te maken en aandacht te geven…
verder is deze maatregel helemaal nutteloos…
Endlezz zegt
@julien
“maîtresse”
Specht zegt
Qua smogvorming en fijnstof gehalte in de lucht is dit in Belgie en Nederland bijna precies gelijk.
Natuurlijk vooral in het zuiden van NL en in de randstad, maar ook de rest van nederland ontkomt er niet aan.
Staat de wind vanuit het zuidwesten dan waait al die belgische drek fijn naar nederland en staan wij het hier met z’n alle in te ademen.
Zelfde geld overigens ook voor alle rotzooi wat ui het Ruhrgebied komt.
Kortom wil je echt schone lucht, dan zul je toch echt naar Spanje (uit de buurt van de grote steden) of Oostenrijk/Zwitserland (bergen) moeten gaan.
Zoepie zegt
En de fijnstof populatie komt dan nog eens van onze oosterburen.
Ze mogen voor mij toch de uitzondering invoeren, als je met roetfilter, benzine of lpg rijd dan mag je gewoon rustig 120 rijden.
de sjonnies zegt
Volgens mijn bescheiden mening wordt het grootste gedeelte van fijnstof veroorzaakt door de zwavel in de Dieselolie.
In de Scaninavische landen hebben ze al jaar en dag zwavelarme Diesel aan de pomp, iets anders kun je daar niet kopen.
Lijkt me een nogal simpele oplossing, maar helaas doen EU landen daar niet aan….simpele oplossingen.
Want nu kan iedereen lekker over Diesels klagen maar geen Diesels geen transport, geen transport, geen eten, drinken, kleding en noem maar op
Dennis21 zegt
@ troublesome88:
idd is wel toevallig dat als die borden “aan” staan dat er ook een flitser bij staat…hehe volgens mij hebben ze zelf ergens een knopje in de elec.kast zitten die ze gewoon omzetten ;) en dan zeggen dat ze verschil in luchtkwaliteit willen meten en andere onzin
popov zegt
Tot nu toe is het smogalarm enkel gegeven in periodes van hoge druk of mistig weer, dus met een overheersende Oosten of Noordoosten wind. Dus overwegend Duitse industriële uitstoot. Dus niet een BE-NL issue, onze landjes zijn echt zo groot niet dat we elkaar massaal ‘bevuilen’ …
En nog; JMDD is geen politicus, maar een brullende kitten die enkel stunts als deze in de media komt uithalen…
slakkegang zegt
Het nadeel aan deze irritante acties is dat ze nadat de minister al lang een andere job heeft gekregen, nog altijd bestaan en toegepast worden !
robin zegt
Druppel op een gloeiende plaat. Regels ten aanzien van industrieele uitstoot ligt nogal anders in Belgie. Een aantal van jullie kennen misschien wel het verhaal of hoax van een ondernemer in Baarle Nassau die door zijn schoorsteen te verleggen de strenge regelgeving in Nederland wist te omzeilen.
Industriële smog ontstaat op een andere wijze dan fotochemische smog. Grijze steden zijn meestal gelegen in koude, natte klimaten. De belangrijkste vervuilers zijn sulfaatoxiden en deeltjes van fabrieken. Deze vervuilers mengen samen met atmosferisch water en vormt daarbij een grijze mist. Veel van deze steden zijn sterk afhankelijk van kolen en olie en zijn meestal sterk geïndustrialiseerd. De lucht is deze steden is vooral erg slecht gedurende de winters, wanneer zowel de vraag vanuit de huishoudens voor olie en elektriciteit en de luchtvochtigheid hoog zijn. Verder komt wintersmog voor in periodes van hoge luchtdruk, wanneer helder en mooi winterweer voorkomt. In Nederland komt wintersmog voor wanneer er zwakke tot matige oostelijke wind staat. Deze wind voert lucht aan uit Oost-Europa waar nog vaak kolen worden gestookt. Die lucht blijft vervolgens in Nederland ‘hangen’. Bij wintersmog vermengen vooral de stoffen SO2 (zwaveldioxide) en fijn stof met elkaar. De kans op ernstige smog door verhoogde concentraties stikstofdioxide en zwaveldioxide is tegenwoordig klein, omdat de emissies van met name zwaveldioxide sterk is gereduceerd. De luchtkwaliteit in Europa is de laatste jaren sterk gestegen door een streng milieubeleid. De ernstige smogsituaties in bijvoorbeeld Londen in de jaren vijftig waren gevallen van wintersmog en werden vooral veroorzaakt door zwavelrijke brandstof en lage schoorstenen.
Valleyman zegt
Geen probleem, 90 in derde dan maar :-)
Sgoed om al die roet uit de nieuwe antieke tweedehandsvolvo’s ingewanden te blazen.